С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 7 окт 2019, 14:52, 1848 прочитания

Приходите на топ 30 преработватели на агропродукти растат с 16%

"Олива", "Амилум" и "Папас олио" държат близо 40% от общия оборот от над 3.8 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преработвателите на зърнени и маслодайни култури, мляко и месо, плодове и зеленчуци отчитат възходящи продажби през изминалата година. Общите приходи на 30-те най-големи дружества надхвърлят 3.828 млрд. лв., а година по-рано са били над 3.305 млрд. лв., което представлява увеличение от близо 16%.

Над една трета от общите приходи в топ 30 се дължат на три компании - "Олива", "Амилум" и "Папас олио", които държат 39.5% от пазара в стойност. Двуцифрен скок на продажбите отчитат 11 дружества, като той е най-голям при "Олива" (31.76%), "Мултимес груп" (28.79%) и "Брезово" (26.88%). Други 11 отбелязват по-ниски обороти през 2018 г. в сравнение с предходната година. Най-символичен е спадът на продажбите при "Марица олио" (0.23%), КЕН (1.46%) и "Топаз мел" (3.38%). Само три фирми са работили на загуба през 2018 г. ("Шрайбер фуудс България", "Роса" и "Тирбул"), но други 10 отчитат по-нисък финансов резултат.


Седемнадесет от компаниите в класацията са средни (с до 250 заети), а останалите са големи. Най-много са заетите в "Пилко" (913), "Палиррия България" (787) и "Месокомбинат – Ловеч" (699).

Маслодобивни продукти

Приходите на лидера в класацията "Олива" надхвърлят 560.5 млн. лв. през 2018 г., което е ръст от близо 32% спрямо предходната година. Печалбата на компанията е нараснала повече от три пъти и надхвърля 16.9 млн. лв. През миналата година компанията, която произвежда сурови и рафинирани масла и търгува със слънчоглед, рапица, шрот, белени слънчогледови семки, продължи изграждането на новата си мощност край с. Разделна до пристанище Варна-запад. Инвестицията в третия фирмен маслодобивен завод е 40 млн. евро. Очаква се новата фабрика заедно със сега съществуващите в Кнежа и Полски Тръмбеш да удвоят обемите, които "Олива" може да преработва, до 700 хил. тона семена годишно.



В класацията влизат още шест компании, преработващи маслодайни култури. "Папас олио" (3-то място), основана през 1994 г., има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. Фирмата има участия в четири дъщерни дружества: "Зърнени храни-99", "Папас мел" ЕАД (производство на брашна), "Папас трейдинг", "Грантурко" - Одрин, Турция (търговия със и съхранение на зърнени и маслодайни култури).

"Роса" - Попово (8), която също произвежда растителни масла, кюспе, слънчогледово брашно, брикети от слънчогледова люспа и др., отчита лек спад на приходите от 4.2% и загуба през 2018. "Клас олио" - с. Карапелит (13), обаче е с двуцифрен ръст на приходите от продажби. През май т.г. фирмата откри нов високотехнологичен комплекс за екстракция на масло. Инвестицията е за 3 млн. лв., ще осигури близо 200 работни места и ще увеличи капацитета на производство до 300 тона преработена продукция за денонощие.

Основаната през 2003 г. маслобойна "Марица олио" - Пазарджик (16), запазва приходите си от предходната година. "Бисер олива" (22) - част от старозагорската група "Градус", отчита по-ниски приходи и печалба през 2018 г. С едноцифрен спад на продажбите е фабриката за преработка на слънчоглед на"НИК-СОТ груп" - Аксаково (29), която съчетава три производствени цикъла, използващи модерни безотпадни технологии.

Вторият в топ 30 - "Амилум България" от Разград, отчита лек спад и на приходите, и на печалбата през последната година. Компанията, която е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM), обяви, че тази година ще разшири завода си с инвестиция за 243 млн. лв., което ще доведе до откриване на 54 работни места. Проектът включва увеличаване на капацитета за преработка на царевица до около 900 хил. тона годишно и разширяване на линията за производство на подсладители, както и доизграждане на инсталация за етилов алкохол през 2020 г. Инвестицията, която е най-голямата за американската група в заводите й в света, ще позволи на българското предприятие да преработва част от отпадните си продукти.

Месо и колбаси

Производителят на птиче месо "Пилко" – Разград (4), отчита ръст на приходите и печалбата. Фирмата е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Българската група обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен, "Ферма Енево" – Шумен. През последните четири години холдингът инвестира 28 милиона лева, излезе на нови пазари като Италия и Албания, доставя и до по-далечни дестинации като Рим и Неапол.

Производителят на колбаси, тестени изделия и маргарин "Белла България" (5) отчита над 10% скок на продажбите и лек спад на печалбата. През май т.г. компанията купи унгарската хранителна компания Marathon Foods. Сделката е за 12 млн. лв. и с нея българската фирма дава заявка за активно присъствие на пазарите в Западна Европа, тъй като унгарското дружество продава своите бързо замразени храни в 14 европейски държави, включително Русия, и е доставчик на международни вериги за търговия на дребно и за бързо хранене, сред които McDonald’s, BurgerKing, Aldi, FamilyFrost, O’Cool, Tesco, Iceland, Spar, Auchan, Metro.

"Месокомбинат Ловеч" (7-а позиция) и "Месокомбинат Русе" (11) са част от "Бони холдинг", в който влизат и месокомбинатът в Карлово плюс няколко свинекомплекса и който е затворил цикъла на производство - от фуражите, през генетиката и отглеждането на прасета до месопреработката и производството на колбаси.

Холдинговата група "Градус" на братята Лука и Иван Ангелови, която включва 6 дъщерни дружества, участва в класацията и с фирмите си "Градус - 1" (10) и "Градус - 3" (19). През лятото на миналата година компанията успя да направи най-голямото първично публично предлагане (IPO) за последните 10 години и второто в историята на местния пазар листване по привличане на средства в размер на 81 млн. лв. Холдингът инвестира в разширяване капацитета на фермите за родителски стада с цел увеличаване на произвежданите разплодни яйца, завърши центъра за родителски стада в Русе и изгради нов център за бройлери в Стара Загора, както и нов център за подрастващи родители в Русе. Компанията е купила нови машини и стопански инвентар за месопреработка, а през август 2018 г. представи нов продукт - бавно растящото пиле Le Poulet, както и нови продукти под основния бранд "Градус" и под фирмената марка за колбаси "Аз ям".

"Мултимес груп" – Лясковец (18), е учредена през 2000 г., но като месопреработвателно предприятие започва дейност през септември 2013 г. в нова и модерна фабрика, която отговаря на всички европейски стандарти и норми. Компанията, която отчита близо 29% ръст на приходите през миналата година, предлага всички видове разфасовки на свинско, говеждо и телешко месо за нуждите на месопреработвателната промишленост.

Други компании от сектора, които влизат в топ 30, са КЕН (24) и "Димитър Маджаров-2" (25). КЕН – Стара Загора, отчита символичен спад на продажбите от 1.46% през миналата година и сериозен скок на печалбата. Месопреработвателната фирма, която произвежда малотрайни и трайни варено-пушени колбаси, е една от първите частни фирми в бранша, създадена през 1991 г. Семейната компания "Димитър Маджаров" - Пловдив, предлага над 50 вида месни продукти и над 20 вида млечни продукти в две предприятия. Част от продукцията, основно различните видове бяло саламурено сирене, е предназначена за износ.

"Брезово" (28) произвежда патешки дроб и месо, както и продукти от тях. Дружеството отчита много високи ръстове и на продажбите, и на печалбата през 2018 г. и е сред най-големите износители на foie gras.

Млечни продукти, хлебни изделия

"Милки груп био" - Хасково (6), е производител на мляко и млечни продукти с марката "Саяна", "Милки", "На хорото", а освен това търгува на едро със суровини за хранителната индустрия - сухо мляко, растителни и кувертюрни масла, какаови продукти и др. През септември миналата година дружеството е спечелило проект по Програмата за развитие на селските райони за модернизиране и реновиране на производствената база. Общата сума на инвестицията е 1.86 млн. лв., от които 928.7 хил. лв. са безвъзмездна финансова помощ.

Обединена млечна компания (ОМК) е на 9-о място в класацията. Фирмата, която е собственост на базираната в Гърция "Делта фуудс", инвестира 4 млн. лв. през 2018 г. Част от средствата са свързани с производството на нов бранд прясно мляко - "Верея Чудно", който беше пуснат на пазара през януари т. г. Според данните на агенция Nielsen за 2018 г. ОМК заема лидерска позиция на пазара на прясно мляко в България с 37% дял в обем и 39.1% в стойност. Марката "Верея" е водеща при пресните млека с 33.3% дял в количество и 33.8% в стойност. ОМК заема водеща позиция и на пазара на кисело мляко с 12.7% дял в обем и 13.2% в стойност. Брандът "Верея" при киселото мляко държи 12.1% пазарен дял в обем и 12.7% в стойност.

Друг производител на млечни продукти в касацията - "Тирбул" (15), собственост на гръцката група Tyras, отчита лек ръст на приходите от продажби и за поредна година загуба, която обаче намалява значително в сравнение с 2017 г. Компанията, която продава с марката Olympus, инвестира освен в традиционния производствен асортимент все повече в развитието на нишови продукти - биопредложения, от козе мляко, свежи немлечни напитки за вегани, 100% натурални сокове.

В топ 30 са и "Данон Сердика" (17) с двуцифрен ръст на приходите и с положителен финансов резултат, както и "Шрайбер фуудс България" (30), която произвежда продуктите на Danon. Danone е лидер на българския пазар в стойност при свежите млечнокисели продукти. Компанията е с фокус върху марките и продуктите с добавена стойност: Activia, Danonino, ДЗП, млечни десерти. От тази година дружеството добави към портфолиото си в България и продукти под бранда Alpro, които са на растителна основа - соеви и ядкови напитки, кафета на основата на бадемова или соева напитка, както и продукти за готвене.

Софийската фирма "Кремио" (21) - производител на млечни продукти с марката My Day и на растителни сметани, отчита над 55 млн. лв. приходи през 2018, което е над 11% ръст спрямо предходната година. Нетната печалба на дружеството също отбелязва двуцифрен скок. Положителните финансови резултати са следствие от направената в края на 2017 г. инвестиция за над 1.5 млн. лв. в нова УХТ инсталация. През 2018 към нея са добавени миксираща станция и допълнителна хладилна инсталация на обща стойност 500 хил. лв. Резултатът е продължаващо успешно развитие в категориите "сметани за сладкарството и готварството на растителна основа" и създаването на нови продукти за готвене на основата на българско слънчогледово олио с 0% трансмазнини. В инвестиционната програма на дружеството за тази година е включена автоматизация на производството и подмяна на съществуващо оборудване за около 1.5 млн. лв., което ще доведе до по-висока производителност. Ако темповете на развитие се задържат през тази и следващата година, ръководството на "Кремио" предвижда строеж на нова фабрика за 10 млн. лв. през 2021 г.

Брашно, хляб, консерви

В класацията традиционно влиза производителят на брашна с марката "София мел" - фирма "Гудмилс България" (12-о място) - собственост на австрийската GoodMills Group. През 2018 г. дружеството е преработило 156 хил. тона пшеница при 148 хил. т за 2017 г., а продажбите на брашна са в размер на 122 хил. тона при 117 хил. тона през 2017 г. Компанията запазва около 25% дял на експортните пазари (Турция, Гърция, Румъния) в приходите и е безспорен лидер в категорията брашно с 58% пазарен дял в стойност по данни на на AC Nielsen към декември 2018. След старта през 2017 г. на серията "Биобрашна" за крайни потребители дружеството отчита и 100% ръст в категорията "Био".

Мелничният комплекс "Топаз мел" (14), който е в една група с производителя на алкохол "СИС индъстрийс" (собственост на арестувания през миналата година за данъчни измами Миню Стайков), приключва 2018 г. с лек спад на приходите и печалбата. Производителите на хляб "Симид София" (20), Кооперация "Симид 1000" (26) и "Симид агро" (27) обаче отчитат възходящи резултати през миналата година.

Консервното предприятие "Палиррия България" - Нова Загора (25) - собственост на гръцката "Палиррия Сулиотис", отчита над 10% ръст на приходите. Фирмата е най-голямата в сферата на хранително-вкусовата промишленост в областта и изнася над 95% от продукцията си зад граница.

Земеделие и бизнес

Текстът е част от специалното издание "Земеделие и бизнес". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 13-19 септември.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 246 прочитания

Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души 2 Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души

Компанията е наела JP Morgan и планира да проведе нов кръг от финансиране за 1.5 млрд. долара

15 окт 2019, 1343 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Sutherland открива офис в Пловдив за 300 служители

Американската BPO компания продължава да се разширява в България след поръчка от голям клиент

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов