На един черпак разстояние

На един черпак разстояние

Маркетинг по никое време, или една приятна вечеря в компанията на истински професионалисти

16330 прочитания

© Цветелина Белутова


Маркетингът е комбинация от наука и магия, казват. Малко като кухнята на ресторант "Есте", където поканихме на не-работна вечеря мениджърите, отговарящи за маркетинга, продажбите и комуникациите в дванайсет компании от различни сфери.

Искахме да научим повече за тях, за пътя и мотивацията им, да сравним наблюденията си за бизнес културата в България и приноса на жените в тази професия.

Четири часа по-късно се разделихме, убедени, че добрият вкус освен всичко друго означава високи вътрешни и външни стандарти, озарени от кауза, далеч надхвърляща тесния комерсиален интерес.

Кристин Юлий Коен, началник на отдел "Продажби и маркетинг", "Аларик кепитъл"

Меню

Свежа салата с тигрови скариди, мус от авокадо, домати и "Есте" дресинг.

Глазирано свинско коремче с гъби смръчкула, ньоки с козе сирене, тапиока и сос от майоран.

Глазирана сьомга с аспержи, бадемово гаспачо, лилав морков, мус от домашно опушен картоф с трюфел, ароматни трохи от карфиол и пяна от пащърнак.

Телешки бузи от "Блек Ангъс" с ризото от билки със зеленчуци.

Торта Este

вода Acqua Panna, S.Pellegrino

вино Graffigna Centenario Malbec,  Graffigna Centenario Chardonnay

дижестив Chivas Regal 12 Y.O. и Jameson Select Reserve  

Моята баба e работила повече от 40 години в банковата сфера, а аз на практика отраснах във внушителната сградата на БНБ. Банковата дейност и инвестициите са моята страст не само поради невероятните възможности за развитие, които предлагат, но и защото банката е място, където можеш да работиш с много интелигентни и талантливи хора.

Интересът ми към инвестициите и капиталовите пазари започна през 2007 г., докато работeх  в Райфайзенбанк, като не след дълго хобито ми се превърна в професия. Предизвикателствата са много, защото пазарът е прекалено малък в сравнение с другите еврoпейски държави и защото все още липсва доверие и разбиране на продуктите от страна на клиентите.

Вярвам, че ако една компания има неетично поведение спрямо своите служители и партньори, колкото и пари да бъдат дарени за благотворителни проекти, това няма да й осигури устойчиво развитие на бизнеса. Като мениджър следвам принципите на етично и отговорно поведение в бизнеса, надявайки се  хората да го оценят и може би  дори да "предадат нататък".

Мария Тойчева, главен директор маркетинг, "Макс телеком"

Нищо не може да се сравни с усещането да работиш за телеком, може би най-близкото би било управлението на супермощна кола на изключително натоварен път.

В нашата сфера всекидневно се случва нещо (или няколко неща едновременно), трябва да умееш да приоритетизираш, да се занимаваш с няколко неща едновременно, да имаш винаги актуална информация, да умееш да комбинираш, анализираш и реакциите ти винаги да са мигновени. От ученическите си години в математическата гимназия помня едно изказване на Давид Хилберт (известен математик) за сина му, който станал поет: "Той нямаше достатъчно въображение, за да стане математик, затова стана поет." Може би работата в телекомуникациите е точно това поле, в което един маркетинг човек може най-пълно да разгърне своя талант и даде пълна изява на своя потенциал.

Бях изненадана да науча, че в България има толкова много жени на високи ръководни позиции. Може би защото това съвсем не е така в областта на телекомуникациите. Ако погледнете телекомуникационните компании тук, няма нито една жена - изпълнителен директор. Не сме много и тези, които сме на С ниво. Може би телекомуникациите все още се приемат като "мъжки" бранш. А може би причината е, както казва Шерил Сандбърг в нейната книга, в това, че "мъжете са промотирани на база на техния потенциал, а жените – на база на предишни постижения".

За мен успешен е здравият и щастлив човек.

Петя Стоянова, директор маркетинг и комуникации, "Мтел"

Добрият маркетинг мениджър трябва да е прецизен, да е добър слушател и наблюдател, да може да разбира какво стои зад цифрите и да взима бързи решения.

От опита ми досега мисля, че най-трудна е промяната на нагласите на потребителя и имиджа на един  бранд.

Моята слабост е брандингът. Обичам да създавам философията зад марката, да я налагам и да я изграждам.

Има ли кариерен връх, към който се стремите?

Да. Искам да създам свой успешен бранд.

Полина Нинова, "Новартис фарма сървисиз България", Public Affairs Manager

От близо 10 години работя в различни компании във фармацевтичния сектор, като връзката между моята работа и тази на продуктовите мениджъри е много тясна. Лекарственият бизнес е силно регулиран и поради тази причина много труден. Маркетингът във фарма бизнеса често е на много по-високо ниво от този в останалите компании, защото при нас става дума за живота и безопасността на пациентите. 

Функционирането на нашия бизнес е пряко свързано със стабилността на системата на здравеопазването, с инвестициите, които се правят в нея, с използването на публични средства по най-добрия възможен начин. Поради тази причина моята работа често няма пряка връзка с конкретния корпоративен интерес, а има за цел да подобри системата на здравеопазването, от която е засегнат всеки българин, и да изгради отношенията в т.нар. корпоративна социална отговорност.

Добрият мениджър на всяко ниво трябва да бъде лидер – да увлича, да избира мотивирани хора, да дава възможност за изява и развитие. Трябва да умее да идентифицира конкретната нужда и да я развие в правилния проект. Така се раждат постиженията. Добрият маркетолог трябва да гледа нещата както на макро-, така и на микрониво.

За мен успехът не се измерва само в личен план – да успееш ти да си добре. За мен успехът се измерва в това да направиш дори минимални усилия цялото общество да живее по-добре – в нашия случай да се лекува по-добре.

С какво никога не бихте направили компромис?

Да предам доверие.

Полина Влахова, маркетинг директор, Pernod Ricard Bulgaria

Работя най-вече с хора и ме вдъхновява възможността да срещам нови и различни личности във всеки следващ проект. Другият смисъл, който търся в работата си, е паралелно с бизнес успехите да сме отговорни към средата, в която живеем, и да реализираме такива проекти, които да дърпат общностите около нашите брандове напред, да предизвикват активността и креативността у потребителите ни, да възпитават отношение, усет, визуална култура и воля за позитивни промени, колкото и малки да са те.

Ще си позволя да цитирам Чърчил, който го е казал достатъчно добре: "Успехът е да се движиш от провал към провал, без да губиш ентусиазъм."

Не бих направила компромис със съвестта си и личния ми усет за красиво и правилно, както и с доверието на хората, с които работим.

Галина Чулева, директор "Бранд и маркетинг комуникации", "Теленор България"

Радвам се, когато правим различни, нови неща, които хората забелязват и коментират. Няма как да правиш неща с характер и това да се харесва на всички, пък и ние не таргетираме всички.

Трябват повече уважение, яснота и истинност в посланията на марките към хората; по-малко клишета, подвеждане и словесна агресия в опитите на продаваме. Мисля, че съвременните потребители приветстват марките, които имат смелостта да покажат човешкия си облик. Марките, които честно признават, когато направят грешка, които демонстрират скромност, зрялост и характер са тези, които ще успеят. 

Радина Шкутова, "Загорка", маркетинг мениджър

Не бих казала, че има сериозни предразсъдъци спрямо жените в бирения бизнес - и жените, и мъжете трябва да се доказват постоянно и да постигат зададените цели.

Маркетингът в България се развива с бързи темпове, като все още имаме да извървим дълъг път, докато настигнем колегите си от развитите пазари. Основна посока за развитие на бизнеса виждам в разгръщането на потенциала на рекламните агенции – изграждане и развитие на силни стратегически звена, от една страна, и силен криейтив, от друга - прости, но завладяващи креативни идеи, които да спечелят потребителите.

Маркетингът е съчетание между магия и наука, като успешното им владеене и комбиниране е основната предпоставка за успешния маркетинг мениджър.

Силвия Костова, Пощенска банка

В ежедневието на специалистите по маркетинг и корпоративни комуникации "лесни" неща няма, колкото и на пръв поглед видимата част на нашата работа - красивите реклами или интересните събития, да изглежда "лесна". Зад всеки успешен проект стои огромен труд – от предварителното проучване на средата през сегментирането на аудиторията и подбора на верните елементи, от комуникационния микс, до анализа на финалните резултати. Прецизното таргетиране и общуването на един език с клиентите ни са особено важни за динамичната среда, в която работим.

Силвия Трифонова, "София ринг мол"

 На тази позиция съм от три месеца. Автомобилните брандове, за които съм работила преди това в Абу Даби и Дубай, са предимно немски и това, което ми е останало, е строгата дисциплина, планиране и стремежът към съвършенство в комбинация с вниманието към най-малкия детайл.

Преди да замина за Абу Даби и да започна работа в един 100% мъжки мениджърски екип, бях заредена с авантюризъм и желание да се докажа като добър мениджър. Отношението към жените на ръководни позиции в това емирство е много по-различно от например в Дубай или в Европа. Разбира се, срещнах много предразсъдъци в кариерата си там, но с много труд и успехи постепенно промених нагласата на много партньори към мен. В течение на годините отношението към жените мениджъри в ОАЕ се промени и днес може да видим много жени, дори и местни на високи ръководни длъжности, заемани преди това от мъже. Стереотипи има и в България, но опитът ми в столицата на ОАЕ и Дубай ми помага да гледам на тях по-друг начин.  

Бих посъветвала младите хора – пътувайте, работете в чужбина, потопете се в местните нрави и обичаи, учете се от добрите бизнес практики. Но след това се върнете тук, за да променим България към по-добро.

Какви умения придобихте покрай работата си, без изобщо да сте предполагали, че ще ви се случи?

Фотография и графичен дизайн.

Невена Цекова, директор продажби и маркетинг в "Тойота Балканс" – официален вносител и дистрибутор на Toyota и Lexus в България

 Работя за Toyota от първия ден от стъпването й на българския пазар. Това беше по време на работата ми в рекламна агенция Saatchi & Saatchi (днес New Moment New Ideas). Там работих 7 години и имах уникалния шанс да се докосна до много различни индустрии и марки. Това беше моят университет в областта на маркетинга и рекламата. След това имах прекрасната възможност да работя за The Coca-Cola Company - България, и да бъда част от един незабравим екип. А в последните 11 години съм част от екипа на "Тойота Балканс". Чувствам колегите си като близки приятели и почти семейство.

Решението за покупка на автомобил и изборът на модел и марка са изключителна комбинация от рационални и емоционални фактори. Изпитвам огромно удоволствие да знам, че мога да влияя на тези фактори и мога да допринасям за това да се променят правилата на играта в този бранш.

Разбира се, маркетингът е уникална комбинация от наука, бизнес и изкуство. Без интуиция и смелост обаче един маркетинг човек не би бил успешен.

В професионален план не бих направила компромис с вземането на решение, което е в ущърб на интереса на клиентите.

В личен план не бих правила компромис с липсата на почтеност, липсата на енергия и позитивно отношение и с липсата на щедрост по отношение на чувствата, вниманието, жестовете. По принцип приемам хората такива, каквито са.

Маркетингът е комбинация от наука и магия, казват. Малко като кухнята на ресторант "Есте", където поканихме на не-работна вечеря мениджърите, отговарящи за маркетинга, продажбите и комуникациите в дванайсет компании от различни сфери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал