Звездният сърфист
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Звездният сърфист

"Не ми беше лесно да убедя критикуващите ме колеги във Virgin Group, че има смисъл да се инвестират над 100 млн. долара за конструиране на космически кораб.", споделя Ричард Брансън в биографичната си книга.<br />

Звездният сърфист

Ексцентричният сър Ричард Брансън вероятно ще бъде главният виновник за следващата "малка стъпка" на човечеството в космоса

Момчил Милев
5637 прочитания

"Не ми беше лесно да убедя критикуващите ме колеги във Virgin Group, че има смисъл да се инвестират над 100 млн. долара за конструиране на космически кораб.", споделя Ричард Брансън в биографичната си книга.<br />

© Reuters


"Това, което прави живота ми интересен, е моята склонност да се изправям срещу огромни, очевидно непреодолими предизвикателства и да се опитвам да ги надскоча..." Това споделя в своята автобиографична книга легендарният Сър Ричард Брансън – ексцентрик, рисков инвеститор, милиардер, авантюрист, бъдещ космически турист и какво ли още не. Ако има нещо, което да отличава собственика на над 360 компании, съдържащи в името си търговската марка Virgin, това е способността му да мечтае и да превръща мечтите си в бизнес. Благодарение на това свое качество 59-годишният бизнесмен от британски произход е на път да разбие една догма, която властва от десетилетия: Космосът и космическите изследвания са запазена територия за държавите и техните правителства...

Колко далеч могат да стигнат мечтите ти

"Винаги съм намирал правителствения монопол върху космическите пътувания за опасен за човешкия род, а не за благо, както често тръбят цинични политици и работещи за себе си производители на балистични ракети. Монополът не е добър за никоя промишленост, била тя частна или обществена", споделя Ричард Брансън. Годината е 2004, датата – 22 юни. Брансън произнася тази реплика, след като става свидетел на първия частен суборбитален полет на кораба SpaceShipOne, изстрелян от малък частен "космодрум" в пустинята Мохаве, Калифорния. Машината има уникален дизайн, разработен от ракетния инженер Бърт Рътън (дългогодишен приятел на Брансън). За разлика от космическите совалки на НАСА тя е малка и направена от леки, композитни материали. SpaceShipOne е управляван от пилота изпитател Майк Мелвил, който достига 110 километра височина, рее се около 5 мин. в околоземното пространство и благополучно се завръща на Земята, използвайки разработената от Рутан система за постепенно навлизане в плътните слоеве на атмосферата, която имитира плавното спускане на перце за бадминтон.

"Гледах с благоговение и осъзнах, че собствената ни мечта за достъпен космически туризъм може би в момента се превръща в истинска перспектива", споделя Брансън. И в типичния свой стил пристъпва към действие. Два месеца по-късно, през септември 2004 г., компанията Virgin Galactic вече е факт. Следват интензивни преговори между Брансън, Бърт Рътън и Пол Алън, който е съосновател на софтуерния гигант Microsoft и човека, инвестирал 20 милиона щатски долара в смелия проект SpaceShipOne. Пол Алън склонява да продаде на Virgin Galactic правата над технологиите, използвани при създаването на първия частен космически кораб. Компанията на Бърт Рътън, наречена Scaled Composites, пък сключва договор с империята на Брансън, че ще получи поръчка за изграждане на цяла "флотилия" от машини за суборбитални полети – 5 кораба клас SpaceShipTwo и 2 самолета тип WhiteKnight, от които да се извършва изстрелването на височина 18 км.

По пътя към целта

Следват 5 години усилена работа в халетата на Scaled Composites. Целта е ясна – конструирането на комерсиалния SpaceShipTwo на базата на прототипа SpaceShipOne. Основната разлика е, че новият кораб е пътнически и освен кабина за двама пилоти има и 6 места за пасажери. Всеки от потенциалните космически туристи трябва да заплати 200 000 щатски долара, за да осъществи своя детски блян и да полети отвъд пределите на земната атмосфера. Това, че SpaceShipTwo е предназначени за комерсиални цели, означава още поне две неща: тъй като ще вози на борда си обикновени, нетренирани хора, той трябва да е напълно обезопасен, и освен това за разлика от космическите совалки на НАСА да може да извършва полетите с минимално време за подготовка, за да да бъде рентабилен.

Разбира се, не липсват трудности, които забавят проекта на Virgin Galactic – през на 26 юли 2007 г. трима служители на компанията Scaled Composites загиват при експлозия по време на тестов експеримент. Сър Ричард Брансън обаче не губи присъствие на духа и продължава да следва набелязаната цел. "Не ми беше лесно да убедя критикуващите ме колеги във Virgin Group, че има смисъл да се инвестират над 100 млн. долара за конструиране на космически кораб. Всъщност забавното бе, че получих по погрешка мейл от един от тези ограничени служители, изпратен до друг. Там пишеше, че трябва да ми викат Доктор Да, защото казвам "да" на всичко", споделя в биографичната си книга Брансън.

Въпреки скептицизма 5 години и 5 месеца след полета на SpaceShipOne неговият наследник вече е реалност – ефектен, лъскав и помпозен, както всичко при Ричард Брансън. Пионерът на космическия туризъм SpaceShipTwo (наречен още Enterprise по подобие на кораба от Star Trek) бе официално представен в ранните часове на 8 декември (по българско време) на космодрума в пустинята Мохаве. Е, това все още не означава, че още утре можете да се повозите в "отрочето" на Рътън и Брансън редом със знаменитости като Парис Хилтън, диджей Моби, актрисата Сигърни Уивър, Патрик Стюарт (актьорът, изиграл капитан Жан Люк Пикард от Star Trek) или пък натурализирания щатски милионер от български произход Шефкед Чападжиев. Най-малкото защото SpaceShipTwo ще бъде подложен на серия тестове за сигурност в продължение на 18 месеца. Или пък защото звездата от Alien Сигърни Уивър е отклонила поканата да лети, "за да не плаши останалите пасажери, че на борда може да има пришълец"... И все пак мечтата на Ричард Брансън никога не е била толкова близо до реализирането.

Завръщане в миналото

Преди да стъпи на звездната пътека, която да го превърне в героя на всички съвременни космически фенове, Ричард Брансън извървява доста нелек и трънлив път. Раждането на империята Virgin започва през 70-те години под формата на почти амбулантна търговия с музикални записи. Името на компанията се приписва на анонимен служител, който го предложил, защото фирмата била нова в бизнеса. В случая обаче неопитността се оказва по-скоро плюс, защото Брансън чупи клишетата и налага агресивна пазарна политика с по-добри отстъпки, която разбива наложените правила в бранша.

Малко по-късно бъдещият милиардер създава своя първи магазин на Оксфорд стрийт в Лондон, както и звукозаписната компания Virgin Records, продуцирала неконвенционални групи като "Секс пистълс", които не са приемани добре от останалите лейбъли. През 1971 г. Брансън дори е арестуван, защото е продавал на вътрешния пазар записи, предназначени за износ, без да плати съответните данъци и такси. Въпреки това обаче империята на Брансън продължава да се разраства с времето. Крайният резултат е, че бизнесменът продава своя звукозаписен бизнес на EMI за 1 милиард долара през 1992 г.

Паралелно с това Брансън продължава да крои най-разнообразни смели бизнес планове. През 1984 г. създава авиокомпаниите Virgin Atlantic Airways и Virgin Cargo. В началото на 90-те стъпва и на японския пазар за търговия на дребно чрез компанията Virgin Retail Group. През 1997 г. пък навлиза в британския железопътен бизнес чрез компанията Virgin Tranis с идеята да пусне 40 високоскоростни влака (проектът обаче дерайлира заради остарялата инфраструктура на местните железници). Две години по-късно се ражда и Virgin Mobile – първият виртуален мобилен оператор, който наема мрежата на чужд оператор и продава чрез нея свои услуги...

Смелите бизнес хрумвания на Брансън далеч не се изчерпват с описаните дотук. Те варират от леко безумните идеи за производство на Virgin Vodka и Virgin Cola през финансирането на отбор във Формула 1 (Virgin Racin) до визионерски начинания като компания за създаване на екологични горива от следващо поколение (Virgin Fuel) или пък банка за стволови клетки (Virgin Health Bank). И ако има нещо, което да обединява всички проекти на сър Ричард Брансън, това е полетът на въображението и увереността, че "невъзможно" е забранена дума.

"Това, което прави живота ми интересен, е моята склонност да се изправям срещу огромни, очевидно непреодолими предизвикателства и да се опитвам да ги надскоча..." Това споделя в своята автобиографична книга легендарният Сър Ричард Брансън – ексцентрик, рисков инвеститор, милиардер, авантюрист, бъдещ космически турист и какво ли още не. Ако има нещо, което да отличава собственика на над 360 компании, съдържащи в името си търговската марка Virgin, това е способността му да мечтае и да превръща мечтите си в бизнес. Благодарение на това свое качество 59-годишният бизнесмен от британски произход е на път да разбие една догма, която властва от десетилетия: Космосът и космическите изследвания са запазена територия за държавите и техните правителства...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    да де

    Ако не увеличи броя на полетите, ще му трябват 5 г да си върне инвестициите.
    Явно не е направил проекта само за печалби, а от мерак.

  • 2
    Avatar :-|
    Aussie

    Този човек е велик бизнесмен. Последната реплика е малко учудваща -
    " ..... леко безумните идеи за производство на Virgin Vodka и Virgin Cola през финансирането на отбор във Формула 1 ..... " -
    Точно участието на Върджин в Ф1 отбора се смята за едно от най-добрите постижения от рекламна гледна точка. Срещу минимална сума за този вид дейност компанията му се сдоби с рекламно място на болид на отбора станал световен шампион. С по-добра сделка надали може да се похвали някой от останалите дългогодишни рекламодатели в този спорт.
    Както и да е иначе статията е добра.

  • 3
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Сетих се за Хауърд Хюз, макар разбира се Брансън да е неизмеримо по стабилен психически.
    Дано само SS2 да не се "окичи" със славата на Spruce Goose...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK