За да (се) чуваме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За да (се) чуваме

За да (се) чуваме

Център "Фонио" предлага решения за хора със слухови проблеми

Мара Георгиева
9748 прочитания

"Бизнесът със слухови апарати не е нов. Нов е начинът, по който фирмата ни представя тази услуга", казва Георги Миленчев, управител и един от тримата съдружници в открития в началото на октомври център за слуха "Фонио" в столицата. От няколко месеца едноименната фирма е най-новият дистрибутор на швейцарската компания за слухови апарати Phonak. От представянето на българския екип зависи дали чуждестранният партньор ще избере "Фонио" за свой ексклузивен представител за страната.

"Фонио" е финансиран с лични средства на трима приятели икономисти. Досега са вложили 150 хил. лева. "Няма вериги от центрове за слуха, като оптиките например, няма позициониране в тази ниша, няма наложени брандове. Нашата цел е да направим такава разпознаваема верига в страната", казва Георги Миленчев. И добавя: "Този бизнес се свързва със старост, с инвалидност. А това са нормални хора със специфични нужди, чиято интеграция трябва да бъде улеснена." По думите му около 120 хил. души в България носят слухови апарати, но тези, които би трябвало да ги използват, са два пъти повече. В света 15% от хората страдат от някакъв проблем със слуха. Затова тримата съдружници са напълно сигурни, че нишата, която са избрали, е перспективна. Амбицията на екипа да бъде новаторски намира израз във внимателния избор на местоположението на "Фонио" - в самия център на София, на няколко крачки встрани от улица "Витошка". Външният вид на помещението също е различен от наложените представи за офис в централната част на града - стените всъщност са огромни прозорци, които гледат към минувачите, така че не е нужно посетителите да търсят апартамент под наем в стара кооперация със специфичен аромат.

"Фонио" е просторен, лъскав и модерен. Оборудван е с най-новата техника в областта, има собствена лаборатория за индивидуални отливки за слухови апарати, аудиометричен кабинет с уред за верификация, както и специален кът за деца. Всички помещения отговарят на шумоизолационните и шумопоглъщащите световни стандарти. "Във фирмата работят професионалисти, които са обучавани в Академията по акустика в Любек, Германия, както и в Швейцария", уточнява Галина Пильова, продуктов мениджър.

Апарат според нуждите

Центърът за слуха е регистриран и се контролира от Агенцията за хора с увреждания. Във "Фонио" могат да направят безплатен компютърен анализ на слуховата загуба. Но обикновено хората идват, след като предварително са посетили лекар специалист по уши, нос и гърло, който е направил тест на слуха и е определил степента на слухова загуба. Във "Фонио" предлагат огромен избор от апарати за корекция на слуха - поръчкови модели, модели зад ушите, дигитални програмируеми, със или без дистанционно управление и др. "Слуховият апарат е индивидуален, той не се раздава като мобилен телефон например. На мен ми е странно как по телевизия се рекламират евтини слухови апарати, подходящи за всеки", казва Георги Миленчев. И уточнява, че когато предлагат слухов апарат, експертите във "Фонио" отчитат степента на слухова загуба, формата на слуховите канали, личните нужди, вкуса и бюджета на хората, които са се обърнали за услуга.
Когато изборът е направен, експертите правят индивидуални отливки на слуховия канал, за да изработят силиконовия накрайник, който се свързва с апарата. После специалистът по слухопротезиране прави фино тониране и настройва апарата така, че той да пасне на формата на ухото и навиците на клиента. Центърът предлага също обучение за адаптация към слуховия апарат, както и за поддържане на хигиената му, осигурява сервиз, хигиенни средства, консумативи и батерии. Във "Фонио" има и цяла гама от средства в подкрепа на хора с проблеми със слуха. Продават се например устройства тип "микрофони", които се насочват към говорещия или пък се закачат на дрехата на лектора. Те ловят звук от 10 метра и го прехвърлят безжично към слуховия апарат. Ако се поставят на маса, могат да улавят звук в радиус от 360 градуса, така че човекът с проблеми да чува изреченото от всяка точка край масата. При падане микрофонът изключва и до слуховия апарат не достига шум. Продават се и устройства, които се свързват с телевизора и могат да предават звука от него в съседната стая. Цените са от 600 до 1600 лева. А за тези, които страдат от шум в ушите (тинитус), в центъра има устройства, които облекчават това състояние, като "маскират" шума.

"Хората, които не чуват, имат специфични нужди. За да се събудят например, те се нуждаят от будилник с вибрации и светлина, който може да се сложи и под възглавницата. Звънецът на входната врата също може да е с вибрации и светлина", обяснява Георги Миленчев.

Системи за обучение на деца с проблеми

Центърът предлага и специални FM системи, които се използват предимно за обучение на деца със слухови проблеми. Те са различни видове - интегрирани, вградени, но по правило се състоят от приемател и предавател. Първото устройство стои при учителя, на масата, на която се разговаря или от която се води обучението. Второто - малък предавател за лично ползване, се носи от детето със слухов апарат или с кохлеарен имплант. Така общуването е силно улеснено. "Миналата година с такива FM системи са обзаведени училища в 20 общински града в страната. Цената на една такава система е 3000 лв. Ако повече училища разполагат с нея, това би улеснило интегрирането на деца с проблеми със слуха, без да е задължително те да бъдат изпращани в специализирани училища", коментира Галина Пильова.

По думите й системи за интеграция липсват и в обществените сгради - административни гишета, банки и др. "Ако човек с проблеми със слуха застане пред гише със стъкло, за него ще е трудно и дори невъзможно да чуе какво му говори другият отсреща. Ако обаче институцията сложи устройство, което позволява на клиента да превключи слуховия си апарат, той ще чува без проблем човека зад гишето", обяснява Пильова. В цял свят такива "благосклонни гишета" се означават със специален международен знак, който показва, че там има система, подпомагаща чуването на хората със слухови апарати.

Превенция на слуха

Във "Фонио" има предложения и за тези, които искат да опазят слуха си. Тук се продават например индивидуални тапи с филтри, които свалят до приемливо ниво децибелите по време на концерт например, тапи за плуване, както и тапи за сън, които изолират шума от хъркане. Има и тапи за ловци, които приглушават само импулсния шум от изстрела, но не пречат на общуването. Предлагат се и тапи за работещи в големи пространства с много хора, които приглушават фоновия шум, но позволяват да чуваш другия до теб.

От 1 ноември във Варна вече работи втори център "Фонио". Съдружниците са предвидили нови 160 хил. лева за следващия етап от разрастването на веригата.

"Заслушай се"

"Заслушай се" е информационна кампания, която насочва общественото внимание към предизвикателствата пред хората с увреден слух . Екипът на кампанията е съставен изцяло от доброволци - някои са с увреден слух, а други не могат "да останат глухи" за каузата. Общата цел е да се осигури равен достъп до информация, образование, професионално развитие и пълноценно участие в обществения живот за хората с увреден слух.

Над 120 000 души в България са с различна степен на увреждане на слуха. Голяма част от тях разчитат основно на жестовия език като средство за всекидневна комуникация, а нуждата от професионални жестови преводачи става все по-голяма. Затова кампанията цели да подпомогне създаването на модерен национален център за жестов език и услуги, обявяват инициаторите.

Предвиждат се информационни събития, свързани със слуховото здраве и опасностите от шумово замърсяване. Кампанията цели също и субтитриране на български филми и телевизионни предавания.

"Заслушай се" е подкрепена от редица неправителствени организации, държавни институции и фирми. Началото на кампанията бе поставено на 28 септември, обявен за Международен ден на глухите. То бе последвано от прожекция на първия български филм със субтитри на български език - "Виктория" на режисьорката Мая Виткова.

"Бизнесът със слухови апарати не е нов. Нов е начинът, по който фирмата ни представя тази услуга", казва Георги Миленчев, управител и един от тримата съдружници в открития в началото на октомври център за слуха "Фонио" в столицата. От няколко месеца едноименната фирма е най-новият дистрибутор на швейцарската компания за слухови апарати Phonak. От представянето на българския екип зависи дали чуждестранният партньор ще избере "Фонио" за свой ексклузивен представител за страната.

"Фонио" е финансиран с лични средства на трима приятели икономисти. Досега са вложили 150 хил. лева. "Няма вериги от центрове за слуха, като оптиките например, няма позициониране в тази ниша, няма наложени брандове. Нашата цел е да направим такава разпознаваема верига в страната", казва Георги Миленчев. И добавя: "Този бизнес се свързва със старост, с инвалидност. А това са нормални хора със специфични нужди, чиято интеграция трябва да бъде улеснена." По думите му около 120 хил. души в България носят слухови апарати, но тези, които би трябвало да ги използват, са два пъти повече. В света 15% от хората страдат от някакъв проблем със слуха. Затова тримата съдружници са напълно сигурни, че нишата, която са избрали, е перспективна.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK