Време е за информиран избор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време е за информиран избор

Комуникация с пациента не се учи в медицинските университети и всичко зависи от субективните качества и умения на конкретния човек.

Време е за информиран избор

Доверието между лекар и пациент е необходима част от лечението, а спокойната работна атмосфера - инвестиция в по-качествено здравеопазване

5347 прочитания

Комуникация с пациента не се учи в медицинските университети и всичко зависи от субективните качества и умения на конкретния човек.

© Shutterstock


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Неинформираният от лекаря си пациент не носи риск от възможните, макар и понякога неизбежни усложнения.

Не, това не е лозунг от нечия президентска кампания. Действително изборът е водеща тема в последните месеци: избори за президент, референдум, изборът за генерален секретар на ООН, изборът между Хилъри и Тръмп. Ясно е, че е особено важен на политическия терен, съпътстван е с много обещания, кампании, къде по-вяли или по-активни дебати, скандали, компромати, речи и срещи с избирателя. Един друг избор обаче незаслужено остава забравен на фона на общия изборен шум и си заслужава да бъде обсъден:

Информираният избор на пациента

Елена, на 48 г., е пациент в столична болница. Няколко дни след като претърпява операция на левия яйчник, тя започва да се оплаква от болки вляво и лесна уморяемост. След като симптомите не отшумяват, Елена отива на лекар, който установява, че по време на операцията е прекъсната проходимостта на левия уретер.

Налага се извършване на нова операция, която да възстанови предишното състояние на засегнатия орган. По време на делото се установява, че този тип усложнения се срещат в хирургичната практика, особено предвид придружаващите заболявания на ищцата. Какво е решил съдът?

Информираното съгласие прехвърля риска

от оказването на медицинска помощ върху пациента.

В случая на Елена се установява, че след операцията е възникнало усложнение, което, макар и изключително неприятно и опасно, за жалост е възможно и се случва. Особено при пациенти с предхождащи операции и множество сраствания. При условие че прекъсването на проходимостта на уретера не се дължи на небрежност на лекаря, извършил операцията, носи ли той отговорност и длъжен ли е да обезщети Елена?

В случай че пациентката е изразила информирано съгласие преди операцията и лекарят й е предоставил ясна, своевременна и разбираема информация за предстоящата интервенция, за възможните рискове и алтернативи, законодателят приема, че Елена носи риска от възможните усложнения. Комуто ползите, нему и рискът. В този случай хирургът, оперирал пациентката, няма да носи отговорност за усложненията.

Информираният избор обаче трябва да е действително информиран. Елена не следва да получи бланка, която да подпише, а да осъществи

Реална комуникация с лекаря

по време на която да й бъдат разяснени всички въпроси, свързани с лечението й, които я интересуват. Тя трябва да разполага с достатъчно време да осмисли информацията, преди да вземе решението си. Пациентката би следвало да може да задава въпроси, а отговорите не следва да са "диагнозата ви е колика реналис декстра" или "ще ви лекуваме по клинична пътека №3", за да бъде изпълнено изискването на чл. 88 от Закона за здравето.

Елена може и да откаже операцията и ако е направила това, след като е получила разбираема информация, тя е осъществила своя информиран избор, т.е. тя е взела решение дали да се лекува или не.

В случай че лекарят не е спазил горните изисквания, отговорността се носи от него, защото рискът не е преминал в правната сфера на пациента. Неинформираният от лекаря си пациент не носи риск от възможните, макар и понякога неизбежни усложнения. Лекарят ще носи и отговорност, ако неприятните последици за Елена бяха възникнали вследствие на проявена небрежност. В този случай изразеното информирано съгласие е ирелевантно. Никой не може да очаква от пациента да се съгласи с нечие противоправно поведение.

А какво би станало, ако хирургът, извършил операцията, беше обяснил на Елена, че ще маха апендикса й, а по време на операцията се окаже, че трябва да премахне единия й яйчник? В този случай пациентката не е била правилно и адекватно информирана и тя не се е съгласявала на подобна интервенция. В медицината обаче често се срещат случаи, при които дадена диагноза може да се постави само интраоперативно, и то след извършване на хистологичен анализ на находката. Например да се установи, че карциномът е обхванал повече от един орган или че предполагаемото доброкачествено образувание се е оказало злокачествено. В тези случаи, естествено, не може да се очаква, че операцията ще спре, а пациентът ще бъде изведен от анестезия, за да изрази съгласие за точния обем на оперативната интервенция. Затова подобни възможности и рискове следва да се обсъждат предварително с него и състоянието му да бъде възможно най-задълбочено преценено в диференциално диагностичен план, за да бъдат защитени както правата на пациента, така и интересите на самите лекари.

Все пак законът предвижда, че в определени случаи

Лечението на пациента може да се извършва и без неговото съгласие

и въпреки това рискът да не се носи от лекаря. Тогава обаче трябва да е налице непосредствена опасност за живота му и той да не е в състояние да изрази съгласие. Такива са например всички случаи, при които лица с неизяснена самоличност постъпват в болница в състояние на тежка черепно-мозъчна травма.

Кой може да избира

В казуса, който разглеждаме, Елена е пълнолетна и съвсем самостоятелно е изразила информирано съгласие. Какво би станало обаче, ако вместо случая на Елена се налага да разрешим този на непълнолетната Красимира, която от два дни е майка на недоносено момченце, за което се налага да се полагат интензивни грижи? Законът предвижда, че вместо малолетните деца съгласие изразяват техните родители, а заедно със съгласието на непълнолетния се изисква и съгласие на поне един родител.

В нашия случай трябва да се издири майката или бащата на Красимира, за да може един от тях да направи избор за лечението на внучето си. В много болници за жалост лекарите се сблъскват с един и същ проблем - родителите на Красимира живеят на 300 км от болницата или по-лошо - работят в чужбина. Законът за здравето не изяснява как се процедира в тези случаи. Подобни усложнения могат да забавят излишно лечението на пациента или създават предпоставки лекарят да избира дали да лекува пациента в нарушение на закона, или да очаква невъзможното информирано съгласие.

Когато изборът е труден...

Когато избирателят е затруднен да вземе решение за кого да "пусне" гласа си, той търси помощ от социологически агенции, телевизии или слуша обещанията на претендентите.

Не така стоят нещата, когато пациентът трябва да вземе решение, отнасящо се до собственото му здраве. Комуникацията е труден процес, а медицинският персонал е затруднен да я осъществява по подходящ начин: заетостта, агресивните пациенти, бърнаут синдромът и десетките изисквания, които трябва да се изпълнят, за да е коректно изпълнена клиничната пътека, понякога отнемат много от търпението и времето на лекаря.

Комуникация с пациента не се учи в медицинските университети и всичко зависи от субективните качества и умения на конкретния човек. В тази обстановка на пациента му е трудно, защото или трябва просто да се довери без нужната информация, или да я търси по друг начин. Тъй като обаче се касае за изключително сложна материя, която изисква задълбочени познания (най-малко), пациентът не може да бъде достатъчно критичен към хилядите страници информация в интернет. Лечението с гугъл е опасно.

Тези трудности биха могли да се избегнат с въвеждането на специалисти, които да помагат на медицинския персонал и пациентите да осъществяват по-качествено комуникацията помежду си и да разрешават възникналите проблеми при осъществяване на информирания избор - в САЩ например се използват консултанти по клинична етика или болнични омбудсмани, които решават въпроси, свързани с конфликти между пациенти и лекари, конфликти между родители във връзка с лечението на детето им и подпомагат персонала при вземане на определени етични или медицинско-правни решения. Подобна инвестиция си струва, защото доверието е необходима част от лечението, а спокойната работна атмосфера - инвестиция в по-качествено здравеопазване.

Всички статии от Здраве

Това ли беше реформата?

Годината на очакването

Леко забавяне на ръста на фармацевтичния пазар

Сделки на по-бавни обороти

Големите световни болнични вериги

Проф. д-р Златица Петрова: Българската здравна система работи добре

Д-р Венцислав Грозев: Засега има само мълчалива съпротива срещу пръстовия идентификатор

Защо лекарствата си отиват

Национализация на държавното здравеопазване

Лимитите, или защо в болниците ограниченията са вредни

Д-р Николай Болтаджиев: Тенденцията е държавата да плаща по-малко за здравни услуги, а пациентът – все повече

Време е за информиран избор

Доц. д-р Димитър Петков: Съдовата хирургия е все по-щадяща към пациента

Д-р Калоян Давидов: България все още е в третия свят на урологията

Д-р Петко Карагьозов: Камъните в жлъчните канали трудно могат да се объркат

Пулс в чип

Д-р Явор Дренски: Персонализацията е бъдещето на медицината

Тъжната игра със статистиката, или защо детската смъртност не е преодоляна

Преодоляване на проблема "трета сливица" с помощта на хомеопатията

Сухо, по-сухо, кожата през зимата

Лекарство за медии

Стратегически дела за правата в здравеопазването

Нахрани имунитета

Мобилни (Х)App-чета

Здравните застраховки нарастват
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Неинформираният от лекаря си пациент не носи риск от възможните, макар и понякога неизбежни усложнения.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.