С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 авг 2017, 9:23, 7639 прочитания

Фармация и козметика инвестират най-много в телевизия

През 2016 г. индустрията заема първо място сред рекламодателите, измествайки сегмента на хранителните стоки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Още текстове по темата може да откриете тук.
13%
е делът на козметичния бранш от направените инвестиции в телевизионна реклама през 2016 г.

16%
е увеличил фармацевтичният сектор инвестициите си в телевизионна реклама през миналата година.

Кой обича най-много телевизията? Стандартният отговор би бил зрителите. От гледна точка на рекламните инвестиции телевизията най-много обичат фармацевтичните и козметичните компании.

Сиропи за отслабване, прахче за преодоляване на пролетната умора, шампоан за по-лъскава и здрава коса, паста за по-бели зъби. Дори и бегло да следите рекламните блокове на каналите, няма как да не сте забелязали, че те са доминирани от хранителни добавки, лекарства без рецепта и козметични продукти.


За поредна година фармацевтичната индустрия продължава да е водещ рекламодател в медиите и по-специално в телевизията. Ако през 2015 година заемаше второ място в класацията на ГАРБ, през тази година тя измества сегмента на хранителните стоки от първото място. На трето място след хранителните стоки за поредна година е секторът на козметиката, които също по традиция винаги са в топ три на рекламодателите в електронни медии.

През изминалата 2016 г. фармацевтичният сектор е увеличил инвестициите си в телевизионна реклама с 16% и 17% в преса по данни на мониторинговата агенция ГАРБ. От данните й става ясно, че през 2016 г. 194 млн. лв. са били инвестирани в тв реклама, докато сумата за 2015 е била 162 млн. лв., а отчетеният ръст за тази година е 15.8%. Що се отнася до пресата, по данните на ГАРБ за 2016 г. в хартиени издания са рекламирани лекарствени продукти за 15.3 млн. лв. Като водещо рекламно присъствие в преса имат "Хранителни и диетични добавки", чиито брутни инвестиции през изминалата година са 8.5 млн. лв.

Важно е да се уточни, че по правило отчитането на ръст или спад на рекламни инвестиции стъпва на мониторинг данни. В България разполагаме само с телевизионен и печатен мониторинг. Телевизионният отчита брутни стойности по тарифа (т.е. без отстъпки и бонуси от страна на медиите към агенциите, т.е. не отчита инфлацията на тв реклама - бел. авт.), а печатният не включва безплатните издания (например рекламни материали на веригите и хипермаркетите). Пазарът не разполага с мониторингови данни за онлайн и външна реклама, а това са медийни канали, които фармацевтичният бранш със сигурност използва.



На базата на данните от 2016 година и на първото тримесечие на 2017 медиа директорите на агенциите, с които "Капитал" разговаря, коментираха, че фармацевтичният бранш има сериозен шанс да запази първото си място и през тази година. Не се очаква изменение и в третото място на козметичния бранш.

Лидери по ръст

Ако през миналата година категория фармацевтика е отбелязвала скок на инвестициите, направени в медийно присъствие, е важно да се спомене, че най-сериозен е ръстът на лекарствените средства без рецепта (+43.3%) хранителните и диетичните добавки (+21%) и лекарствата на билкова основа (11.3%). Съвсем близо до третите в класацията на четвърто място са лекарствата за външно приложение (11%) според данните на ГАРБ.

По данни на агенцията в топ 5 на рекламодателите (топ 20 на рекламодателите може да видите в таблицата) от фармацевтичния бранш първенството през изминалата година държи Natur Produkt, които са увеличили инвестициите си в тв реклама със 73.1%. След тях се нареждат Walmark и Actavis, които са увеличили инвестициите си съответно с 8.9% и 32.8% спрямо предходната 2015. На четвърто и пето място по направени инвестиции в тв каналите се нареждат Sandoz (+40.1%) и Reckitt Benckiser (+4.6%).

В справката на ГАРБ се вижда, че с най-висок процент инвестициите си са увеличили Johnson&Johnson, които от 20-о място по направени инвестиции в телевизия през 2016 се изкачват до десетата позиция със 163.4% увеличение на бюджета. Друг рекламодател, който прави впечатление със сериозно увеличение на бюджета от 112% през 2016 спрямо предходната година, е Vitagold, които от 18-о място през 2015 през 2016 се изкачват на 9-а позиция по направени инвестиции в телевизионна реклама.

Продуктите без рецепта - лекарства и хранителни добавки, са единственият чисто пазарен сегмент във фармацията. Те се продават на принципа на бързооборотните стоки и това изисква от тях постоянно обновяване, масирана реклама, промоции и добавена стойност за потребителите. В хранителните добавки конкуренцията в една област е от около 30 - 40 продукта и само най-познатите и добре позиционирани в медиите и аптеките печелят вниманието на потребителите.

Макар и да променят усилията за промотиране на различните си брандове през изминаващата година, компаниите - производители на лекарства, запазват стабилни позиции.

Без промени - доминация на шампоани, грижа за устата и лицето

През изминалата 2016 година козметичният бранш държи дял от 13% на направените инвестиции в телевизионна реклама, или 157.2 млн. лв., което показва, че браншът е увеличил направените инвестиции с 15.9%. За сравнение - през 2015 г. козметичните компании са инвестирали в тв реклама 135.5 млн. лв. и отново са държали 13% дял от пазара на телевизионна реклама. Как ще приключи тази година и ще има ли увеличение на инвестициите в телевизия в традиционно най-силния месец за рекламиране - декември, е рано да се оценява. Според данните на ГАРБ обаче за първите три месеца на 2017 г. козметичният сектор запазва трето място, а направените инвестиции са 30.8 млн. лв.

Водещи продуктови групи по направени инвестиции остават: шампоани и балсами, които са увеличили рекламните си инвестиции през 2016 г. с 15.9%, хигиена за устата - 29.8%, и козметика за почистване и хидратиране на лицето - 10.7% (останалите групи в топ 20 можете да видите в графиката).

В класацията от топ 20 на ГАРБ с увеличение на бюджетите си правят впечатление: салони и центрове за красота, които са увеличили бюджета си 540%, тоалетните сапуни, при които скокът е с 365.7%, и козметика и фирмен имидж със 109.3%.

През последната година пазарът на козметични продукти бележи ръст, като той е различен в отделните категории. Най-отчетливо изменение има при потреблението на все по-специализирани продукти и спад в покупките на масовата козметика. Потребителите стават все по-взискателни към предлаганите продукти и търсят най-доброто качество на достъпна цена. Това обаче не означава, че търсят продуктите на най-ниски цени - напротив, според големите компании в сектора техният дял намалява и продажбите им бележат спад. И тъй като хората не са склонни да пестят от здраве и красота, тъкмо обратното - готови са да инвестират повече средства за това, отговорът на козметичните компании са нови качествени продукти и респективно по-големи инвестиции в реклама за налагане на новите марки.
Как изглежда пазарът в региона

Ето как изглеждат данните за Европа в секторите фармация, козметика и хигиена. Данните са в процентно изражение и са на база направени брутни инвестиции.

Например във Франция за 2016 г. рекламодател номер 3 в топ 10 е P&G (с 37% ръст на бюджета спрямо 2015), номер 9 – Unilever*.

В Германия общо пазарът е нараснал с 5.6% спрямо 2015, на пето място е категория фармация с ръст около 16%. P&G* са рекламодател номер едно, L’Oreal са трети, Beiersdorf – седми. От брандовете в топ 10 L’Oreal Paris са 6-и, Nivea – 7-и.

В Испания общо пазарът през 2016 е нараснал с 2.9%. В топ 20 на рекламиращите сектори на второ място е категория здраве с ръст от 18.2%, на 13-о място - красота и хигиена.

Картината в съседна Гърция е следната: инвестициите в медийна реклама през 2016 са нараснали със 7.6%, но се очаква спад от около 4.9% през 2017. Въпреки това в топ 10 на секторите, рекламиращи в телевизия, за 2016 на трето място е хигиена и красота с 3% ръст, а на 6-о място е категория фармация с 5% ръст. В топ 10 на рекламодателите втори са P&G* с ръст от 37%, а на 8-о, 9-о и 10-о място са, както следва, Unilever* с 29% ръст, L'Oreal с 15% ръст и Reckitt Benckiser* с 23% увличени брутни инвестиции в реклама.

Румъния: Брутният пазар през 2016 е с ръст около 8%, като в топ секторите са: номер едно е медицина с ръст от 18%, 7-ото място е за шампоани и балсами с ръст от 57%, на 9-о са продуктите за устна хигиена с ръст от 16%. Сред топ рекламодателите първи и тук са P&G* с ръст от 42%, следвани от Zdrovit (+176%), Unilever*, които за поредна година са сред големите рекламодатели, и Reckitt Benckiser* (+14%), а 9-ото място е за Henkel* с 32% ръст.

От данните става ясно, че ситуацията е относително близка както в по-развитите европейски държави, така и при съседите ни.

* данните за отбелязаните компании са обобщени за абсолютно всички сегменти, в които рекламират: битова химия, козметика, лична хигиена, храни и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите

Болничният информационен канал ON HEALTH достига до над 100 хил. пациенти месечно

3 юни 2019, 1660 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
Топ 10 на фармацевтичните компании в България

"Капитал" попита регионалните мениджъри и изпълнителните директори каква беше изминалата година за управляваните от тях компании и как се промени бизнеса им в България и на глобално ниво

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма