Нека решаваме истинските проблеми, а не симптомите за болестта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нека решаваме истинските проблеми, а не симптомите за болестта

Нека решаваме истинските проблеми, а не симптомите за болестта

Тодор Ялъмов

Люба Йорданова
57817 прочитания

Продължавам да се удивявам на гнева срещу математическите гимназии. Моите опоненти правят поредица от логически грешки, макар и с добри намерения, които и аз споделям – че е необходимо да повишаваме качеството на цялото образование, че не бива да оправдаваме непрофесионалното и неетичното поведение в училище, че трябва да работим върху проблема "налагащи се родители" и т.н. Всъщност, с изключение на извода, че от всички тези цели и констатации следва, че трябва да се преустанови приема след 4 клас в математическите гимназии, практически с всичко съм съгласен като констатации. Нямаме спор. Но от предпоставките не следва изводът.

От това, че наблюдаваме едновременно две явления (разнообразие на училища и ниско средно качество), не следва, че първото предизвиква второто. Няма никакви доказателства в литературата, че наличието на прием в математически гимназии след 4 клас намалява качеството в цялото образование и още по-малко на математическите умения. Няма никакви доказателства за митологията за сегрегация и социална несправедливост.

Напротив, много изследвания обясняват постиженията на образователните системи с вложените ресурси, с децентрализацията и с ролята на местната общност. Появата на "особени" училища не предизиква лошото качество, а е негово противодействие. Ако със затварянето на приема след 4 клас имаше и 0.01% шанс да се подобри качеството на цялото образование, веднага бих започнал да убеждавам родители и учители да се откажат.

Чувствам се както преди години, когато се борих с вятърни мелници и обяснявах, че Европейската комисия и Евростат бъркат в това какво е широколентов интернет (брояха само ADSL, но не и LAN достъпа). Да, и уважавани институции и автори могат да бъркат. Цялата тази истерия около доклада на Световната банка за образованието е същата – той просто търси аргументи за предврително формулирани тези, изгодни на възложителите – определени кръгове от администрацията и някои неправителствени организации. Нямам обяснение защо го правят. Нямам обяснение и защо уважавана международна институция като ОИСР манипулира фактите само и само, за да аргументира изводите. Фактически не е вярно например, че в САЩ има само една програма за 15-годишните. Не само, че има магнитни училища във всеки щат и община (които са съществено различни от стандартните), но и има сериозни разлики в образователните програми от щат в щат. В Мериленд например са много по-близо до финландския модел, отколкото в Тексас...

Съгласни сме в констатациите, че българското образование не подготвя достатъчно адекватно всички ученици, че конкуренцията за ученици и свързаното с това финансиране на глава довежда до пренаселеност на "по-добрите" училища и класове. Ако забраним на математическите гимназии да имат прием преди 7 клас, трябва да забраним на всички училища да смесват "малките" и "големите" класове – в двора, в коридорите, в стола, в тоалетните. И как ще предотвратим "конкуренцията" в другите, "по-добри училища"? Защо да е нормално да има СОУ с две смени от 7.30 до 19.30 и с ученици от 1 до 12 клас без да може да се осигурят нормални занимални и място за спорт, отдих и култура за всички?

Част от аргументите на опонентите са свързани с хипотезата, че елитните училища всъщност не добавяли толкова стойност, колкото добрите неелитни, защото децата така или иначе били умни, защото идвали от богати семейства. Дори да е така, трябва да се предложи система за стимулиране на училищата, които добавят стойност, а не да се пречи на приема. Според мен най-лесно добвената стойност може да се разбере през разказите на учениците вътре. Ако има проблеми в математическите гимназии (например, че се приемат допълнително деца, които имат много по-ниски резултати от неприетите), да се търсят начини да се решат. Да се стимулират ръководителите на математическите гимназии да дават стипендии и поощряват деца с потенциал (например финансирайки участието им в школите), чиито семейства нямат ресурсите и уменията да им помагат вкъщи с математика. Да се стимулират други училища да станат също толкова или повече привлекателни за родителите и децата – било с математика, физика, информационни технологии, изкуства или друго.

Ако опонентите ми не харесват състезанията по математика и смятат, че те са виновни за егоизма, то ще предложат ли да се забранят състезанията по футбол, плуване, художествена гимнастика, шах, рисуване, всички риалити музикални формати по телевизията и т.н. за всички до 7 клас? И с какво това ще промени ситуацията, в която детето си носи в първи клас iPad, iPhone, PSP и управлява приятелствата си чрез достъпа до устройствата? Винаги има конкуренция, само че в някои състезания участва предимно детето, а в други участва само портфейлът на родителите. Не е ли по-добре да се фокусираме върху образование на родителите да не създават чувство за провал у детето, ако не стане първо, не влезе в математическата гимназия или не се научи да свири на пиано, докато то иска да рисува и танцува хип-хоп? Нека решаваме истинските проблеми, а не симптомите за болестта, при това тези, които показват как можем да я излекуваме. Около математическите гимназии е горещо и тази температура лекува част от болестите на образованието. Раковите образувания са другаде.

Ако искаме да следваме финландския модел, не трябва да започнем със спирането на приема в 4-7 клас, а да направим това, което са направили финландците навремето: качествена промяна в състава и подготовката на учителите, включването на общността в училището, предоставянето на социални услуги на семействата и т.н. И също да чакаме няколко десетилетия, колкото са чакали те. Трябва да станем по-богати и да даваме повече пари за образование. Ако просто затворим "ранните" паралелки, няма да стане нищо - така, както като свалим температурата с хапче, всъщност не се лекуваме.

Продължавам да се удивявам на гнева срещу математическите гимназии. Моите опоненти правят поредица от логически грешки, макар и с добри намерения, които и аз споделям – че е необходимо да повишаваме качеството на цялото образование, че не бива да оправдаваме непрофесионалното и неетичното поведение в училище, че трябва да работим върху проблема "налагащи се родители" и т.н. Всъщност, с изключение на извода, че от всички тези цели и констатации следва, че трябва да се преустанови приема след 4 клас в математическите гимназии, практически с всичко съм съгласен като констатации. Нямаме спор. Но от предпоставките не следва изводът.

От това, че наблюдаваме едновременно две явления (разнообразие на училища и ниско средно качество), не следва, че първото предизвиква второто. Няма никакви доказателства в литературата, че наличието на прием в математически гимназии след 4 клас намалява качеството в цялото образование и още по-малко на математическите умения. Няма никакви доказателства за митологията за сегрегация и социална несправедливост.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Искра Михайлова

Искра Михайлова

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK