Необходими са и двата типа инфраструктура
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Необходими са и двата типа инфраструктура

Необходими са и двата типа инфраструктура

Томислав Дончев

Десислава Лещарска
13149 прочитания

депутат от 42-то Народно събрание и бивш министър, отговарящ за еврофондовете

Необходими са и двата типа инфраструктура и то еднакво необходими.

Новите магистрали заслепяват, особено в сравнение със спомена от пътуването от преди 2 години, но който е пътувал между Париж и Марсилия с влак, няма как да не е поразен от възможностите на съвременния ж.п.  транспорт.

Нека се опитаме да подредим всички аргументи за и против за видовете транспорт:

Ж.П. Транспорт

ПРЕДИМСТВА - Екологичен, "зелен" транспорт с минимум вредни емисии;

- По- нисък разход да пътник/товар, икономически ефективен транспорт; - Може да е по- бърз (София- Бургас за под 3 часа), сигурен и безопасен начин за предвижване; - Може да е най-мощният стимул за ползване на обществен транспорт за дълги пътувания (какви са възможностите, показва метрото в София);

НЕДОСТАТЪЦИ - Не е достатъчно гъвкав от гледна точка на начална и крайна точка за пътуване; - Това е евтин транспорт за употреба, но не и за инвестиции (за пример, модерна ж.п. връзка между София и Видин по коридор №4 би струвала 2, 5 млрд. евро), от сметките за ж.п. инвестиции обикновено се изпуска стойността на подвижния състав, която е значителна – нови влакове, вагони и т.н. Доколкото не може да се очаква по трасе оразмерено за 120 -160 км.ч да се движат влакове, които развиват половината;

Пътен транспорт

ПРЕДИМСТВА - По- гъвкав и индивидуален тип транспорт; - Удобен за редица категории трафик (туристи, пътувания с цел бизнес);

- Лесна връзка с останалата пътна мрежа на страната; - Има пряк ефект върху населените места по трасето, предвид по- лесните възможности за спиране и отклоняване;

НЕДОСТАТЪЦИ

- Насърчава по- висок разход на гориво и повече CO2 ; - Повече ПТП и риск на пътя;

От изложеното, става видно, че правилната политика не е за конкуренция, а балансирано развитие и допълване на различните видове транспорт, за финансиране по Кохезионния фонд. Още повече, че повечето държави членки (дори и островните) залагат на балансираното развитие на двата типа инфраструктура с множество интермодални връзки.

Не е случайно и че позиция на Европейската комисия е за равнопоставено финансиране на различните видове транспорт- 50% към 50% от ресурсите на Кохезионен фонд.

ВАЖНИ УТОЧНЕНИЯ - Възможностите за финансиране на ж.п. инфраструктура не се изчерпват с Кохезионния фонд. Финансиране за ж.п. сектора предлага и Инициативата Свързана Европа – Connecting Europe Facility. Това е финансов инструмент, който ще се управлява директно от ЕК и ще работи за следващия програмен период. Проектите се определят на конкурсен принцип между различните ДЧ. CEF ще финансира различни типове проекти, но само ж.п. и водни проекти, а не такива в сферата на пътната инфраструктура;

- От Кохезионния фонд се финансира само пътна инфраструктура попадаща на т.н. TEN- T мрежа. Т.е. европейските коридори (през България минават 5, което е рекорд). Всички останали пътища, колкото и да са приоритетни (например АМ "Черно море", която не е TEN- T  трасе, трябва да се финансират от други източници).


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK