Все по-голяма концентрация в търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все по-голяма концентрация в търговията

Все по-голяма концентрация в търговията

Четири търговеца на едро държат 78% от доставките на лекарства, 79.8% от оборотите на аптеките са през вериги от обекти

Десислава Николова
1539 прочитания

© Надежда Чипева


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Още текстове по темата може да откриете тук.

Все по-големи площи, складове, все по-голям брой фармацевти, все повече инвестиции в стока, в обучение, в развитие на информационни технологии. Това е тенденцията в търговията на едро и дребно с лекарства.

Четири големи в доставките

Търговците на едро, регистрирани в Изпълнителната агенция по лекарствата, са около 190. Само четири от тях обаче продължават да държат основния дял в доставките на лекарства, хранителни добавки, козметика, медицински изделия и консумативи за аптеките и болниците. Изненади и през изминалата година при тях няма. Това са "Софарма трейдинг", "Фьоникс", "Фармнет" и "Стинг". По данни на IQVIA лидер на аптечния пазар през миналата година е била "Фармнет", като това участниците на пазара обясняват с присъствието на най-голямата аптечна верига - "Марешки", в групата на дистрибутора. В момента в нея участват около 400 обекта, а търговецът на едро снабдява приоритетно тях с лекарства.

Останалите три участника също си поделят дялове над 22% в доставките за аптеки.

На болничния пазар лидер с 31% от доставките отново е "Софарма трейдинг", като с много по-малък дял я следват "Фьоникс" – с 16%, и "Алта" – с 12%. Останалите дистрибутори като че ли не искат да участват в този рисков пазар, тъй като е ясно, че болниците трудно разплащат дълговете си. В момента задълженията на държавните и общинските клиники са към доставчиците им, като по-голямата част от дълга е към тези на лекарства и консумативи - над половин милиард лева. Отделно от това част от частните клиники започнаха да забавят плащанията си заради тежките лимити, наложени от здравната каса.

От години търговците на едро реализират печалба средно между 1 и 3% от търговията с лекарства, което не им позволява да издържат дейността си и да разрастват бизнеса си. В същото време болниците бавят плащанията, а аптеките изискват свръхобслужване – доставка на няколко опаковки дневно само до един обект. Затова дистрибуторите все повече се насочват към допълнителни услуги за своите клиенти – преддистрибуция, ексклузивно представително на марки, маркетинг услуги, повишен интерес към дистрибуцията на медицинска апаратура и продукти с висок марж – хранителни добавки, медицинска козметика и др.

Аптека на здравето

През изминалата година аптеките са продали почти еднакво количество опаковки лекарства с рецепта и продукти без рецепта. Докато от напълно платените от касата лекарства по лекарско предписание аптеката на практика не печели нищо освен такса за обработка на рецепта, която не покрива заплатата на фармацевта, нито разходите по покупката и поддържането на склад на лекарството, продуктите без рецепта са на практика спасението на аптеките от регулираните надценки на фармацевтичните продукти.

Продажбите на лекарства без рецепта, хранителни добавки, измиващи препарати, бебешки храни, медицинска и декоративна козметика само по най-общи данни заемат 765 млн. лв. от продажбите от 3.371 млрд. лв. на фармацевтичния пазар. Именно тези продукти имат висок марж на продажбите, който поддържа възможността на аптеката да продава лекарства и да запази работните места.

Това обаче изисква допълнителни инвестиции в аптеките – места за свободна продажба и излагане на продуктите, консултанти за употребата на различните видове добавки или козметика и естествено по-голяма площ за излагане на продуктите.

Така новите аптеки продължават да са с все по-голяма площ, за да могат клиентите свободно да избират продукти без рецепта, а инвестициите в помещението и стоката са все по-големи и в повечето случаи приближават 500 хил. лв. в един обект.

Лидер са големите вериги

Според проучването на пазара на аптечните продажби най-голям обем от тях се пада на независимите единични аптеки, които са продали лекарства за 1.4 млрд. лв. Това обаче не означава, че концентрацията е подминала сектора. Всички останали продажби, или близо 80% от всички продажби на лекарства и аптечни продукти, са били извършени през малки вериги с от 2 до 15 обекта, средна верига с 16 до 50 обекта и през големи вериги с над 50 аптеки. Логично най-голям е оборотът на веригите с най-голям брой обекти – 624 млн. лв.

В национален аспект продажбите на 45% от продуктите в аптеките минават през най-големите вериги, като в София този дял е 37.8%, докато извън столицата делът е 46.7%. Независимите аптеки, собственост на фармацевти или други физически лица извън столицата, извършват 22% от продажбите, а в столицата – 15%.

Все повече онлайн

Според регистъра на Изпълнителната агенция по лекарствата за издадени разрешения за търговия с продукти без рецепта по интернет в България вече работят 58 виртуални аптеки. Само през миналата година има бум в новите разрешителни – 18. Видно е, че интересът към продажбите онлайн не е само на собствениците на аптеки, а и на потребителите. В отдалечените места, където няма физически аптеки, или в сърцето на големия град, когато потребителят няма време да отиде лично до аптеката, а има нужда от продукти, поддържащи здравето, или просто от луксозен шампоан, виртуалните аптеки са на един клик разстояние. Част от тях предлагат консултации в реално време с магистър-фармацевт. Засега обаче в България по закон не могат да се извършват доставки на лекарства с рецепта до болни пациенти с куриери, каквато е доставката на продукти от онлайн аптеките. Това обаче вероятно ще се случи в недалечно бъдеще.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Здраве. Още текстове по темата може да откриете тук.

Все по-големи площи, складове, все по-голям брой фармацевти, все повече инвестиции в стока, в обучение, в развитие на информационни технологии. Това е тенденцията в търговията на едро и дребно с лекарства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK