С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 окт 2018, 16:33, 3205 прочитания

Въпрос на микс

Изминалата година е била успешна за "Агрополихим" и с леки затруднения за "Неохим"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на Капитал "Земеделие и бизнес". Изданието е подарък за потребителите с абонаментен план "Капитал PRO". Може да го закупите и самостоятелно, като пишете на abonament@economedia.bg
Роля на местния пазар имат и големите чужди компании, които държат около 20% от него.

В бизнеса с торовете има няколко основни закономерности. На местния пазар това е сигурността в субсидиите и цената на зърното. Към това се намесва цената на природния газ, която е основна суровина за производителите на торове и определя конкурентоспособността им спрямо чуждите конкуренти.

На международния пазар факторите са още повече. Така например едно отваряне на Украйна към алтернативни на руските доставчици води до пренасочването на руската торова продукция към други пазари. Нови мощности в Африка водят до повишаване на глобалното производство и до падане на цените.


От около десетилетие в международен план голямо роля играе и стратегията за директно навлизане на най-мощните производители и търговци на крайните пазари в Централна и Източна Европа, където пазарите все още не са достигнали своя максимален капацитет посредством директни или ексклузивни партньорства. Това е сериозно предизвикателство за българските производители, като компаниите с руски произход, които често са подозирани в държавна помощ през непазарната цена на основната суровина – природния газ (за амоняка и азотните торове) и фосфорит (за фосфорна кисели и торове).

Друга движеща сила за бизнеса са все по-модерните изисквания на клиентите за торене, което налага на производителите да отговорят, предлагайки все по-разнообразни продукти и модели за все по-прецизно торене.

Рекордни ръстове



Българските производители на торове "Агрополихим" и "Неохим" разчитат традиционно на износа, като местният пазар е по-скоро малък, като вносът в страната е около 20%.

Изминалата година беше по-скоро успешна за българските производители, като "Агрополихим" достигна до рекордно ниво на продажбите от 853 хил. тона. Със същия успех може да се похвали и дъщерната му търговска компания "Афер България", която продава и вносни торове, като продажбите й достигнаха 1.34 млн. тона. Компанията работи основно на местния и регионалните пазари (Централна и Източна Европа), за където са предназначени около 70% от продукцията, както и за Близкия изток, Северна и Южна Америка и др.
Заводът в Девня беше приватизиран през 1999 г. от Acid & Fertilizers. За последните 7 години компанията е инвестирала около 230 млн. лв. За следващите 5 години са планирани още инвестиции в размер на зад 250 млн. лв.

Компанията разширява както производствения си капацитет, така и портфолиото си. От края на миналата година "Агрополихим" е увеличила производството си на някои традиционни продукти, което й помага да продава на пазари като Латинска Америка и Бангладеш. Инвестициите в производството на сложни, комплексни многокомпонентни продукти дава път до по-тесните нужди на местния и регионалния пазар. Инвестирано е и в национална логистична мрежа за течни торове, която е тенденция в прецизното торене.

Бъдещите инвестиции включват и изграждането на терминал за обработка на зърнени продукти – нова дейност на дружеството. То ще засили връзките на компанията с ключови клиенти, като се предложи и услугата съхранение и обработка при експорт на зърно. Терминалът ще е с капацитет на товарене до 24 хил. тона зърно на денонощие, като това по думите на представители на компания това е норма, която няма към момента паралел в България и е почти двойно по-висока норма от тази на пристанище Варна.

Очаква се целият терминал да бъде завършен до ноември 2019 г. Той трябва да обслужва мултинационални търговски компании, които оперират на регионалния пазар, както и някои от най-активните търговци и местни производители на зърно.

И леки спадове

Не толкова успешна е била изминалата година за другия производител на торове "Неохим" – Димитровград. Той свива нетните си приходи от продажби с 5.7%, а печалбата се намалява почти наполовина, като причините за последното са освен спада при приходите, но и ръстът на разходите.

Компанията продава продукцията си главно в Европа, както и в Азия и Африка. Основният продукт на завода е амониев нитрат, но дружеството продава също и различни други торове и химически съединения (амоняк, натриев нитрат, азотна киселина и т.н.). За цялата година с около една пета намаляват продажбите както на местния пазар, така и извън страната, като достигат съответно 117.4 млн. лв. и 110.3 млн. лв.

В същото време разходите на дружеството са се повишили, включително и тези за природен газ, който е основната суровина на завода. Отрицателно влияние е оказало и състоянието на селскостопанските производители и изкупните цени на продукцията им.

През тази година не много позитивните новини продължават. Постъпленията падат с 4% до 121.6 млн. лв. за цялото полугодие, а разходите нарастват с 14% до 121.3 млн. лв. Печалбата, която отчита "Неохим" в края на полугодието на 2018 г., е 322 хил. лв., като за сравнение със същия период за мината година тя е била 20.36 млн. лв. По-слабите резултати се дължат на спадналите приходи от местния пазар и по-високи разходи. Отново негативно въздействие върху бизнеса има финансирането на селскостопанските производители, като основният спад в продажбите идва от българския пазар, докато зад граница те се повишават.

Колкото до повишените разходи, една от причините е цената на ключовата суровина - природния газ. От началото на годината цената на газа е твърдо нагоре, а от 1 юли тя се вдигна с 10%, като в междинния си доклад за дейността от компанията посочват, че трудно могат да прогнозират цената й и да реагират на съответните й изменения. Най-висок ръст има обаче при морските превози като навла и пристанищни разходи, както и при тези за въглеродни емисии.

Навлизане на големите

Роля върху местния пазар имат и големите чужди компании. През миналата година плевенският дистрибутор на минерални торове "Агрикола България", собственост на канадската Agrium, беше купен от швейцарската EuroChem Group, която има дълбоки руски корени и капитали и вече плевенското дружество работи под името "Еврохим агро България".

При промяната на собствеността беше обявено, че част от продуктите, които "Еврохим агро България" ще получава, ще бъдат произведени от мощностите на швейцарския собственик в Русия. А това означава сравнително евтини и бързи доставки по Черно море. Производствата на специалните продукти на компанията, които са базирани в Западна Европа, пък печелят от удобните и евтини доставки по Дунав. Компанията планира увеличаване на складовите си мощности в България. Тя разполага със склад в Добрич, като в следващите две години предвижда още 2 подобни инвестиции - един, който да обслужва Северозападна България, и друг за Южна България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9% Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9%

През 2018 г. производството на домати и пипер намалява, а на краставици се увеличава

9 окт 2019, 1595 прочитания

Диагноза "катастрофа" Диагноза "катастрофа"

Кризата с африканската чума нанесе тежък удар върху свиневъдството и хранителния сектор

8 окт 2019, 1260 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Близо половината от най-динамичните земеделци се занимават с търговия

Приходите на топ 50 са нараснали с 50% през миналата година

Още от Капитал
Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10