С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 авг 2017, 9:23, 7203 прочитания

Фармация и козметика инвестират най-много в телевизия

През 2016 г. индустрията заема първо място сред рекламодателите, измествайки сегмента на хранителните стоки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Още текстове по темата може да откриете тук.
13%
е делът на козметичния бранш от направените инвестиции в телевизионна реклама през 2016 г.

16%
е увеличил фармацевтичният сектор инвестициите си в телевизионна реклама през миналата година.

Кой обича най-много телевизията? Стандартният отговор би бил зрителите. От гледна точка на рекламните инвестиции телевизията най-много обичат фармацевтичните и козметичните компании.

Сиропи за отслабване, прахче за преодоляване на пролетната умора, шампоан за по-лъскава и здрава коса, паста за по-бели зъби. Дори и бегло да следите рекламните блокове на каналите, няма как да не сте забелязали, че те са доминирани от хранителни добавки, лекарства без рецепта и козметични продукти.


За поредна година фармацевтичната индустрия продължава да е водещ рекламодател в медиите и по-специално в телевизията. Ако през 2015 година заемаше второ място в класацията на ГАРБ, през тази година тя измества сегмента на хранителните стоки от първото място. На трето място след хранителните стоки за поредна година е секторът на козметиката, които също по традиция винаги са в топ три на рекламодателите в електронни медии.

През изминалата 2016 г. фармацевтичният сектор е увеличил инвестициите си в телевизионна реклама с 16% и 17% в преса по данни на мониторинговата агенция ГАРБ. От данните й става ясно, че през 2016 г. 194 млн. лв. са били инвестирани в тв реклама, докато сумата за 2015 е била 162 млн. лв., а отчетеният ръст за тази година е 15.8%. Що се отнася до пресата, по данните на ГАРБ за 2016 г. в хартиени издания са рекламирани лекарствени продукти за 15.3 млн. лв. Като водещо рекламно присъствие в преса имат "Хранителни и диетични добавки", чиито брутни инвестиции през изминалата година са 8.5 млн. лв.

Важно е да се уточни, че по правило отчитането на ръст или спад на рекламни инвестиции стъпва на мониторинг данни. В България разполагаме само с телевизионен и печатен мониторинг. Телевизионният отчита брутни стойности по тарифа (т.е. без отстъпки и бонуси от страна на медиите към агенциите, т.е. не отчита инфлацията на тв реклама - бел. авт.), а печатният не включва безплатните издания (например рекламни материали на веригите и хипермаркетите). Пазарът не разполага с мониторингови данни за онлайн и външна реклама, а това са медийни канали, които фармацевтичният бранш със сигурност използва.



На базата на данните от 2016 година и на първото тримесечие на 2017 медиа директорите на агенциите, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че фармацевтичният бранш има сериозен шанс да запази първото си място и през тази година. Не се очаква изменение и в третото място на козметичния бранш.

Лидери по ръст

Ако през миналата година категория фармацевтика е отбелязвала скок на инвестициите, направени в медийно присъствие, е важно да се спомене, че най-сериозен е ръстът на лекарствените средства без рецепта (+43.3%) хранителните и диетичните добавки (+21%) и лекарствата на билкова основа (11.3%). Съвсем близо до третите в класацията на четвърто място са лекарствата за външно приложение (11%) според данните на ГАРБ.

По данни на агенцията в топ 5 на рекламодателите (топ 20 на рекламодателите може да видите в таблицата) от фармацевтичния бранш първенството през изминалата година държи Natur Produkt, които са увеличили инвестициите си в тв реклама със 73.1%. След тях се нареждат Walmark и Actavis, които са увеличили инвестициите си съответно с 8.9% и 32.8% спрямо предходната 2015. На четвърто и пето място по направени инвестиции в тв каналите се нареждат Sandoz (+40.1%) и Reckitt Benckiser (+4.6%).

В справката на ГАРБ се вижда, че с най-висок процент инвестициите си са увеличили Johnson&Johnson, които от 20-о място по направени инвестиции в телевизия през 2016 се изкачват до десетата позиция със 163.4% увеличение на бюджета. Друг рекламодател, който прави впечатление със сериозно увеличение на бюджета от 112% през 2016 спрямо предходната година, е Vitagold, които от 18-о място през 2015 през 2016 се изкачват на 9-а позиция по направени инвестиции в телевизионна реклама.

Продуктите без рецепта - лекарства и хранителни добавки, са единственият чисто пазарен сегмент във фармацията. Те се продават на принципа на бързооборотните стоки и това изисква от тях постоянно обновяване, масирана реклама, промоции и добавена стойност за потребителите. В хранителните добавки конкуренцията в една област е от около 30 - 40 продукта и само най-познатите и добре позиционирани в медиите и аптеките печелят вниманието на потребителите.

Макар и да променят усилията за промотиране на различните си брандове през изминаващата година, компаниите - производители на лекарства, запазват стабилни позиции.

Без промени - доминация на шампоани, грижа за устата и лицето

През изминалата 2016 година козметичният бранш държи дял от 13% на направените инвестиции в телевизионна реклама, или 157.2 млн. лв., което показва, че браншът е увеличил направените инвестиции с 15.9%. За сравнение - през 2015 г. козметичните компании са инвестирали в тв реклама 135.5 млн. лв. и отново са държали 13% дял от пазара на телевизионна реклама. Как ще приключи тази година и ще има ли увеличение на инвестициите в телевизия в традиционно най-силния месец за рекламиране - декември, е рано да се оценява. Според данните на ГАРБ обаче за първите три месеца на 2017 г. козметичният сектор запазва трето място, а направените инвестиции са 30.8 млн. лв.

Водещи продуктови групи по направени инвестиции остават: шампоани и балсами, които са увеличили рекламните си инвестиции през 2016 г. с 15.9%, хигиена за устата - 29.8%, и козметика за почистване и хидратиране на лицето - 10.7% (останалите групи в топ 20 можете да видите в графиката).

В класацията от топ 20 на ГАРБ с увеличение на бюджетите си правят впечатление: салони и центрове за красота, които са увеличили бюджета си 540%, тоалетните сапуни, при които скокът е с 365.7%, и козметика и фирмен имидж със 109.3%.

През последната година пазарът на козметични продукти бележи ръст, като той е различен в отделните категории. Най-отчетливо изменение има при потреблението на все по-специализирани продукти и спад в покупките на масовата козметика. Потребителите стават все по-взискателни към предлаганите продукти и търсят най-доброто качество на достъпна цена. Това обаче не означава, че търсят продуктите на най-ниски цени - напротив, според големите компании в сектора техният дял намалява и продажбите им бележат спад. И тъй като хората не са склонни да пестят от здраве и красота, тъкмо обратното - готови са да инвестират повече средства за това, отговорът на козметичните компании са нови качествени продукти и респективно по-големи инвестиции в реклама за налагане на новите марки.
Как изглежда пазарът в региона

Ето как изглеждат данните за Европа в секторите фармация, козметика и хигиена. Данните са в процентно изражение и са на база направени брутни инвестиции.

Например във Франция за 2016 г. рекламодател номер 3 в топ 10 е P&G (с 37% ръст на бюджета спрямо 2015), номер 9 – Unilever*.

В Германия общо пазарът е нараснал с 5.6% спрямо 2015, на пето място е категория фармация с ръст около 16%. P&G* са рекламодател номер едно, L’Oreal са трети, Beiersdorf – седми. От брандовете в топ 10 L’Oreal Paris са 6-и, Nivea – 7-и.

В Испания общо пазарът през 2016 е нараснал с 2.9%. В топ 20 на рекламиращите сектори на второ място е категория здраве с ръст от 18.2%, на 13-о място - красота и хигиена.

Картината в съседна Гърция е следната: инвестициите в медийна реклама през 2016 са нараснали със 7.6%, но се очаква спад от около 4.9% през 2017. Въпреки това в топ 10 на секторите, рекламиращи в телевизия, за 2016 на трето място е хигиена и красота с 3% ръст, а на 6-о място е категория фармация с 5% ръст. В топ 10 на рекламодателите втори са P&G* с ръст от 37%, а на 8-о, 9-о и 10-о място са, както следва, Unilever* с 29% ръст, L'Oreal с 15% ръст и Reckitt Benckiser* с 23% увличени брутни инвестиции в реклама.

Румъния: Брутният пазар през 2016 е с ръст около 8%, като в топ секторите са: номер едно е медицина с ръст от 18%, 7-ото място е за шампоани и балсами с ръст от 57%, на 9-о са продуктите за устна хигиена с ръст от 16%. Сред топ рекламодателите първи и тук са P&G* с ръст от 42%, следвани от Zdrovit (+176%), Unilever*, които за поредна година са сред големите рекламодатели, и Reckitt Benckiser* (+14%), а 9-ото място е за Henkel* с 32% ръст.

От данните става ясно, че ситуацията е относително близка както в по-развитите европейски държави, така и при съседите ни.

* данните за отбелязаните компании са обобщени за абсолютно всички сегменти, в които рекламират: битова химия, козметика, лична хигиена, храни и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Без реформи Без реформи

Специалното издание "Здраве" се разпространява заедно със седмичния брой на "Капитал"

23 май 2019, 249 прочитания

Здраве Здраве

Актуалните теми от сезона, свързани със заболявания, лечения и медикаменти

22 май 2019, 367 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
Топ 10 на фармацевтичните компании в България

"Капитал" попита регионалните мениджъри и изпълнителните директори каква беше изминалата година за управляваните от тях компании и как се промени бизнеса им в България и на глобално ниво

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък