Мария Николова
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мария Николова

Мария Николова

начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица

Люба Йорданова
79051 прочитания

Едноличното решение от страна на Министерството на образованието и науката (МОН) за удължаването на учебната година очаквано разбуни духовете на учителството. Научихме го от медиите, без да бъде даван преди това никакъв знак, че се умува върху това. Решава се нещо от едни хора, които и в най-големите жеги работят спокойно, защото в кабинетите им има климатици. Ето моите аргументи "против".

1. Една от причините за моето първо "против" е точно тази. Климатичните особености в България са такива, че през септември все още има горещини, а през май и юни те вече са факт. Жегата и застоялият въздух, дори при отворени врати и прозорци, възпрепятстват нормалната работа, учениците стават вяли, концентрацията е сведена до минимум, погледите са уморени, а челата потни. Колко от взелите това решение биха били продуктивни при такива условия?

2. Вторият ми аргумент "против" е свързан с въпроса от коя образователна степен са учениците от 4 клас – начална или прогимназиална, тъй като всички ученици от начален етап приключват учебната година на 31 май.

3. Сред учителите, членуващи в най-голямата учителска Фейсбук група "Педагози", се осъществи проучване веднага след тиражирането по медиите на идеята, че ще се удължи учебната година. Резултатът от проучването е в съотношение 10:1 в полза на противниците на това решение.

4. Проучване, направено сред родителите на моите ученици, показа, че от 25 родители несъгласието си дадоха 21.

5. По отношение на натовареността на българските ученици и скъсяването на ваканцията - новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя в училище.

6. Много е наивно решението, взето от министерските чиновници без мнението на учителите и родителите, да се приеме безропотно и единодушно. Така беше в едно друго време.

7. Седмият ми аргумент се крие във въпросите "Какво повече ще научат децата в 1 клас за една седмица или в 4 клас за две?" и "За чие удобство е удължаването на учебната година – родителско или ученическо?"

8. Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там пък учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това на българските ученици.

9. Първо трябва да се подготви почвата, за да се засее нещо ново и различно, и чак тогава се засява. Или казано по друг начин, разтоварете учебното съдържание, дайте по-дълга коледна ваканция, за да се избегне повишената заболеваемост в този период, направете така, че външните оценявания в 4-ти и 7-ми клас, както и държавните зрелостни изпити в 12 клас да са в последната седмица, защото после учебен процес де факто няма или е изцяло разстроен, пък тогава обявете, че поради тези причини ще се удължи учебната година.

10. Ще завърша с думите на един професор, според който удължаването на учебната година не е грижа нито за ученика, нито за учителя. А училището не е място за отглеждане на деца.

И в заключение - един призив. Не удължавайте учебните години, а ги скъсете с една цяла и никому ненужна– на 12 клас!

Едноличното решение от страна на Министерството на образованието и науката (МОН) за удължаването на учебната година очаквано разбуни духовете на учителството. Научихме го от медиите, без да бъде даван преди това никакъв знак, че се умува върху това. Решава се нещо от едни хора, които и в най-големите жеги работят спокойно, защото в кабинетите им има климатици. Ето моите аргументи "против".

1. Една от причините за моето първо "против" е точно тази. Климатичните особености в България са такива, че през септември все още има горещини, а през май и юни те вече са факт. Жегата и застоялият въздух, дори при отворени врати и прозорци, възпрепятстват нормалната работа, учениците стават вяли, концентрацията е сведена до минимум, погледите са уморени, а челата потни. Колко от взелите това решение биха били продуктивни при такива условия?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Искра Михайлова

Искра Михайлова

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK