Отново двуцифрен ръст за здравословните продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отново двуцифрен ръст за здравословните продукти

3175 е броят на хранителните добавки, които се продават на българския пазар, като посоката през миналата година е те да са от все по-високи ценови класове.

Отново двуцифрен ръст за здравословните продукти

Пазарът на хранителни добавки достигна 195.3 млн. лв. и те са категорията с най-увеличено търсене в аптеките

Десислава Николова
8513 прочитания

3175 е броят на хранителните добавки, които се продават на българския пазар, като посоката през миналата година е те да са от все по-високи ценови класове.

© shutterstock


Двигател на пазара на хранителни добавки е една нарастваща прослойка потребители, които влагат много средства в профилактика и зелен начин на живот.

Ако някой от сегмените на аптечния пазар може да се гордее с поредната година на двуцифрен ръст, за съжаление това не са лекарствата. Хранителните добавки продължават да са продуктът, който отново бележи увеличение на продажбите. Дори сравнението с медикаментите без рецепта по данни на IMS Health сочи, че то е двойно. Някои от новите или добре продавани добавки бележат ръст за компаниите от средно 70% в стойност в сравнение с 2012 г., а има и такива, чиито продажби се увеличават с 400%. В България в момента са в продажба общо 3175 хранителни добавки, като посоката през миналата година е те да са от все по-високи ценови класове.

Двигателите на пазара на хранителни добавки

Анализаторите смятат, че причините за ръста са комплексни. На първо място остава традицията. "В България има много силна култура за употреба на нелекарствени средства – билколечение, природни продукти, санаториално лечение, минерални и СПА процедури", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health.

Според него втората причина е лошото състояние на здравеопазването въобще и проблемният достъп до медицинска помощ. Така системата на стандартното здравеопазване престава да бъде алтернатива за голяма категория пациенти, които са работещи, активни хора. Те не могат да отделят време да чакат, особено когато не става въпрос за много сериозно състояние и техният първи избор са продуктите, които се продават в аптеката без рецепта", констатира Трифонов. Според него обаче двигател на пазара на хранителни добавки е една нарастваща прослойка потребители, които влагат много средства в профилактика и зелен начин на живот. Тъй като този сегмент клиенти се разширява, бързо растат и продажбите в най-високия ценови сегмент добавки. "Това именно са клиентите, които използват висококачествени добавки, витамини и се стараят по-дълго да нямат досег със системата на здравеопазването. Това обаче са и потребителите, които са най-взискателни - четат много, имат конкретни изисквания към произхода на продукта и неговото качество и лесно не могат да бъдат убедени да купуват", смята д-р Трифонов. Той допълва и за сериозната конкуренция за аптечния пазар, която идва точно от този сегмент клиенти. Това е интернет търговията с добавки, която се развива чудесно, но не може да бъде обхваната от пазарните проучвания. "Това е изобщо тенденцията за търговския оборот и продажбите тук не правят изключение, още повече че са предпочитан начин на доставка за работещи хора, които си получават пратката директно на работното си място", отбелязва Трифонов.
Компаниите, които се занимават с продажба на тези продукти, отчитат, че потребителите правят все по-информиран избор. "Въпреки по-високата цена клиентите насочват вниманието си към по-качествените,  натуралните, био-, от естествени източници и безвредни продукти и търсенето е ориентирано в тази посока", коментира Георги Младенов, директор "Ексклузивни продукти" в "Софарма трейдинг". Пример за промяната във вкуса на потребителите е, че България започва да става част от световните и европейските тенденции и сред лидерите на пазара започват да се открояват компаниите, които традиционно са номер едно по продажби в големите европейски държави и Америка. "Доказателство за това са големите ръстове през миналата година (над 50%) на два от сравнително новите за пазара брандове - Jamieson, производител на хранителни добавки от естествени източници, който е лидер в Канада, и Aboca, производител на медицински изделия и продукти на билкова основа, които пък са лидер в Италия в областта на фитотерапията", отбелязва Младенов. Потребителите отдавна са променили вкуса си към евтината добавка и средната стойност на една опаковка добавки е по-висока от тази на лекарствата без рецепта, и то в пъти. "Например при средствата срещу болка средната цена на една опаковка е 11 лв. В същото време категорията обезболяващи е най-голямата при лекарствата без рецепта, а там продуктите са с цена между 1.70 и 3 лв. за опаковка, което означава, че клиентите намират добавена стойност в добавките", казва д-р Трифонов.

За поредна година лидер по пазарен дял в сегмента е чешкият концерн Walmark, чиито продукти са в средния и високия ценови сегмент и които продължават да растат с двуцифрен ръст над пазарния (виж интервюто с Десислава Райчинова).

Как се продават добавки

Специалистите третират продажбите на хранителни добавки в аптеките като сегмент, в който стоката има характер на бързооборотна.

"Добавките са в силно конкурентна пазарна среда, каквато изобщо няма при лекарствата. Добавките трябва да разширяват продуктовата гама, да я обновяват, да произвеждат брандове-чадъри и др. Има мода, но тя не е само за нови продукти, които се рекламират. Хората четат и има много продукти, които изобщо не се рекламират, но са с висок имидж и се търсят. Тук е свят, в който господар е клиентът и репутацията на продукта е много е важна. Няма еднопосочен маркетинг, както при лекарствата, при които лекарите казват на пациентите какво да използват", коментира д-р Трифонов.  
 "Има модни продукти, но има и продукти, които са основни за пазара, чието действие и ползи са доказани във времето. Науката се развива много бързо и практически всеки ден се предлагат иновации в тази сфера. Вече се предлагат и множество нишови продукти. Изборът е почти неограничен. Българският пазар може да се конкурира с големи и утвърдени пазари в Европа по многообразие на предлагани марки и продукти. На подобен малък пазар като нашия това прави конкуренцията доста ожесточена, от което печелят най-вече потребителите – най-новите тенденции, голям избор, ниски цени", отбелязва Младенов. В един от най-популярните класове добавки за "грижа за ставите" например се конкурират 89 продукта, от които само три са лекарства без рецепта. Всички останали са добавки, които трябва да се представят така, че да привлекат вниманието на пациентите. "При толкова много продукти трябва да си уникален по отношение на това, което предлагаш като композиция, оформление на продукта и послание към пациента. В някои от тези категории цената въобще не е фактор. Един курс лечение с глюкозаминови препарати за протектиране на ставите понякога излиза над 60 лв. месечно, има и по-скъпи продукти от тази сума. За да даде клиентът толкова пари, трябва да е мотивиран. Активните млади хора са образовани и са наясно, че не можеш да си натоварваш ставите с активен спорт без грижа и възстановяване и са потребители на протектиращи продукти. Но те четат, познават състава и за тях ниска цена означава некачестен продукт, те ще купят от високата ценова категория и от реномиран производител", коментира д-р Трифонов.
Както и при останалите бързооборотни стоки рекламата продължава да играе голяма роля за налагане на новите брандове. "Освен това има много промоции, раздаване на мостри, събития, организирани в самите аптеки и насочени към потребителите", казва Младенов.

"На пазара има всякакви нови продукти, вълната на био-, фито- и екопродуктите не е спряла. За да имаш успех, трябва да си иновативен, трябва да си бърз", смята д-р Трифонов.

Ролята на аптеките

Ако има сигурен източник за добри маржове в аптеките, това със сигурност остават добавките и това е причината аптеките да им обръщат внимание все повече. 

Стратегиите на различните производители, вносители  и дистрибутори са различни.

"Като цяло аптеките имат голям избор и могат да избират кои марки да бъдат предвидени в асортимента им. Самият пазар при аптеките се ориентира към окрупняване, по-професионално и търговско отношение. Оформят се и различни вериги с различен подход. Едни се насочват към предлагане на по-ниски цени и там присъствието на по-високоценови продукти и марки е намалено или напълно липсва, други се стараят да поддържат по-пълен и качествен асортимент. Така че, макар всички аптеки да предлагат хранителни добавки, вариациите на марки и продукти са големи", смята Георги Младенов.

Текстът е част от специалното издание "Здраве" на в. "Капитал Daily".
Двигател на пазара на хранителни добавки е една нарастваща прослойка потребители, които влагат много средства в профилактика и зелен начин на живот.

Ако някой от сегмените на аптечния пазар може да се гордее с поредната година на двуцифрен ръст, за съжаление това не са лекарствата. Хранителните добавки продължават да са продуктът, който отново бележи увеличение на продажбите. Дори сравнението с медикаментите без рецепта по данни на IMS Health сочи, че то е двойно. Някои от новите или добре продавани добавки бележат ръст за компаниите от средно 70% в стойност в сравнение с 2012 г., а има и такива, чиито продажби се увеличават с 400%. В България в момента са в продажба общо 3175 хранителни добавки, като посоката през миналата година е те да са от все по-високи ценови класове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK