С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 сеп 2019, 11:00, 1713 прочитания

От фермата до масата

Късите вериги на доставка срещат търсенето на съвременния потребител с предлагането на качествени продукти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фермерските пазари правят местната храна в градските райони достъпна алтернатива на все по-глобализираните хранителни вериги.
Фермерските пазари намират все повече почитатели наред с увеличаването на предпочитанията към автентични български земеделски и биопродукти. В резултат от това техният брой расте. Макар и не с темповете, с които това се случва в други европейски държави. Но все пак - ако само до преди няколко години фермерските пазари в България можеха да се изброят на пръсти, днес те са многократно повече. Някои от тях са спорадични, но има и такива, които се провеждат регулярно, като например ежеседмичният "От нашата ферма – с любов за вас!", който се състои всяка сряда пред Министерството на земеделието и храните, или пък фермерските пазари в някои търговски центрове (във Варна и Пловдив). И въпреки че за момента този тип търговия съществува основно в големите градове, тя настъпва и към по-малки областни центрове, като Добрич и Хасково например.

За фермерите това пък е най-прекият път за реализация на добитите в стопанствата им храни и продукти и очевидно това все повече се разбира и от самите тях. За да могат да достигнат до крайните потребители, малките стопани трябва да бъдат регистрирани по Наредба 26 за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Тя е документът, който регламентира директните доставки на малки количества първични продукти като сурово мляко, пчелен мед, яйца, прясна и охладена риба и др. Според регистъра на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) броят на фермерите, които са преминали през регистрация по наредбата, вече надхвърля 3000, докато през 2015 г. например техният брой е бил едва 800.


И така на този етап потенциалът за директни продажби от регистрирани производители изглежда голям, а това неминуемо ще привлича все повече участници в организирането на фермерски пазари, фестивали и събития. Това пък на свой ред води до нуждата от ясни, унифицирани правила, които да подкрепят развитието на фермерските пазари. Организаторите на подобни събития от доста време настояват за разработване на нормативна уредба за фермерските пазари, както и на дефиниция на фермерски пазар, фермерски и занаятчийски продукт. Това би подпомогнало дейността им, тъй като както посетителите, така и хората, които искат да участват, ще знаят, че има правила.


Земеделие и бизнес

Текстът е част от специалното издание "Земеделие и бизнес". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 13-19 септември.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9% Плодове и зеленчуци: Бизнесът на най-големите компании расте с 9%

През 2018 г. производството на домати и пипер намалява, а на краставици се увеличава

9 окт 2019, 1707 прочитания

Диагноза "катастрофа" Диагноза "катастрофа"

Кризата с африканската чума нанесе тежък удар върху свиневъдството и хранителния сектор

8 окт 2019, 1411 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Европейски кредити за младите фермери

ЕК и Европейската инвестиционна банка отделят 1 млрд. евро за финансирането им

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10