С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 апр 2015, 11:00, 2925 прочитания

Полузамръзнали машини

Продажбите на селскостопанска техника през 2014 г. са се свили с около 10%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Спомняте ли си липсата на зима и дъждовното лято през 2014 г.? Споменът на много земеделски производители със сигурност стои по-жив от вашия заради пропадналата реколта. Тези условия наред с по-ниските цени на зърното в периода и зависимостта от субсидии на сектора дадоха косвено отражение и върху други пазари. Ефектът се усети доста силно при агротехниката, където след подема от последните години през 2014 г. беше отбелязано първото свиване на продажбите.
 
Според официалната статистика на Контролно-техническата инспекция (КТИ) към Министерството на земеделието и храните продажбите на нови трактори и комбайни са намалели с 10% спрямо предходната година. Като една от основните причини за това се посочват лисващите в периода европрограми, по които се правят инвестиции в техника и модернизация. От бързината на старта на схемата за финансирането им в новата Програма за развитие на селските райони (виж карето) ще зависи и дали продажбите ще бъдат повече през 2015 г., или тя ще се окаже просто нулева.

По-малко сделки на по-високи цени


"Точно както се очакваше, продажбите на земеделска техника през миналата година се свиха с около 7-10% спрямо 2013 г. Отварянето на инвестиционните мерките по земеделската програма няма да доведат до сериозна промяна още тази година, а по-скоро ефектът ще се усети през 2016 г. Това е така, защото очаквам, макар че приемът на документи ще започне още тази пролет, процедурите да бъдат бавни", коментира Стефан Христов, генерален директор на компанията "Мегатрон", която е един от големите търговци в страната. Традиционно секторът, инвестирал най-много в техника, е зърнопроизводството, а клиентите с по-значителни площи и по-добри финансови резултати са купували по-мощни машини от по-високия ценови клас.

"Много от зърнопроизводителите направиха инвестиции за своя сметка, когато имаха печалби от години със силна реколта. Но традиционно работим и много добре с банките и достъпът до кредитиране е сравнително лесен, когато става въпрос за техника", обяснява Румяна Ангелова, председател на Националната асоциацията на зърнопроизводителите. Сега стопанствата са достигнали до етап, в който искат не просто да работят в по-добри условия, но и да имат все по-голяма ефективност. Поради тази причина са склонни дори да платят малко повече за това. "През 2014 г. сме продавали най-много трактори с над 100 конски сили и големи комбайни", казва Стефан Христов.

Данните на КТИ показват, че най-предпочитаната марка трактори в България през 2014 г. е била американската John Deere, лидер при комбайните е германската Claas, която държи почти една четвърт от пазара, а продажбите на китайски трактори през годината са били само около 3%.



Другата тенденция, белязала пазара през 2014 г., е лекото повишение на цените, макар не всички търговци да признават за него. То се дължи от една страна на интегрирането на иновации в машините и от друга на поскъпването на долара. През март тази година доларът поскъпна спрямо лева с над 30% на годишна база. По-скъпият долар засегна най-вече цените на американската селскостопанска техника, където при някои продукти увеличението беше с около 10-15%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9% Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9%

През 2018 г. производството на домати и пипер намалява, а на краставици се увеличава

9 окт 2019, 1721 прочитания

Диагноза "катастрофа" Диагноза "катастрофа"

Кризата с африканската чума нанесе тежък удар върху свиневъдството и хранителния сектор

8 окт 2019, 1418 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Пътят на два от най-големите проекти на програмата

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10