А ти закуси ли?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

А ти закуси ли?

Shutterstock

А ти закуси ли?

Сутрешното хранене създава здравословни навици

Мара Георгиева
2724 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Преди 100 години хората са приемали екологично чисти месо, млечни продукти и зеленчуци - собствено производство. Прабабите и прадядовците не познавали вегетарианството и никога не пропускали закуската, тъй като за тях първото хранене за деня било най-важното. Това отчита специално проучване на международната компания за поръчки на храна foodpanda, което проследява как се променят хранителните навици на различните поколения и какви храни са били консумирани в годините.

С годините динамичният модерен градски живот води до отваряне на все повече заведения, а предложенията в магазините стават многобройни. Храненията намаляват до две на ден, като масово се пропускат закуската и обядът. Най-предпочитани стават полуфабрикатите и тези храни, които не изискват много време за приготвяне. Обединяването на семейството е по-скоро около телевизора, отколкото около масата, а затлъстяването достига до епидемични нива.

Хранене и навици

Проучване за "Хранителнитe навици на българските майки", направено от агенция "Gemius България" с подкрепата на Unilever, показа, че девет от десет дами вечерят редовно, 70% не пропускат обяда, но закуската е ритуал за едва 37% от анкетираните.
Изследването е проведено през юли тази година сред 305 майки - интернет потребители, със завършено средно или по-високо образование, на възраст между 30 и 55 години. Вечерята е посочена като най-популярното хранене – 87% от дамите твърдят, че никога не я пропускат, а обядът е задължителен за 69% от тях. Анкетираните са склонни да похапват междинно преди вечеря. При децата се наблюдават същите навици като при майките - най-честото хранене е вечерята, следвано от обяд и закуска. Предпочитаното междинно хапване за тях е преди обяд.

Почти 60% от запитаните закусват обикновено вкъщи, за децата този процент е 63. Следващото най-популярно място за сутрешното хранене е на работното място (37.8%), а при децата - на път за училище или в самото училище (32%). Жените с по-високи доходи са по-склонни да закусват на работа, отчита проучването. При децата с нарастването на възрастта възможността за закуска в детската градина или училището също нараства.

"Не съм гладна"

Това е главната причина за пропускане на закуската. Следват: липса на време, навикът сутрин да се пие единствено кафе, фактът, че анкетираните са решили да не приемат храна преди 12 ч. на обяд. Сандвичите са най-предпочитаната закуска, изпреварвани единствено от плодовете. Двете филийки с нещо между тях са любими за 35-40-годишните, докато другите възрастови групи са любители на сутрешни плодове и зеленчуци. Сред най-предпочитаните комбинации за сандвич са сирене и различни видове колбаси, показва проучването. Пет от десет майки понякога хапват продукти, за които знаят, че са вредни за здравето. Това е особено характерно за анкетираните на възраст между 30 и 35 години.
Закуската е полезна за здравето защото "спомага за редукция на теглото, намалява риска от хронични заболявания като сърдечно-съдови проблеми и диабет, подобрява възможностите за концентрация, запаметяване и учене", обобщава доц. Веселка Дулева, национален консултант по хранене и диететика и представител за България по хранителна политика на Световната здравна организация. Сутрешни калории 
"Закуската спомага за поддържане на нормално телесно тегло и намалява риска от наднормено тегло и затлъстяване, защото изгражда здравословни навици и поведение. Приемът на повече калории сутрин обикновено намалява общото количество на калории през деня", аргументира се доц. Веселка Дулева. По думите й закуската краткосрочно поддържа нивото на кръвната захар в нормални граници. Добрата закуска означава също намален прием на наситени мазнини и холестерол и повишен прием на влакнини.

"Сутрешното хранене подобрява представянето на децата в училище и подобрява концентрацията, вниманието и запаметяването", отбелязва доц. Дулева. И обяснява, че по време на сън децата изразходват енергия, която трябва да бъде набавена отново, за да гарантира добри възможности за усвояване на учебния материал. "Точно закуската е тази, която осигурява презареждане на енергията и много добро настроение", обобщава тя.

Какво означава полезна закуска

Закуската трябва да осигурява 15-25% от препоръчителната дневна енергия и хранителни вещества и в същото време да е с ограничен прием на наситени мазнини, рафинирана захар и сол, съветва доц. Дулева. По думите й полезната закуска трябва да е с енергийна стойност 300 – 500 kcal. Хранителните вещества в нея са: въглехидрати, белтъци и мазнини в балансирани пропорции. Есенциалните хранителни вещества, които е добре да присъстват, са : Омега-3, Омега-6 и висококачествени белтъци. Полезната закуска е богата и на витамини, минерали, влакнини. "Изберете полезните и есенциални мазнини. Погрижете се да приемате продукти с балансирано съдържание на Омега-3 и Омега-6 мастни киселини", съветва доц. Дулева.

Проучването на агенция "Gemius България" обаче показва, че потребителите имат недостатъчна информация за различните типове мазнини. Например те знаят, че Омега-3 и Омега-6 са полезни мазнини, но се затрудняват да посочат в кои хранителни продукти се съдържат. Над половината от анкетираните не могат да посочат дали трансмазнините и наситените мазнини са лоши за здравето. Най-разпознаваеми са рибата и зехнинът като храни, съдържащи полезни мазнини. Най-често като източник на информация се ползва опаковката на продукта, следван от интернет. Едва една от 10 дами се допитва до своя лекар за съвет по темата, отчита проучването. Когато избират хранителни продукти, интервюираните майки поставят на първо място влиянието върху здравето. Съотношението "цена - качество" е на втора позиция. "Вкусът" заема трето място, а цената на продукта е едва на 10-о. Младите жени се интересуват в по-голяма степен от калоричността на продуктите и имиджа на марките.

Преобладаващата част от анкетираните са готови да платят повече за храна, която обичат.

След звъна на алармата

Шестдесет и един процента от жителите на Стокхолм стават преди 7 часа сутринта, а 32% от тях спират алармата си повече от веднъж. След тях се нареждат гражданите на Мумбай, където ранобудните са 59%. До най-късно си поспиват московчани – едва 36% от тях се будят преди 7, следвани от жителите на Париж и Лондон.

Шест от 10 души в Ню Йорк закусват вкъщи. Същото правят 7 от 10 в Париж и в Стокхолм и 8 от 10 в Шанхай. Това показва проучване на шведския мебелен гигант ИКЕА сред 8000 души на възраст между 18 и 60 години от осем мегаполиса – Берлин, Лондон, Москва, Мумбай, Ню Йорк, Париж, Шанхай и Стокхолм.
Преди 7 сутринта стават 44% от българите. Повечето софиянци обаче си поспиват до по-късно - само 42% стават рано. По този показател столичани се нареждат сред най-поспаливите, изпреварвани само от жителите на Москва. В областните градове на страната ранобудните са повече – 48%. Това отчита изследване, направено от българския офис на мебелната верига, в което са участвали 390 души – 75% от София, 16% от областни градове, 9% от други населени места. Отлагане на ставането с натискане на алармата поне веднъж е характерно за 60% от анкетираните. В София процентът е дори по-висок – 64%. По този показател столичани са безспорен лидер в сравнение с гражданите на другите осем града от проучването. Българите рядко са жертва на сутрешен стрес: 75% отговарят, че не са стресирани, преди да потеглят за работа.

Точно половината от софиянци намират време да отделят поне малко време за себе си сутрин (49% за страната). Сред начините, по които правят това, на първо място е освежаващият душ (35%), следван от размислите по време на разходка до работното място (34%), слушането на любима музика (22%) и кратката тренировка (9%).

С какво се хранят известните

Известните личности по света си имат лични готвачи, специализирани диетолози и професионални треньори. Но дори най-големите холивудски звезди не могат да устоят на изкушението да си похапнат порция пържени картофи, пица или пилешки крилца, отчита проучване на международната компания за доставки на храна foodpanda.

Катрин Зита Джоунс например се награждава поне веднъж в месеца с бургер и пилешки крила от KFC. Анджелина Джоли набляга основно на салати и много протеини, но почти всеки ден включва в менюто си любимото шоколадово суфле. Даниел Крейг не пропуска и ден без консумация на торта с ванилов крем, а в основното му ястие задължително трябва да присъстват кълнове. Бритни Спиърс смята, че шоколадът в комбинация с плодова салата "прави света по-добро място за живеене". Джони Деп и Леонардо ди Каприо са привърженици на "Кой не обича пица?". Виктория Бекъм обаче се храни с доста странни храни, които се смятат за деликатеси. В менюто си тя набляга на скакалци, които съдържат протеини и много полезни вещества.

Преди 100 години хората са приемали екологично чисти месо, млечни продукти и зеленчуци - собствено производство. Прабабите и прадядовците не познавали вегетарианството и никога не пропускали закуската, тъй като за тях първото хранене за деня било най-важното. Това отчита специално проучване на международната компания за поръчки на храна foodpanda, което проследява как се променят хранителните навици на различните поколения и какви храни са били консумирани в годините.

С годините динамичният модерен градски живот води до отваряне на все повече заведения, а предложенията в магазините стават многобройни. Храненията намаляват до две на ден, като масово се пропускат закуската и обядът. Най-предпочитани стават полуфабрикатите и тези храни, които не изискват много време за приготвяне. Обединяването на семейството е по-скоро около телевизора, отколкото около масата, а затлъстяването достига до епидемични нива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK