С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 сеп 2015, 10:00, 10075 прочитания

Естествен растеж

След динамично развитие в производството "Гимел" започва оптимизация на бизнеса и поема курс на разширение на търговската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Единственият момент, когато можеш да почувстваш известен хлад през горещите летни дни тук, е в първите няколко минути, в които излезеш от оранжерията", шегува се търговският директор на "Гимел" Елена Герганова. Действително термометърът в пазарджишкото село Звъничево, където са разположени оранжериите на най-големия производител на биозеленчуци в България, рядко показва дневни стойности под 30 градуса в месеците юли и август. За ръководството и служителите на компанията тези месеци са дори по-горещи, защото именно тогава се случва кампанията по събирането на реколтата и голямата част от търговските сделки.

Тази година "Гимел" отбелязва 20 години от създаването и 12 години от получаването на първия си сертификат като производител на биопродукти. Интересен факт е, че компанията съществува и работи на пазарите на ЕС още преди България да влезе в евросъюза. Търговията с биозеленчуци дълги години е изцяло експортно ориентирана, но в последно време има и сериозен пробив на българския пазар, макар все още 80% (или около 5000 тона) от годишната продукцията да са за износ. Сред българските производители на зеленчуци, отглеждани по метода на биологичното производство, компанията няма конкурент по обеми, а сред европейските могат да се видят в лицето на испански, италиански и холандски кооперативи.
В групата на "Гимел" АД са обединени няколко компании, сред които "Оранжерии Гимел", "Оранжерии Гимел II" и регистрираната в Чехия "Гимел Европа". В свързаното дружество "Гимел Биопак" е пакетиращият цех на компанията, а приближеното до групата "Томпласт" обезпечава с материали дейността по производството.


Макар през годините да е имало промяна в собствеността на "Гимел" (включително джойнт венчър с холандски партньор, чиито дялове биват обратно изкупени по-късно), създател и мажоритарен собственик и днес остава Гео Дундаров. Към момента той е и действащ генерален директор. Годишните оборотите на компаниите от структурата пък постоянно растат с темпове между 15% и 50% в различните години. През 2014 г. приходите в консолидирания отчет на групата са 29.9 млн. лв. спрямо 25.9 млн. лв. година по-рано. "Гимел" АД е приключило годината на загуба от 2.9 млн. лв. Активите на групата през последната година са достигнали 58.3 млн., а само имотите и оборудването е 40.4 млн. лв. от тях. Капиталът на дружеството е 12.2 млн. лв.

От село Звъничево до Западна Европа

В самото начало, когато в оранжериите на "Гимел" започват да се отглеждат зеленчуци по методите на биологичното земеделие, търсенето от Западна Европа е толкова голямо, че количествата се договарят с ексклузивни договори и се предплащат за една-две години напред. "Тогава биото беше абсолютен хит и търсенето надвишаваше предлагането, а в същото време не съществуваха достатъчно благонадеждни производители", спомня си Герганова. И макар че биопроизводството в световен мащаб се популяризира и се появяват все повече големи такива агробизнеси, компанията успява да се задържи позициите си. Нейните продукти се продават в Германия, Холандия и скандинавските страни и Чехия. Сред клиентите са мощни европейски концерни като германския REWE group, собственик на веригите Billa и Penny.
От 2013 г. "Гимел" има и представителство в Румъния. В Европа биозеленчуците се продават с бранда на клиентите, а търговската марка се използва само за българския пазар, където разпространението се случва основно през през големите търговски вериги.



На вътрешния пазар компанията работи от около 8 години, преди две отвори и собствен фирмен магазин "Здравословна зона" в София, такъв работи и във Варна. В началото на 2015 г. "Гимел" обяви намеренията си да предложи франчайз договори за магазини за здравословна храна. "Имаме вече заявен такъв интерес от София, а догодина предстои откриването на наш търговски обект в Крайова, Румъния", обясни търговският директор.

Българският пазар като цяло е по-труден за търговците на биопродукти, тъй като техните цени са до два пъти по-високи от тези на конвенционалните стоки, а първи фактор, който определя масовото търсене тук, е цената. Герганова обяснява, че засега не е било необходимо да се правят непосилни компромиси по отношение на стойността на предлаганите плодове и зеленчуци на местния пазар, но пък винаги, когато е имало възможност, цените се намаляват, за да бъдат стоките достъпни, това се е случвало. "Ето например сега имаме една серия чери домати, която е на изключително достъпна цена. Зависи много от моментите, зимата себестойността е твърде висока", казва тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Близо половината от най-динамичните земеделци се занимават с търговия Близо половината от най-динамичните земеделци се занимават с търговия

Приходите на топ 50 са нараснали с 50% през миналата година

20 окт 2018, 3154 прочитания

Въпрос на микс Въпрос на микс

Изминалата година е била успешна за "Агрополихим" и с леки затруднения за "Неохим"

13 окт 2018, 2574 прочитания

24 часа 7 дни

22 мар 2019, 3886 прочитания

22 мар 2019, 2328 прочитания

22 мар 2019, 2215 прочитания

22 мар 2019, 1953 прочитания

22 мар 2019, 1882 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Растежът не е само за новаци

И бизнесът на компании с традиции на пазара може да се увеличава с десетки проценти на година

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Founder Institute започва европейския си поход от София

Основателят и изпълнителен директор на прекселераторската програма Адео Реси пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете