Естествен растеж

След динамично развитие в производството "Гимел" започва оптимизация на бизнеса и поема курс на разширение на търговската си дейност

80% от годишната продукцията на биозеленчуци на "Гимел" са за износ
80% от годишната продукцията на биозеленчуци на "Гимел" са за износ    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
80% от годишната продукцията на биозеленчуци на "Гимел" са за износ
80% от годишната продукцията на биозеленчуци на "Гимел" са за износ    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

"Единственият момент, когато можеш да почувстваш известен хлад през горещите летни дни тук, е в първите няколко минути, в които излезеш от оранжерията", шегува се търговският директор на "Гимел" Елена Герганова. Действително термометърът в пазарджишкото село Звъничево, където са разположени оранжериите на най-големия производител на биозеленчуци в България, рядко показва дневни стойности под 30 градуса в месеците юли и август. За ръководството и служителите на компанията тези месеци са дори по-горещи, защото именно тогава се случва кампанията по събирането на реколтата и голямата част от търговските сделки.

Тази година "Гимел" отбелязва 20 години от създаването и 12 години от получаването на първия си сертификат като производител на биопродукти. Интересен факт е, че компанията съществува и работи на пазарите на ЕС още преди България да влезе в евросъюза. Търговията с биозеленчуци дълги години е изцяло експортно ориентирана, но в последно време има и сериозен пробив на българския пазар, макар все още 80% (или около 5000 тона) от годишната продукцията да са за износ. Сред българските производители на зеленчуци, отглеждани по метода на биологичното производство, компанията няма конкурент по обеми, а сред европейските могат да се видят в лицето на испански, италиански и холандски кооперативи.

В групата на "Гимел" АД са обединени няколко компании, сред които "Оранжерии Гимел", "Оранжерии Гимел II" и регистрираната в Чехия "Гимел Европа". В свързаното дружество "Гимел Биопак" е пакетиращият цех на компанията, а приближеното до групата "Томпласт" обезпечава с материали дейността по производството.

Макар през годините да е имало промяна в собствеността на "Гимел" (включително джойнт венчър с холандски партньор, чиито дялове биват обратно изкупени по-късно), създател и мажоритарен собственик и днес остава Гео Дундаров. Към момента той е и действащ генерален директор. Годишните оборотите на компаниите от структурата пък постоянно растат с темпове между 15% и 50% в различните години. През 2014 г. приходите в консолидирания отчет на групата са 29.9 млн. лв. спрямо 25.9 млн. лв. година по-рано. "Гимел" АД е приключило годината на загуба от 2.9 млн. лв. Активите на групата през последната година са достигнали 58.3 млн., а само имотите и оборудването е 40.4 млн. лв. от тях. Капиталът на дружеството е 12.2 млн. лв.

От село Звъничево до Западна Европа

В самото начало, когато в оранжериите на "Гимел" започват да се отглеждат зеленчуци по методите на биологичното земеделие, търсенето от Западна Европа е толкова голямо, че количествата се договарят с ексклузивни договори и се предплащат за една-две години напред. "Тогава биото беше абсолютен хит и търсенето надвишаваше предлагането, а в същото време не съществуваха достатъчно благонадеждни производители", спомня си Герганова. И макар че биопроизводството в световен мащаб се популяризира и се появяват все повече големи такива агробизнеси, компанията успява да се задържи позициите си. Нейните продукти се продават в Германия, Холандия и скандинавските страни и Чехия. Сред клиентите са мощни европейски концерни като германския REWE group, собственик на веригите Billa и Penny.

От 2013 г. "Гимел" има и представителство в Румъния. В Европа биозеленчуците се продават с бранда на клиентите, а търговската марка се използва само за българския пазар, където разпространението се случва основно през през големите търговски вериги.

На вътрешния пазар компанията работи от около 8 години, преди две отвори и собствен фирмен магазин "Здравословна зона" в София, такъв работи и във Варна. В началото на 2015 г. "Гимел" обяви намеренията си да предложи франчайз договори за магазини за здравословна храна. "Имаме вече заявен такъв интерес от София, а догодина предстои откриването на наш търговски обект в Крайова, Румъния", обясни търговският директор.

Българският пазар като цяло е по-труден за търговците на биопродукти, тъй като техните цени са до два пъти по-високи от тези на конвенционалните стоки, а първи фактор, който определя масовото търсене тук, е цената. Герганова обяснява, че засега не е било необходимо да се правят непосилни компромиси по отношение на стойността на предлаганите плодове и зеленчуци на местния пазар, но пък винаги, когато е имало възможност, цените се намаляват, за да бъдат стоките достъпни, това се е случвало. "Ето например сега имаме една серия чери домати, която е на изключително достъпна цена. Зависи много от моментите, зимата себестойността е твърде висока", казва тя.

Декар по декар, цех по цех

Действително консумацията на биохрани в България все още е ниска. Делът й е дори под 5% от общия пазар на хранителни продукти. За сравнение, в Германия този процент е около 20-25%, а в страни като Дания и Швеция стига до 50%. Там има и продукти, които просто не се намират в различен от биовариант.

Растежът на "Гимел" се дължи на факта, че компанията успява да се ориентира към тази ниша, още в самото й формиране и да установи добри партньорства с клиентите си на запад. Още през 90-те години обаче, и преди да бъде биосертифицирана, "Гимел" е сред големите производители на зеленчуци.

Оранжериите на фирмата са поетапно приватизирани и купувани, след като инфраструктурата от времето на соца бива напълно занемарена след 1989 г. "Страната е била най-големият производител на оранжерийни домати в Европа и има традиции и име в този бизнес", казва Герганова. Изградената инфраструктурата около село Звъничево пък е била най-голямата на Балканския полуостров. Сега фирмата е възстановила около 700 дка оранжерии и градини (320 дка оранжерийна отопляема площ, 100 дка неотопляема площ, 90 дка външни площи за зеленчуци, 30 дка ябълкова градина и около 70 дка житни култури и др.), отделно от тях обработва още 120 в близост до град Левски. Над половината от площите са засети с биокраставици.

Цеховете и логистиката се осъществяват в базата в Звъничево. А площите там са разделени в два по-малки обекта. Основните култури, които се отглеждат целогодишно, са краставици, домати, салата и спанак, а през лятото се допълват от тиквички, патладжан, тиква хокайдо, плодове и жито. Биокраставиците са се превърнали във визитна картичка на фирмата, а заедно с биодоматите са двата продукта, които удовлетворяват почти целия износ.

Отскоро компанията навлезе и в продажбите на полуготови за консумация опаковани салатени миксове, предназначени за българските клиенти.

"Чрез този продукт решихме да предложим алтернатива на бързото хранене и готови рецепти, които са съобразени 100% със здравословното хранене. Ако трябва да си купиш всички продукти и да си направиш цялата салата, ще ти излезе по-скъпо и вероятно ще изхвърлиш половината. За едно семейство просто не би било ефективно да си направи подобен микс, затова разчитаме на промяна в мисленето на потребителите", казва Герганова. Инвестицията в цеха за рязане и опаковане на салати е около 400 хил. лв. "Ще ги възстановяваме години наред, но сме твърде убедени в смисъла на това производство", добавя тя.

Да посадиш ръст

"Гимел" е от компаниите, които правят постоянни във времето инвестиции. "Дали това ще е разширяване на площите, нови цехове или когенеративно стопанство, можем обаче да кажем, че инвестиционните ни планове като цяло са с добра възвращаемост", казва търговският директор. Герганова споделя още, че големи инвестиции за следващите три години не се планират, а по-скоро групата ще насочи усилия да използва максимално ефективно изграденото до момента. Ръст на приходите е планиран и за тази година, а заложеният минимум е между 10% и 15%. Вероятно по-голям оборот ще дойде и от българския пазар.

Сред поставените цели за годината е и съкращаването на разходи. В момента тече план за оптимизация на човешките ресурси, тъй като заетите са над 650 души, а разходите за работни заплати заедно с разходите за енергия представляват най-големите за фирмата. "Ще спрем някои производства и дейности и ще насочим усилия в най-печелившите, за да оптимизираме още", обяснява тя.

По принцип разноските в биологичното производство са много по-високи, а рискът от загуби в него много по-голям в сравнение с конвенционалното земеделие. Поради невъзможност да третират растенията с торове и препарати биопроизводителите често губят и до 50% от продукцията си. Това не само е причина за по-високата му цена, но и за това, че биохраната глобално ще продължи да бъде привилегия на ограничена група потребители. Заради загуби с подобен мащаб, ако всички се насочат към биопроизводство, просто населението на земята няма да може да бъде изхранено. И все пак наблюденията на Елена Герганова са, че макар хората с по-високи доходи и образование да остават в ядрото на потреблението на биопродукти, то се разширява и към други групи, обединени от стремежа да подобряват качеството си на живот. България не прави изключение от тази тенденция, но търсенето е доминирано от недоверие и на биостоките се гледа като на маркетинг. И макар малка доза от него да не е излишна, качеството винаги трябва да е основна цел. В "Гимел", изглежда, знаят това.

Тайният дневник на един биозеленчук

За да бъде продаван един продукт като био, той трябва да премине през сложен и дълъг период на сертификация. Така например при отглеждането на земеделски култури трябва да се докаже не само, че се използват биосемена и биометоди, но и че земята е абсолютно чиста от химикали. В биопроизводството не могат да се влагат никакви торове и препарати, а през определен период от време се правят анализи, одити и спонтанни проверки от органите, които следят за това. Контрол върху състава и съдържанието на биопродуктите осъществяват и потребителските организации в Западна Европа.

В оранжериите на "Гимел" борбата с вредителите се извършва с биоагенти. Това са насекомите - врагове на вредителите, които се култивират в отделени от производството площи и се пускат в оранжериите, за да унищожат по естествен начин вредителите, без обаче това да повлияе на растенията и техните плодове.

Друга трудност в биопроизводството е култивирането на биосемена. Биосемена не могат да се отделят, както това правят бабите на село, защото се получава разпадане на родовите линии. Култивирането им е скъпа и почти научна дейност, затова и с нея се занимават няколко по-големи международни компании. Те продават семената на биопроизводителите по предварителна заявка. Тенденциите в тази сфера се диктуват от Холандия, а за много култури е изключително трудно да се намери биоматериал. Една от водещите компании в сектора е "Енза Заден".

Още от Капитал