С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 май 2019, 11:57, 5907 прочитания

Фармацевтичният пазар забави ръста си

В София се извършват 28% от продажбите на лекарства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
№ 2.1. - Sopharma

Огнян Донев, председател на Съвета на директорите на "Софарма"


Изминалата година на първо място беше изпълнена с положителни емоции – "Софарма" празнува своята 85-годишнина. В навечерието на празника зала "Арена Армеец" едва побра всичките ни служители от родината и чужбина, семействата ни, нашите партньори и приятели. Беше година на равносметка и полагане на нови цели. Въпреки "болното" ни здравеопазване продуктите ни достигнаха до хората. Останахме верни на себе си, предлагайки и промотирайки достъпно лечение в основните терапевтични групи, отбелязвайки ръст в почти всички от тях, а най-висок - в продуктите за заболявания на храносмилателна система и метаболизъм, сърдечносъдова система и системни хормонални препарати.

За 2018 г. сме лидер с 11.3% пазарен дял в опаковки. В България "Софарма" има 250 актуални разрешения за употреба (221 с производител "Софарма" АД и 29 лицензионни).


През миналата година в България са регистрирани четири нови лекарства за лекуване на урологични заболявания, гастроентерологични заболявания, настинка и грип и сърдечно-съдови заболявания. Един от инжекционнните продукти - норепинефрин (норадреналин), е регистриран по децентрализираната процедура в пет страни от ЕС, включително и България.

Промените при ОТС продуктите са видими, положихме усилия да осъвременим опаковките, за да отговарят на качеството на продукта и за да се обърнем към по-младите хора, които искаме да убедим в ефективното лечение на достъпна цена, произведено в България с европейско качество. Имаме много силни продукти с традиция на пазара, но доскоро не бяхме сред най-модерните компании по отношение на маркетинговите си усилия. Доста консервативни сме, учим се, но може би по-бавно, отколкото пазарът изисква от нас в резултат на съвременната динамика.

Най-новите продукти, които са регистрирани и предстои да видите на пазара, са лечение на доброкачествена хиперплазия на простатата, лекарства срещу киселини, гранули за орален разтвор срещу грип и норарденалин, концентрат за инжекции, а през 2019-2020 г. ще бъдат подадени за регистрация шест нови лекарства за лекуване на белодробни заболявания, възпаление и болка, урологични заболявания и други.



Чрез членството си в редица професионални организации ние се стремим да изразяваме позиция в полза на пациента по основните законодателни въпроси. В последните промени на наредбата за цените "БГ Фарма", асоциацията на генеричните производители в България, чийто основател сме, успя да постигне някои частични успехи: беше удължен срокът за подаване на декларации за цени и съответно проверка от страна на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени продукти от една на две години. Това дава относителна стабилност на фармацевтичната индустрия, възможност за по-добро планиране на усилията и предотвратява до известна степен непрекъснатото "изчезване" на един или друг продукт от пазара. Промяната до известна степен ще забави ценовата ерозия, но стъпките, които ще повлияят най-силно на този процес, са свързани с провеждането на трайна прогенерична политика, подобряване на ценообразуването и по-голяма прозрачност при разходване на средствата. Независимо от факта, че достигането на един фармацевтичен продукт до пациента е дълъг път като ресурс - както времеви, така и финансов, всички искаме до пазара и пациента да стигат съвременни лечения, качествени алтернативи и достъпни медикаменти. Другата промяна беше, че за пръв път се разрешава повишаването на цената на медикамент от Позитивния списък при отпадане на референт, макар по доста сложен механизъм. Освен това двете групи от референтни държави се обединяват в една с десет държави. Отпадат първоначално предложените проблемни Полша и Унгария, но за съжаление остава Румъния въпреки хаоса във фармацевтичното й законодателство, няколкото списъка с цени и т.н. Големият проблем в измененията на наредбата е включеното изискване за пререгистрация на пределните цени на медикаментите по лекарско предписание. Това ще доведе до отпадане на много лекарства, тъй като, за да балансира необходимостта от ресурс, всяка компания ще редуцира портфолиото си при пререгистрацията.

Механизмът за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК цели да ограничи безконтролното увеличаване на разходите за медикаменти, формирано главно от изключително скъпите иновативни медикаменти в областта на онкологията.

Позитивно е разделянето на медикаментите на три групи, като всяка от групите ще компенсира отделно евентуалния преразход: скъпоструващи – отпускани по протокол; за домашно лечение - формирана в огромната си част от генерични продукти и онкология и кръвни продукти. Разбира се, всички очакваме да видим как ще се приложат на практика редицата неясноти в механизма.

В огромната част от страните на ЕС се провежда активна прогенерична политика с ясното съзнание, че това води до намаляване на разходите и увеличаване на достъпа до лечение. В България това само се декларира, без да е предприета нито една прогенерична стъпка. Другият проблем, решен в ЕС и изключително наболял у нас, е ниската реимбурсация - от 25% до 50%, на медикаментите за лечение на социално значимите заболявания (например сърдечно-съдовите), засягащи огромната част от населението. Това води до неадекватна терапия с всички произтичащи от това последствия.

Предизвикателствата пред нас през тази година са свързани с централизираното управление на маркетинг усилията, налагане на единна политика в подкрепа на "локомотива" на групата – "Софарма", и координация и правилно насочване на ресурсите за развитие. Започнахме постепенно да се фокусираме върху това, в което сме добри, за да бъдем максимално полезни на хората. Проектът "Табекс" в САЩ движат нашите партньори от Achieve Life Sciences, които са публична компания (NASDAQ: ACHV) и предоставят подробна информация за напредъка си редовно в медиите и на своята интернет страница. Наблюдаваме интерес и към други наши традиционни продукти и се надяваме скоро да имаме новина в тази посока.

Здраве

Текстът е част от специалното издание "Здраве", което се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 24-30 май.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите Моля, изчакайте пред кабинета... Или как да намалим стреса и тревожността у пациентите

Болничният информационен канал ON HEALTH достига до над 100 хил. пациенти месечно

3 юни 2019, 1743 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
App-ове за здраве

Следенето на калориите, бягането, фитнесът и качествената почивка вече минават през смартфоните

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10