С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 май 2019, 11:57, 6017 прочитания

Фармацевтичният пазар забави ръста си

В София се извършват 28% от продажбите на лекарства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
№ 9 - Sanofi

Лора Ивчева, управляващ директор на "Sanofi България"


Представянето ни на българския пазар следва тенденция на стабилност на Sanofi в глобален план. През 2018 г. Sanofi се нарежда на 6-о място сред иновативните компании в България и на 7-о място по продажби в абсолютна стойност в страната по данни на IMS Health. В абсолютна стойност годишните ни продажби за 2018 г. са в размер на 41.595 млн. евро. Най-голям дял в продажбите в България (с 41%) формира дивизията ни Primary care за обща медицина, сърдечно-съдови заболявания и диабет. На второ място в дела на продажбите на Sanofi в България се нареждат "Лекарствата без лекарско предписание" с 28%, който бележи и двуцифрен ръст от 16% на годишна база. На трето място по продажби е Sanofi Genzyme - бизнес подразделението за онкология, множествена склероза и редки болести, с 25% пазарен дял в продажбите на компанията в страната, a на Sanofi Pasteur подразделението за ваксини се падат 5% от продажбите.

През 2018 г. лансирахме един от най-иновативните продукти за множествена склероза, но също сериозно дообогатихме и портфолиото си в областта на продуктите без лекарско предписание. Част от добрите резултати на последното се дължат и на новите лекарства без рецепта, които бяха пуснати на пазара. Общо регистрираните ни продукти в България наброяват 175, от които новорегистираните в края на 2018 г. са девет.


През 2017 и 2018 година бяхме свидетели на промени в ръководствата на ключови здравни институции, включително промени и в Комисията по оценка на здравните технологии (ОЗТ). Това доведе до голямо забавяне в дейността на комисията. Въпреки това пациентите с рядката болест гоше вече имат достъп до иновативния медикамент, който повлиява значимо симптомите на болестта. Той беше очакван от пациентите с нетърпение заради формата му за перорален прием, който повишава качеството им на живот, облекчава ги значително и не ги ангажира с регулярни посещения в болница за инфузии.

Публикуването на критериите за изписване на лекарствата за различни заболявания с голямо закъснение през миналата година доведе до допълнително забавяне на лечението на пациентите.Индустрията инвестира в иновативни решения и персонализирани терапии за пациентите, но вместо да ускорим въвеждането на новите терапии, с често променящите се регулации навлизането им се забавя все повече. Въведените през 2019 г. промени ще задълбочат проблема, което може да доведе до това, че през 2020 г. да няма нито един навлязъл нов продукт на българския пазар. Процесът на навлизането на нови терапии в България е един от най-бавните в Европа. От началото на съответната година НЗОК ще заплаща само терапии, включени в позитивния лекарски списък (ПЛС) до 30.09 на предходната година. Дори само тази мярка ще добави близо година и половина повече към вече съществуващото забавяне на достъпа и ще го увеличи до общо над три години.

Пречките, които здравните власти поставят пред индустрията, са изключително много. Така достъпът до иновативни лекарствени терапии ще бъде максимално ограничен, а пациентите в България ще получават достъп до тях последни в Европейския съюз.



Разбираме, че здравните власти се стремят да гарантират устойчивост на системата на здравеопазване и търсят начин за по-ефективен контрол на инвестираните средства, но съчетаването на множество рестриктивни мерки на практика ще доведе до спиране на здравната иновация в България.

Ето и един пример в тази посока: В България, както в повечето развити държави в ЕС бе въведена Комисията за оценка на здравните технологии (ОЗТ). Според новите правила за лекарствени продукти, които вече са включени в ПЛС и за които се заявява разширяване на терапевтични показания, е необходимо да се извърши отново оценка на здравните технологии. Но когато разширяването на терапевтичните показания не включва добавянето на нова индикация, извършването на пълно ОЗТ е напълно неоправдано.

Настоящата система за договаряне на отстъпки за лекарствени продукти, които производителите заплащат към НЗОК, в сила от 2015 г. и до този момент оперира успешно. По отношение на новия механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК, мога да кажа, че е дискриминативен към индустрията. Обвързването на размера на плащанията от фирмите към НЗОК с бюджета на касата за лекарства означава, че на фирмите се налага задължение за пълно компенсиране на бюджетния преразход на здравната каса. Фирмите ще трябва изцяло да поемат риска от неизвестен по размер бюджетен преразход, който се формира от независещи от нас параметри.

С новите правила всички цени на лекарствата по лекарско предписание, които не се заплащат от държавата, ще се преразгледат в рамките на една година. Техните цени ще се преразгледат и регистрират по правилото на най-ниската референтна цена, т.е. най-ниската цена, намерена сред 17 референтни държави в Европа. С новата наредба очаквам за пациентите в България да се появи реална опасност те да бъдат изтеглени от пазара и пациентите на практика да изгубят възможността да си ги закупят, като в голяма степен това важи и за ваксините, които са извън националния ваксинационен календар.

За поредна година Sanofi отчита стабилни финансови резултати в световен мащаб с годишни нетни продажби в размер на 34.46 милиарда евро, от които 9.34 милиарда евро в Европа. Доходността от акциите на Sanofi бележи ръст от 5.1% на годишна база при постоянен обменен курс. Предложеният дивидент на борда е от 3.07 евро на акция като това е 25-и пореден период с нарастващ дивидент.

През 2018 г. в глобален мащаб направихме добър прогрес в приоритетните ни проекти и увеличихме капацитета си в научноизследователската дейност. Миналата година финализирахме придобиванията на Bioverativ и Ablynx, които ни помогнаха да засилим позициите си в областта на редките кръвни болести и придадоха допълнителна стойност за компанията ни като цяло. Това е и причината подразделението ни Sanofi Genzyme за онкология, множествена склероза и редки болести да бележи ръст от 30% за изминалата година.

През 2018 г. лансирахме на световния пазар нови лекарства, които значително подобряват качеството на живот на пациентите и посрещат високите нужди от поява на терапия в области като атопичния дерматит, рака на кожата и редките кръвни заболявания, като те ще окажат положително влияние върху развитието на компанията и през 2019 г.

Освен стабилните финансови резултати Sanofi получи сертификата "Най-добър работодател" в глобален мащаб. Отличието се връчва от независимата организация Top Employer Institute, която одитира компаниите по света по международни признати стандарти. Глобалният сертификат е поредната висока оценка за устойчивата и дългогодишна политика на Sanofi в развитието на човешките ресурси и добрите условия на труд в компанията.

Здраве

Текстът е част от специалното издание "Здраве", което се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 24-30 май.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Комплекс GORA Комплекс GORA

GORA се намира в най-динамично развиващия се район на град София - "Хладилника"

22 ное 2019, 904 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
App-ове за здраве

Следенето на калориите, бягането, фитнесът и качествената почивка вече минават през смартфоните

Още от Капитал
Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

Внимавай с тази оферта

За какво трябва да внимават потребителите при пазаруване по време на кампанията "Черен петък"

Горе ръцете, долу демокрацията

Комбинацията Гешев - Цацаров е удобна само за ГЕРБ и ДПС, защото няма да намали злоупотребите с власт

Намаляващото влияние на ОПЕК

Съкращаването на производството не успя да вдигне цената на петрола

Ново място: Crispy

Деликатесен магазин с добра винена селекция и качествени продукти

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10