Нахрани имунитета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нахрани имунитета

Shutterstock

Нахрани имунитета

За да е здрава естествената защита на организма, не трябва да има нито дефицит, нито излишък от нутриенти

Гергана Михайлова
30168 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Всички текстове по темата може да откриете тук.
5:1

трябва да е съотношението между растителните и животинските мазнини, за да е стабилен имунитетът.

Когато паднеш лесна жертва на грипа, диагнозата "слаб имунитет" изглежда като удобно оправдание, но рядко вирусите са единствените виновни за такъв срив. По-скоро само оголват проблема. Неправилното хранене е основното, което съсипва естествените съпротивителни сили на организма, защото води до недостиг или излишък от есенциални вещества, твърдят лекари. Освен това обикновено се практикува с години, тъй като лошите ефекти не се проявяват веднага. С натрупване във времето обаче нарушеният баланс неминуемо избива в болестни състояния. Според научни изследвания някои сърдечно-съдови заболявания, видове рак и дори затлъстяването могат да се дължат на нарушена имунна защита. И когато именно тя се окаже първопричина за болестта, екшън терапия за бързо оздравяване няма. Ето защо грижата за имунитета трябва да е постоянна, а не епизодична.

Не че не се знае, но...

За да работи, имунната защита на организма се нуждае всекидневно от подаване на основни хранителни вещества - белтъчини, мазнини, въглехидрати, витамини и минерали. Те трябва да са в определени количества и съотношения помежду си, така че да няма дефицити, но и да не се прекалява. Едновременно с това следва да се подсигури възможност за най-пълното им усвояване в тялото, което означава да се съблюдава източникът им, часовете на хранене и комбинацията между веществата.

Казаното дотук може да изглежда като банален урок, който всеки знае, но се оказва, че е практика, трудна за спазване. От една страна, защото хранително-вкусовата индустрия се е откъснала от традиционното и предлага бедни на нутриенти и замърсени с пестициди и консерванти храни. А от друга, стои пълната незаинтересованост или незнание по темата сред практикуващите медицина, което проправя пътя на самозвани експерти по хранене, предписващи съвети на едро. Техните диетични режими привличат търсещите здраве, но крият значителни рискове, първият от които е върху системата за имунна защита на организма. Дали не водят далеч от целта може да се провери по това доколко се вписват в представите за здравословното хранене на Българското дружество по хранене и диететика. Според проф. д-р Божидар Попов, който е председател на организацията с 30-годишна история, животинските продукти не трябва да бъдат избягвани, а консумирани с мярка и приготвени по подходящ начин; мазнините не трябва да са само с растителен произход, а в строга комбинация между Омега 6 и Омега 3 (растителни към животински); пробиотичните храни са задължителни за поддържане на бариерната защитна функция на червата.

Кое да, кое не

Животинските храни не могат да бъдат изключени, или поне не за дълго, от хранителния режим заради пълноценния белтък в месото, рибата, яйцата и млякото. "В тях се съдържат деветте незаменими аминокиселини, които изграждат имунните тела, и затова достатъчният внос на пълноценен белтък дава гаранция за поддържането на добър имунитет", категоричен е проф. Попов.

Той настоява, че има златно правило при консумацията на мазнини, като съотношението между Омега 6 и Омега 3 трябва да е 5:1. "Българинът прекалява с консумацията на растителни мазнини, главно слънчогледовото олио, и пренебрегва Омега 3 от рибните мазнини, които са и имунопротектори. Наблюдаваното съотношение е 15:1 и дори 20:1 в полза на растителните мазнини, което е изключително нарушен баланс. Това е причина за честотата на сърдечно-съдовите и раковите заболявания", смята експертът. По думите му при баланс 4:1 в полза на Омега 6 рискът от сърдечно-съдови заболявания намалява със 70%, а при съотношение 3:1 намалява значително и рискът от рак на дебелото черво.

Наред с основните нутриенти за поддържането на здрав имунитет помагат витамините и минералите, набавяни с храната. Качеството на имунопротектори имат мастноразтворимите витамини А и Е, а от водноразтворимите - С, В6, В12, фолиева киселина. От минералните вещества като протектори, имащи отношение към имунитета, са селенът, цинкът, желязото, медта.

Като източници на подходящ белтък проф. Попов посочва месото, рибата, яйцата и млякото, тъй като са богати на витамини А и D и внасят почти изцяло витамин В12. От минералните вещества чрез тези храни се внасят желязо, цинк, мед и усвоими микроелементи. Витамините идват чрез растителните храни - зеленчуците и плодовете и особено зеленолистните. Имунопротекторите се намират концентрирани в червено обагрените зеленчуци. Ядките са вносители на Омега 3 и витамин Е, а също и на селен. Смята се, че комбинираното действие между селена и витамин Е има силно въздействие върху имунната защита. Храни като лук и праз са богати на сяра, която участва в синтезирането на ензими, свързани с имунната защита.

Има храни, които имат директно негативно въздействие върху нея - това са захарта и алкохолът, което е достатъчна причина да се избягват. "По една-две бири всеки ден могат да неутрализират ефекта и най-здравословния хранителен режим, дори и ако на трапезата присъстват само биопродукти", смята доц. д-р Даниела Попова, която е началник на Клиниката по метаболитно-ендокринни заболявания и диететика към УМБАЛ "Царица Йоанна - ИСУЛ". "Алкохолът е нутриент, който има металобилитни рискове и наркотичен ефект, развива зависимост. Товари черния дроб и качва глицеридите и пикочната киселина. Но от друга страна, има лек седативен ефект, така че в малки количества и употребяван сравнително рядко би могъл да придружава диетата", смята доц. Попова.

Според нея повече от половината калории трябва да идват от въглехидрати, като хлябът не е препоръчително напълно да се изключва, най-малкото защото дава усещането за ситост. Стандартната формула месо и зеленчуци, която фитнес инструкторите масово предписват за отслабване и натрупване на мускулна маса, води до прием предимно на белтъци и мазнини. "При една такава прекалено ниска въглехидратна диета се създава дисбаланс и напрежение в метаболизма, което се отразява върху имунните защитни системи на организма", са наблюденията на Попова.

Без крайности и екзотики

Лекарите са противници на стандартизираните хранителни режими като веганство и суровоядство и настояват, че диететиката е наука, която взема предвид каква е възрастта на пациента, какви са конкретните му нарушения и заболявания. "Една щампа не може да бъде подходяща за всички хора. Когато фитнес инструктори дават щедро протеини и аминокиселини, се допускат серия от грешки в неправилната посока, които създават здравни рискове", коментира доц. Даниела Попова и продължава: "При заболявания всички тези хранителни препоръки трябва да се пречупят през подходящите вещества, които могат да бъдат внесени в организма. Например има заболявания, които не позволяват да бъдат внесени сурови зеленчуци. Или пък при бъбречните заболявания няма как да не ограничим белтъка."

Доц. Попова е противник и на суперхраните с чужд произход, които са често изтъквани като магични при проблем с имунитета. "Киноа, джинжифил - това са все храни, които са интересни, но ние не сме пригодени за тях. Генетичният ни модел е различен и все още не сме свикнали с тези храни, за да можем да кажем, че ни понасят добре и оказват някакъв добър ефект", коментира експертът, с което подсказва, че ако човек гледа на храната като на лекарство, е най-правилно да се ориентира към храни с локален произход.

Всички статии от Здраве

Това ли беше реформата?

Годината на очакването

Леко забавяне на ръста на фармацевтичния пазар

Сделки на по-бавни обороти

Големите световни болнични вериги

Проф. д-р Златица Петрова: Българската здравна система работи добре

Д-р Венцислав Грозев: Засега има само мълчалива съпротива срещу пръстовия идентификатор

Защо лекарствата си отиват

Национализация на държавното здравеопазване

Лимитите, или защо в болниците ограниченията са вредни

Д-р Николай Болтаджиев: Тенденцията е държавата да плаща по-малко за здравни услуги, а пациентът – все повече

Време е за информиран избор

Доц. д-р Димитър Петков: Съдовата хирургия е все по-щадяща към пациента

Д-р Калоян Давидов: България все още е в третия свят на урологията

Д-р Петко Карагьозов: Камъните в жлъчните канали трудно могат да се объркат

Пулс в чип

Д-р Явор Дренски: Персонализацията е бъдещето на медицината

Тъжната игра със статистиката, или защо детската смъртност не е преодоляна

Преодоляване на проблема "трета сливица" с помощта на хомеопатията

Сухо, по-сухо, кожата през зимата

Лекарство за медии

Стратегически дела за правата в здравеопазването

Нахрани имунитета

Мобилни (Х)App-чета

Здравните застраховки нарастват
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Всички текстове по темата може да откриете тук.
5:1

трябва да е съотношението между растителните и животинските мазнини, за да е стабилен имунитетът.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Балансирана статия.

  • 2
    alighieri avatar :-|
    alighieri

    Доста глупости на едно място.

    Като започнем от твърдението че само от животинските белтъчини съдържат пълен профил аминокиселини, до "генетичния модел" който не е "свикнал" с определени храни.

  • 3
    lusilu avatar :-|
    lusilu

    Браво за статията !!!

  • 4
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski

    До коментар [#2] от " alighieri ": Да, тези доценти и прочие явно са "леко" некомпетентни..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK