Стереотипите отиват на кино
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стереотипите отиват на кино

Стереотипите отиват на кино

Повече равноправие в представянето на жените в масовото кино през 2014

Янко Терзиев
3275 прочитания

Случи се в една седмица това лято. Едновременно излязоха "Люси" и "Херкулес". В първия филм Скарлет Йохансон беше свръхжена с мозъчен капацитет 10 пъти над обикновения. Във втория въртеше мускули Дуейн "Скалата" Джонсън като древния герой. В боксофиса с пъти спечели "Люси". Вярно е, че филмът на Люк Бесон беше и по-качественият, но май не е само това.

В консервативна система като Холивуд стената между половете изглежда разклатена. След миналогодишния пробив със Сандра Бълок в "Гравитация" все повече силни жени в централни роли правят филмите. Първо Анджелина Джоли в "Господарка на злото" (Maleficent), филмът стигна четвърт милиард световен сбор. В хита на лятото "На ръба на утрешния ден" Емили Блънт - по-добрият воин, преби и застреля многократно Том Круз. Есенният боксофис вече е доминиран от Дженифър Лорънс като водачката на бунта с лък и сърце Катнис в последния "Игрите на глада".

Преди не беше така. В изследване на Geena Davis Institute on Gender in Media, цитирано наскоро във в. "Ню Йорк таймс", от международно разпространените филми между 2010 - 2013 жена с главна роля е имало едва в 23% от случаите, а въобще в разпределението на ролите с реплики жените са само 31%. В изследваните 120 филма жените са били коментирани 5 към 1 спрямо мъжете за външния си вид. Два пъти по-често от мъжете те са се появявали голи или оскъдно облечени. Сегрегация има и в правото на кариера - едва 14.8% от лекарите във филмите са жени, 13.9% са жените на ръководни постове, 9.1% от адвокатите, 8.9% от инженерите. В сходно изследване на университета в Сан Диего само 36% от заглавията през 2013 г. на американски екран минават простия тест на Bechdel, отбелязващ случаите, когато две жени във филм си говорят за нещо друго освен за мъж.

На път е да отпадне един от най-старите предразсъдъци в киноиндустрията - че жените все пак биха отишли да гледат мъжки ориентиран филм (например "Бързи и яростни"), докато мъжете трябва да бъдат влачени насила на романтични комедии или неща ала "Сексът и градът". Оказва се, че аудиторията на вампирската сага "Здрач" е била по равно разпределена между половете още след втората й част - "Новолуние". Паритетът продължава и при "Гравитация", и при актуалния "Игрите на глада". Срещу 75% женско присъствие на филмовия "Сексът и градът" - промяната е явна.

Срещу стереотипите на мъжката доминация в героичните главни роли е и самата демография в ходенето на кино - жените са 60% от зрителите над 25 години. Те искат промяна в базисната митология на филмовия разказ като мъжко пътуване през опасности към познание и награда (по "мономита" на Джоузеф Кембъл, в който "жената е животът, а мъжът - изследователят и авантюристът"). Новите Пенелопи отказват да си стоят мирно вкъщи, искат да вкусят от приключението на живота. И преди е имало жени, които са били в центъра на действието - Ума Търман в "Убий Бил", Мила Йовович в "Заразно зло", Кейт Бекинсейл в "Подземен свят". Разликата сега е, че Скарлет Йохансон, Сандра Бълок, Дженифър Лорънс водят сюжетите и боксофисите, без да са непременно сексуален обект. Филмите разчитат на техните  качества и интелигентност, не на телата им.       

Случи се в една седмица това лято. Едновременно излязоха "Люси" и "Херкулес". В първия филм Скарлет Йохансон беше свръхжена с мозъчен капацитет 10 пъти над обикновения. Във втория въртеше мускули Дуейн "Скалата" Джонсън като древния герой. В боксофиса с пъти спечели "Люси". Вярно е, че филмът на Люк Бесон беше и по-качественият, но май не е само това.

В консервативна система като Холивуд стената между половете изглежда разклатена. След миналогодишния пробив със Сандра Бълок в "Гравитация" все повече силни жени в централни роли правят филмите. Първо Анджелина Джоли в "Господарка на злото" (Maleficent), филмът стигна четвърт милиард световен сбор. В хита на лятото "На ръба на утрешния ден" Емили Блънт - по-добрият воин, преби и застреля многократно Том Круз. Есенният боксофис вече е доминиран от Дженифър Лорънс като водачката на бунта с лък и сърце Катнис в последния "Игрите на глада".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK