Добрата реколта и стабилните цени помогнаха на предприемачите в земеделието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добрата реколта и стабилните цени помогнаха на предприемачите в земеделието

Shutterstock

Добрата реколта и стабилните цени помогнаха на предприемачите в земеделието

Оборотът на стоте най-големи компании в сектора се повиши с 6% през 2016 г.

Гергана Михайлова
4617 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Земеделие и бизнес. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал
В класацията на едрите в земеделския бизнес все по-устойчиво си проправят и утъпкват мястото фабрики за олио, производители на месо и фуражи, търговци на препарати и техника.

Маржовете, измерени като съотношение на печалбите към приходите, се движат надолу в сравнение с предходната 2015 г.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Ако прегледате кои са най-големите в земеделския бизнес за последните пет години, ще ви направи впечатление, че челните места са окупирани от търговци, а не от производители. И то от едни и същи имена, които през годините сякаш само леко отстъпват от позициите си на конкурента, за да си ги възвърнат обратно на следващата. И ако човек не разбира от спецификите на този бизнес, може да си помисли, че всичко в него вече е преразпределено и резултатите на играчите зависят единствено от големината на реколтата, цените по борсите и способността бързо да се ориентираш в тези обстоятелства. Само че историята зад тази статична картина е малко по-различна.

На уж малкия откъм площи и ограничен откъм разнообразие на отглеждани култури български пазар успяват да се развият и да намерят препитание хиляди фирми, които успяват да добавят стойност и с това да подобрят представянето на целия сектор. Развитието им не е само в посоката нагоре (да стават по-големи), но и настрани - да се специализират в по-нишови сегменти, за което влияние оказват именно големите. С успеха им да намират клиенти и по-високи цени за произведеното в България зад граница те стимулират отглеждането на повече, по-качествени и преработени в по-голяма степен суровини за бумтящата хранително-вкусова индустрия. Затова и в класацията на едрите в земеделския бизнес все по-устойчиво си проправят и утъпкват мястото фабрики за олио, производители на месо и фуражи, търговци на препарати и техника.

По-добра от предишната

В година с добри реколти при зърнените култури и високи цени при маслодайните счетоводните данни на най-големите в селскостопанския бизнес за 2016 г. показват отчетливо нарастване на оборотите от продажби. При първите 100 по приходи увеличението е с 6% спрямо предходната година, като в абсолютна стойност числото от над 8 млрд. лв. оборот не дава реална представа за пазара, тъй като в сектора има много прекупвачи и едни и същи количества се отчитат по няколко пъти. Две компании са продали продукция за над 400 млн. лв., като нито една не е успяла да повтори рекорда на "АДМ България" от миналата година с приходи от над половин милиард лева. Общо шест дружества са прекрачили границата на 200 млн. лв. годишни приходи, което разширява базата от претенденти за челните позиции догодина.

Любопитно е и че маржовете, измерени като съотношение на печалбите към приходите, се движат надолу в сравнение с предходната 2015 година. При търговците от топ 100 нормата е била средно между 1 и 3%, а при производителите е била малко по-добра - около 6 - 8%. Тенденцията по свиване на маржа е показателна за засилилата се конкуренция в бранша.

Челната тройка

След като миналата година беше на второ място по приходи, през тази компанията на предприемача Артур Акопян - "Севан", се връща на първо място в класацията на големите. Ръстът на бизнеса му е с впечатляващите 24% до 446 млн. лв., а резултатът от дейността е печалба в размер на 10 млн. лв., която, макар да е по-слаба от предходната година, е най-високата в топ 100. Следващият в класацията, "АДМ България трейдинг", постига 4.8 млн. лв. печалба при приходи от 411 млн. лв. Международният търговец "Каргил България" е трети по приходи с 380 млн. лв. за 2016 г., но резултатът от дейността му е загуба от 7.5 млн. лв. Тя се дължи на високи обезценки на вземания и големите разходи по преструктуриране на бизнеса, което се случваше през последните години.

В детайли

Последните новини край "Севан" бяха свързани с инвестиции в нови мощности за съхранение на зърно, с което компанията, която освен търговец е и производител, успява да осигури време за лавиране при ниски изкупни цени.

