С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 сеп 2019, 11:00, 1960 прочитания

От фермата до масата

Късите вериги на доставка срещат търсенето на съвременния потребител с предлагането на качествени продукти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фермерските пазари правят местната храна в градските райони достъпна алтернатива на все по-глобализираните хранителни вериги.
Фермерските пазари намират все повече почитатели наред с увеличаването на предпочитанията към автентични български земеделски и биопродукти. В резултат от това техният брой расте. Макар и не с темповете, с които това се случва в други европейски държави. Но все пак - ако само до преди няколко години фермерските пазари в България можеха да се изброят на пръсти, днес те са многократно повече. Някои от тях са спорадични, но има и такива, които се провеждат регулярно, като например ежеседмичният "От нашата ферма – с любов за вас!", който се състои всяка сряда пред Министерството на земеделието и храните, или пък фермерските пазари в някои търговски центрове (във Варна и Пловдив). И въпреки че за момента този тип търговия съществува основно в големите градове, тя настъпва и към по-малки областни центрове, като Добрич и Хасково например.

За фермерите това пък е най-прекият път за реализация на добитите в стопанствата им храни и продукти и очевидно това все повече се разбира и от самите тях. За да могат да достигнат до крайните потребители, малките стопани трябва да бъдат регистрирани по Наредба 26 за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Тя е документът, който регламентира директните доставки на малки количества първични продукти като сурово мляко, пчелен мед, яйца, прясна и охладена риба и др. Според регистъра на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) броят на фермерите, които са преминали през регистрация по наредбата, вече надхвърля 3000, докато през 2015 г. например техният брой е бил едва 800.


И така на този етап потенциалът за директни продажби от регистрирани производители изглежда голям, а това неминуемо ще привлича все повече участници в организирането на фермерски пазари, фестивали и събития. Това пък на свой ред води до нуждата от ясни, унифицирани правила, които да подкрепят развитието на фермерските пазари. Организаторите на подобни събития от доста време настояват за разработване на нормативна уредба за фермерските пазари, както и на дефиниция на фермерски пазар, фермерски и занаятчийски продукт. Това би подпомогнало дейността им, тъй като както посетителите, така и хората, които искат да участват, ще знаят, че има правила.


Земеделие и бизнес

Текстът е част от специалното издание "Земеделие и бизнес". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 13-19 септември.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-големите производители на зърно: Годината на спокойствието Най-големите производители на зърно: Годината на спокойствието

На фона на проблемите в някои държави цените на зърното тръгнаха плавно нагоре, което доведе и до забавяне в търговията

23 ное 2019, 5057 прочитания

Има ли живот след тютюна 1 Има ли живот след тютюна

След лавандулата сега на преден план излиза шафранът като заместител на тютюна

16 ное 2019, 4011 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Европейски кредити за младите фермери

ЕК и Европейската инвестиционна банка отделят 1 млрд. евро за финансирането им

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10