Ранното разделение по способности е вредно за образованието на всички

Боян Захариев

Моят опонент споменава, че профилираните или поне математическите гимназии са доказани и са "златен стандарт". България има изключително малко ученици с високи постижения според международните изследвания като PISA. Изоставането спрямо страни като Полша, които също са имали от унаследени от времето на социализма математически, езикови и други подобни гимназии, но са се отказали от тях е огромно. Златото в "златния стандарт" при проверка се оказва фалшиво.

Днес, 4-ти февруари, БиБиСи публикува материал, наречен "Седемте мита за най-добре представящите се образователни системи". Мит номер 5, който се отнася точно до нашия дебат, е че всеобхватните системи на училищно образование поставят на първо място равнопоставеността, но това е за сметка на резултатите, а образователните системи с академичен подбор повишават качеството. Статията казва че, "няма несъвместимост между качеството на обучението и равнопоставеността" и отбелязва, че нито еднаселектираща образователна система няма висок дял на учениците с върхови постижения, независимо дали са профилиращи (чрез селекция, а не просто по интереси) или просто разделят учениците според способностите им в отделни училища и класове.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал