Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 дек 2014, 17:42, 13520 прочитания

На един черпак разстояние

Маркетинг по никое време, или една приятна вечеря в компанията на истински професионалисти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика


Маркетингът е комбинация от наука и магия, казват. Малко като кухнята на ресторант "Есте", където поканихме на не-работна вечеря мениджърите, отговарящи за маркетинга, продажбите и комуникациите в дванайсет компании от различни сфери.

Искахме да научим повече за тях, за пътя и мотивацията им, да сравним наблюденията си за бизнес културата в България и приноса на жените в тази професия.


Четири часа по-късно се разделихме, убедени, че добрият вкус освен всичко друго означава високи вътрешни и външни стандарти, озарени от кауза, далеч надхвърляща тесния комерсиален интерес.

Кристин Юлий Коен, началник на отдел "Продажби и маркетинг", "Аларик кепитъл"

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

Меню
Свежа салата с тигрови скариди, мус от авокадо, домати и "Есте" дресинг.
 
Глазирано свинско коремче с гъби смръчкула, ньоки с козе сирене, тапиока и сос от майоран.
 
Глазирана сьомга с аспержи, бадемово гаспачо, лилав морков, мус от домашно опушен картоф с трюфел, ароматни трохи от карфиол и пяна от пащърнак.
 
Телешки бузи от "Блек Ангъс" с ризото от билки със зеленчуци.
 
Торта Este

вода Acqua Panna, S.Pellegrino
 
вино Graffigna Centenario Malbec,  Graffigna Centenario Chardonnay
 
дижестив Chivas Regal 12 Y.O. и Jameson Select Reserve  

Моята баба e работила повече от 40 години в банковата сфера, а аз на практика отраснах във внушителната сградата на БНБ. Банковата дейност и инвестициите са моята страст не само поради невероятните възможности за развитие, които предлагат, но и защото банката е място, където можеш да работиш с много интелигентни и талантливи хора.
 
Интересът ми към инвестициите и капиталовите пазари започна през 2007 г., докато работeх  в Райфайзенбанк, като не след дълго хобито ми се превърна в професия. Предизвикателствата са много, защото пазарът е прекалено малък в сравнение с другите еврoпейски държави и защото все още липсва доверие и разбиране на продуктите от страна на клиентите.
 
Вярвам, че ако една компания има неетично поведение спрямо своите служители и партньори, колкото и пари да бъдат дарени за благотворителни проекти, това няма да й осигури устойчиво развитие на бизнеса. Като мениджър следвам принципите на етично и отговорно поведение в бизнеса, надявайки се  хората да го оценят и може би  дори да "предадат нататък".
 
Мария Тойчева, главен директор маркетинг, "Макс телеком"

Нищо не може да се сравни с усещането да работиш за телеком, може би най-близкото би било управлението на супермощна кола на изключително натоварен път.



На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

Инфографика

Инфографика


В нашата сфера всекидневно се случва нещо (или няколко неща едновременно), трябва да умееш да приоритетизираш, да се занимаваш с няколко неща едновременно, да имаш винаги актуална информация, да умееш да комбинираш, анализираш и реакциите ти винаги да са мигновени. От ученическите си години в математическата гимназия помня едно изказване на Давид Хилберт (известен математик) за сина му, който станал поет: "Той нямаше достатъчно въображение, за да стане математик, затова стана поет." Може би работата в телекомуникациите е точно това поле, в което един маркетинг човек може най-пълно да разгърне своя талант и даде пълна изява на своя потенциал.
 
Бях изненадана да науча, че в България има толкова много жени на високи ръководни позиции. Може би защото това съвсем не е така в областта на телекомуникациите. Ако погледнете телекомуникационните компании тук, няма нито една жена - изпълнителен директор. Не сме много и тези, които сме на С ниво. Може би телекомуникациите все още се приемат като "мъжки" бранш. А може би причината е, както казва Шерил Сандбърг в нейната книга, в това, че "мъжете са промотирани на база на техния потенциал, а жените – на база на предишни постижения".
 
За мен успешен е здравият и щастлив човек.
 
Петя Стоянова, директор маркетинг и комуникации, "Мтел"

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

Инфографика



Добрият маркетинг мениджър трябва да е прецизен, да е добър слушател и наблюдател, да може да разбира какво стои зад цифрите и да взима бързи решения.
 
От опита ми досега мисля, че най-трудна е промяната на нагласите на потребителя и имиджа на един  бранд.
 
Моята слабост е брандингът. Обичам да създавам философията зад марката, да я налагам и да я изграждам.

Има ли кариерен връх, към който се стремите?
Да. Искам да създам свой успешен бранд.
 
Полина Нинова, "Новартис фарма сървисиз България", Public Affairs Manager
 
На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова


От близо 10 години работя в различни компании във фармацевтичния сектор, като връзката между моята работа и тази на продуктовите мениджъри е много тясна. Лекарственият бизнес е силно регулиран и поради тази причина много труден. Маркетингът във фарма бизнеса често е на много по-високо ниво от този в останалите компании, защото при нас става дума за живота и безопасността на пациентите. 
 
Функционирането на нашия бизнес е пряко свързано със стабилността на системата на здравеопазването, с инвестициите, които се правят в нея, с използването на публични средства по най-добрия възможен начин. Поради тази причина моята работа често няма пряка връзка с конкретния корпоративен интерес, а има за цел да подобри системата на здравеопазването, от която е засегнат всеки българин, и да изгради отношенията в т.нар. корпоративна социална отговорност.
 
Добрият мениджър на всяко ниво трябва да бъде лидер – да увлича, да избира мотивирани хора, да дава възможност за изява и развитие. Трябва да умее да идентифицира конкретната нужда и да я развие в правилния проект. Така се раждат постиженията. Добрият маркетолог трябва да гледа нещата както на макро-, така и на микрониво.
 
За мен успехът не се измерва само в личен план – да успееш ти да си добре. За мен успехът се измерва в това да направиш дори минимални усилия цялото общество да живее по-добре – в нашия случай да се лекува по-добре.
 
С какво никога не бихте направили компромис?
Да предам доверие.
 
Полина Влахова, маркетинг директор, Pernod Ricard Bulgaria

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

Работя най-вече с хора и ме вдъхновява възможността да срещам нови и различни личности във всеки следващ проект. Другият смисъл, който търся в работата си, е паралелно с бизнес успехите да сме отговорни към средата, в която живеем, и да реализираме такива проекти, които да дърпат общностите около нашите брандове напред, да предизвикват активността и креативността у потребителите ни, да възпитават отношение, усет, визуална култура и воля за позитивни промени, колкото и малки да са те.
 
Ще си позволя да цитирам Чърчил, който го е казал достатъчно добре: "Успехът е да се движиш от провал към провал, без да губиш ентусиазъм."
 
Не бих направила компромис със съвестта си и личния ми усет за красиво и правилно, както и с доверието на хората, с които работим.
 
Галина Чулева, директор "Бранд и маркетинг комуникации", "Теленор България"

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

 
Радвам се, когато правим различни, нови неща, които хората забелязват и коментират. Няма как да правиш неща с характер и това да се харесва на всички, пък и ние не таргетираме всички.
 
Трябват повече уважение, яснота и истинност в посланията на марките към хората; по-малко клишета, подвеждане и словесна агресия в опитите на продаваме. Мисля, че съвременните потребители приветстват марките, които имат смелостта да покажат човешкия си облик. Марките, които честно признават, когато направят грешка, които демонстрират скромност, зрялост и характер са тези, които ще успеят. 
 
Радина Шкутова, "Загорка", маркетинг мениджър

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

 
Не бих казала, че има сериозни предразсъдъци спрямо жените в бирения бизнес - и жените, и мъжете трябва да се доказват постоянно и да постигат зададените цели.
 
Маркетингът в България се развива с бързи темпове, като все още имаме да извървим дълъг път, докато настигнем колегите си от развитите пазари. Основна посока за развитие на бизнеса виждам в разгръщането на потенциала на рекламните агенции – изграждане и развитие на силни стратегически звена, от една страна, и силен криейтив, от друга - прости, но завладяващи креативни идеи, които да спечелят потребителите.
 
Маркетингът е съчетание между магия и наука, като успешното им владеене и комбиниране е основната предпоставка за успешния маркетинг мениджър.
 
Силвия Костова, Пощенска банка

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

В ежедневието на специалистите по маркетинг и корпоративни комуникации "лесни" неща няма, колкото и на пръв поглед видимата част на нашата работа - красивите реклами или интересните събития, да изглежда "лесна". Зад всеки успешен проект стои огромен труд – от предварителното проучване на средата през сегментирането на аудиторията и подбора на верните елементи, от комуникационния микс, до анализа на финалните резултати. Прецизното таргетиране и общуването на един език с клиентите ни са особено важни за динамичната среда, в която работим.
 
Силвия Трифонова, "София ринг мол"

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

 На тази позиция съм от три месеца. Автомобилните брандове, за които съм работила преди това в Абу Даби и Дубай, са предимно немски и това, което ми е останало, е строгата дисциплина, планиране и стремежът към съвършенство в комбинация с вниманието към най-малкия детайл.
 
Преди да замина за Абу Даби и да започна работа в един 100% мъжки мениджърски екип, бях заредена с авантюризъм и желание да се докажа като добър мениджър. Отношението към жените на ръководни позиции в това емирство е много по-различно от например в Дубай или в Европа. Разбира се, срещнах много предразсъдъци в кариерата си там, но с много труд и успехи постепенно промених нагласата на много партньори към мен. В течение на годините отношението към жените мениджъри в ОАЕ се промени и днес може да видим много жени, дори и местни на високи ръководни длъжности, заемани преди това от мъже. Стереотипи има и в България, но опитът ми в столицата на ОАЕ и Дубай ми помага да гледам на тях по-друг начин.  
 
Бих посъветвала младите хора – пътувайте, работете в чужбина, потопете се в местните нрави и обичаи, учете се от добрите бизнес практики. Но след това се върнете тук, за да променим България към по-добро.
 
Какви умения придобихте покрай работата си, без изобщо да сте предполагали, че ще ви се случи?
Фотография и графичен дизайн.
 
Невена Цекова, директор продажби и маркетинг в "Тойота Балканс" – официален вносител и дистрибутор на Toyota и Lexus в България

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

 Работя за Toyota от първия ден от стъпването й на българския пазар. Това беше по време на работата ми в рекламна агенция Saatchi & Saatchi (днес New Moment New Ideas). Там работих 7 години и имах уникалния шанс да се докосна до много различни индустрии и марки. Това беше моят университет в областта на маркетинга и рекламата. След това имах прекрасната възможност да работя за The Coca-Cola Company - България, и да бъда част от един незабравим екип. А в последните 11 години съм част от екипа на "Тойота Балканс". Чувствам колегите си като близки приятели и почти семейство.
 
Решението за покупка на автомобил и изборът на модел и марка са изключителна комбинация от рационални и емоционални фактори. Изпитвам огромно удоволствие да знам, че мога да влияя на тези фактори и мога да допринасям за това да се променят правилата на играта в този бранш.
 
Разбира се, маркетингът е уникална комбинация от наука, бизнес и изкуство. Без интуиция и смелост обаче един маркетинг човек не би бил успешен.
 
В професионален план не бих направила компромис с вземането на решение, което е в ущърб на интереса на клиентите.

Фотограф: Цветелина Белутова

В личен план не бих правила компромис с липсата на почтеност, липсата на енергия и позитивно отношение и с липсата на щедрост по отношение на чувствата, вниманието, жестовете. По принцип приемам хората такива, каквито са.
  
Милена Ибишева, Глобал Брандс, маркетинг директор
 
Започнах във фирмата, когато бях на 18 години, като продавач-консултант, след това станах  управител на един магазин, след това на няколко и накрая постъпих в маркетинг отдела.

С времето се научих никога да не правя компромис с вътрешното си усещане и начина, по който аз искам нещо да се случи.

Анка Костова – мениджър "ПР и спонсорство", ОББ

На един черпак разстояние

Фотограф: Цветелина Белутова

Вдъхновение черпя от убеждението, че всеки нов ден е ново начало, ново приключение, което съм готова да изживея. На второ място е вярата в екипа. Вярата в тях, че ако си вършиш добре работата, те ще те последват навсякъде, а без тях си заникъде. Смятам, че това, което правиш днес ти самият или някой друг, трябва да го направиш още по-добре утре и най-вече да не се отказваш. Нашата професия е толкова динамична, че трябва най-напред да сме готови да посрещнем предизвикателствата на бъдещето, дори още преди да са се случили. И още - професията ни се развива толкова интензивно, че винаги трябва да искаме повече и повече от това, което правим днес, и не само от нас самите, а и от останалите колеги и млади професионалисти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Годишният план е само стъпка към дългосрочните цели Годишният план е само стъпка към дългосрочните цели

Даниела Петкова, председател на управителния съвет на ПОК "Доверие":

20 дек 2014, 2531 прочитания

Очакваме ръст на продажбите и в България, и извън страната Очакваме ръст на продажбите и в България, и извън страната

Хуан Карлос Пералехо, главен изпълнителен директор на "Нестле България":

20 дек 2014, 2145 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Жените в бизнеса" Затваряне
По-бързо, по-високо, по-силно

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10