Стереотипите отиват на кино

Повече равноправие в представянето на жените в масовото кино през 2014

Случи се в една седмица това лято. Едновременно излязоха "Люси" и "Херкулес". В първия филм Скарлет Йохансон беше свръхжена с мозъчен капацитет 10 пъти над обикновения. Във втория въртеше мускули Дуейн "Скалата" Джонсън като древния герой. В боксофиса с пъти спечели "Люси". Вярно е, че филмът на Люк Бесон беше и по-качественият, но май не е само това.

В консервативна система като Холивуд стената между половете изглежда разклатена. След миналогодишния пробив със Сандра Бълок в "Гравитация" все повече силни жени в централни роли правят филмите. Първо Анджелина Джоли в "Господарка на злото" (Maleficent), филмът стигна четвърт милиард световен сбор. В хита на лятото "На ръба на утрешния ден" Емили Блънт - по-добрият воин, преби и застреля многократно Том Круз. Есенният боксофис вече е доминиран от Дженифър Лорънс като водачката на бунта с лък и сърце Катнис в последния "Игрите на глада".

Преди не беше така. В изследване на Geena Davis Institute on Gender in Media, цитирано наскоро във в. "Ню Йорк таймс", от международно разпространените филми между 2010 - 2013 жена с главна роля е имало едва в 23% от случаите, а въобще в разпределението на ролите с реплики жените са само 31%. В изследваните 120 филма жените са били коментирани 5 към 1 спрямо мъжете за външния си вид. Два пъти по-често от мъжете те са се появявали голи или оскъдно облечени. Сегрегация има и в правото на кариера - едва 14.8% от лекарите във филмите са жени, 13.9% са жените на ръководни постове, 9.1% от адвокатите, 8.9% от инженерите. В сходно изследване на университета в Сан Диего само 36% от заглавията през 2013 г. на американски екран минават простия тест на Bechdel, отбелязващ случаите, когато две жени във филм си говорят за нещо друго освен за мъж.

На път е да отпадне един от най-старите предразсъдъци в киноиндустрията - че жените все пак биха отишли да гледат мъжки ориентиран филм (например "Бързи и яростни"), докато мъжете трябва да бъдат влачени насила на романтични комедии или неща ала "Сексът и градът". Оказва се, че аудиторията на вампирската сага "Здрач" е била по равно разпределена между половете още след втората й част - "Новолуние". Паритетът продължава и при "Гравитация", и при актуалния "Игрите на глада". Срещу 75% женско присъствие на филмовия "Сексът и градът" - промяната е явна.

Срещу стереотипите на мъжката доминация в героичните главни роли е и самата демография в ходенето на кино - жените са 60% от зрителите над 25 години. Те искат промяна в базисната митология на филмовия разказ като мъжко пътуване през опасности към познание и награда (по "мономита" на Джоузеф Кембъл, в който "жената е животът, а мъжът - изследователят и авантюристът"). Новите Пенелопи отказват да си стоят мирно вкъщи, искат да вкусят от приключението на живота. И преди е имало жени, които са били в центъра на действието - Ума Търман в "Убий Бил", Мила Йовович в "Заразно зло", Кейт Бекинсейл в "Подземен свят". Разликата сега е, че Скарлет Йохансон, Сандра Бълок, Дженифър Лорънс водят сюжетите и боксофисите, без да са непременно сексуален обект. Филмите разчитат на техните  качества и интелигентност, не на телата им.       

Още от Капитал