Топ 10 на фармацевтичните компании в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 10 на фармацевтичните компании в България

Ксавие Пюеш, генерален директор на GlaxoSmithKline - България

Топ 10 на фармацевтичните компании в България

"Капитал" попита регионалните мениджъри и изпълнителните директори каква беше изминалата година за управляваните от тях компании и как се промени бизнеса им в България и на глобално ниво

Десислава Николова
33586 прочитания

Ксавие Пюеш, генерален директор на GlaxoSmithKline - България

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


№ 1 - Novartis -д-р Христо Трунчев, генерален мениджър на Novartis Pharma - България

"Капитал" попита регионалните мениджъри и изпълнителните директори на компаниите от топ-10 каква беше изминалата година за управляваните от тях компании, какви промени са настъпили в бизнеса им в България и на глобално ниво.

Поинтересувахме се кои са били най-новите им продукти и в каква посока се развива компанията. Мениджърите на най-големите фармацевтични компании, работещи в България оцениха институционалната рамка за правене на бизнес, пазарните тенденции, възможностите за ръст, регулацията, предложените промени в Закона за здравното осигуряване, възможностите за договаряне с обществените фондове и коментираха работата си в условията на най-ниската цена на производител на лекарствата в ЕС, референтното ценообразуване и постоянния ценови натиск. До редакционното приключване на броя от "Актавис – България" не коментираха.

Novartis е лидер по продажби във фармацевтичния бранш не само в България, но и в световен мащаб. Една от причините за този успех е, че ние инвестираме най-много от всички фарма компании в научни изследвания и разработки за 2014 г. Ако погледнете данните за топ инвеститорите в нови технологии от всички индустрии Novartis заема 5-о място – много преди компании, които потребителят смята за топ иноватори. Това се дължи не само на факта, че откриването на нови медикаменти е изключително скъпо и рисковано, но и на политиката на компанията. Тази политика е да търсим решения за непосрещнати досега медицински нужди. Решения, които да променят живота на хората. Такива са и продуктите, които Novartis предлага – нови решения за социално значими заболявания.

В България здравната реформа боксува от десетилетия. Причината за това реформата да е толкова трудна идва от факта, че здравеопазването е област, която засяга всеки български гражданин, а в системата има много интереси. Ако тръгнем от интересите на пациента, мисля, че ще открием вярната посока. Затова мога да кажа, че най-оптималната лекарствена политика е тази, която поставя не бюджета в центъра на системата, а пациента – този, заради когото е създадена системата и който е неин потребител. Мисля, че сегашните управници са се насочили в тази посока, и се надявам, че преди да действат, ще разберат всички гледни точки и ще предприемат тези промени, които ще подобрят здравеопазването в името на ползвателя на здравни услуги.

Миналата година се характеризираше с очакване на промени поради честите политически рокади и стабилност на пазара поради липсата на реални промени. Мисля, че тази година ще бъде година на реформи, защото виждам желание от страна на управляващите парите да следват пациента, а не обратното. Надявам се на по-добър контрол, предвидимост и нещо много важно – управляващите да спазват наложените от тях срокове, правила и закони.

№ 2 - GlaxoSmithKline - Ксавие Пюеш, генерален директор на GlaxoSmithKline - България

2014 г. бе изключително успешна за нашата компания. Успяхме да направим една от най-значимите транзакции в сферата на фармацията – тази с Novartis. По този начин променихме своя бизнес модел и вече сме компания, фокусирана върху своите най-силни области. Те покриват целия жизнен цикъл на човека – от раждането през активния му живот до дълбока старост; от превенция през лекарства без лекарско предписание до медикаменти, които са "Златен стандарт" в лечението на редица социално значими заболявания. Новите ни продукти са отново в ключовите за нас области – респираторна и ХИВ/СПИН. До две години очакваме българските пациенти да имат достъп и до още два нови наши медикамента, с които ще успеем да подпомогнем лечението на пациенти с хронични респираторни заболявания от всички възрасти. В разработка и последни фази на проучвания са и доста продукти в различни области, като повечето са с отлични индикации за успех – като ваксината срещу херпес зостер например, която показа успеваемост над 97% във фаза 3. В момента институционалната рамка в България е добра. Но има нужда от по-засилен контрол в изпълнението й.

През последните месеци предложенията за реформи в сектора бяха широко дебатирани от участниците в него, очакваме да видим какви ще бъдат и крайните резултати. Несъмнено най-важното в момента е въвеждането на електронното здравеопазване, което ще подобри значително системата и ще позволи по-доброто й функциониране. Възможностите за ръст винаги следва да бъдат съобразени с възможностите на пазара. В момента България отделя един от най-ниските проценти от БВП за здравеопазване на глава от населението, а процентът, който пациентът поема сам за лечението си, е сред най-високите в Европа. Същевременно броят на болните от различни заболявания се увеличава непрекъснато най-вече поради ниските нива на профилактика, повишената диагностика и застаряващото население. Като компания, фокусирана върху пациента, ние искаме той да има достъп до адекватно, качествено и иновативно лечение, така че работим в партньорство с всички институции в сферата на здравеопазването, за да го осигурим.

За нас партньорството с всички участници в сектора е от изключително голямо значение. Несъмнено всички пациенти трябва да имат достъп до подходящата за тях терапия. И поради тази причина от въвеждането на такава практика винаги сме давали отстъпки за наши продукти на НЗОК, така че с един и същ финансов ресурс да бъдат лекувани повече пациенти в дадена терапевтична област. Към момента предложените от това правителство мерки по отношение на лекарствата са обнадеждаващи. Очакваме да видим и как ще бъдат реализирани.

Една от сигурните мерки, които следва да бъдат предприети, е въвеждането на оценка на здравните технологии. Това е подход, който е изключително успешен в редица близки до нас страни. В България има експерти, които да развият идеята, и наистина се надявам в близките години да имаме една работеща система за оценка на здравните технологии. Но за да се развива тази оценка, е необходимо да се създадат регистри на пациентите чрез въвеждане на електронна здравна карта. Друга мярка, която е с не по-малка тежест, е увеличаването на процента от БВП, заделян за здравеопазване. Това би довело до увеличаване на разполагаемия ресурс на НЗОК и може да намали доплащането от страна на пациентите, което към момента е сред най-високите в Европа. Вярваме, че българските граждани заслужават адекватен достъп до терапиите, с какъвто разполагат пациентите в държави в Европейския съюз.

Не забавихме навлизането на нови лекарствени продукти, защото основната ни цел е да осигуряваме достъп на пациентите до качествено лечение, до нови възможности за контрол на заболяванията.

От няколко години АRPhaRM предлага да се сформира цената на лекарствен продукт на базата на трите най-ниски цени и да се въведат отстъпки или различни споразумения за споделяне на риска, чрез които НЗОК да заплаща лечението на пациентите на достъпни цени.

№ 4 - Roche - Методия Чадиковски, генерален мениджър на "Roche България"

Изминалата година беше успешна за нас, особено като се имат предвид динамичната и трудна среда в България и хроничният недостиг на средства в сферата на здравеопазването. Въпреки това фармацевтичният пазар общо отбеляза ръст от 8.5% за 2014 година, а болничният сегмент нарасна с 16.9%. Водещи фактори за това са, от една страна, търсенето на здравни услуги най-вече поради демографската картина в страната, както и увеличената хронична заболеваемост, но и позитивната страна за пациентите - подобреният достъп до терапия през последните няколко години.

Най-важните новости при нас са, че успяхме да осигурим лечението на пациенти с ново лекарство за лечение на метастазирал меланом и с иновативни, по-удобни подкожни лекарствени форми на утвърдени наши лекарства в онкологията и ревматологията, които освен удобство и пестене на време за пациентите носят допълнителни ползи и потенциал за спестяване на средства и ресурси за медицинските специалисти в системата на здравеопазването. Това доведе до запазване на второто място на "Рош България" сред всички компании на българския фармацевтичен пазар с общ пазарен дял от 6.7% в стойност. В сегмента на лекарства само по лекарско предписание ние продължаваме да бъдем абсолютен лидер с пазарен дял от 7.9% в стойност.

Водеща област за нас е и ще остане онкологията, следвана от ревматология, нефрология, лечение на хроничен хепатит В и С. Новите ни лекарства също са в тези област: за лечение на рак на гърдата, на метастазирал меланом и рак на шийката на матката.

През 2014 г. "Рош България" продължи да инвестира в инициирани в България научни програми за "персонализирано здравеопазване" (Personalized Healthcare). Тези научни програми имат за цел оптимизиране приложението на лекарствата чрез идентифициране на факторите, които помагат за правилния подбор на пациентите, които имат най-голяма вероятност да получат полза от прицелните лекарства.

Roche е инвестирала глобално общо 8.9 млрд. швейцарски франка през изминалата година. Този ръст от 4% спрямо 2013 г. ни прави единствената фармацевтична компания, която инвестира повече в разработки на нови лекарства, отколкото в маркетинг и продажби. През годината беше постигнат значителен напредък в откриването на нови лекарства, които да трансформират начина, по който се лекуват заболяванията. Понастоящем портфолиото от продукти на "Рош" в различна фаза на разработка включва 66 нови молекули във фаза на клинично развитие.

Roche подкрепя партньорство със здравните власти и институциите във всички държави. Считаме, че откритият диалог, обсъждането на проблемите, взаимното търсене на решения в полза на пациентите е правилният начин да се постигнат добри резултати както за населението, така и за държавните бюджети и за бизнеса. Подобен подход поставя акцент върху нуждите на пациентите, стремежа на властите да осигурят по-добри здравни грижи за населението и да внесат стабилност в здравните системи и интереса на бизнеса към поддържане на устойчиво развитие и етичен бизнес модел.

В тази връзка ценим високо диалога между индустрията и Министерството на здравеопазването за алтернативни начини за контролиране на ръста на разходите в сферата на здравеопазването без ограничаване на достъпа. Считаме, че подходът на ограничаване чрез фиксиране в определени рамки не посреща нуждите на нито един участник в системата – пациенти, болнични заведения, здравни власти и индустрия. В такива моменти следва всички участници да бъдем отговорни и да работим наистина за оптимизиране на системата, като запазваме и увеличаваме придобивките и ползите за пациентите.

Така че диалогът, който тече в момента е наистина много високо ценен от наша страна и изключително важен за цялото общество с оглед запазване на условията за достъп до болнично лечение и подходяща терапия и идеи дори за подобряване на тези условия и скъсяване на сроковете за достъп до иновативни технологии при оптимизиран и контролиран разход от страна на здравната система. Roche е социално отговорна компания и за нас е важно ръстът ни да бъде постиган по устойчив начин в предвидима и сигурна среда за всички участници. Различните подходи към договаряне и споделяне на риска са един от начините, но най-важен е диалогът между страните и намиране на взаимно приемливи решения по проблемите.

С голяма радост и позитивно отношение посрещаме и проекта за електронно здравеопазване в България. Наличието на обективна информация за цялата система, както и надеждни електронни регистри за заболяванията като част от нея са изключително необходими условия за управлението й и за планиране на дейностите и инвестициите. Това отново е едно много важно условие, което ще улесни процеса на преговори между здравни власти и индустрия и ще внесе много яснота.

Друга изключително позитивна инициатива от последните дни е създаването на форум "Партньорство за здраве". Това е потенциална платформа за широка дискусия на различни идеи за промени. Надяваме се, че тази инициатива ще бъде развита и разширена.

Ние търсим активно възможности за договаряне със здравните власти. Целта ни е все повече пациенти да имат достъп до лекарствата, които биха подобрили здравето им или удължили живота, особено в сферата на онкологията. Позитивен пример за конструктивни промени е наскоро предложената актуализация на Наредба 10, която дава възможност на производителите да предоставят отстъпки директно към НЗОК, а не посредством цялата верига на доставки. Това е изключително желана и търсена от нас промяна. Тя би ни дала възможност да говорим директно с платеца на лекарствата (НЗОК) и да търсим полезни решения за повече пациенти.

Фокусирането върху едно ползотворно партньорство, насочено към постигане на стабилност, устойчиво развитие на здравната система и повишаване качеството на здравните грижи за българските пациенти и удовлетвореност на всички партньори в системата, изисква внимателно обсъждане на всички готвени промени. Естествено, в центъра на всички планове трябва да е по-ефективната здравна грижа за пациентите. Още веднъж приветстваме диалога със здравните власти и се надяваме, че ще договорим модел на по-добра алтернатива за промяна от ограничителните мерки, които не реформират системата.

Безспорно социално значимите заболявания трябва да са във фокуса на всяка здравна политика, но същевременно трябва да се предложат и приемливи, качествени и достъпни алтернативи за заболявания в допълнителния пакет, ако такава идея бъде реализирана. Изключително важно е допълнителният пакет да бъде преди всичко достъпен за българските пациенти и да предлага качествени грижи и терапия.

Ние търсим иновативни и устойчиви начини за осигуряване на ефективно и достъпно здравеопазване за пациентите. Това означава отворен диалог между всички партньори в сферата на здравеопазването, обсъждане на проблемите и най-важните приоритети; обсъждане на идеи за подкрепа от индустрията за усилията на правителството за постигане на устойчиво развитие на здравната система; възможности за сътрудничество в сферата на обучение, обмен на опит, представяне на практики и работещи решения от други европейски държави. Това, което мислим, че и индустрията, и властите могат да допринесат конкретно по въпроса за подобряване или скъсяване на времето за достъп, е съвместно реализиране на програми за ранен достъп до лечение веднага след получаване на одобрение за продукт от Европейската регулаторна агенция. Тези програми обаче отново изискват наличие на определена законова рамка и правила на договаряне. Подобна постановка би могла да бъде алтернатива на изискването за реимбурсация на продуктите в референтни държави преди достъп до реимбурсация. В момента срокът на отлагане на навлизане на иновативни терапии в България е минимум 1.5 - 2 години, което има логично обяснение с финансовите възможности на здравната система. Ако обаче в този период до изпълнение на изискването за реимбурсация в пет референтни държави може да се мисли и договори програма за ранен достъп до продукти с доказани ползи за пациентите и изключително изгодни за здравната система условия, това може да донесе само позитиви за всички страни.

Постоянният ценови натиск води до постоянен спад на цените на един производител, каквито сме ние. Понякога обаче цената може да се намали до определени нива и след това допълнително намаляване не е възможно. По тази причина доста лекарства спират да се предлагат за българските пациенти. През изминалата година бяхме принудени по такива причина да изтеглим три наши лекарства, едно от които за епилепсия. И докато този процес би трябвало да се компенсира от навлизане на по-изгодни генерични лекарства, което невинаги се случва или не при очакваните по-изгодни условия, то забавянето на навлизане на иновативни лекарства не е приемливо най-вече поради качествената разлика, която те внасят в живота на пациентите.

№ 5 Sanofi - Йерун Вайтес, генерален директор на Sanofi България

2014 беше годината на промените. Аз се присъединих към екипа на Sanofi България като генерален директор през септември 2014 г., а от началото на 2015 г. Sanofi на глобално ниво посрещна своя нов главен изпълнителен директор – Оливие Брандикур.

Когато говоря за промени обаче, аз нямам предвид само тези, които настъпиха в мениджмънта на компанията. Промени се като цяло средата в сферата на здравеопазването. Начинът, по който работим с нашите потребители, също еволюира – от продуктово ориентиран модел към модел, ориентиран към пациента. От традиционния модел, базиран на взаимоотношения към изграждане на модел, който е взаимно полезен и носи добавена стойност. Нашата основна цел е да работим в партньорство с всички страни, ангажирани в здравеопазването, за да създадем по-ефективна здравна система. Важна е по-голямата картина: как медикаментите и промените в начина на живот на хората могат да бъдат използвани като форма на превенция, за регулярен скрийнинг, за по-добър контрол и навременно лечение. Всички тези промени, разбира се, са добра новина за нашите пациенти.

Въпреки че продължителността на живот в България е сред най-ниските в Европейския съюз, през последните години се наблюдава увеличаване и то е с около 2 години за периода 2000-2012 г. Това показва, че здравната система е работеща. Едновременно с това обаче има голяма нужда от подобрения в областта на превенцията, контрола и навременното и регулярно лечение. Тук виждаме голяма и все още незадоволена нужда в грижата за българските пациенти. Тази специфична празнина в системата увеличава разходите за здравеопазване. Превенцията и регулярният мониторинг на пациентите е начинът, чрез който разходите могат да бъдат по-добре управлявани и предсказуеми. Например ако пациентите посещават редовно своите лекари, тяхното лечение може да бъде адаптирано към текущото им състояние, някои нови и иновативни лекарства да бъдат включени, а други изключени от програмата им за лечение. И в крайна сметка това ще доведе до оптимизация на разходите за лекарства.

Здравето е богатство. И ако ние работим за по-доброто здраве на нацията, работим за нейното по-добро икономическо състояние. Достъпът до качествени здравни грижи автоматично определя здравето на населението. Освен продължителността и качеството на живот здравният статус е другият ключов фактор за продуктивността, иновативността и конкурентоспособността на нацията. За да се постигне икономическо развитие в една страна, трябва да се инвестира в здравеопазването. А това от своя страна ще завърти колелото на икономиката и направената инвестиция ще се възвърне.

Ние оценяваме и подкрепяме факта, че българският пазар е ориентиран към генеричните медикаменти, когато става въпрос за лечение на голям брой пациенти. Разбираме, че спестяването на разходи може да се случи от по-ниската цена за по-големи обеми от дадени лекарствени продукти. В същото време обаче вярваме, че тези спестени средства трябва да бъдат реинвестирани в осигуряването на по-широк достъп до последните иновативни медицински решения и терапии за българските пациенти.

Как можем да ги направим достъпни за всеки ли? Аз мисля, че отговор на този въпрос може да бъде намерен във въвеждането на иновативна схема за плащане. Например заплащане, базирано на доказани резултати от прилагането на даден медикамент. Трябва да направим така, че пациентите да имат справедлив достъп до качествени здравни грижи. Това може да се случи само при стабилна здравна система.

Ключовите думи са прозрачност и екипна работа. Наш приоритет е предлагането и доставянето на иновативни решения в устойчиво партньорство с всички органи, които имат отношение към здравната система в страната. Трябва да има открито и честно говорене по темата. Гледаме на този процес като взаимен ангажимент: ако ние допринасяме за намаляване на разходи, то Националният здравноосигурителен фонд трябва да подкрепи въвеждането и плащането за иновативни лекарства. Защото не става дума само за намаляване на разходите в краткосрочен план, а и за достъп до възможно най-доброто лечение. В крайна сметка говорим за живота на българското население.

Според мен трябва да се прилага холистичен подход към индивидуалните случаи – за специфични заболявания и индивидуални нужди. Заболяванията са комплексни – не може да лекуваш само преките последствия, а и всички произтичащи от него ефекти. Нужно е лечението да бъде насочено и към последващите усложнения, които съпътстват заболяването, както и към причините за появата му на първо място. Това предлага Sanofi като компания с широко портфолио – цялостни предложения, които покриват целия спектър от причини и последствия от заболяването.

Да вземем за пример диабета – хронично заболяване, което ние можем да лекуваме в неговата цялост. Често пациентите с диабет имат сърдечносъдови заболявания, висок холестерол, проблеми със зрението и с ноктите, дори и ментални разстройства. Можем ли да кажем за подобен пациент, че той е просто диабетик? Със сигурност не. Това е пациент с множество заболявания, които оказват значително въздействие върху неговия бюджет. Ако започнем да разглеждаме заболяванията като кошници, ще започнем да търсим ползотворно договаряне за цялостен пакет от решения. Това ще подобри качеството на живот и бюджета на пациентите.

Sanofi е иновативна компания, която е активна в няколко области – превенция с нашата дивизия за ваксини и лечение, включително и на редки болести. Като такава ние изцяло подкрепяме българските здравни власти в усилията им за синхронизация с европейските изисквания за клиничните пътеки. Това е доста комплексна ситуация, като достъпът на пациентите до лекарства в много случаи означава достъп на лекарите до тези лекарства – възможността да ги предписват.

Нека да вземем отново диабета за пример. Според европейските директиви преминаването на инсулиново лечение е нужно, когато средните нива на кръвната захар на един пациент за три месеца са над 7.5. В България преминаването към инсулин е препоръчително при 8.5. И веднага първият въпрос, който си задаваш, е "Защо?". Българските пациенти с диабет са поставени в ситуация, при която болестта им е лошо управлявана, независимо че има по-добро лечение на пазара, до което те биха могли да имат достъп. Дали докторите дори имат правата и достъпа да предпишат по-добър медикамент за техните пациенти?

Sanofi има готовността да съдейства за преодоляването на тези неравенства и подкрепи подготовката за последващите от това процеси. Като глобален лидер в здравеопазването и ключов играч на българския пазар ние приемаме за наша отговорност не само доставянето на медицински продукти, но и повдигането и търсенето на решения за теми, важни за българското общество.

Като цяло здравеопазването трябва да бъде възприемано като инвестиция, не като разход. Лекарствата са само част от тази инвестиция, но този процес трябва да се разглежда холистично и в него да бъдат включени и превенцията, ранната диагностика, достъпът до иновативни решения и нуждата от използване на лекарствата. Ако отново погледнем голямата картинка, ние всъщност можем да забавим, дори предотвратим появата на заболяване или да стопираме влошаване на състоянието на пациент, което струва най-много като лечение.

Средният период от време, от подаването за регистрация на нов продукт на ниво Европейска агенция по лекарствата, до "влизането" му в България и достъпността му по клинична пътека е 3 години. Това се дължи на факта, че ние трябва да предложим продуктите в България на възможно най-ниската цена. Затова първо трябва да изчакаме медикаментът да бъде въведен в пет държави и съответно да вземем най-ниската цена. Такава е създадената система в момента. Разбира се, това причинява огромно забавяне в достъпа на българите до иновативни решения. От друга страна, най-ниската цена е предпоставка за паралелен износ и поставя в риск пациентите, които се нуждаят от това лечение.

За да се ускори достъпът на българското население до иновациите, аз бих предложил цената да се формира като средно аритметично от трите най-ниски цени в Европейския съюз.

№ 6 - Sopharma - Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма"

Изминалата година беше противоречива за "Софарма" - традиционно добро развитие на българския пазар, съпроводено с непредвидимост в износа. Политическата нестабилност и последваща икономическа такава най-вече в Украйна, в по-малка степен и в Русия – два от трите ни най-важни пазара – ни изправи пред трудни решения и невъзможност да изпълним плановете си. Все пак дългогодишната традиция на компанията и добрата репутация на нашите брандове на експортните пазари спомагат наистина това да са само временни флуктуации. Със стабилизиране на конюнктурата, каквито признаци вече се забелязват, бизнесът отново ще тръгне нагоре. Така или иначе експортната ориентираност на нашата компания остава водеща в стратегически план, вече успешно реализираме регистрации по схемата на европейските общностни процедури.

Ние поддържаме регистрации на над 200 лекарствени продукта в България и на над 800 в чужбина. Традиционно сме силни в неврологията, кардиологията и тази година навлизаме с пет нови генерични продукта - като типична компания с преобладаващ генеричен профил се стремим да пускаме на пазара всяка молекула с изтекъл патент.

Като цяло за фармацевтичните компании българският пазар не е по-различен в институционално отношение от всеки друг пазар от ЕС. Негативна роля играе малкият обем на нашия пазар, все по-бързо протичащата ценова ерозия на генеричните продукти и за съжаление абсолютната липса на предвидимост и постоянство в законодателната среда.

Възможностите за генеричните компании за ръст за съжаление не са големи, а в повечето случаи има голяма диспропорция между реализиран сериозен ръст в опаковки и липса на такъв, дори спад в стойност. По тази причина и във връзка с предходния въпрос бихме се радвали, ако институциите ни съдействат да реализираме по-лесно експортния си потенциал, защото само така ще можем да поддържаме продуктите си на вътрешния пазар и да реализираме национално отговорна позиция, защото много от тези продукти са златен стандарт в лечението и тяхното спиране означава в пъти по-скъпи алтернативи, които не са по джоба на държавата и на пациентите.

Ако няма само анонси за прогенерична политика, а истинска прогенерична политика, то тогава и изброените мерки ще се случат. Трябва да има по-висока реимбурсация в групите продукти, третиращи социално значимите заболявания (там преобладават генеричните медикаменти, но и реимбурсацията е най-ниска – 25 до 50%). Естествено не можем да приемем като прогенерична политика, а по-скоро като антигенерична политика внесените в последния момент между първо и второ четене искания за въвеждане на механизми за споразумения, връщане на пари от индустрията на НЗОК при преразход и т.н. Излиза, че се говори за прогенерична политика, а с предлаганите промени се наказват генеричните производители – те по закон са на пазара с 20% по-ниска цена, допринесли са чрез естествената вътрешногрупова конкуренция за падането на цената с поне още 30%, а се оказва, че трябва солидарно да връщат пари в НЗОК зеаедно с тези, които де факто са реализирали преразхода, без на практика да имат принос към него.

Има красноречиви примери с конкретни групи лекарства по официални данни на НЗОК – генеричните молекули при онколекарствата са се увеличили със 7 като брой и в същото време разплатените за тяхната реимбурсация пари са спаднали с 11 млн. лева, докато оригиналните молекули (сами в клас, под патентна защита) са намалели с 5 като брой, но парите за реимбурсацията им са се увеличили с 39 млн. лева за 2014 г. Още по-красноречив е примерът с кардиологичните медикаменти в НЗОК. Сред тях има най-много генерици и най-ниска реимбурсация.

За 2014 г. опаковките, отчетени в НЗОК в тази група са нараснали с 3%, в същото време парите, платени от касата за тях, са намалели с 0.4%. Това е класическата генерична конкуренция в действие, по-широк достъп до лечение на повече пациенти за същите или по-малко пари, но очевидно е, че се говори за прогенерична политика, а с исканите промени тя се замразява, да не кажем занулява. Подобни експерименти са довели до излизането на 1300 генерични медикамента от пазара, над 10% съкращения в местната индустрия и значително увеличение на разхода за лекарства при намаление на достъпа на пациенти до тях, свързано естествено с по-малко данъци и т.н.

Рационална лекарствена политика, колкото и клиширано да звучи, означава трезва преценка и оценка на добавената стойност на новите молекули и ясно предвидима реимбурсна стратегия, насочена към овладяване на социално значимите заболявания - хипертония, диабет и т.н., зад които стоят и най-голям брой пациенти, но има и най-голям брой генерични медикаменти. В противен случай нашата реимбурсна политика ще си остане с "бутиков" оттенък.

Здравословната сила на генеричната конкуренция, в същото време правилото за най-ниска цена, което се разглежда изолирано от другите пазарни фактори на пазарите, с които се сравняваме (като например обем на пазарите, процент реимбурсация и т.н.) убива една по една генеричните молекули поради непредвидимата като скорост ценова ерозия. Почти всички генерични компании сме принудени да изваждаме от реимбурсация редица лекарства, има опасност цели групи медикаменти да изчезнат – примери от последната една-две години има много. Проблемът обаче става по-сериозен с последствията – когато излязат от пазара евтините генерични медикаменти, като алтернатива остава скъпата оригинална терапия. Забавянето на навлизането на нови генерични продукти е факт, и то не само за нашата компания, защото българският пазар става вече непредсказуем от гледна точка на ценовата ерозия.

Разбира се, въпреки всичко казано дотук ние ще останем умерени оптимисти. Това е единствената нагласа към проблемите, решаването на които би могло да доведе до успех на здравната реформа и до по-добри условия за работа на всички генерични фармацевтични компании.

№ 7 - AstraZeneca - Зоя Паунова, изпълнителен директор на AstraZeneca - България

В началото на тази година броят на проектите, разгръщани от AstraZeneca в партньорство с други иновативни компании и научни дружества в световен мащаб достигна 133, целящи разработването на иновативни молекули, от които 118 в клинична фаза на развитие.

От 2011 г. до момента компанията е представила единайсет нови продукта на българския пазар в социално значими терапевтични области като кардиология, диабет, онкология, пулмология, инфекциозни и автоимунни заболявания. През април 2013 г. с реализирането на партньорска сделка с Bristol-Myers Squibb (BMS) AstraZeneca навлезе в изцяло нова за компанията терапевтична област - диабета. За по-малко от две години в България вече са достъпни пет иновативни медикамента, представители на новите модерни терапевтични класове. Съвместно с медицинските специалисти ще работим заедно за промяната на перспективите за лечение пред пациентите с диабет тип 2 у нас.

Приветстваме желанието за реформи и добрите намерения на министър Москов и екипа му в Министерството на здравеопазването за повишаване качеството на медицинската дейност. Предлаганите промени поставят необходимостта от тяхното конкретизиране в съответните поднормативни актове. "АстраЗенека България" като част от работните групи на здравната комисия на КРИБ и Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители участва в дискусиите за разработване на цялостна концепция, която да отговаря на всяко ниво от организацията на процесите в здравеопазването – в това число и експертна оценка на ефекта от предлаганите промени и очакваните финансови и обществени резултати, както и технологично време за подготовка и адаптиране към новите условия както на институциите, така и на гражданите.

В партньорството си със здравните институции сме заявили готовност да сътрудничим за изготвяне на механизми за остойностяване и контрол на публичните разходи за медикаменти, очаквани да бъдат регистрирани на българския пазар в следващите години. Целта на тези механизми е осигуряване предвидимост и ефективно разходване на бюджетните средства за лекарствени продукти. Полагаме усилия за надграждане на дългосрочно партньорство на институциите и индустрията, регламентирано чрез пакт за стабилност и индивидуални договори, с цел постигане на предвидимо и контролирано нарастване на публичните разходи в здравеопазването.

Референтното ценообразуване през годините е било причина за изтегляне на медикаменти на редица компании от българския пазар. За последните пет години маркетирането на три от медикаментите на AstraZeneca в България бе прекратено. Решението на компанията бе взето след подробен анализ на пазара. Резултатите от него показаха, че за пациентите, ползващи лекарства от тези групи, съществуват алтернативни терапии от медикаменти, предлагани на българския пазар.

№ 8 - Pfizer - д-р Мила Елисеева, генерален мениджър на "Pfizer България"

Изминалата 2014 г. беше година на стабилно представяне за компанията както на глобално, така и на местно ниво. В световен план Pfizer защити позицията си на водеща биофармацевтична компания, като основният фокус беше поставен върху развойната дейност. Както и до момента, компанията насочва своите усилия в по-ефективна работа и адаптиране към променящите се пазарни нужди, предоставяйки възможности за достъп до иновативно лечение на нуждаещите се пациенти.

"Pfizer България" и през 2014 г. осигури достъп на българските пациенти до всички продукти от портфолиото на компанията. Както и до момента, ключови за нас групи заболявания остават сърдечно-съдови, неврологични, онкологични и ревматологични. През 2014 г. националният съвет даде положителна оценка и одобри за реимбурсация две нови молекули на компанията ни в областта на онкологията – кризотиниб за първа линия на лечение на носители на апластична лимфомна киназа (АЛК) пренареждания в генома, и акситиниб - втора линия на терапия при метастатичен бъбречен карцином след прогресия на предшестващо лечение.

През 2015 г. ще продължим да работим за това нашите медикаменти да бъдат максимално достъпни за българските пациенти като взаимодействаме активно със здравните институции и пациентските организации, за да можем заедно да подсигурим нуждите от адекватно и качествено лечение и да гарантираме достъпа до нашите лекарствени продукти в областта на ревматологията, онкологията, редките заболявания, кардиологията, както и в лечението на болестите на централната нервна система.

Портфолиото на Pfizer в България съдържа над 90 регистрирани продукта за лечение на заболявания в почти всички терапевтични области.

За никого не е тайна, че нормативната и институционалната рамка в България са много динамични, което превръща в предизвикателство средносрочното и дългосрочното планиране. Безспорно позитивна тенденция е наличието на ясни и установени регулации за ценообразуване и включване в реимбурсация на лекарствени продукти, както и присъствието на професионален и добре функциониращ орган за ценообразуване и реимбурсиране.

Друг положителен факт от изминалата година е оглавяването на Изпълнителната агенция по лекарствата от експерт с признат професионализъм и познания в областта на фармацията.

Обсъжданият законопроект за изменение на Закона за здравното осигуряване съдържа идеи предлагани и подкрепяни от Асоциацията на иновативните компании ("Арфарм"), зад които и Pfizer като неин член стои 100%. Част от тях са възможностите за договаряне между компаниите и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), възможностите за прилагане на по-гъвкави модели извън отстъпката от единичната цена за осигуряване на достъп на пациентите до иновативни терапии, както и предлаганата прогенеричната политика, която е установена европейска практика за освобождаване на допълнителен финансов ресурс с цел обезпечаване на по-добър достъп до иновации.

Безспорно най-важното е да се запазят и непрекъснато да се подобряват диалогът и партньорството между индустрията и отговорните институции. Стъпка към разширяване на този достъп би било и одобряването от парламента на предложените промени въвеждащи в практиката по-гъвкавите модели на договаряне между НЗОК и компаниите. Извън това естествено подкрепяме искането на всички браншови и съсловни организации за увеличаване на парите за здравеопазване, както и за намаляване на ДДС върху лекарствените продукти и медицинските услуги.

Изискването за поддържане на най-ниска публична цена изключително ни затруднява в усилията ни да запазим пълното портфолио на компанията на българския пазар. Както е публично известно, поради международното рефериране цените в нашата малка държава влияят директно върху големи пазари като Румъния и Гърция, а през тях и върху останалите западноевропейски пазари, което понякога възпрепятства поддържането на публични най-ниски цени за България, респективно на продукти на местния пазар.

През последните години компанията е изтеглила над 10 форми и разфасовки от пазара, за да се избегне негативно въздействие върху други европейски пазари. Въпреки това за момента успяваме да съхраним налични на пазара продуктите на Pfizer без алтернатива, което е важно за лечението на българските пациенти.

№ 9 - Servier - Жил Ренако, генерален мениджър на "Servier България"

Портфолиото на "Servier България" съдържа 15 лекарства, повечето от които са по лекарско предписание и се продават в аптеките. Нашите основни терапевтични области са фокусът върху сърдечно-съдовите заболявания (кръвно налягане, коронарна болест), диабет тип 2, централна нервна система и хронични заболявания на вените.

"Servier България" в момента е изправен пред труден период, който е белязан със застой на оборота. Основните фактори за това са натискът за намаляване на цените на лекарствата, редовно регулирани чрез правилата на европейското ценово рефериране, както и жестоката конкуренция с генеричните лекарства. Все пак повечето от лекарствата в нашия сърдечно-съдов франчайз, молекулите ни за тежки депресивни състояния и за хронични венозни заболявания запазват добри резултати.

В близко бъдеще ще продължим да развиваме нашето присъствие в сърдечно-съдовите заболявания чрез представянето на нови комбинации с фиксирани дози и ще направим пробив в нови терапевтични области като онкология, ревматология и OTC. Следователно планираме да задържим и дори да разширим организацията си в България през следващите три години.

На хартия, като се имат предвид данните, представени от IMS, българският фармацевтичен пазар регистрира стабилен растеж. Все пак този динамизъм се забелязва само в няколко терапевтични класа, които се възползват от високите регистрирани цени и отличните условия за реимбурсиране. Освен това растящите паралелни продажби в страните от Западна Европа изкуствено увеличават пазарните резултати.

Като говорим за местните наредби и средата на здравеопазването (пазарен достъп, ценообразуване и реимбурсиране), основната повтаряща се трудност тук, в България, е в тяхната несигурност и липса на видимост. Servier напълно се съгласява с нуждата от правни рамки, етични принципи във фармацевтичната индустрия и оптимизиране (да не кажем ограничаване) на ограничените публични ресурси на здравните фондове, особено тези, разпределени за лекарства, но то трябва да се базира на ясни и стабилни правила, установени за няколко години. Тази нестабилна среда очевидно има негативно влияние върху доверието и понякога върху мотивацията на Servier International Group да инвестира повече в България.

Servier има дълга традиция на социална отговорност. Ключови сред нашите основни ценности са удовлетворението на пациентите, лекарите, здравните власти, но също така и на нашите служители. Ние напълно осъзнаваме, че страните и правителствата трябва да разпределят ограничени финансови ресурси и следователно трябва да направят избор, който е най-ефективен от гледна точка на разходите. Като се има предвид горното, отново наблягаме, че ако гореспоменатите мерки са ясни определени в средносрочен и дългосрочен план, това би било голяма стъпка напред! Ако погледнем тези мерки по-подробно, ние поддържаме изключително много тези, които позволяват на иновативните лекарства достъп до българския пазар, особено през правилен процес на оценка на здравната технология, водещ до възнаграждаване на тези иновации чрез справедливи цени и реимбурсация.

Договарянето на индивидуални отстъпки или по-"сложни" договори със здравната каса могат също да бъдат приемливи възможности. Все пак повече от всякога при такава рамка правилата на тези отстъпки ще трябва да са напълно прозрачни. Особено когато някои други страни вземат България за референтна за техните цени.и тяхната обосновка е напълно обяснима за висшия мениджмънт на нашата група.

Накрая, всички инициативи, насочени към повече прозрачност и справедливост в отношенията със заинтересованите страни на здравния пазар (здравни професионалисти и организации, власти, търговци на едро) ще получат пълната ни подкрепа.

За да се подобри достъпът до лекарства, първо трябва да се спре да се гледа на здравеопазването като на финансов показател. Подобряването на публичното здраве и индикаторите на здравеопазването (чрез превенция на заболяванията, добри навици на живот, ранна диагностика и ефективни медицински процедури или лечения) трябва да се считат за приоритет и икономически актив на една нация. Второ, тъй като никоя страна не може да си позволи да финансира всичко с обществени средства, трябва да се създаде ясна рамка, определяща патологиите, считани за приоритети, що се отнася до обществено здравеопазване: Кои са болестите, засягащи по-голямата част от населението, водещи до най-голяма социална и икономическа тежест? Кои са тези, на които можем да повлияем ефикасно?

Трето, с помощта на експерти, колкото е възможно независими, да се определят насоките в управление на болестите и моделите на лечение. И техните нива на реимбурсиране.

Четвърто, говорейки за лекарства, трябва да се изберат "най-добрите" молекули, що се отнася до лекарства, базирани на доказателства, HCTA, ефективност на разходите и качество на производството. Лесно е да се напише на хартия, но е изключително трудно да се осъществи в реалния живот, като се има предвид броят на заинтересованите лица с различни мнения.

Нашата всекидневна работа и бъдещата ни стратегия са били, са и ще бъдат дълбоко повлияни от международното ценово рефериране. Ние считаме, че тези задължителни изравнявания по най-ниските производствени цени са несправедлива мярка, защото тя взема предвид спецификите/ограниченията, действащи в дадена държава, която на тяхна база решава да определи дадена цена. Съществуването на договорени отстъпки, ценови споразумения според обема, различни формули на изчисляване на цените не се отчитат правилно от българските институции. Следователно в много случаи изчисленията се базират на грешни референции и водят до някои грешки. В допълнение все по-често това ценово изравняване се публикува автоматично, без никаква възможност за корекция a posteriori, без дългосрочни юридически процедури за обжалване.

Както можете да си представите, изключително трудно е да се обясни и даде рационално обяснение на такова отношение и авторитарни решения на българските институции пред една международна централа, чиято мисия е да планира инвестиции във филиалите си по целия свят. Все пак досега Servier никога не е оттегляла или забавяла пускането на иновативните си лекарства в България.

№ 10 - Bayer - Ралф Фьорлих, управител на Bayer - България и мениджър за страната на Bayer Pharma

Изминалата година беше задоволителна за Bayer HealthCare в България и имаше своите добри и не толкова добри моменти. Пример за последните е интензивният публичен дебат относно здравеопазването и фармацевтичните продукти, разглеждани основно като причина за увеличение на разходите вместо като за фактор със социална и икономическа полза.

Един от силните моменти през 2014 г. за Bayer в глобален мащаб бе придобиването на бизнеса на Merck&Co за лекарствени продукти без лекарско предписание на стойност 14.2 млрд. долара. Това придобиване позволи на Bayer да заеме второ място в световен мащаб при лекарствените продукти без рецепта. Успяхме успешно да интегрираме този бизнес в България и сме щастливи, че разполагаме с разширено продуктово портфолио.

Като компания, ръководена от иновациите, продължихме да инвестираме в научноизследователска и развойна дейност. Разходите ни за научноизследователска дейност за 2014 г. възлизат на 2.3 млрд. евро. Bayer има повече от 57 проекта за фармацевтични продукти във фаза на клинично изпитване, от които повече от 50% са проекти, оценяващи нови молекули.

Планираме да разширим научноизследователската си дейност и в България. Към момента имаме приблизително 120 регистрирани лекарствени продукта в страната, които са в следните терапевтични области: кардиология, хематология, неврология, онкология, офталмология и женско здраве. Миналата година пуснахме нови продукти на пазара в областта на офталмологията, онкологията и женското здраве, сред които са лечение на заболявания на ретината и дългосрочно противозачатъчно средство.

Едно от предизвикателствата, пред които се изправяме като компания, е постоянната несигурност по отношение на институционалната рамка и регулаторната среда.

Съществуващата до момента регулаторна среда в България беше сравнително добра по отношение на предоставянето на достъп до иновативни лекарства на пациентите. Беше възможно да се реимбурсират нови лечения, макар и на най-ниските ценови равнища в Европейския съюз. Въпреки това възможностите за растеж стават все по-ограничени. Настоящият обществен дебат и предложените промени в Закона за здравното осигуряване носят риск от намаляване на достъпа до иновативни методи за лечение на пациентите.

Предложените законови промени създават доста несигурност, защото са основно насочени към по-нататъшно намаляване на цените на лекарствата, които вече са на най-ниските си нива в Европейския съюз. Това развитие има потенциала да ограничи достъпа на пациентите до иновативни лекарства, вместо да го увеличи. Бързият достъп до иновативни форми на лечение е от съществено значение за пациентите, особено при заболявания с високо ниво на нерешени медицински проблеми и при такива, при които има ограничени или напълно отсъстващи възможности за лечение. Много често дебатът е ограничен единствено до цената на лекарствата. Трябва да се вземат под внимание и по-широките обществени, икономически и здравни ползи от иновативните лекарства. Иновативните лекарствата не са проблемът – те са част от решението при адресиране на предизвикателствата, пред които са изправени системите за здравеопазване. Трябва да постигнем и двете – достъп до нови лекарства за пациентите и подкрепа за непрекъснатото разработване на лекарства, които спасяват или подобряват значително живота.

На обществените разходи за лекарства трябва да се гледа като на инвестиция в бъдещето и икономиката на страната, вместо фокусът да се поставя основно върху намаляването на разходите. Имайки предвид, че България има едни от най-ниските разходи за здравеопазване в ЕС като процент от БВП, вярваме, че все още има място за увеличаване на инвестициите в здравеопазването, като същевременно се вземе под внимание и икономическата реалност в страната.

Със сигурност разпоредителите със средства трябва да приемат факта, че има необходимост и социално-икономическа полза от увеличаване на инвестициите в здравеопазването. Това означава и увеличаване на бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) по контролиран начин. Второ, законодателството трябва да позволи, а НЗОК трябва да бъде подготвена да договаря, така наречените "споразумения за контролирано навлизане на пазара" с фармацевтичните компании във връзка с нови иновативни лекарства. Наскоро приетото законодателство, което разрешава възстановяване на разходите на НЗОК, вместо предоставянето на отстъпки от продажната цена на производителя, е стъпка в правилната посока, за да се гарантира наличност на лекарствени продукти в България.

Въпреки променящото се законодателство за цените, включително референтното ценообразуване, ние се ангажираме да предоставяме иновации на пациентите в България. Същевременно, съществуващото законодателство за цените създава препятствия пред достъпа до лекарства. Тези препятствия ще се увеличат, след като бъдат въведени обсъжданите към момента законови промени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    forza avatar :-|
    forza

    № 3 ми се губи нещо??? От 2 отиваме на 4...

    Интересно кой е там.

    Също интересно ми е 9-тото място на Сервие, за които леко се чудя как попадат в десятката.

  • 2
    tomar30 avatar :-|
    tomar30

    Странна класация на топ 10 по какво?
    Пропусната Watson или Актавис, както си я знаем и която винаги е била в Топ 3 и доста преди Софарма. Маалко по-обективно ако обичате може ли?
    Има и наистина някаква странна компания с 15 лекарства, само по рецепта, която би трябвало да е около 30-35 място по груби сметки, но явно са "инвестирали" в статията.

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Pfizer България" и през 2014 г. осигури достъп на българските пациенти до всички продукти от портфолиото на компанията. Както и до момента, ключови за нас групи заболявания остават сърдечно-съдови, неврологични, онкологични и ревматологични.”

    Струва ми се, че са пропуснали най-важните клиенти...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.