С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 май 2019, 11:57, 7133 прочитания

Фармацевтичният пазар забави ръста си

В София се извършват 28% от продажбите на лекарства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
№ 10.1 - Bayer

Екатерина Карпузова, търговски директор "Фармацевтични mродукти", "Байер България"



Изминалата 2018 бе много интересна година за "Байер България". След оспорвана дискусия за потенциален мораториум на лекарствени продукти и нови клинични дейности имахме възможност през втората половина на 2018 г. да въведем на българския пазар продукт за лечение на възрастово обусловена макулна дегенерация, това е първото достъпно и одобрено лечение за страната в тази терапевтична област. При нелечение заболяването може да доведе до слепота. През годината около 300 пациенти започнаха своята терапия. В областта на кардиологията, и по-специално при превенция на инсулт, при пациенти с предсърдно мъждене, около 15 хиляди пациенти за годината имаха възможност да получат качествена терапия от "Байер". Общо три нови продукта (индикации) бяха представени на пазара. Средното забавяне за навлизане на лекарствени продукти на пазара в Европа след получаване на одобрение от Европейската агенция по лекарства е 400 дни, в някои случаи за България това също важи, но сме имали и случаи на доста по-продължително забавяне предимно поради административни причини.


С поглед върху цялостното ни продуктово портфолио в хуманната медицина можем да се похвалим с 24 лекарствени продукта в позитивен лекарствен списък, 17 лекарствени продукта по лекарско предписание извън позитивен списък и 23 лекарствени продукта без рецепта, т.е. общо 64 лекарствени продукта са налични на българския пазар към момента. В голямата си част глобалното портфолио е представено на нашия пазар, което позволява на пациентите да имат достъп до иновативна терапия.

Продукти в категория "Болка, настинка и грип", "Мултивитамини" и продукт за лечение на функционални нарушения на стомашно-чревния тракт бяха основните в ОТС сегмента за 2018. Безрецептурните ни продукти са в топ 5 на българския пазар, отличаващи се с високо качество и много добра разпознаваемост от страна на крайния потребител. Ръстът ни през 2018 г. спрямо предходен период е 32%.

След динамична 2017 следващата 2018 разгърна още по-разгорещени дискусии по отношение на финансиране на лекарствени продукти по лекарско предписание чрез публични финанси. В края на годината бе публикуван първи вариант на Механизъм на НЗОК за предвидимост и устойчивост на бюджет за лекарствени продукти, заплащани от държавния бюджет. Новата му форма не спомага за безпрепятствено навлизане на нови терапии, тъй като те ще се сравняват с база предходна година и всичко над това ще се поеме изцяло от производителите. При въвеждане на нови медикаменти за предходна година пациентите не са били лекувани с такива въобще или в минимална степен. Все още нямаме точна представа как тази административна мярка ще се отрази на лечението на пациентите. Искрената ни надежда е, че в средно- и дългосрочен план ще можем да запазим достъпа до иновативна терапия на хората, както и атрактивността на българския пазар от международна гледна точка като пазар за предлагане на цялостно портфолио и добри инвестиции, включително и в областта на продължаващото обучение на медицинските специалисти. Надяваме се, че алтернативни модели за договаряне могат да бъдат въведени.



С позволението на аудиторията тук ще се съсредоточа върху възможностите, които се използват в другите европейски държави.

Икономическото развитие води след себе си логично и желано до удължаване на продължителността и качеството на живот на хората. В тази посока се покачва и нуждата от лечение на редица хронични и злокачествени заболявания, които водят след себе си повишаване на разходите за иновативна терапия, заплащана от държавата.
През последното десетилетие се наблюдава въвеждането на редица способи за споделяне на риска между държава и фирми производители с цел облекчаване на този бюджет при съобразяване с реалната нужда на пациентите. Индивидуално договаряне за всеки нов продукт с различни цени при различно покритие на терапията на пациенти има в много държави. Например, ако цената на един продукт е 100 лв. на месец, при надвишаване на определен брой предварително прогнозирани лекувани пациенти фирмата производител намалява тази цена до 80 лв. на месец за всеки нов пациент. Друга възможност е договаряне на максимален таван за година и всеки допълнителен пациент се поема отново изцяло от фирмата производител. В държави с добре развита единна електронна система на здравеопазване се наблюдават и споразумения за заплащане само при отчитане на положителен клиничен резултат и полза от терапията. Необходимо условие за това е да са предварително уточнени и унифицирани параметрите за измерване, клинични данни в реално време и стандартен подход в анализа на информацията. Съществуват и други инструменти за споделяне на риск, които са доказали своята ефективност и ефикасност в Европа.

Прехвърляне на финансирането на здравното осигуряване изцяло върху фирми производители ще доведе в дългосрочен план до частично въвеждане на важни терапии на българския пазар и ще затрудни пациента в намиране на адекватно и модерно лечение.

2018 бе успешна година за компанията ни с 4.5% ръст над предходния период. Фармацевтичната дивизия се представи добре, основно в сферата на кардиологията и офталмологията. Оставаме верни на мотото си - "Наука за по-добър живот".

Здраве

Текстът е част от специалното издание "Здраве", което се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 24-30 май.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Магнезият – решаващият минерал за човешкото тяло 4 Магнезият – решаващият минерал за човешкото тяло

Около 85% от бременните и над 60% от общото население страдат от дефицит на магнезий

24 дек 2019, 11460 прочитания

Здравеопазването не е разход 1 Здравеопазването не е разход

България има нужда от система, способна да проследява, обобщава и анализира конкретните резултати от лечението на пациента

22 дек 2019, 2460 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
App-ове за здраве

Следенето на калориите, бягането, фитнесът и качествената почивка вече минават през смартфоните

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10