В началото бе изобретението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В началото бе изобретението

Цехът и складовете на българския производител можеше да ги няма днес, ако не беше почти 20-годишният упорит труд на Татяна Михайлова и екипът й да го превърнат в успешна и печеливша компания с безупречна репутация

В началото бе изобретението

Или как компанията "Екофол" намери пътя от руините на социализма до върховете на пазара на листни торове

Десислава Лещарска
8215 прочитания

Цехът и складовете на българския производител можеше да ги няма днес, ако не беше почти 20-годишният упорит труд на Татяна Михайлова и екипът й да го превърнат в успешна и печеливша компания с безупречна репутация

© "Екофол"


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Земеделие и бизнес. Всички текстове по темата може да откриете тук.
"Екофол" е лидер на пазара на листни торове в страната и е на практика основоположник на тази пазарна ниша.
Автор: Капитал
Инвестициите в дружеството за последните 4 години са около 4 млн. лв. - основно реинвестирана печалба и европейско финансиране по пет спечелени проекта.

Темата за "престъпната" приватизация в популисткия й вид често пропуска една съществена част от историята след падането на комунизма в България - тази на стотиците окаяни, губещи предприятия, които държавата трябваше да продаде на безценица или да ликвидира, за да спаси цялата икономика. Едно от тези предприятия – преди 25 години на ръба на оцеляването, а днес пионер в областта на екологичните листни торове с милиони оборот, е "Екофол". Цехът и складовете на базирания в Търговище производител днес можеше да не съществуват, ако не беше почти 20-годишният упорит труд на изпълнителния директор на "Екофол" Татяна Михайлова и екипът й да го превърнат в успешна и печеливша компания с безупречна репутация.

Днес "Екофол" е лидер на пазара на листни торове в страната и е на практика основоположник на тази пазарна ниша, изнася за Гърция, Румъния, Виетнам и др. Оборотите на предприятието за 2017 г. гонят 9 млн. лв., като за 10 години са се увеличили почти десетократно. Инвестициите в дружеството за последните 4 години са около 4 млн. лв. - основно реинвестирана печалба и европейско финансиране по пет спечелени проекта.

Историята

"Трансформацията", както Таня и ръководният й екип наричат пътя, който са изминали, се вижда най-добре от снимките на предприятието преди 30 години и днес. "Една идея, едно старо хале и няколко смесителни инсталации" - казва финансовият директор на "Екофол" Момчил Митев, посочвайки снимката на ръждясала сграда, бивша кожарска фабрика. Там през септември 1989 г., само месец преди смяната на режима, е положено началото на компанията. Основният й продукт – листният тор "Лактофол", е създаден няколко години по-рано. Той е разработен от голям екип български учени на основата на млечна суроватка (откъдето и името му). Уникален е не само продуктът, но и методът за преработка и прилагане на полезните вещества от суроватката върху растенията. Торът е изключително екологичен и не замърсява околната среда, ала в годините, когато земеделските производители се борят да оцелеят (а донякъде и днес), това не е от особен интерес.

Изобретението "Лактофол" е патентовано през 1985 г., а през 1987 г. получава златен медал на Световната организация по интелектуална собственост. Две години по-късно с решение на държавата е създадена фирмата "Екофол", която трябва да произвежда препарата. Указът, издаден малко преди промените, има за цел да насърчи частната инициатива, но съдружници в компанията са основно общински и държавни организации, изследователски институти и др.

Сред екипа, работил по създаването на "Лактофол" и с дял в компанията, е съпругът на Таня Михайлова, Иван Михайлов. Той е ръководител на звено за иновации по времето на социализма, съдействал е за признаването на изобретението, първоначалното производство и създаването на "Екофол". В момента е основен акционер. По думите на Таня от 1989 г. до 2000 г. "фабриката е в много труден период на оживяване". "Производството е много малко, екипът е 20 души, събират се пари за заплати и е много трудно." Продажбите се извършват на място: "Който мине покрай фабриката и има пари, идва и си купува", казва Татяна. "Когато съдружник ти е общината, не можеш да направиш много. Той е негъвкав, непазарен. Полека-лека държавното участие е изкупено, разказва Таня, и малко преди 1993 г. предприятието става частно. Началото на новия етап от живота на компанията също е труднo. "Направихме класическа грешка. На учените бяха дадени отговорности да управляват бизнес", казва Таня. "Както агрономията, биотехнологията, химията са науки, така и управлението на пазара е наука. Понеже не го умеехме, натрупахме редица негативи. Не тръгнахме от нулата, а от минус."

Таня заема позицията маркетинг директор на "Екофол" през 2002 г., като две години по-рано започва усилената й подготовка. "Тогава бях на 45 години, инженер по образование. Записах второ висше - по маркетинг и управление на връзки с клиенти и курсове по компютър. Две години учих и се подготвях да направя успешна маркетингова стратегия. Създадохме с колегите една и досега работеща схема", разказва Таня.

Откъде е намерила мотивация? "Много ми тежеше това, че един изключителен продукт - качествен, работещ по всички закони на химия, биотехнология, производство, е оставен на доизживяване поради непознаване и несъобразяване със законите на пазара", казва тя. И се заема с екипа си – с цената на 15 години огромен труд, да изградят маркетинг, управление, администрация и производство почти от нулата. В момента в компанията работят над 100 души. А това, което ги задържа през годините, според нея е отношението към клиентите и екипната работа. "Изключително си обичаме, уважаваме, дори бих казала угаждаме на клиентите. Аз твърдо вярвам, че клиентът е цар", казва Таня.





"В момента в България се работи с вносни биоторове и биопестициди, защото няма начин да сертифицираш български биоземеделски препарат. Купуваме чужди, а междувременно се борим да създадем пътека за сертифициране."

Татяна Михайлова, изпълнителен директор на "Екофол"

Лукс или необходимост

"Какво са листните торове", пита Таня. И отговаря сама: "Ако си представите "хранителната пирамида" в земеделието, най-отдолу е обработката на земята, след това торене, опазване с растителна защита и чак някъде на върха сме ние. Листните торове имат за цел да подобрят добива и качеството на земеделската продукция. Но без това връхче не може и ние помагаме на земеделските производители да разберат каква е ролята на листното хранене. Производството на нашия продукт е сериозно, отговорно, трудно, но може би по-голямата трудност е да убедиш всички, които живеят в една несигурна среда, че си струва да похарчат повече за нещо качествено, което ще им увеличи добива и ще им помогне да успеят."

"Бяхме абсолютно сами на пазара на листните торове много години. Последните години, понеже ние сме разработили тази търговска ниша, у нас се предлагат всевъзможни подобни продукти. Но интересното е, понеже ние сме подхождали през цялото време професионално, градили сме доверие, доказали сме се като лоялни и полезни партньори, нямаме спад в продажбите, въпреки изключителната конкуренция", посочва Таня. Всичко е постигнато с много труд и с много любов, за пореден път казва тя и добавя: "Оттам идва и успехът, и позитивизмът ни. У нас има добри примери и заедно можем да направим една по-добра България."

Следващите цели на Татяна и екипът й са по-сериозно навлизане на румънския пазар, където вече се изгражда дистрибуторска мрежа, както и навлизане в сегмента на биоземеделието, което е различно от екологичното земеделие. "В момента в България се работи с вносни биоторове и биопестициди, защото няма начин да сертифицираш български биоземеделски препарат. Купуваме чужди, а междувременно се борим да създадем пътека за сертифициране", казва мениджърът на "Екофол". Компанията непрекъснато инвестира в нови разработки и научни изследвания. През 2016 г. пуска изцяло нова серия листни торове. Те отново са на основата на вещество, извлечено от млечна суроватка, но са по-концентрирани и с по-съвременни суровини. "Защото от този продукт до предишния ни делят точно 30 години. Да го задържим на пазара 30 години – това също е чудо", заявява Таня.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK