Юлия Григорова
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Юлия Григорова

Юлия Григорова

Експерт по земеделие и развитие на селските райони

Мара Георгиева
145300 прочитания

Не е лесно за земеделските стопани да спазват изискванията за управление на земите в зоните от екологичната мрежа "Натура 2000".

Редица разминавания и несъответствия в изискванията за управление на постоянно затревените площи в България водят до санкции и финансови загуби за фермерите, чиито земи попадат в "Натура 2000". Например изискванията за управление на земеделските земи, дефинирани в заповедите за обявяване на орнитологично важните места, налагат да не се премахват характеристиките на ландшафта като синори, единични и групи дървета и др. Това е съвсем разбираемо от гледна точка на опазването, но в повечето случаи не дават свобода на фермерите да кандидатстват за директните плащания, тъй като много често земите с тези характеристики не попадат в допустимия за подпомагане слой, а когато попадат, нерядко фермерите търпят санкции заради малка група дървета или храсти, която трябва да бъде приведена в "добро земеделско състояние" и заради която, за да бъдат избегнати всякакви тълкувания и спорове за "допустимост" от страна на проверяващите лица, ги лишават от финансово подпомагане, понякога и за години напред.

Изискването за "почистване" на пасищата и ливадите, особено когато въпросът се разглежда в контекста на националните пасищни характеристики и дребномащабното земеделие, развито в планинските и полупланинските райони на България, е изцяло във вреда и на фермерите и на природата. Ако кандидатстват за субсидии, земеделските производители са принудени да изчистят пасищата от храсти и дървета и по този начин - да унищожат консервационно значими местообитания, като например панонските солени степи и солени блата или обикновената хвойна, както и и видове като шипобедрената костенурка и лалугера. Нещата не са по-различни и от гледна точка на птиците – местообитанията на най-малко 8 вида птици с европейско значение ще бъдат нарушени или увредени, ако стопаните са кандидати за финансово подпомагане.

В същото време изискванията на екологичното законодателство налагат строги мерки и санкции за увреждане или нарушаване на целостта на местообитанието и стремежите на стопаните към финансово подпомагане не предполагат облекчение към изискванията на екологичното законодателство. Така те са в нарушение или към едното – изпълнение на критериите за допустимост на Общата селскостопанска политика, или към другото - екологично законодателство - "Натура 2000". В крайна сметка на практика земеделските стопани нямат перспективи да се развиват устойчиво.

Като се има предвид, че около 40% от българските зони в "Натура 2000" е земеделска земя, по-голямата част от която е постоянно пасище, става ясно защо проблемът е значителен и води до западане на земеделските дейности в тези територии, до разочарование от страна на фермерите към регламентите на ЕС, както и до трайна загуба на биоразнообразие.

Не е лесно за земеделските стопани да спазват изискванията за управление на земите в зоните от екологичната мрежа "Натура 2000".

Редица разминавания и несъответствия в изискванията за управление на постоянно затревените площи в България водят до санкции и финансови загуби за фермерите, чиито земи попадат в "Натура 2000". Например изискванията за управление на земеделските земи, дефинирани в заповедите за обявяване на орнитологично важните места, налагат да не се премахват характеристиките на ландшафта като синори, единични и групи дървета и др. Това е съвсем разбираемо от гледна точка на опазването, но в повечето случаи не дават свобода на фермерите да кандидатстват за директните плащания, тъй като много често земите с тези характеристики не попадат в допустимия за подпомагане слой, а когато попадат, нерядко фермерите търпят санкции заради малка група дървета или храсти, която трябва да бъде приведена в "добро земеделско състояние" и заради която, за да бъдат избегнати всякакви тълкувания и спорове за "допустимост" от страна на проверяващите лица, ги лишават от финансово подпомагане, понякога и за години напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Искра Михайлова

Искра Михайлова

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Марк Лайтай

Искра Михайлова

Искра Михайлова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.