С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 авг 2018, 11:41, 7129 прочитания

От стартираща компания за стартиращи компании

Съоснователят на Appzio и финалист в Next Generation 2018 Бранимир Парашкевов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Бранимир Парашкевов е завършил езикова гимназия в Русе, след което учи в Американския университет в България. Има и магистърска степен по маркетинг от Aston University в Англия. Започва професионалния си път, като записва промо аудио и т.нар. шапки за радиото на AUBG, но впоследствие се отдава на маркетинга. Без никакъв опит е одобрен за работа в естонската компания Fortumo, която с годините постепенно става една от водещите в света платформи за монетизация на дигитални услуги. През 2014 г. заедно с финландския предприемач Тимо Райло и състудента си Симеон Митев започват да разработват Appzio – иновативна платформа, с която стартъпи и корпорации могат да автоматизират процеса по разработка на собствено мобилно приложение. Тази година Бранимир Парашкевов се нареди сред 11-те финалисти в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".
Компанията

Компанията стартира със собствено финансиране от около 200 000 евро, след което привлича средства от фондове за подкрепа на стартъпи, като Eleven инвестира 100 000 евро в нея. Един от първите клиенти на Appzio е международната корпорация Readers Digest. През 2017 г. за партньор ги избира и най-голямата българска банка Уникредит Булбанк, за която в рамките на по-малко от седмица създават бета вариант за приложение за вътрешна употреба. Днес Appzio помага на компании от цял свят да стартират свой собствен app, а 70% от клиентите й са стартиращи компании.

Още по темата

Бързи, смели, сръчни мобилни приложения

Българско-финландската компания "Аппзио" разработва платформа, ускоряваща създаването на мобилен софтуер десет пъти

17 май 2018

Дигитални модели

Бързи и мобилни; А ти какъв диамант искаш; Ерата на ботовете

27 окт 2017

За 3 години Eleven вложи 11 млн. евро в 110 компании

Фондът за стартиращ бизнес представи поредните си инвестиции и затвори десетия си последен прозорец

4 окт 2015

Разгледах профила ви в Linkedin и ми направи впечатление, че първата ви работа е продуцент в студентското радио на Американския университет в България. Разкажете малко повече за нея.

- Да, първата година в университета се захванах именно с това. Определено ми беше интересно да работя в някаква институция, която е официално търговско дружество, но принципът на работа е повече като на НПО, понеже никой не получава заплащане. В същото време работата беше много отговорна - това е първото радио в България с частен лиценз. Първоначално исках да съм DJ там, но ми казаха, че гласът ми не е подходящ. Но пък използваха техническите ми умения и така започнах. След това навлязох в техническите детайли и започнах да създавам "промо джингли", материали, шапки и т.н. Впоследствие пък станах част от екипа на директорите на радиото и правех много неща, свързани с бизнеса, което ми е повече в кръвта. Грижехме се да има постоянен приток от средства, университетът плащаше за лиценза на радиото, а всички останали приходи трябваше да ги търсим. Това означава директна работа с партньори, създаване на правилни реклами, намиране на рекламодатели.

Ако се обърнем към тези, които сега започват кариерата си, и на базата на този опит доколко си заслужава да работиш нещо, за което не ти се заплаща?

- Със сигурност си струва, стига това, което вършиш да има някаква по-висока кауза. Тоест да е нещо, което, от една страна, ти помага да се развиеш – а всеки един опит те учи, а, от друга страна, те учи как да се мотивираш. За много хора мотивацията са само парите, докато в един такъв пример мотивацията трябва да е добре свършената работа и че можеш да застанеш с името си зад това, което си направил и че си помогнал на други хора да развият това желание. Това е много готино и много ми е помогнало.

Как се насочихте към специалността си в университета?



- Завърших едновременно компютърни науки и бизнес администрация, а по-късно продължих повече в сферата на маркетинга. Към информатиката се насочих, защото винаги ми е било интересно да създавам решения със свои средства. В университета научих много за това как работи една система, как да я създадеш. Това ми помага и до днес, защото в момента не се занимавам с програмиране, но повечето хора, с които работя, правят това. Което пак ме връща на тезата, че всеки един опит може да е полезен, особено комбинация от две образования.

Но главно маркетингът е моето нещо. В университета освен в радиото започнах да работя и в различни други компании. Първо бях QA (контрол на качеството на програмни продукти), като исках да разбера за себе си дали ще ми допадне разработването на софтуер. През втората година започнах да работя с компанията, в която бях допреди няколко години – Fortumo, която е в Естония. Там готиното беше, че се опитах да направя повече, отколкото позволяват възрастта и опитът ми. Те си търсеха човек с магистърска степен по маркетинг, а аз нямах изкаран още и един курс. Само че направих много добро пазарно изследване и започнах при тях, което в голяма степен оформи пътя ми нататък. Така започнах да се занимавам с маркетинг, набиране на клиенти и създаване на информираност първоначално тук в България. На база на това, което вършех, в крайна сметка се оказах в отдел Продажби на компанията. Харесва ми да общувам с хората и да намирам техния език и да им помагам да намерят решението, което им трябва. Клиентите ни бяха едни от най-големите гейминг компании в света и се занимавахме с мобилни плащания.

Как създадохте компанията Appzio?

- Създател на самата идея е колегата ми Тимо Райло, за когото "Капитал" вече писа. Беше 2014 г., аз търсех ново предизвикателство, в предишната ми компания всичко вървеше добре, тя междувременно беше пораснала от стартъп до топ 3 в света. Бях си поставил няколко цели – едната беше именно да създам поделение тук, което тогава не беше възможно. Затова реших да предам опита си на компания, която е от региона. Точно тогава другият ни партньор Симеон Митев, с когото сме учили заедно, ме срещна с Тимо, който търсеше консултант за тогавашната версия на Appzio. Още след първия разговор Тимо каза "ОК, това е човекът", защото аз му предложих тотално да променим визията на компанията и да я насочим към комерсиален продукт. Така че базирано на моите препоръки изменихме доста концепцията и в края на годината стартирахме компанията. От тогава досега също имаше много изменения, почти нищо общо няма с продукта, който беше тогава.

Как премина първата една година от развитието на компанията?

- Бих казал, че това е романтичният период на една компания, когато движиш напред. Това беше период, в който основателите се напасвахме като работа заедно. Защото всеки от нас има ясна визия какво искаме да постигнем и в същото време имаме много опит зад гърба си, което означава и малко обремененост. Видяхме, че много от нещата, които сме виждали как работят преди, сега трябва да бъдат променени, което беше суперяко предизвикателство. Много от нещата естествено бяха хипотези, които не излязоха верни, но трябва да тестваш, да се проваляш бързо и да намериш отговор защо си се провалил, за да го подобриш в следващата версия. Хубавото беше, че втората година започнахме да работим с Eleven, откъдето в местната среда намерихме хора, с които да сравняваме визия. Защото когато си вътре в една компания малко ставаш като кон с капаци – трябва да имаш и странично мнение, някого, който да ти помага с reality check.

Що се отнася до финансирането през тази първа една година, то идваше от ресурсите на основателите. Със започването сложихме около 200 000 евро от нас, впоследствие успяхме да осигурим и инвестиция от 100 000 евро от Eleven.

Продуктът е разработван от 2013 г. и има изключително много часове допълнителна работа. Тоест имахме основа, на която да стъпим, плюс труда си, което позволи да преминем първата година. И естествено и продажби, защото от ден 1 продаваме – не сме имали период, в който само да създаваме. Едни от първите ни клиенти бяха Reader’s Digest, която е изключително голяма компания и съответно беше доста интересно, че ни повярваха. А и ние не ги разочаровахме и приложенията им бяха супердобри дори и още тогава.

Какви са клиентите на компанията?

- Около 70% от клиентите ни са стартиращи компании. Нашият продукт е особено подходящ за тях, защото позволява да се създават мобилни приложения в пъти по-бързо, което сваля цената, но същевременно без компромис в качеството. Останалите 30% са корпоративни, които си имат бюджети по отдели и въпреки че искат да иновират отново трябва да са доста ефективни в това как използват ресурсите. Когато виждат как нещо, което традиционно има една година планиране, могат да направят за 2-3 месеца, намират добра среда, за да работят с нас. Има малко места по света, в които нямаме клиенти – работим и в Европа, и в Азия, и в Северна и Южна Америка, както и в България, разбира се, но са по-малко.

Каква част от успеха се дължи на добре изпипания продукт и каква – на работещ маркетинг?

- Успехът е нещо, което постоянно трябва да се гради, не е нещо, което, като го достигнеш, да го задържиш от само себе си. Това се случва и с продукта, и с маркетинга. Наблягаме на принципа да тестваме различни хипотези и от тази гледна точка продуктът ни винаги се подобрява. Но нещата са свързани – няма как да кажеш, че едното или другото води, те винаги вървят ръка за ръка и се допълват. Много е важно клиентът да вижда това, което си му обещал да се случва наистина. И винаги се стремим да се учим от клиентите, за което сме променяли много неща. Като тръгнем от опциите, които дава, та стигнем до бизнес модела.

Колко души е екипът ви и как координирате работния процес?

- В момента сме девет души. От тях четирима не сме програмисти, а останалите или правят мобилната разработка, или частта, която е за развитие на бекенда. Ние се стремим да сме доста гъвкави не само защото сме стартъп, а защото вярваме, че един човек, за да работи добре, трябва да се чувства добре на работата си. Офисът ни също е направен с идеята да се чувстваш вкъщи, понеже реално прекарваме повече време тук, отколкото у дома. Съответно имаме възможност и за работа от вкъщи, но повечето предпочитат да са тук, понеже е хъб на информация и на идеи. Стремим се поне веднъж седмично да имаме обща среща и отделно всеки екип си има отделни малки срещи, тоест комуникацията е постоянна. Естествено използваме различни инструменти за комуникация, така че няма нужда всички да сме физически на едно място, за да си вършим работата добре.

Кои бяха най-трудните решения, свързани с развитието на компанията?

- В началото мисля, че най-трудни бяха моментите, в които решаваш, че повече няма да се занимаваш с дадено нещо. Обикновено това са моментите на фокус. Например имахме продукт, който позволяваше да се създават напълно нейтив приложения, тоест с високо качество за мобилните устройства плюс уеб версия. Тогава трябваше да решим, че искаме да се фокусираме само върху мобилните устройства. Беше трудно, защото това веднага води до въпроси от клиенти, които са използвали тази услуга. Но тези трудни решения са и най-ценните, защото когато се фокусираш върху нещо, постигаш по-добри резултати. В началото се опитваш да покриваш всичко, а впоследствие ставаш по-директен в това какво и на кого го предлагаш.

Как виждате компанията след 5 години?

- Надявам се, че тогава вече ще сме едно от топ решенията за създаване на мобилни приложения. Целта ни е с текущата платформа да станем някой ден нещо подобно на Wordpress, които държат около 30% от пазара на уебсайтове. Сега мобилните телефони са основните устройства, които позволяват бърза и лесна комуникация между хората и правим приложения за тях. В бъдеще обаче не се знае дали вече използваното устройство няма да е друго.

Как оценявате средата за развитие на стартираща компания у нас и мислили ли сте, че можехте да се развивате по-добре, ако не бяхте в България?

- Не, винаги съм искал да донеса някаква промяна тук и вярвам, че мога да го направя. По време на ученето си винаги съм знаел, че ще продължа тук, независимо че после бях и в Англия. После от естонската компания, в която работех, да допринеса всичко хубаво в България, защото Естония е много прогресивна държава. В началото виждах колко лесно се създава там компания и се развиват нови идеи и си мислех колко яко би било да го има това и тук. Но си представях, че ще е след примерно 7-8 години, а то стана доста по-бързо. Хората тук са много отворени да работят за нещо, което има смисъл. Това всъщност е и причината моят колега Тимо да дойде в България и да отвори офис във Варна с над 100 човека, компания, която успешно вече продаде. Човешкият капитал е добър, средата за живеене също – естествено има и минуси, но не може да донесеш промяна, ако само си мислиш колко е лошо тука. По-добре помисли как да го промениш. Това се стремим да правим – да даваме нашия пример, да обучим хора, които да са доволни. Обикновено който е бил при нас, продължава на по-висока позиция, с още повече възможности.

Интервюто взе Николай Нейчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В България има много възможности за всеки, който е готов да ги посрещне В България има много възможности за всеки, който е готов да ги посрещне

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker и финалист в надпреварата Next Generation, пред "Кариери"

21 авг 2018, 4 прочитания

Нагоре по комуникационната стълба Нагоре по комуникационната стълба

Владимир Стоилов, управляващ директор на медийната агенция Wavemaker, пред "Капитал"

17 авг 2018, 2078 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Generation" Затваряне
Пет минути с... Бранимир Парашкевов

На "Кариери" гостува съучредителят и изпълнителен директор на приложението за приложения Appzio

Истинските правила за движение по българските пътища

Официалните закони в България по-често не важат, вместо тях има неформални, но строги правила

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете