Новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК

Новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК

Явор Куюмджиев

70556 прочитания

Твърденията за невероятно "чудо" в българската енергетика благодарение на "революционните реформи" са меко казани преувеличени. Това "чудо" беше предизвикано от следните законови промени:

  • Въвеждане на нова такса от 5 % върху всеки МВтч произведена електроенергия;

     
  • Увеличение на таксата "отговорност към обществото" за Свободния пазар, след което намаляването й за големите потребители;
 
  • Създаване на Фонд за сигурност на електроенергийната система (Фонда), в който трябва да постъпват част от средствата от продажби на въглеродни емисии от страна на държавата, таксата от 5 %, както и средствата събрани от такса "отговорност към обществото". И към момента остава отворен въпроса за механизма, по който събраните във Фонда средства ще се прехвърлят към НЕК, както и дали това не е неправомерна държавна помощ (виж Александър Галендинов, сп. Правен свят, 15.12.2015 г.

     

  • Преименуване на регулатора и избор на членовете му от НС
  • Всъщност всички тези промени бяха направени с прокламираната цел да се преодолее тарифния дефицит (разбирай загубите на НЕК от продажба на по-ниска цена, от тази на която е принуден да изкупува електроенергията) и да се стабилизира цялата енергийна система. За съжаление това вероятно няма да се случи, защото разходите на НЕК ще са повече от приходите, дори с новите такси. Простите изчисления показват следното:

    Разходите на НЕК за закупуване на електроенергия само от ВЕИ, "американските ТЕЦ" и заводски и топлофикационни централи са около 2,5 млрд. лева годишно, според прогнозите в Решение Ц-27 от 31.07.2015 г. на КЕВР, от които приблизително 70 % не се компенсират през цената на регулирания пазар или около 1,75 млрд. лева.

    Планираните приходи за покриване на тези разходи за ценовия период 2015 – 2016 са:

    • Около 1,14 млрд. лева от такса "отговорност към обществото (около 30 млрд. МВТч вътрешно потребление х 37,90 лв./МВтч такса);

     
  • Около 200 млн. лева от Фонда от таксата 5 % върху производството, според твърденията на министър Петкова  
  • Около 220 млн. лева от Фонда от продажба на зелена енергия (според твърденията на министър Василева), при положение, че всички приходи от тази дейност се насочат към Фонда, което е спорно.

     

  • Изваждат се 100 млн. лева за държавна помощ на големите енергийни потребители, чрез намалената за тях такса "отговорност към обществото"
  • Общо максимум 1,46 млрд. лева (а вероятно и по-малко) приходи за покриване на разходи от 1,75 млрд. лева… Или дефицит от около 300 млн. лева.

    Дори и да допуснем, че трансфера на средства от Фонда към НЕК не е неправомерна държавна помощ и че НЕК ще реализира печалба от продажбата на електроенергия от ВЕЦ и от разликата в цената на енергията от АЕЦ и ТЕЦ МИ2 спрямо регулирания пазар, то едва ли ще се стигне до излизане на НЕК на печалба за финансовата година. По-вероятно е да се намали загубата на компанията от 571 млн. лева за 2014 г., което пак е нещо, но определено не решава фундаменталните проблеми на сектора, нито натрупаните над 3,5 млрд. лева дългове на НЕК.

    Очевидно новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК, още по-малко до решаване на проблема с натрупаните му задължения, нито тези на БЕХ (над 2 млрд. лева) или междуфирмената задлъжнялост в сектора, където всеки дължи огромни суми на всеки, което беше целта. Решението не е в търсене на нови и нови приходи, защото там вече няма никакво пространство, а в намаляване на разходите. Решаването на проблема с т.нар. "американски ТЕЦ", намирането на европейски механизми за компенсиране на ВЕИ, прекратяването на лобизма за заводски и топлофикационни ТЕЦ, които не отговарят на изискванията на европейските правила за високо ефективно комбинирано производство, строгия контрол върху ЕСП-тата, са мерките, които ще доведат до намаляване на колосалните разходи и до стабилизиране на сектора. Не развитие, а спиране на свободното падане. Но за това се изисква политическа воля и визия за спасяване на българската енергетика.

    Твърденията за невероятно "чудо" в българската енергетика благодарение на "революционните реформи" са меко казани преувеличени. Това "чудо" беше предизвикано от следните законови промени:

    • Въвеждане на нова такса от 5 % върху всеки МВтч произведена електроенергия;


      Благодарим ви, че четете Капитал!

      Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
      Влезте в профила си
      Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
      Вижте абонаментните планове

    0 коментара

    Нов коментар

    За да публикувате коментари,
    трябва да сте регистриран потребител.


    Вход

    Още от Капитал

    Искра Михайлова

    Искра Михайлова

    Марк Лайтай

    Марк Лайтай

    Марк Лайтай

    Марк Лайтай

    Искра Михайлова

    Искра Михайлова

    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK