Пазарни турбуленции за ароматите и маслата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарни турбуленции за ароматите и маслата

Reuters

Пазарни турбуленции за ароматите и маслата

Въпреки огромното предлагане, по-ниските цени и напрежението в основните сегменти при етерично-маслените култури само три от производителите на топ 15 са приключили 2018 г. със свиване на приходите

Силвия Радославова
6530 прочитания

Reuters

© Reuters


Лилавата еуфория бързо нареди България на челно място в света по производство на лавандула, но това престижно лидерство не донесе очакваните ползи за производителите. Първите сигнали за пренасищане на пазара на етеричномаслени култури и произвежданите от тях масла се появиха още през 2016 г. Тогава в по-голяма степен това засягаше само лавандулата, чиито площи буквално се удвояваха с всяка изминала година, водейки след себе си рекордни реколти, по-ниски цени и влошено качество на продукцията. Такава е картината и днес, когато лилавите насаждения вече достигат 180 хил. дка, или четири пъти повече спрямо пет години по-рано.

Малко по-късно ситуацията в нишата на лавандулата се прехвърли и върху други, по-конкурентни сектори. Един от тях е розопроизводството, където също беше регистриран, макар и по-слаб бум в нарастването на площи. Той също доведе до свръхпроизводство, спад в цените на розовия цвят и напрежение в сектора. Според данни на анализаторската "ИнтелиАгро" цената на розовото масло се е понижила с 40% само за две години и ще продължава да бъде под натиск заради натрупаните количества и големия дял нови площи, които тепърва ще влязат в цветодаване.

След като усети трудностите на тези два пазара, браншът видя възможност за излизане от кризата, залагайки на диверсификация. Производителите започнаха да засаждат по-бутикови култури като маточина, бял равнец и синя лайка и да произвеждат масла, чието търсене първоначално беше високо. Това положение обаче не се задържа дълго и предлагането отново изпревари търсенето. Вследствие през 2018 г. пазарът на маточина буквално замря, а цената на маслото от синя лайка се срина с 30%, посочват от "ИнтелиАгро".

Влошената пазарна конюнктура доведе до много трудности за бизнеса. Въпреки това 13 от 15-те производители на етеричномаслени култури са приключили годината с ръст на приходите. Той се дължи на няколко основни причини. Сред тях са реализирани единични сделки извън оперативната дейност, успех в привличането на големи и ключови клиенти или наличие на качествена продукция, която е договаряна на по-висока от средната за пазара цена.

През 2018 г. сумата на оборотите на 15-те най-големи производители достигат 32.8 млн. лв., като само една компания е прехвърлила оборот от 5 млн. лв. Половината от фирмите в топ 15 са с приходи под 2 млн. лв. Въпреки трусовете на пазара на цвят и масла само три от земеделците са приключили годината със спад на оборота и само два със загуба.

Челната тройка

Лидер с приходи от 6.2 млн. лв. е семейната компания "Агро-продукт". Тя е основана през 2008 г. и едноличен собственик на капитала й е Ридван Байрям Иляз. Фирмата се занимава с отглеждане на етеричномаслени култури и производство на етерични масла и ароматни води. Компанията има насаждения, в които отглежда разсади и култивирани билки. Базирана е в село Габерово, община Павел баня.

Етеричните й масла са биосертифицирани, като асортиментът включва розово биомасло от сортовете Damascena и Alba, биомасло от лавандула, немска и римска лайка, мента, маточина, хвойна, бял бор и др.

Значителна част от бизнеса на компанията е свързан с продажбата на разсад за насаждения на етеричномаслени култури и сух цвят. Компанията има собствени площи с маслодайни култури, но купува по-голямата част от суровините си. "При нас моделът е различен. Ние вярваме, че колкото по-малки са площите, толкова по-добро е качеството на културите и предпочитаме да работим с партньори, които имат малки площи. Даваме разсад на много от тях, а после изкупуваме розов и билков цвят и лавандула", обяснява Ридван Иляз.

По думите на собственика на "Агро-продукт" основните приходи на компанията идват от преработка на лавандула, а свиването на оборота през спрямо 2017 г. се дължи на ценова криза, която е довела до задържане на количества лавандулово масло от производителите. Тези количества се реализират на пазара през календарната 2019 г., в която се очаква известно стабилизиране на приходите и на печалбата. През 2018 г. тя е била 1 млн. лв. при 1.4 млн. лв. година по-рано.

"Ние работим основно за износ. Продаваме готовата продукция масла и ароматни води в Германия, Франция, Италия и Испания. През 2019 г. направихме много добра сделка за продажба на суха розова пъпка в Китай и очакваме движение на този пазар, което би могло да бъде причина за растеж в следващите години", обяснява Иляз.

Втора в подреждането е пловдивската компания "Бакалски". Тя е собственост на Иван, Милко и Димитрия Бакалски, а през 2018 г. беше четвърта в подреждането на най-динамичните компании в сектора на селското стопанство с ръст на приходите от 86%. Основен предмет на дейност на дружеството е отглеждане, преработка и търговия с билки, етерични култури и подправки. Базите за преработка и съхранение на продукцията са в село Садина, община Попово, и село Калояново, община Калояново. Фирмата се управлява от Иван Бакалски.

Тя е била сертифициран биопроизводител, но във финансовия й отчет е записано, че планира да прекрати тази дейност до края на 2019 г., заради повишените законови изисквания на пазара на биологична продукция. През 2018 г. сертифициращият орган е отнел сертификата, удостоверяващ легитимността на биологичните продукти за нови 12 месеца, което е довело до невъзможност да се поддържа финансовата тежест на получените аванси срещу продажба на стоки с биологичен статус. За да изпълни ангажиментите, ръководството на дружеството се е стремило да продава произведената биопродукция като конвенционална на по-ниска цена. Това е довело до свиване на приходите с 40% до 3.4 млн. лв. при 5.8 млн. лв. година по-рано. Въпреки това резултатите от дейността са положителни. Реализирана е печалба от 46 хил. лв. при загуба от 65 хил. лв. в предходната година. "Бакалски" ЕООД притежава 50% от капитала на македонското дружество "Роял органик" ДОО.

С ръст на приходите от 54% през 2018 г. в челната тройка се нарежда регистрираната в град Лозница ЕТ "Арко-Иван Пенев". През миналата година оборотът е пораснал до 3.2 млн. лв. при 2 млн. лв. през 2017 г., а печалбата й расте с 37% до 745 хил. лв. Фирмата е собственост и се управлява от Иван Стефанов Пенев, който има над 20-годишен опит в сферата на селското стопанство. Основната му дейност е свързана с отглеждането на зърнени и маслодайни култури, а през 2017 г. е била изградена мобилна дестилерия за етерични масла, в която се преработва и суровина, купена от други земеделски производители. Тогава са засети и първите 700 дка лавандула, като през 2018 г. площите се удвояват.

През 2018 г. "Арко-Иван Пенев" е обработвала 8660 дка собствена и наета земеделска земя. Основните й търговски партньори са били разградската "Абраз" ЕООД и една от най-големите дестилерии в страната - "Есетере България", която е американска инвестиция и собственост на световния лидер в търговията с етерични масла doTerra.

С най-голям ръст на приходите

Три от компаниите в подреждането са отчели трицифрен ръст на приходите през 2018 г. Това са "Био селимар" (10), "Бул хербал ойл" (11) и физическото лице Янаки Петров Стаматов (15).

"Био селимар" (10) е регистрирана в село Пишурка, област Монтана, и се занимава с отглеждане, преработка и търговия с биологичен бял трън. Акционери в дружеството са Александър Тороманов (49%), Юлита Станишева-Радева (49%) и Кирил Стоичков (2%). Основният бизнеса на Тороманов и Станишева-Радева е в рекламната индустрия. Тороманов е един от създателите и дългогодишен управител на българския офис на рекламната агенция McCann Erickson, в която и двамата със Станишева-Радева притежават миноритарни дялове. По думите му приходите от 1.5 млн. лв., които има компанията през миналата година, идват от продажбата на земята, на която се отглеждала основната култура – бял трън. "С това не излизаме категорично от сектора, просто площите, на които бяха насажденията, се оказаха неподходящи", казва той.

Тороманов пояснява още, че белият трън е перспективна и търсена култура заради маслото и семената, които се използват във фармацията. "Фармацевтичните компании изкупуват бързо наличните количества, а друго предимство е, че културата е сравнително лесна за отглеждане", допълва собственикът на "Био селимар".

През 2018 г. ръстът на приходите на "Бул хербал ойл" (11) е 854%, което нарежда компанията втора сред най-динамично развиващите се фирми в топ 15. Дружеството е регистрирано през 2016 г. във Варна, а негов едноличен собственик е Йоана Петрова-Шишманова. Предметът на дейност на фирмата е отглеждане на подправки, етерични и лечебни растения, но фокусът й е в отглеждането на лавандула, като към август 2019 г. засетите площи са 840 дка. Дружеството обработва и наети земи съгласно договори за наем и аренда. Лавандуловите масиви се намират в селата Крумово и Радева, община Аксаково. Преработката на цвета се извършва от външна фирма, като през миналата година цялата продукция се е реализирала на българския пазар.

"Добитото лавандулово масло беше 2.5 тона, което продадохме на цени от 200 до 220 лв. за килограм. Високата изкупна цена и добрият добив от декар са основната причина за високите приходи на дружеството през 2018 г. Очакванията за 2019 г. не са така оптимистични предвид по-ниските добиви, повлияни от климатичните условия, и двойно по-ниската изкупна цена спрямо предходната година", обяснява Петрова-Шишманова.

Земеделският производител Янаки Петров Стаматов (15) развива дейност в гр. Дългопол, област Варна. През 2018 г. приходите му нарастват с 500% до 1 млн. лв. Стаматов има 200 дка лавандулови насаждения и се занимава и с производство на масло. Собственик е на учреденото в началото на 2019 г. дружеството "Натурал био ойл", чийто предмет на дейност също е свързан с преработката и търговията на култури за етерични масла.

С най-добър финансов резултат – печалба от 1.2 млн. лв. и марж на печалбата от близо 50%, годината е приключила "Еньо Бончев" ООД (5), която отглежда етеричномаслодайни култури и произвежда биологично чисти и натурални продукти от българска роза Damascena, роза Alba и Centifalia, и био- и конвенционално масло от лавандула. Тя е собственост на Димитър (50%) и Филип (50%) Лисичарови. Те са съсобственици и в свързаната "Еньо Бончев продакшън", чиито приходи и печалба през 2018 г. са съответно 15.6 млн. лв. и 4.5 млн. лв.

Автор: Капитал

Лилавата еуфория бързо нареди България на челно място в света по производство на лавандула, но това престижно лидерство не донесе очакваните ползи за производителите. Първите сигнали за пренасищане на пазара на етеричномаслени култури и произвежданите от тях масла се появиха още през 2016 г. Тогава в по-голяма степен това засягаше само лавандулата, чиито площи буквално се удвояваха с всяка изминала година, водейки след себе си рекордни реколти, по-ниски цени и влошено качество на продукцията. Такава е картината и днес, когато лилавите насаждения вече достигат 180 хил. дка, или четири пъти повече спрямо пет години по-рано.

Малко по-късно ситуацията в нишата на лавандулата се прехвърли и върху други, по-конкурентни сектори. Един от тях е розопроизводството, където също беше регистриран, макар и по-слаб бум в нарастването на площи. Той също доведе до свръхпроизводство, спад в цените на розовия цвят и напрежение в сектора. Според данни на анализаторската "ИнтелиАгро" цената на розовото масло се е понижила с 40% само за две години и ще продължава да бъде под натиск заради натрупаните количества и големия дял нови площи, които тепърва ще влязат в цветодаване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    qdo43528354 avatar :-|
    Сиса Христова

    ,,Лидер с приходи от 6.2 млн. лв. е семейната компания "Агро-продукт". едноличен собственик на капитала й е РИДВАН БАЙРАМ ИЛЯЗ''
    . Е как няма да е лидер след като ЛЪЖЕ И ПРОДАВА РАЗСАД ЗА ЕТЕРИЧНО МАСЛЕНИ КУЛТУРИ. ЧИЙТО ПАЗАРИ ЗА МАСЛО УЖ Е ДОГОВОРИЛ! КАКВОТО И ДА ВИ ГОВОРИ ТОЗИ ИЗМАМНИК, КАКЪВТО И РАЗСАД ЗА НОВА КУЛТУРА ДА СЕ ОПИТВА ДА ВИ ПРОДАДЕ НЕ МУ СЕ ВРЪЗВАЙТЕ! ЛЪЖЕ ДОКАТО СИ ПРОДАДЕ РАЗСАДА. СЛЕД ТОВА ЩЕ ОРЕТЕ! АЗ ЛИЧНО МУ ПОВЯРВАХ ЗА МАСЛОТО ОТ БЕЗСМЪРТНИЧЕ, ЧЕ Е ДОГОВОРИЛ ПАЗАРИ И ПОТЪНАХ С НАД 40 000 ЛВ ЗА РАЗСАД И ОБРАБОТКИ! ВНИМАВАЙТЕ С ТОЗИ ЧОВЕК!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK