"Видях на място, в България, прецизното производство на едни вкусни, уникални и качествени млечни продукти, които си струва да бъдат на вашата трапеза." Това е краткият анонс на австралийската журналистка Кейси Кларк от Сидни, която е сред четиримата от Австралия и шестимата от Обединените арабски емирства (ОАЕ), посетили български кравеферми и млекопреработващи фирми. Пътуването е част от дейностите по промоционалната програма EU Dairy Daily - "Европейски млечни продукти всеки ден". Тя е предложена от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е одобрена от Европейската комисия през февруари 2012 г. Програмата е за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко на пазарите на Австралия и ОАЕ, има бюджет от 6.461 млн. лв. и тригодишен период на прилагане.
Вече изпълнено
Асоциацията на млекопреработвателите в България беше инициатор и на първата одобрена от Брюксел промоционална програма с българско участие - "Европейско сирене, моля". Тя беше изпълнена съвместно с Общокипърската организация на говедовъдите и приключи през 2012 г. Програмата промотира кипърски сирена и български бяло саламурено сирене и кашкавал на пазарите на Русия и Украйна. Общият й бюджет беше почти 5 млн. евро. "През 2009 г., когато започна промоционалният проект "Европейско сирене, моля", износът за Русия беше едва 120 тона годишно заради загубените пазари, а след това е нараснал пет пъти", коментира Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. По думите му промоционалната програма е дала възможност на българските предприятия от млечния бранш да разширяват производството и асортимента си, както и да върнат част от изгубените пазари. «Руски търговци и дистрибутори на млечни продукти проявяват интерес и сключват договори с наши фирми за износ на българско бяло саламурено сирене и за реекспорт в други страни от ОНД. Има интерес и на инвеститори", допълва Зоров. Той обаче се опасява, че след налагане на ембаргото за внос на европейски храни в Русия някои български млекопреработващи фирми ще претърпят загуби заради вече сключени договори за доставка на стойност стотици хиляди евро.
Бялото саламурено сирене и кашкавалът са обект на популяризиране и по линия на друг проект, предложен и вече изпълнен от другата браншова структура - Националната асоциация на млекопреработвателите. Това е първата самостоятелна българска промоционална програма, получила одобрение от Брюксел. Тя беше с бюджет от 6.2 млн. лв. и беше насочена към пазарите на Германия, Испания. По данни на Националния статистически институт в края на изпълнението на промоционалната програма се наблюдава почти двойно увеличение на доставките от България на бяло саламурено сирене в Германия (2007.1 тона за 2013 г. срещу 693.5 тона за 2009 г.). Наблюдава се ръст и при кашкавала за Германия (23.8 тона кашкавал за 2013 г. спрямо 15.2 тона за 2009 г.). В Испания има почти тройно увеличение на доставките на бяло саламурено сирене (128.6 тона за 2013 г. спрямо 39.5 тона за 2009 г.), а при кашкавала - почти двойно (12.4 тона кашкавал за 2013 г. спрямо 6.3 тона за 2009 г.), уточнява Иванка Статкова, главен експерт в Министерството на земеделието и храните (МЗХ).
В действие
"Реализирането на промоционални и информационни кампании предоставя възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на вътрешния пазар и на пазарите на трети страни", коментира Иванка Статкова. И уточнява, че към 30 юни 2014 г. България е изпълнила две промоционални програми, а осем са в процес на изпълнение: една за промоция на преработени плодове и зеленчуци, една – за пресни череши, три - за вино, две – за млечни продукти, и една – за маркировка на яйца (виж карето). В края на април Брюксел одобри още една програма - "Освободете европейския вкус" (Release the European Taste). Тя е предложена от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в България и е насочена към пазарите на Русия и ОАЕ. Стойността на проекта е 3.759 млн. евро, той е тригодишен и ще се изпълнява до юли 2017 г.
"Изборът ни беше продиктуван от идеята да възобновим имиджа на нашите плодови и зеленчукови консерви на пазари, където вече са потребявани, познати и търсени", коментира Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в България. Браншовата организация вече има опит с промоционална програма, насочена към пазарите в Германия, Полша и Румъния. "В Германия нещата се случват много трудно. Според проверяващите от Европейската комисия подобен проблем имат и организации от други държави. Германският пазар е много голям, но за съжаление потребителите са по-консервативни в своите вкусове и по-предпазливи", коментира Антоанета Божинова.
По нови правила
Обект на промоция могат да бъдат месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, вина със защитено наименование за произход и защитено географско указание, пресни и преработени плодове и зеленчуци, продукти на биологичното земеделие, мед и пчелни продукти, преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз. Според сега действащите правила финансирането се осъществява с безвъзмездни средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (50%), от националния бюджет (30%) и от предлагащата организация (поне 20%), посочва Иванка Статкова. В Брюксел вече бяха обсъдени и приети промени в тази схема, най-важните от които са свързани с отпадането на националното съфинансиране за сметка на увеличаването на европейското финансиране. То ще бъде 70% за обикновените (националните) програми, насочени към вътрешния пазар, и 80% - за пазарите на трети страни (извън ЕС), както и за мултинационалните програми.
Увеличава се и общият европейски бюджет за промоционални програми - от 60 млн. евро годишно сумата ще достигне до 200 млн. евро през 2020 г. Опростена е и процедурата за кандидатстване - предвижда се подаване на проектите директно в ЕК след края на 2015 г., когато регламентът влиза в сила, коментира Иванка Статкова. В момента кандидатстването става чрез Министерството на земеделието и храните (МЗХ). От 15 aвгуст започна новата кампания за подаване на промоционални програми, насочени към вътрешния пазар на общността и към пазара на трети страни. Право да кандидатстват имат представителни сдружения на производители или на производители и търговци. Предложенията могат да се подават в МЗХ до 30 септември 2014 г.
Промоционални програми в процес на изпълнение
- "Освободете вкуса" (одобрена от ЕК през 2011 г.) – за промоция на преработени плодове и зеленчуци (лютеница, печена белена капия, конфитюр от рози, мармалад от шипки и компот от праскови) в Германия, Полша и Румъния. Предложена е от Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци и е с бюджет 5.834 млн. лв.- Българско-румънска междудържавна програма за промотиране на вино в трети страни (одобрена от ЕК през 2011 г.) - за промоция на български и румънски вина в Русия и Китай. Предложена е от Регионалната лозаро-винарска камара "Тракия" и румънското Сдружение на производителите на вино и винени продукти "Добруджа" и е с общ бюджет 3.188 млн. евро.
- "Европейски млечни продукти всеки ден" (одобрена от ЕК през февруари 2012 г.) - за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко в Австралия и ОАЕ. Предложена е от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е с бюджет 6.461 млн. лв.
- "Промоция за млечни продукти в трети страни" (одобрена от ЕК през февруари 2012 г.) - за популяризиране на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко в Русия и Бразилия. Предложена е от Националната асоциация на млекопреработвателите и е с бюджет 5.616 млн. лв.
- Българско-гръцка междудържавна програма за промоция на вина в Швейцария, САЩ и Китай (одобрена от ЕК през юни 2012 г.). Предложена е от Националната лозаро-винарска камара и гръцката асоциация ENOABE и е с бюджет 4.633 млн. евро.
- Мултинационална "Вина от Южна Европа/средиземноморски вина" (одобрена от ЕК през ноември 2012 г.) - за промоция на български, гръцки и италиански вина във Великобритания, Италия и Германия. Предложена е от Регионалната лозаро-винарска камара "Тракия", Консорциум на гръцките винопроизводители и Регионална енотека "Емилия Романя", Италия. Бюджетът е 5.2 млн. евро, като българската част по програмата е на стойност 1.183 млн. евро.
- "Промоция на пресни череши в Русия и Норвегия" (одобрена от ЕК през ноември 2012 г.). Предложена е от Националния съюз на градинарите в България и е с бюджет 1.893 млн. евро.
- "Погледнете яйцето" (одобрена от ЕК на 25 април 2013 г.) - за предоставяне на информация относно маркирането на яйца на пазарите на Гърция и Румъния. Подадена е от Асоциацията на земеделските производители в България и е с бюджет 1.893 млн. евро.
Източник: МЗХ
Кой може да кандидатства
Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти. Уточнени са и критериите за представителност:- сдружението трябва да е създадено най-малко две години преди подаването на промоционалната програма
- да има членове, чийто пазарен дял за продуктите, които са обект на програмата, е най-малко 20%
- да притежава собствено електронно или книжно издание, отразяващо дейността му. Предимство имат проекти с участници от две или повече държави, а също и тези, които са насочени към промоции в повече от една страна. С приоритет са и проекти, които обхващат повече от една трета от територията на страна извън ЕС и специално акцентират върху качествата, предимствата и безопасността на европейските продукти.
За какво се отпускат пари
Браншовите организации могат да искат пари за реклама, организация на обучения и конференции, промоции в търговски вериги, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, изложения, връзки с обществеността, посещения на място в предприятия и др."Видях на място, в България, прецизното производство на едни вкусни, уникални и качествени млечни продукти, които си струва да бъдат на вашата трапеза." Това е краткият анонс на австралийската журналистка Кейси Кларк от Сидни, която е сред четиримата от Австралия и шестимата от Обединените арабски емирства (ОАЕ), посетили български кравеферми и млекопреработващи фирми. Пътуването е част от дейностите по промоционалната програма EU Dairy Daily - "Европейски млечни продукти всеки ден". Тя е предложена от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е одобрена от Европейската комисия през февруари 2012 г. Програмата е за промоция на бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко на пазарите на Австралия и ОАЕ, има бюджет от 6.461 млн. лв. и тригодишен период на прилагане.
1 коментар
Супер!