С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 авг 2016, 12:10, 16544 прочитания

Големите в селското стопанство: Повече приходи, изтъняващи печалби

Ниските цени на селскостопанските стоки топят маржовете на производители и търговци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Земеделие и Бизнес. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Употребата на специални семена, торове и препарати е на рекордно за сектора равнище.
На пръв поглед няма връзка между ниските лихви по банковите кредити и пълните хамбари със зърно. Познавайки новините, с които живее земеделският бизнес в България обаче, тя започва да става очевидна. Изминалата селскостопанска 2015 година беше щедра откъм изобилна реколта, но ниските изкупни цени по борсите изядоха шансовете за по-добри печалби. Сценарият се повтаря и през тази година, а в опит да отиграят ситуацията производителите предпочитат да складират зърното в изчакване на по-благоприятни оферти, макар това да е спорна в своя успех стратегия. Според търговци от сектора над 60% от ожънатото това лято се държи по хамбарите, в които селскостопанските предприемачи стратегически инвестираха през последните години. Това, че имат къде да държат прибраната реколта, е само една причините да не се поддават на натиск да продават. Втората е спокойствието, че има откъде да вземат евтин заем, за да финансират есенната сеитба. Ако допреди десетина години основният източник на средства бяха приходите от жътвата, сега картината е доста различна. "Българският фермер вече не е онзи беден фермер, който беше", казва Артур Акопян, собственик на най-голямата българска фирма в земеделието "Севан". Натрупали не само състояние, но и ценен опит, големите играчи в този сектор оформят профила на един динамично развиващ се и интересен бизнес.

Основни тенденции


По представянето на стоте най-големи компании в производството и търговията със земеделски стоки, техника и консумативи като генерална тенденция в сектора за миналата година се откроява изтъняването на маржовете на печалбите. Като цяло приходите са по-високи с почти 9% до 7.1 млрд. лв., но съвкупната печалба е изтъняла от 203 млн. лв. на 139 млн., или с 31% по-малко през 2015 спрямо 2014 г. Основната причина за това е спадът в цените на земеделските суровини по борсите, единодушни са представители на бранша, до чието мнение "Капитал" се допита.

Любопитно е, че спадът в рентабилността се движи с различна скорост в отделните земеделски сектори. Така например, измерена като съотношение на печалбата към приходите при двайсетте най-големи в отделните групи, в растениевъдството (където са зърнопроизводителите и отглеждащите маслодайни култури) рентабилността е спаднала от 15 на 5% през миналата година. При търговците спадът също е чувствителен - от 2 на 1%, а при дистрибуторите на торове, семена и препарати за растителна защита маржовете са относително стабилни около нивото от 3%.

Бизнесът на последните се развива динамично през последната година благодарение на това, че производителите по-активно ползват услугите им. Както никога досега българският фермер търси и използва селектирани семена за посев, които са устойчиви на суша и болести. Правят се повече пръскания и подхранвания на културите. Фирмите, които специализират в търговията със семена, торове и препарати, получиха шанс да укрепнат и от промяната в поведението на някои от мултинационалните компании, работещи на местния пазар. Cargill например загърби модела, с който обграждаше производителите, предлагайки им всякакви услуги, и се специализира само в покупко-продажбата на селскостопанска продукция. Може би това е сред причините през 2015 г. българското поделение на глобалния играч да се изкачи с една позиция нагоре в класацията на най-големите в земеделския бизнес, изпреварвайки поделението на друга мултинационална компания - Glencore (виж таблицата).



Традиционно търговците са на предни места в подреждането по приходи, следвани от зърнопроизводителите. Преработвателите на земеделска продукция, най-вече мелничарите, също намират място сред първите двайсет, а по-назад, но с подобряващи се позиции са животновъдите, добиващи месо и яйца, оранжерийните стопанства, търговците на консумативи за селското стопанство.

Най-големите сред големите

Както и през 2014 г., топ 100 в земеделието на България се оглавява от "АДМ България трейдинг", което е представителство на холандския концерн Archer Daniels Midland Company (бившият Alfred Toepfer). В бизнес плана му за 2015 г. дружеството си беше поставило за цел да изтъргува 1.5 млн. тона зърно и маслодайни семена, което да му отреди 80% пазарен дял. Според финансовия му отчет резултатът е приходи от 519 млн. лв., което е с 8% повече от предходната година и печалба в размер на 2.1 млн. лв. при 7.2 млн. лв. година по-рано. През миналата година компанията инвестира в придобиването на мелници за мокро смилане на царевица в България и Турция, което би могло да обясни по-слабия резултат.

Българската "Севан" традиционно държи второто място в класацията на най-големите, катоq освен че търгува със земеделски стоки, тя е и сред производителите. За миналата година фирмата има 359 млн. лв. приходи, което е по-малко от предходната, но пък удържа равнището на печалбата около 11 млн. лв. Близо 90% от приходите са от износ на продукция в чужбина. През миналата година беше пусната в експлоатация новата зърнобаза на компанията в село Свобода, община Камено. Капацитетът й беше удвоен до 200 хил. тона, като към януари инвестицията за това беше 600 хил. лв. С цел подобряване на логистиката и намаляване на разходите за транспорт е обновен и автопаркът с 30 нови влекача и полуремаркета към тях. Освен че е втора по приходи, "Севан" е и на второ място по печалба в сектора. По този показател на първо място излиза "Монсанто интернешънъл клон България", който за 2015 г. отчита 12.4 млн. лв. и приходи от 26.1 млн. лв., което е с 8% повече спрямо предходната година.

Според Николай Черкезов, който е изпълнителен директор на компанията, причините за добрия резултат са близо 10-годишното присъствие на фирмата на пазара, качествата на продуктите и атрактивните за фермерите схеми на подпомагане, които "Монсанто" предлага: "Културите, в които участваме, са царевица и рапица. В царевицата пазарният ни дял е 25%, а в рапицата - 35%. Успехът ни се гради основно на два стълба. На първо място това са продуктите. Продуктовата ни листа освен стандартните показатели като зрялост и сухоустойчивост е разделена и на хибриди, подходящи за трите основни среди на отглеждане на културите - ниска, средна и висока. При първата почвите са леки, нивото на торене е ниско, както и растителната защита. При средната среда имаме средни нива на изброените параметри, а хибридите в третата категория са интензивни, с висок добивен потенциал, който се достига при засяването и на богати почви, оптимално торене и растителна защита. Вторият стълб, това е екипът ни в страната. В момента той се състои от 10 човека, млади хора, със средна възраст 33 години, всички с агрономически ценз." Според Черкезов производителите оценяват и предлаганата от "Монсанто" застраховка срещу непоникване на семената от рапица в резултат на суша.

Още данни

Разглеждайки резултатите на най-големите в земеделието, трябва да се отчита, че в тях обемите от селскостопанска продукция се отчитат по няколко пъти, тъй като компаниите търгуват едни с други. Основните купувачи на българска стока са "АДМ България трейдинг", следвана от "Гленкор грейн България" и "Каргил България", показват данните на търговци в сектора. Това са и най-големите международни износители, заедно с "Луи Драйфус комодитис България". Българските компании също правят износ, част от който е към вече споменатите мултинационали. Според сондиране на данните "Севан" е лидер сред местните износители с осъществен износ на 780 хил. тона при 515 хил. тона от първия сред международните компании "Гленкор грейн България".

По култури "Севан" е и най-големият играч при пшеницата и ечемика, докато при царевицата първенството се държи от "Амилум", която мина под контрола на АДМ преди година. При слънчогледа като най-изявени търговци се смятат "Олива" и "Папас олио".

Отвъд числата

Онова, което финансовите отчети на компаниите в земеделието не могат да покажат, но е тенденция за сектора и интересува предприемачите, е начинът, по който стратегически развиват бизнеса си. Местните компании продължават да се опитват да затворят цикъла на производство - преработка - търговия, докато, както стана ясно, чуждестранните фирми се специализират в търговията с определени стоки.

Българските участници на пазара правят и опити да продават сами навън, като няма универсална рецепта каква част от стоките си търгуват с местните поделения на мултинационалите и каква договарят сами през борсовите посредници. Според експерти от сектора самостоятелното предлагане на продукция на чужди контрагенти не носи по-високи печалби за производителите. В същото време донякъде то увеличава риска им от неплащане или по-трудно събиране на вземанията, макар че основните купувачи на селскостопански стоки от България, с които работят местните предприемачи, са реномирани компании.

Покрай спада в цените на горивата през миналата година в сектора имаше надежди и че това може да понижи разходите на стопаните и ще им позволи да получат по-висока печалба. Това обаче не се случи, коментират агроанализаторите и обясняват, че на първо място това се дължи на транспортните компании, при които конкуренцията е жестока и маржовете са символични. От друга страна, голяма част от маслодейните култури се отглеждат, за да бъдат насочени към производство на биогорива. Спадът на петрола обаче повлече и цените на биоетанола, оттам и на суровините за него, което индиректно се отрази върху крайния резултат за фермерите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-големите производители на зърно: Годината на спокойствието Най-големите производители на зърно: Годината на спокойствието

На фона на проблемите в някои държави цените на зърното тръгнаха плавно нагоре, което доведе и до забавяне в търговията

23 ное 2019, 4002 прочитания

Има ли живот след тютюна 1 Има ли живот след тютюна

След лавандулата сега на преден план излиза шафранът като заместител на тютюна

16 ное 2019, 3377 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Турбуленции за зърнения бизнес

Най-големите компании в зърнопроизводството са успели да запазят приходите си на нивото от 2014 г. Печалбите им обаче се свиват

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10