депутат от 42-то Народно събрание и бивш министър, отговарящ за еврофондовете
Необходими са и двата типа инфраструктура и то еднакво необходими.
Новите магистрали заслепяват, особено в сравнение със спомена от пътуването от преди 2 години, но който е пътувал между Париж и Марсилия с влак, няма как да не е поразен от възможностите на съвременния ж.п. транспорт.
Нека се опитаме да подредим всички аргументи за и против за видовете транспорт:
Ж.П. Транспорт
ПРЕДИМСТВА
- Екологичен, "зелен" транспорт с минимум вредни емисии;- Може да е най-мощният стимул за ползване на обществен транспорт за дълги пътувания (какви са възможностите, показва метрото в София);
НЕДОСТАТЪЦИ
- Не е достатъчно гъвкав от гледна точка на начална и крайна точка за пътуване;- Това е евтин транспорт за употреба, но не и за инвестиции (за пример, модерна ж.п. връзка между София и Видин по коридор №4 би струвала 2, 5 млрд. евро), от сметките за ж.п. инвестиции обикновено се изпуска стойността на подвижния състав, която е значителна – нови влакове, вагони и т.н. Доколкото не може да се очаква по трасе оразмерено за 120 -160 км.ч да се движат влакове, които развиват половината;
Пътен транспорт
ПРЕДИМСТВА
- По- гъвкав и индивидуален тип транспорт; - Удобен за редица категории трафик (туристи, пътувания с цел бизнес);- Има пряк ефект върху населените места по трасето, предвид по- лесните възможности за спиране и отклоняване;
НЕДОСТАТЪЦИ
- Повече ПТП и риск на пътя;
От изложеното, става видно, че правилната политика не е за конкуренция, а балансирано развитие и допълване на различните видове транспорт, за финансиране по Кохезионния фонд. Още повече, че повечето държави членки (дори и островните) залагат на балансираното развитие на двата типа инфраструктура с множество интермодални връзки.
Не е случайно и че позиция на Европейската комисия е за равнопоставено финансиране на различните видове транспорт- 50% към 50% от ресурсите на Кохезионен фонд.
ВАЖНИ УТОЧНЕНИЯ
- Възможностите за финансиране на ж.п. инфраструктура не се изчерпват с Кохезионния фонд. Финансиране за ж.п. сектора предлага и Инициативата Свързана Европа – Connecting Europe Facility. Това е финансов инструмент, който ще се управлява директно от ЕК и ще работи за следващия програмен период. Проектите се определят на конкурсен принцип между различните ДЧ. CEF ще финансира различни типове проекти, но само ж.п. и водни проекти, а не такива в сферата на пътната инфраструктура;
- От Кохезионния фонд се финансира само пътна инфраструктура попадаща на т.н. TEN- T мрежа. Т.е. европейските коридори (през България минават 5, което е рекорд). Всички останали пътища, колкото и да са приоритетни (например АМ "Черно море", която не е TEN- T трасе, трябва да се финансират от други източници).
депутат от 42-то Народно събрание и бивш министър, отговарящ за еврофондовете
Необходими са и двата типа инфраструктура и то еднакво необходими.
0 коментара