Необходими са и двата типа инфраструктура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Необходими са и двата типа инфраструктура

Необходими са и двата типа инфраструктура

Томислав Дончев

Десислава Лещарска
15148 прочитания

депутат от 42-то Народно събрание и бивш министър, отговарящ за еврофондовете

Необходими са и двата типа инфраструктура и то еднакво необходими.

Новите магистрали заслепяват, особено в сравнение със спомена от пътуването от преди 2 години, но който е пътувал между Париж и Марсилия с влак, няма как да не е поразен от възможностите на съвременния ж.п.  транспорт.

Нека се опитаме да подредим всички аргументи за и против за видовете транспорт:

Ж.П. Транспорт

ПРЕДИМСТВА

- Екологичен, "зелен" транспорт с минимум вредни емисии;
- По- нисък разход да пътник/товар, икономически ефективен транспорт; - Може да е по- бърз (София- Бургас за под 3 часа), сигурен и безопасен начин за предвижване;

- Може да е най-мощният стимул за ползване на обществен транспорт за дълги пътувания (какви са възможностите, показва метрото в София);

НЕДОСТАТЪЦИ

- Не е достатъчно гъвкав от гледна точка на начална и крайна точка за пътуване;

- Това е евтин транспорт за употреба, но не и за инвестиции (за пример, модерна ж.п. връзка между София и Видин по коридор №4 би струвала 2, 5 млрд. евро), от сметките за ж.п. инвестиции обикновено се изпуска стойността на подвижния състав, която е значителна – нови влакове, вагони и т.н. Доколкото не може да се очаква по трасе оразмерено за 120 -160 км.ч да се движат влакове, които развиват половината;

Пътен транспорт

ПРЕДИМСТВА

- По- гъвкав и индивидуален тип транспорт; - Удобен за редица категории трафик (туристи, пътувания с цел бизнес);
- Лесна връзка с останалата пътна мрежа на страната;

- Има пряк ефект върху населените места по трасето, предвид по- лесните възможности за спиране и отклоняване;

НЕДОСТАТЪЦИ

- Насърчава по- висок разход на гориво и повече CO2 ;

- Повече ПТП и риск на пътя;

От изложеното, става видно, че правилната политика не е за конкуренция, а балансирано развитие и допълване на различните видове транспорт, за финансиране по Кохезионния фонд. Още повече, че повечето държави членки (дори и островните) залагат на балансираното развитие на двата типа инфраструктура с множество интермодални връзки.

Не е случайно и че позиция на Европейската комисия е за равнопоставено финансиране на различните видове транспорт- 50% към 50% от ресурсите на Кохезионен фонд.

ВАЖНИ УТОЧНЕНИЯ

- Възможностите за финансиране на ж.п. инфраструктура не се изчерпват с Кохезионния фонд. Финансиране за ж.п. сектора предлага и Инициативата Свързана Европа – Connecting Europe Facility. Това е финансов инструмент, който ще се управлява директно от ЕК и ще работи за следващия програмен период. Проектите се определят на конкурсен принцип между различните ДЧ. CEF ще финансира различни типове проекти, но само ж.п. и водни проекти, а не такива в сферата на пътната инфраструктура;

- От Кохезионния фонд се финансира само пътна инфраструктура попадаща на т.н. TEN- T мрежа. Т.е. европейските коридори (през България минават 5, което е рекорд). Всички останали пътища, колкото и да са приоритетни (например АМ "Черно море", която не е TEN- T  трасе, трябва да се финансират от други източници).

депутат от 42-то Народно събрание и бивш министър, отговарящ за еврофондовете

Необходими са и двата типа инфраструктура и то еднакво необходими.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Искра Михайлова

Искра Михайлова

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK