С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 юни 2014, 13:30, 8212 прочитания

Отново двуцифрен ръст за здравословните продукти

Пазарът на хранителни добавки достигна 195.3 млн. лв. и те са категорията с най-увеличено търсене в аптеките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Двигател на пазара на хранителни добавки е една нарастваща прослойка потребители, които влагат много средства в профилактика и зелен начин на живот.

Ако някой от сегмените на аптечния пазар може да се гордее с поредната година на двуцифрен ръст, за съжаление това не са лекарствата. Хранителните добавки продължават да са продуктът, който отново бележи увеличение на продажбите. Дори сравнението с медикаментите без рецепта по данни на IMS Health сочи, че то е двойно. Някои от новите или добре продавани добавки бележат ръст за компаниите от средно 70% в стойност в сравнение с 2012 г., а има и такива, чиито продажби се увеличават с 400%. В България в момента са в продажба общо 3175 хранителни добавки, като посоката през миналата година е те да са от все по-високи ценови класове.

Двигателите на пазара на хранителни добавки

Анализаторите смятат, че причините за ръста са комплексни. На първо място остава традицията. "В България има много силна култура за употреба на нелекарствени средства – билколечение, природни продукти, санаториално лечение, минерални и СПА процедури", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health.
Според него втората причина е лошото състояние на здравеопазването въобще и проблемният достъп до медицинска помощ. Така системата на стандартното здравеопазване престава да бъде алтернатива за голяма категория пациенти, които са работещи, активни хора. Те не могат да отделят време да чакат, особено когато не става въпрос за много сериозно състояние и техният първи избор са продуктите, които се продават в аптеката без рецепта", констатира Трифонов.
Според него обаче двигател на пазара на хранителни добавки е една нарастваща прослойка потребители, които влагат много средства в профилактика и зелен начин на живот. Тъй като този сегмент клиенти се разширява, бързо растат и продажбите в най-високия ценови сегмент добавки.
"Това именно са клиентите, които използват висококачествени добавки, витамини и се стараят по-дълго да нямат досег със системата на здравеопазването. Това обаче са и потребителите, които са най-взискателни - четат много, имат конкретни изисквания към произхода на продукта и неговото качество и лесно не могат да бъдат убедени да купуват", смята д-р Трифонов. Той допълва и за сериозната конкуренция за аптечния пазар, която идва точно от този сегмент клиенти. Това е интернет търговията с добавки, която се развива чудесно, но не може да бъде обхваната от пазарните проучвания. "Това е изобщо тенденцията за търговския оборот и продажбите тук не правят изключение, още повече че са предпочитан начин на доставка за работещи хора, които си получават пратката директно на работното си място", отбелязва Трифонов.
Компаниите, които се занимават с продажба на тези продукти, отчитат, че потребителите правят все по-информиран избор. "Въпреки по-високата цена клиентите насочват вниманието си към по-качествените,  натуралните, био-, от естествени източници и безвредни продукти и търсенето е ориентирано в тази посока", коментира Георги Младенов, директор "Ексклузивни продукти" в "Софарма трейдинг". Пример за промяната във вкуса на потребителите е, че България започва да става част от световните и европейските тенденции и сред лидерите на пазара започват да се открояват компаниите, които традиционно са номер едно по продажби в големите европейски държави и Америка.
"Доказателство за това са големите ръстове през миналата година (над 50%) на два от сравнително новите за пазара брандове - Jamieson, производител на хранителни добавки от естествени източници, който е лидер в Канада, и Aboca, производител на медицински изделия и продукти на билкова основа, които пък са лидер в Италия в областта на фитотерапията", отбелязва Младенов.
Потребителите отдавна са променили вкуса си към евтината добавка и средната стойност на една опаковка добавки е по-висока от тази на лекарствата без рецепта, и то в пъти. "Например при средствата срещу болка средната цена на една опаковка е 11 лв. В същото време категорията обезболяващи е най-голямата при лекарствата без рецепта, а там продуктите са с цена между 1.70 и 3 лв. за опаковка, което означава, че клиентите намират добавена стойност в добавките", казва д-р Трифонов.
За поредна година лидер по пазарен дял в сегмента е чешкият концерн Walmark, чиито продукти са в средния и високия ценови сегмент и които продължават да растат с двуцифрен ръст над пазарния (виж интервюто с Десислава Райчинова).



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите

Болничният информационен канал ON HEALTH достига до над 100 хил. пациенти месечно

3 юни 2019, 1753 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
Памучно, бяло и широко

Видът на материята и цветът на дрехата спасяват от жегите

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10