Повече събития имаше около американската Archer Daniels Midland (ADM), която, след като купи компания за царевични продукти в Разград през 2015 г., обяви, че планира значително разрастване на производствения капацитет. Той трябва да се удвои чрез пускането на допълнителни линии за преработка, с което обемите ще скочат от 1300 на 3000 тона царевица на ден. Предвижда се и изграждане на инсталация за етилов алкохол. По план разширяването трябва да приключи до 2018 г., като освен по-голям капацитет то ще доведе и до повишаване на ефективността на предприятието. Целта е да се хване моментът с изтичането на квотите за производство на захар в ЕС, тъй като компанията произвежда подсладени нишестета и преработва глюкоза и фруктоза. Основен клиент са й предприятията на Coca-Cola в региона. Турция също е голям пазар за "АДМ България".

Събитията в "Каргил България" продължават да са свързани с преструктурирането на бизнес модела. В края на 2016 г. в компанията работят 617 души, в сравнение с 246 в края на 2015 г. Добавят се нови дейности в портфейла на дружеството, което обяснява разрастването на персонала. Логистичният център на компанията в България обслужва няколко нови пазара, сред които Полша, Италия, Турция, Южна Африка, Германия, Швейцария. Според собствените й анализи компанията има 9% пазарен дял в сектора и е сред лидерите в износа на зърно и маслодайни култури от България.

Маршът на преработвателите

Четвърта по приходи за 2016 г. е компанията "Папас олио", която, освен че е търговец на зърно и маслодайни култури, има и преработвателни мощности, които й помагат да извлече по-висока добавена стойност от дейността. Дружеството има има рафинерии в Ямбол, Балчик и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. С тези мощности то може да преработва по 1000 тона маслодаен слънчоглед на денонощие. Това се оказа голям плюс в сушавата година, при която пропаднаха немалко площи със слънчоглед, а това вдигна цените и онези, които успяха да осигурят суровина и да работят, постигнаха високи приходи и печалби.

"Папас олио" водят пред конкуренцията и с още нещо - иновациите и изпреварващите ходове. Отскоро във фабриките му се специализират в производството на високоолеиново слънчогледово олио от нов, хибриден сорт слънчоглед, който е носител на повече здравословни мазнини. Мазнината му се доближава се до зехтина като съдържание, но е на по-изгодна цена от него.

По данни на дружеството интересът към новия продукт зад граница е огромен, тъй като производителите на сладки изделия залагат все повече на здравословните съставки, отказвайки се от палмовото масло. През 2016 г. продажбите на високоолеиново слънчогледово олио заемат 35% дял от общата продукция на "Папас олио", целта е тази година да достигнат 50%, каза пред "Капитал" финансовият директор на компанията Цветелина Пенева.

Силна година имат и месопреработвателите. Сред тях на по-предни позиции е старозагорската "Градус". В групата има фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери, предприятие за преработка на птиче месо. През миналата година бе открит нов завод в Стара Загора за над 15 млн. лв., с който компанията навлезе в нов сегмент - колбаси и деликатеси от червени меса (свинско, говеждо), известни на пазара под марката "Аз ям".

Нащрек за възможности

За добрите резултати на агрокомпаниите традиционно влияние оказва бдителността на мениджмънта им по отношение на програмите за подпомагане с европейски или държавни средства, както и периодичните обществени поръчки за доставки на храни. Една от схемите, които показаха, че бизнесът не пропуска възможност, беше тази за раздаване на храни на нуждаещите се. Търгът беше с прогнозна стойност около 50 млн.... лв. и привлече интереса на 38 компании. Сред тях бяха 18-ият в класацията "Топаз трейд" и 79-ият "Бисер олива".

Сред възможностите за бърз растеж винаги е била и покупката на готов, разработен бизнес. Една от последните известни сделки в сектора е придобиването на 55% от варненската "Силк газ БГ" от "Агрия груп холдинг". С покупката на контролиращото участие в търговеца със зърно холдингът укрепва позициите си в Северна България.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK