С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 13 мар 2014, 8:55, 9793 прочитания

По-свежо от свежото

Интересът към замразените плодове и зеленчуци расте

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Без съмнение току-що набраните плодове и зеленчуци са най-полезни. След тях се нареждат замразените, които се оказват много по-полезни от "прясна" продукция, престояла в складовете. Нещо повече – някои специалисти в консервния бранш твърдят, че замразените продукти са "по-свежи от свежите".

Индустрията, която преработва годишно около 140 хил. тона плодове и зеленчуци, отчете 50% спад в търсенето на традиционни консерви на вътрешния пазар през последните три години. В същото време интересът към замразени плодове и зеленчуци се увеличава. "Ако преди 10 години на пазара почти не се продаваха замразени продукти, сега техният дял е 40% от цялата консервна промишленост", посочва Константин Ламбрев, председател на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.


Запазването на вкуса

на външния вид и на хранителната стойност плюс бързината и удобството при приготвянето обясняват глобалната тенденция на увеличаващи се продажби на "замразени витамини". Велизар Петков, заместник изпълнителен директор на "Сторко", добавя още фактори, "виновни" за възходящия тренд - динамичният начин на живот, промяната в хранителните навици, развитието на хладилната индустрия. "Сторко" е компанията с най-големите като капацитет мощности за замразяване (девет тона на час) в страната и предлага замразени грах, сладка царевица, зелен фасул, моркови, карфиол, броколи, лук.

"Тази индустрия се разви в последните 10-15 години. Инвестирахме в нова хладилна база с капацитет 4000 тона, продажбите ни се вдигнаха в пъти. Хладилният транспорт все още е скъп, затова реализираме по-голямото количество замразени продукти главно на вътрешния пазар", обясни Велизар Петков. Дружеството акцентира върху факта, че използва зеленчуци, които са отгледани в България – в собствени полета или от земеделски стопани, с които има сключени договори.



"Големите предимства на българските замразени плодове и зеленчуци са качеството и добрият вкус, които се ценят от потребителите", обобщава инж. Румен Велинов, собственик на фирма "Велинов–био", специализирана в проектиране на хладилни инсталации.

Сред плюсовете на българската консервна индустрия специалистите поставят наличието на обработваема земя с добри качества и подходящ климат, инвестиционните възможности, подкрепени от програми с европейско финансиране, както и хората с опит в селското стопанство, в научната дейност, в производството на машини и съоръжения за преработка на плодове и зеленчуци.

Най-голямата трудност за бранша

е липсата на достатъчно суровини, поради което българските замразени продукти са скъпи и трудни за реализация. До голяма степен недостигът е резултат от липсата на стимули за производство на зеленчуци и плодове – проблем, който новата Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. има амбиции да реши.

Минус са високата трудоемкост и ниската производителност в отрасъла като цяло, недостатъчно ефективното натоварване на производствените мощности, недостатъчно доброто планиране. "Само по-големите предприятия имат достатъчно ресурси (човешки и финансови), за да планират дългосрочно производство и да правят пазарни проучвания. Малките и средните производители произвеждат без планиране, което в различни периоди води до дефицит или свръхпроизводство", посочва Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.

Недобрата пазарна реализация също е пречка. "Осезателна е липсата на мотивирани, компетентни и напористи търговци, които да представят българската продукция на външните пазари. Не достига работна ръка, липсват млади специалисти, което се превръща в много сериозен проблем за повечето отрасли от хранително-вкусовата промишленост. А процентът на ниско квалифицирания персонал в бранша е над 70%", коментира Божинова.

Според нея българските производители не оценяват факта, че само с добре оборудвани предприятия и с добре подготвени кадри могат да бъдат конкурентоспособни на пазара. Идеята, че всичко, което се произведе, независимо от качеството, може да се продаде, е причина да се провалят нови хладилници, изградени през последните 10 години: в Дуранкулак, Търговище, Вакарел, Куртово Конаре, Граф Игнатиево, твърдят от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.

"За разлика от други европейски страни като Полша, Хърватия, Сърбия, в които инвестициите в сектора замразени плодове и зеленчуци растат всяка година, за България последните години са години на изчакване, липса на активност и дори на песимизъм", обобщава Антоанета Божинова.

Консумацията

на замразени храни в света се повишава. Съотношението е 75:25 в полза на замразените зеленчуци, от които най-популярни са грах, боб, моркови, броколи и карфиол. Най-предпочитаните замразени плодове са ягодите и малините, следвани от боровинки и череши. Потреблението на замразени тропически плодове е относително малко.

Основният потребител (около 75-80%) е хранително-вкусовата промишленост. Замразените плодове и зеленчуци се използват като суровина за производство на хлебни и тестени изделия (баница със спанак, зеле, праз), млечни продукти (шейкове, плодови млека и десерти, сладолед), сладкарски деликатеси (сладкиши, бисквити, шоколади с плодов пълнеж), готови ястия (пици, предястия, зеленчукови смеси), както и за производство на конфитюри, мармалади, джемове и на детски храни.

В Полша, Чили, Мексико, Аржентина индустрията за замразяване на плодове и зеленчуци е във възход. Германия, Великобритания и Италия имат най-голям пазар на дребно за замразени плодове.

Производство

Повечето зеленчуци, произведени в оранжерии, се продават като пресни продукти. Зеленчуците за замразяване се произвеждат основно на открито. Общото производство от 13-те най-големи производителя на замразени зеленчуци в ЕС (в това число е и България – на последната тринадесета позиция) през 2012 г. е 3.2 млн. тона. То нараства в почти всички страни с изключение на Великобритания. Белгия е най-големият производител на замразени зеленчуци, Полша е втора, следвана от Испания и Франция. А Италия е най-големият пазар на замразени зеленчуци, следвана плътно от Германия.

Полша е най-големият производител на замразени плодове в ЕС, а лидерството в консумацията държат Германия, Италия и Франция.

В последните години производителите на замразени продукти в страните от ЕС преживяват жестока конкуренция от евтината продукция от Китай и производството на замразени ягоди постепенно намалява.

Преди години производителите и търговците в сектора са акцентирали на външния вид и вкуса на замразените продукти. В момента е силно повишен интересът към хранителното им съдържание, обясни Антоанета Божинова. Heat and eat ("Притопли и се нахрани") е друга задълбочаваща се тенденция. Стремежът към здравословен начин на живот заедно с нуждата от бързина, удобство и разнообразие ще продължат да стимулират търсенето на замразени плодове и зеленчуци, прогнозират експерти в бранша.
Малко история

Идеята за производство и търговия със замразени зеленчуци и плодове се появява през 1957 г. в Канада. Уолъс Маккейн започна с обикновени картофи, а днес богатството на фамилията се оценява на 2.2 млрд. долара. Корпорацията McCain Foods произвежда замразени храни в 46 завода, продава в 160 държави, а годишният й оборот е 6.5 млрд. долара. Един от всеки три картофа, които се пържат в света, е McCain.

В България първият хладилник за съхраняване на хранителни продукти е построен през 1911 г. към софийските хали. По време на Втората световна война са построени няколко частни подготвителни и производствени хладилници - в Пловдив, Плевен, Варна, гара Левски, които обслужват главно българско-немските фирми за експорт на замразени плодове и зеленчуци, замразено месо, птици. В средата на миналия век едновременно с преустройството на икономиката се изгражда сериозно хладилно стопанство.

До 1989–1990 г. основните предприятия за индустриално замразяване на плодове и зеленчуци са: "Сторко" - Плевен," Югоплод" - Хасково, хладилниците в Берковица, Летница, с. Подвис и Вършец; базите на "Булгарплод" в София – "Хранмраз" и предприятието за замразяване на картофи в с. Смилян, област Смолян.

След 1989 г. настъпват редица промени в обема и структурата на производството, във формите на неговата организация и собственост. Българската индустрия за замразяване на плодове и зеленчуци е обновена основно в годините след 2001 с финансовата помощ на предприсъединителната програма САПАРД и на Програмата за развитие на селските райони, се посочва в анализ, изготвен от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.
Статията е част от специалното издание на "Капитал Daily" "Земеделие и бизнес"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво ще прочетете в новия брой на изданието "Земеделие и бизнес" Какво ще прочетете в новия брой на изданието "Земеделие и бизнес"

Кои са най-големите компании в селското стопанство, какви са основните проблеми и тенденции в бранша и още

13 сеп 2019, 1309 прочитания

Големите компании в селското стопанство не бързат да се разрастват Големите компании в селското стопанство не бързат да се разрастват

В изчакване на новата европейска политика в сектора компаниите в България скачат на място

13 сеп 2019, 1597 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Интересът към биопроизводството расте

Търсенето на органични продукти също е възходящо

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език