Европейски продукти, моля
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейски продукти, моля

Европейски продукти, моля

Брюксел финансира безвъзмездно промоционални програми, насочени към общия пазар и към трети страни

Мара Георгиева
3558 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


"Видях на място, в България, прецизното производство на едни вкусни, уникални и качествени млечни продукти, които си струва да бъдат на вашата трапеза." Това е краткият анонс на австралийската журналистка Кейси Кларк от Сидни, която е сред четиримата от Австралия и шестимата от Обединените арабски емирства (ОАЕ), посетили български кравеферми и млекопреработващи фирми. Пътуването е част от дейностите по промоционалната програма EU Dairy Daily - "Европейски млечни продукти всеки ден". Тя е предложена от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е одобрена от Европейската комисия през февруари 2012 г. Програмата е за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко на пазарите на Австралия и ОАЕ, има бюджет от 6.461 млн. лв. и тригодишен период на прилагане.

Вече изпълнено

Асоциацията на млекопреработвателите в България беше инициатор и на първата одобрена от Брюксел промоционална програма с българско участие - "Европейско сирене, моля". Тя беше изпълнена съвместно с Общокипърската организация на говедовъдите и приключи през 2012 г. Програмата промотира кипърски сирена и български бяло саламурено сирене и кашкавал на пазарите на Русия и Украйна. Общият й бюджет беше почти 5 млн. евро. "През 2009 г., когато започна промоционалният проект "Европейско сирене, моля", износът за Русия беше едва 120 тона годишно заради загубените пазари, а след това е нараснал пет пъти", коментира Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. По думите му промоционалната програма е дала възможност на българските предприятия от млечния бранш да разширяват производството и асортимента си, както и да върнат част от изгубените пазари. «Руски търговци и дистрибутори на млечни продукти проявяват интерес и сключват договори с наши фирми за износ на българско бяло саламурено сирене и за реекспорт в други страни от ОНД. Има интерес и на инвеститори", допълва Зоров. Той обаче се опасява, че след налагане на ембаргото за внос на европейски храни в Русия някои български млекопреработващи фирми ще претърпят загуби заради вече сключени договори за доставка на стойност стотици хиляди евро.

Бялото саламурено сирене и кашкавалът са обект на популяризиране и по линия на друг проект, предложен и вече изпълнен от другата браншова структура - Националната асоциация на млекопреработвателите. Това е първата самостоятелна българска промоционална програма, получила одобрение от Брюксел. Тя беше с бюджет от 6.2 млн. лв. и беше насочена към пазарите на Германия, Испания. По данни на Националния статистически институт в края на изпълнението на промоционалната програма се наблюдава почти двойно увеличение на доставките от България на бяло саламурено сирене в Германия (2007.1 тона за 2013 г. срещу 693.5 тона за 2009 г.). Наблюдава се ръст и при кашкавала за Германия (23.8 тона кашкавал за 2013 г. спрямо 15.2 тона за 2009 г.). В Испания има почти тройно увеличение на доставките на бяло саламурено сирене (128.6 тона за 2013 г. спрямо 39.5 тона за 2009 г.), а при кашкавала - почти двойно (12.4 тона кашкавал за 2013 г. спрямо 6.3 тона за 2009 г.), уточнява Иванка Статкова, главен експерт в Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

В действие

"Реализирането на промоционални и информационни кампании предоставя възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на вътрешния пазар и на пазарите на трети страни", коментира Иванка Статкова. И уточнява, че към 30 юни 2014 г. България е изпълнила две промоционални програми, а осем са в процес на изпълнение: една за промоция на преработени плодове и зеленчуци, една – за пресни череши, три - за вино, две – за млечни продукти, и една – за маркировка на яйца (виж карето). В края на април Брюксел одобри още една програма - "Освободете европейския вкус" (Release the European Taste). Тя е предложена от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в България и е насочена към пазарите на Русия и ОАЕ. Стойността на проекта е 3.759 млн. евро, той е тригодишен и ще се изпълнява до юли 2017 г.

"Изборът ни беше продиктуван от идеята да възобновим имиджа на нашите плодови и зеленчукови консерви на пазари, където вече са потребявани, познати и търсени", коментира Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в България. Браншовата организация вече има опит с промоционална програма, насочена към пазарите в Германия, Полша и Румъния. "В Германия нещата се случват много трудно. Според проверяващите от Европейската комисия подобен проблем имат и организации от други държави. Германският пазар е много голям, но за съжаление потребителите са по-консервативни в своите вкусове и по-предпазливи", коментира Антоанета Божинова.

По нови правила

Обект на промоция могат да бъдат месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, вина със защитено наименование за произход и защитено географско указание, пресни и преработени плодове и зеленчуци, продукти на биологичното земеделие, мед и пчелни продукти, преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз. Според сега действащите правила финансирането се осъществява с безвъзмездни средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (50%), от националния бюджет (30%) и от предлагащата организация (поне 20%), посочва Иванка Статкова. В Брюксел вече бяха обсъдени и приети промени в тази схема, най-важните от които са свързани с отпадането на националното съфинансиране за сметка на увеличаването на европейското финансиране. То ще бъде 70% за обикновените (националните) програми, насочени към вътрешния пазар, и 80% - за пазарите на трети страни (извън ЕС), както и за мултинационалните програми.

Увеличава се и общият европейски бюджет за промоционални програми - от 60 млн. евро годишно сумата ще достигне до 200 млн. евро през 2020 г. Опростена е и процедурата за кандидатстване - предвижда се подаване на проектите директно в ЕК след края на 2015 г., когато регламентът влиза в сила, коментира Иванка Статкова. В момента кандидатстването става чрез Министерството на земеделието и храните (МЗХ). От 15 aвгуст започна новата кампания за подаване на промоционални програми, насочени към вътрешния пазар на общността и към пазара на трети страни. Право да кандидатстват имат представителни сдружения на производители или на производители и търговци. Предложенията могат да се подават в МЗХ до 30 септември 2014 г.

Промоционални програми в процес на изпълнение

- "Освободете вкуса" (одобрена от ЕК през 2011 г.) – за промоция на преработени плодове и зеленчуци (лютеница, печена белена капия, конфитюр от рози, мармалад от шипки и компот от праскови) в Германия, Полша и Румъния. Предложена е от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци и е с бюджет 5.834 млн. лв.

- Българско-румънска междудържавна програма за промотиране на вино в трети страни (одобрена от ЕК през 2011 г.) - за промоция на български и румънски вина в Русия и Китай. Предложена е от Регионалната лозаро-винарска камара "Тракия" и румънското Сдружение на производителите на вино и винени продукти "Добруджа" и е с общ бюджет 3.188 млн. евро.

- "Европейски млечни продукти всеки ден" (одобрена от ЕК през февруари 2012 г.) - за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко в Австралия и ОАЕ. Предложена е от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е с бюджет 6.461 млн. лв.

- "Промоция за млечни продукти в трети страни" (одобрена от ЕК през февруари 2012 г.) -  за популяризиране на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко в Русия и Бразилия. Предложена е от Националната асоциация на млекопреработвателите и е с бюджет 5.616 млн. лв.

- Българско-гръцка междудържавна програма за промоция на вина в Швейцария, САЩ и Китай (одобрена от ЕК през юни 2012 г.). Предложена е от Националната лозаро-винарска камара и гръцката асоциация ENOABE и е с бюджет 4.633 млн. евро.

- Мултинационална "Вина от Южна Европа/средиземноморски вина" (одобрена от ЕК през ноември 2012 г.) - за промоция на български, гръцки и италиански вина във Великобритания, Италия и Германия. Предложена е от Регионалната лозаро-винарска камара "Тракия", Консорциум на гръцките винопроизводители и Регионална енотека "Емилия Романя", Италия. Бюджетът е 5.2 млн. евро, като българската част по програмата е на стойност 1.183 млн. евро.

- "Промоция на пресни череши в Русия и Норвегия" (одобрена от ЕК през ноември 2012 г.). Предложена е от Националния съюз на градинарите в България и е с бюджет 1.893 млн. евро.

- "Погледнете яйцето" (одобрена от ЕК на 25 април 2013 г.) - за предоставяне на информация относно маркирането на яйца на пазарите на Гърция и Румъния. Подадена е от Асоциацията на земеделските производители в България и е с бюджет 1.893 млн. евро.

Източник: МЗХ

Кой може да кандидатства

Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Уточнени са и критериите за представителност:

- сдружението трябва да е създадено най-малко две години преди подаването на промоционалната програма

- да има членове, чийто пазарен дял за продуктите, които са обект на програмата, е най-малко 20%

- да притежава собствено електронно или книжно издание, отразяващо дейността му. Предимство имат проекти с участници от две или повече държави, а също и тези, които са насочени към промоции в повече от една страна. С приоритет са и проекти, които обхващат повече от една трета от територията на страна извън ЕС и специално акцентират върху качествата, предимствата и безопасността на европейските продукти.

За какво се отпускат пари

Браншовите организации могат да искат пари за реклама, организация на обучения и конференции, промоции в търговски вериги, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, изложения, връзки с обществеността, посещения на място в предприятия и др.
Статията е част от специалното издание "Земеделие и бизнес" на в. "Капитал"

"Видях на място, в България, прецизното производство на едни вкусни, уникални и качествени млечни продукти, които си струва да бъдат на вашата трапеза." Това е краткият анонс на австралийската журналистка Кейси Кларк от Сидни, която е сред четиримата от Австралия и шестимата от Обединените арабски емирства (ОАЕ), посетили български кравеферми и млекопреработващи фирми. Пътуването е част от дейностите по промоционалната програма EU Dairy Daily - "Европейски млечни продукти всеки ден". Тя е предложена от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е одобрена от Европейската комисия през февруари 2012 г. Програмата е за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко на пазарите на Австралия и ОАЕ, има бюджет от 6.461 млн. лв. и тригодишен период на прилагане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK