Трябва да се помисли къде е най-ефективно да се разходят средствата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трябва да се помисли къде е най-ефективно да се разходят средствата

Трябва да се помисли къде е най-ефективно да се разходят средствата

Даниел Василев

Десислава Лещарска
11445 прочитания

Развитието на връзките (сред които е и пътната мрежа) е от полза тогава, когато е резултат от нуждата на потребителите. В този ред на мисли централизираното планово изграждане на пътна мрежа е напълно арбитрарно решение къде да се инвестират средствата на данъкоплатците, които, по дефиниция, са отнети от по-ценната употреба за тези, които са ги произвели (в противен случай щяха да се разходват за нея, в случая – за пътища), и се "налети" в произволни политически проекти.

Тоест, политика по определяне и планиране на пътната мрежа на централно наддържавно и държавно ниво не трябва да съществува изобщо. Но предвид факта, че поне до 2020 г. няма как целите на ЕС да се променят, а разходите му и централното планиране – да се преустановят, е редно да се помисли къде е най-ефективно да се разходят средствата. В условията на пазарна икономика индикатор за рентабилност и ефективност са цените. Тъй като те са изключени по презумпция (заради непазарния метод на определяне на "инвестиционните" цели), остава ни да видим кой е по-слабо развитият вид транспорт. У нас това са железниците, в които инвестициите през последните 25 са почти липсващи.

Развитието на връзките (сред които е и пътната мрежа) е от полза тогава, когато е резултат от нуждата на потребителите. В този ред на мисли централизираното планово изграждане на пътна мрежа е напълно арбитрарно решение къде да се инвестират средствата на данъкоплатците, които, по дефиниция, са отнети от по-ценната употреба за тези, които са ги произвели (в противен случай щяха да се разходват за нея, в случая – за пътища), и се "налети" в произволни политически проекти.

Тоест, политика по определяне и планиране на пътната мрежа на централно наддържавно и държавно ниво не трябва да съществува изобщо. Но предвид факта, че поне до 2020 г. няма как целите на ЕС да се променят, а разходите му и централното планиране – да се преустановят, е редно да се помисли къде е най-ефективно да се разходят средствата. В условията на пазарна икономика индикатор за рентабилност и ефективност са цените. Тъй като те са изключени по презумпция (заради непазарния метод на определяне на "инвестиционните" цели), остава ни да видим кой е по-слабо развитият вид транспорт. У нас това са железниците, в които инвестициите през последните 25 са почти липсващи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Искра Михайлова

Искра Михайлова

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK