С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 сеп 2015, 10:00, 7918 прочитания

Естествен растеж

След динамично развитие в производството "Гимел" започва оптимизация на бизнеса и поема курс на разширение на търговската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

27 май 2016

Селско стопанство:

Ръст въпреки трудностите

По-слабата за зърнопроизводството 2014 г. нареди повече компании и от други сектори сред най-динамичните в земеделието

13 ное 2015

Албена Симеонова: Интересът на производители и потребители на биохрани в България расте бързо

Председателят на Българска асоциация "Биопродукти" пред "Капитал"

7 сеп 2015

Зеленчуци, който произвежда

Секторът е сред приоритетните през втория програмен период, след като през първия беше на опашката

5 сеп 2015

Ренесансът на лимеца

Житната култура намери своето място на пазара след залитания между пренебрежението и маркетингова сензация

5 сеп 2015

В "Градините на Billa" участват над 30 български производителя

Инициативата на веригата за по-голяма прозрачност на произхода на стоките ще продължи и през следващата година

6 окт 2014

Пазарджик между медта и земеделието

Общината ще изгради нова индустриална зона в рамките на града, за да привлече повече инвеститори

24 юни 2013


"Единственият момент, когато можеш да почувстваш известен хлад през горещите летни дни тук, е в първите няколко минути, в които излезеш от оранжерията", шегува се търговският директор на "Гимел" Елена Герганова. Действително термометърът в пазарджишкото село Звъничево, където са разположени оранжериите на най-големия производител на биозеленчуци в България, рядко показва дневни стойности под 30 градуса в месеците юли и август. За ръководството и служителите на компанията тези месеци са дори по-горещи, защото именно тогава се случва кампанията по събирането на реколтата и голямата част от търговските сделки.

Тази година "Гимел" отбелязва 20 години от създаването и 12 години от получаването на първия си сертификат като производител на биопродукти. Интересен факт е, че компанията съществува и работи на пазарите на ЕС още преди България да влезе в евросъюза. Търговията с биозеленчуци дълги години е изцяло експортно ориентирана, но в последно време има и сериозен пробив на българския пазар, макар все още 80% (или около 5000 тона) от годишната продукцията да са за износ. Сред българските производители на зеленчуци, отглеждани по метода на биологичното производство, компанията няма конкурент по обеми, а сред европейските могат да се видят в лицето на испански, италиански и холандски кооперативи.
В групата на "Гимел" АД са обединени няколко компании, сред които "Оранжерии Гимел", "Оранжерии Гимел II" и регистрираната в Чехия "Гимел Европа". В свързаното дружество "Гимел Биопак" е пакетиращият цех на компанията, а приближеното до групата "Томпласт" обезпечава с материали дейността по производството.

Макар през годините да е имало промяна в собствеността на "Гимел" (включително джойнт венчър с холандски партньор, чиито дялове биват обратно изкупени по-късно), създател и мажоритарен собственик и днес остава Гео Дундаров. Към момента той е и действащ генерален директор. Годишните оборотите на компаниите от структурата пък постоянно растат с темпове между 15% и 50% в различните години. През 2014 г. приходите в консолидирания отчет на групата са 29.9 млн. лв. спрямо 25.9 млн. лв. година по-рано. "Гимел" АД е приключило годината на загуба от 2.9 млн. лв. Активите на групата през последната година са достигнали 58.3 млн., а само имотите и оборудването е 40.4 млн. лв. от тях. Капиталът на дружеството е 12.2 млн. лв.

От село Звъничево до Западна Европа

В самото начало, когато в оранжериите на "Гимел" започват да се отглеждат зеленчуци по методите на биологичното земеделие, търсенето от Западна Европа е толкова голямо, че количествата се договарят с ексклузивни договори и се предплащат за една-две години напред. "Тогава биото беше абсолютен хит и търсенето надвишаваше предлагането, а в същото време не съществуваха достатъчно благонадеждни производители", спомня си Герганова. И макар че биопроизводството в световен мащаб се популяризира и се появяват все повече големи такива агробизнеси, компанията успява да се задържи позициите си. Нейните продукти се продават в Германия, Холандия и скандинавските страни и Чехия. Сред клиентите са мощни европейски концерни като германския REWE group, собственик на веригите Billa и Penny.
От 2013 г. "Гимел" има и представителство в Румъния. В Европа биозеленчуците се продават с бранда на клиентите, а търговската марка се използва само за българския пазар, където разпространението се случва основно през през големите търговски вериги.



На вътрешния пазар компанията работи от около 8 години, преди две отвори и собствен фирмен магазин "Здравословна зона" в София, такъв работи и във Варна. В началото на 2015 г. "Гимел" обяви намеренията си да предложи франчайз договори за магазини за здравословна храна. "Имаме вече заявен такъв интерес от София, а догодина предстои откриването на наш търговски обект в Крайова, Румъния", обясни търговският директор.

Българският пазар като цяло е по-труден за търговците на биопродукти, тъй като техните цени са до два пъти по-високи от тези на конвенционалните стоки, а първи фактор, който определя масовото търсене тук, е цената. Герганова обяснява, че засега не е било необходимо да се правят непосилни компромиси по отношение на стойността на предлаганите плодове и зеленчуци на местния пазар, но пък винаги, когато е имало възможност, цените се намаляват, за да бъдат стоките достъпни, това се е случвало. "Ето например сега имаме една серия чери домати, която е на изключително достъпна цена. Зависи много от моментите, зимата себестойността е твърде висока", казва тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Райна Бонева: Основен принцип в работата е да се пази почвеното плодородие 2 Райна Бонева: Основен принцип в работата е да се пази почвеното плодородие

Управителката на земеделска ферма в село Белгун, община Каварна, пред "Капитал"

13 мар 2018, 4201 прочитания

В началото бе изобретението В началото бе изобретението

Или как компанията "Екофол" намери пътя от руините на социализма до върховете на пазара на листни торове

12 мар 2018, 3111 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Растежът не е само за новаци

И бизнесът на компании с традиции на пазара може да се увеличава с десетки проценти на година

Най-голямото притеснение пред Facebook: тийнейджърите

Интернет гигантът вече не е предпочитаната социална мрежа сред младежите

Голямото доплащане за здраве

Или какви идеи за реформи в модела на финансиране обмислят управляващите

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Рапсодия в зелено

"Неотъпкана пътека" е първият по рода си фестивал в България

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Путин и Тръмп дадоха знак за по-добри отношения, китайската икономика забавя ръста си

Емисия

DAILY @7PM // 16.07.2018 Прочетете