Актуализацията на бюджета на ДПС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Актуализацията на бюджета на ДПС

Актуализацията на бюджета на ДПС

Най-големият привърженик на промените - ДПС, всъщност е и най-сериозната причина те да не се приемат

12802 прочитания

© Юлия Лазарова


Да се анализира българската политика само по публичните заявки на партиите, особено през последната  година, в много случаи е наивно. Техните действия често са мотивирани от задкулисните им интереси, а видимата част е само повече или по-малко убедително оправдание.

При повърхностния анализ на спора за актуализацията на бюджета например изглежда, че ДПС демонстрира последователност, загриженост за състоянието на държавата и желание да се намери решение на проблемите. Партията на Доган и Пеевски подкрепя от самото начало предложението на правителството, в което все пак тя участва, иска да реши проблема със спрените еврофондове, да предотврати фалита на фирми от строителния сектор и да запази финансовата стабилност на държавата. ГЕРБ и БСП пък се държат като разсърдени деца, които искат да спечелят точки от отдалечаването си от ДПС.

Парадоксално обаче именно именно ДПС е основната причина актуализацията да не бъде приета. На формално ниво заради токсичността на движението не се събира мнозинство в парламента, а анализът на задкулисните интереси на Доган и Пеевски показва, че те имат пряк интерес от предложените промени в бюджета.

След като ДПС свали подкрепата си за правителството, отношенията между тяхната партия и БСП тръгнаха стръмно към дъното. През последната година социалистите трупаха силно вътрешно напрежение от наложената им силово от ръководството коалиция. Вляво бяха и са убедени, че Доган и Пеевски са консумирали облагите на властта, а за БСП са останали само негативите. В стремежа си да се разграничат от Доган социалистите на практика бламираха правителството, избрано с техния мандат, и не подкрепиха актуализацията.

Приблизително същата политическа логика оправдава и отказът на ГЕРБ да подкрепи проекта за промени в бюджета на второ четене. Партията на Бойко Борисов също няма никакъв интерес да се свързва с ДПС. Всяко гласуване на двете групи заедно налива вода в мелницата на твърденията, че те ще управляват заедно след изборите.

Накратко, основната пречка пред актуализацията на бюджета в момента е репутацията на ДПС. През последните години движението овладя постепенно всички власти в държавата, превърна се в суперпартия и започна да държи в зависимост всички останали политически партии. Темата е особено чувствителна преди избори, защото съмненията за злоупотреба с властите за лична изгода прави всеки негов потенциален политически партньор да изглежда като съучастник в разграбването на държавата. Освен това моделът на ДПС - пари от държавата - медии - политическо влияние - пари от държавата - е пирамида - политическа версия на рухналата КТБ. Моделът може да работи само с непрекъснат приход на свеж безотчетен паричен поток. КТБ вече я няма, европейските програми са блокирани, много проекти, на които Делян Пеевски&Co се надяваха, са замразени.

От тази перспектива подкрепата на движението за актуализацията в бюджета всъщност е доста съмнителна.

Да повдигнем завесата

Ако принципно анализът на българската политика по публичните прояви на политиците често е погрешен, за ДПС този подход е еднозначно наивен. Когато например в началото на този мандат движението със зъби и нокти прокара законови промени в сферата на сигурността, целта в никакъв случай не беше реформирането на този сектор или демонтирането на "полицейщината" на ГЕРБ, както се твърдеше. С избирането на Делян Пеевски се разбра, че всъщност целта беше да се постигне пълен контрол над службите, които разследват корупцията, контрабандата и другите форми на организирана престъпност. Самият "корпулентен" политик се оттегли от поста, но назначаването на негов наследник едва ли е променило баланса на интересите там в полза на данъкоплатците.

Овладяването на държавата от задкулисните интереси на ДПС, разбира се, не се изчерпва само със специалните служби. В разгара на развода между Цветан Василев и Делян Пеевски собственикът на КТБ каза в интервю за bTV нещо, което потъна в скандалите около затварянето на банката и кризата след това. "Държавни[те] поръчки се разпределят основно през каналите на този човек [Делян Пеевски]. Под "държавни поръчки" собственикът на КТБ едва ли е имал предвид само парите, които се разпределят от българския бюджет, защото доста по-големи средства се раздават от европейските фондове.

Още докато беше лидер, а не ментор на ДПС, Ахмед Доган публично разви философията си за насочване на парите от европейски проекти чрез неговите министри към неговите общини. Този план беше реализиран в голяма степен и особено по някои от програмите ДПС е установило практически пълен контрол върху процеса. Че парите по оперативните програми са много важни за ДПС се разбра и от друг сюжет през последните месеци. След като движението оттегли подкрепата си за правителството и отношенията с БСП се обтегнаха, социалистите по ведомствата започнаха да блокират където могат европрограми, които са под контрола на Доган. Така се появиха скандалите във фонд "Земеделие" и в министерството на икономиката с парите по оперативна програма "Конкурентоспособност".

Всъщност едно от обясненията за развалянето на коалицията между ДПС и БСП беше именно спрените еврофондове. Тъй като това очевидно беше и политическо решение на Европейската комисия - знак за липсата на доверие в сегашното българско правителство, за ДПС нямаше никаква логика да го подкрепя. Парите биха тръгнали отново едва след като ново мнозинство успее да спечели обратно доверието на Брюксел.

Сега един от аргументите за актуализацията на бюджета е именно да се плати с пари на българските данъкоплатци за проектите, които са блокирани със спирането на плащанията от Брюксел. Публичният аргумент е да се предпазят десетки фирми от фалит (каквато опасност наистина има), както и опасността България да загуби всички пари досега. Ако до края на 2015 г. проектите не са завършени, страната ще трябва да върне всички получени досега средства по тях. Но въпросът е дали зад това не се крие нещо друго. Ако съберем в едно оценката на Европейската комисия, че в неприемливо голяма част от случаите има съмнения за процедурите, по които са раздадени парите, с признанията на Цветан Василев, че Пеевски контролира поръчките, става ясно, че всъщност болката на ДПС за спрените еврофондове е много лична. Ако бюджетът се актуализира, ще могат да бъдат разплатени голяма част от средствата към общини и фирми, свързани и покровителствани от движението. Те от своя страна ще изпълнят своите "ангажименти" към партията преди изборите. Така ще има финансов ресурс например Делян Пеевски да бъде избран за народен представител в който избирателен район реши.

По принцип блокажът с еврофондовете може да се реши по два начина. Единият е, след изборите новото правителство да направи ревизия на всички проекти, да се види кои имат проблеми и те да не се финансират от европейския бюджет. Това е един вид наказание за всички направени от нашата администрация "грешки". Както и при кредитите към свързани лица в КТБ, в много от проектите може да се установи "свързаност" с ДПС и Пеевски. Това обаче трябва да се свърши само за няколко месеца, иначе България ще изгуби всички пари, тъй като започнатите проекти няма как да бъдат завършени. Разбира се, има шанс, ако кабинетът направи стройна структура за проверка, ЕК да се съгласи да размрази средствата и преди разследването да е приключило. Проблемът е, че Брюксел има негативен опит от 2009 г., когато ГЕРБ обеща много, а почти нищо не свърши за подобряване на системата с еврофондовете. 

Този вариант е по-бавен, но и по-справедлив, макар и с известни условности - част от липсващата сума ще бъде покрита от националния бюджет.

Вторият начин да се отблокират фондовете е българското правителство да се съгласи на т.нар плоска финансова корекция - да се откажем от например 10%  от стойността на всички проекти. Този вариант е по-бърз, но и доста по-опасен. При него оставащата част от парите се дава веднага, но българският бюджет се натоварва накуп с много големи плащания, а ревизия на проектите може и да не бъде направена. От него печелят най-много фирмите изпълнители (и съответно тези, които разпределят порциите към тях), замитат се следите на всички нередности, а сметката се плаща накуп от българските данъкоплатци. С актуализацията на бюджета всъщност се цели да стане точно това. Правилният начин би бил новото правителство да прегледа подробно спрените проекти и при доказателства за нарушения на конкурсите да се търси съответната отговорност от държавните служители, които са ги провеждали.

Ако се имат предвид задкулисните интереси на ДПС, подобен анализ може да се направи и за друг аргумент около актуализацията на бюджета - да има буфер, в случай че се наложи изплащане на депозитите в КТБ. Дори и в най-добрия за данъкоплатците случай - че ситуацията с банката се разрешава по сегашното законодателство, е ясно, че държавата трябва да осигури допълнително пари. Проблемът е обаче отново колко и по какъв начин ще се дадат те. В момента правителството и ДПС предлагат една сума на око, без всъщност да се знае каква част от нея ще се използва. Колко средства ще са необходими ще е ясно едва след като БНБ е готова с доклада си за КТБ и са се изчерпали другите опции за банката (като например да бъде рекапитализрана от акционерите). Централната банка продължава с увъртането по повод КТБ. Отново с недомлъвки и много отворени квалификации за продължаващи лоши практики, БНБ не третира въпроса със свързаността с банката на 90% от кредитния портфейл (според данни на прокуратурата) и към 30 юни посочва състояние, което е много по-добро от реалното състояние в КТБ (вижте повече на стр. 33). От гледна точка на актуализацията на бюджета, поне има развръзка. Стана ясно, че срокът на отваряне ще бъде удължен поне с месец, а най-вероятно с два. След като БНБ установи размера на проблема, ще има достатъчно време новият парламент да гласува нужните мерки за подкрепа, включително и от бюджета.

Предвиждането на голяма сума при актуализацията на бюджета сега означава, че все още се търси вариант да се постигнат две очевидно важни за ДПС цели - да не се минава през процедура по несъстоятелност, за да се спести възможността за изтичане на информация какво е ставало в банката и да се изплатят суми над гарантираните в момента 196 хил. лв. Това на етапа изглежда много малко вероятно, но привържениците на този план могат и да измислят нови изненади, защото те работят основнотo със страховете на политиците и хората.

Основният говорител по темата бюджет и банки на ДПС, абсолютно злонамерено и тенденциозно от парламентарната трибуна няколко пъти намекна, че може да трябват пари и за други банки в системата. Оказването на ликвидна подкрепа е принципно друго нещо, то не е разход на бюджета, както изплащане на гарантираните влогове, а само преместване на депозити на фискалния резерв от БНБ в проблемната банка. За това не трябва актуализация на бюджета.

Поведението на ДПС е обаче е недопустимо, защото то започва да става самосбъдващо се пророчество. Колкото повече Цонев говори за проблеми в банките, толкова по-вероятно става те да имат нужда от подкрепа от бюджета.

Засега изглежда малко вероятно и актуализацията на бюджета да мине, или поне не в пълния си вид, поради високата политическа цена, която ГЕРБ и БСП ще платят, ако отново гласуват с ДПС. Това може и да е добре, ако приемем, че следващото редовно правителство ще подходи към решаването на тези проблеми най-вече от позицията на данъкоплатците. Което ще бъде възможно само, ако ДПС бъде напълно изолирана от следващата власт. И не просто формално отстранена от видимата част на политиката, а ако систематично бъдат изчистени всички сраствания между държавата и корпорацията на Доган и Пеевски, която в момента паразитира върху нея.

От гледна точка на обществения интерес и шансовете България отново да бъде просперираща държава най-важната политическа задача в момента е освобождаването на институциите от загробването им от ДПС. Реализацията й минава през отстраняването на движението от властта, изолирането му от всички съществени решения и ограничаване на достъпа му до свеж финансов ресурс. Първата стъпка към това минава през отказ бюджетът да се актуализира сега - това е не само допустимо, но и необходимо политическо действие, за постигане на тази голяма цел.

Да се анализира българската политика само по публичните заявки на партиите, особено през последната  година, в много случаи е наивно. Техните действия често са мотивирани от задкулисните им интереси, а видимата част е само повече или по-малко убедително оправдание.

При повърхностния анализ на спора за актуализацията на бюджета например изглежда, че ДПС демонстрира последователност, загриженост за състоянието на държавата и желание да се намери решение на проблемите. Партията на Доган и Пеевски подкрепя от самото начало предложението на правителството, в което все пак тя участва, иска да реши проблема със спрените еврофондове, да предотврати фалита на фирми от строителния сектор и да запази финансовата стабилност на държавата. ГЕРБ и БСП пък се държат като разсърдени деца, които искат да спечелят точки от отдалечаването си от ДПС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

51 коментара
  • 1
    nikeair avatar :-|
    NicK

    Поздравления за прекрасния материал!!! Дано колкото се може повече хора го прочетат (и политици също!!!)

  • 2
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    Актуализация на бюджета и на дълга - не, не само заради ДПС, по принцип това е вредно, когато мотивите са тъмни и недоисказани или когато са предизвикани от страховете на политиците

  • 3
    xmm avatar :-|
    xmm

    Брилянтен анализ!

  • red.mary

    "Основният говорител по темата бюджет и банки на ДПС, абсолютно злонамерено и тенденциозно от парламентарната трибуна няколко пъти намекна, че може да трябват пари и за други банки в системата."

    Страховете. Ето как злоупотребяват със страховете на хората, за да постигат своите цели и интереси. Въобще, винаги когато ДПС са толкова загрижени и толкова настояват нещо да се случи, трябва да светва червена лампичка. Дано токсичността на движението за права и свободи!!! се окаже решаваща.

  • 5
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Супер статия!

    Сигурно недоумяват и не могат да повярват как са позволили на Доган да пусне пипала върху абсолютно всяка една институция! За да има изобщо някакъв шанс да се подобрят нещата, наистина трябва пълна изолация на ДПС от властта, както и доста хора да бъдат затворени или да им се търси отговорност!

    Дано....

  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka

    Сметки, пари, бюджет....където Ментата е намесен са кражба и убийство за държавата!
    По-добре нищо да не се променя, служ. правителство да задържа фронта и да плаща колкото има. Лошото е ако премиер е Близнашки, този пуяк ще ни разсипе. Марин Райков обаче няма втори път да се набута между шамарите.
    Переспективата не е розова!

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Бягството от Доган като от чумав дава нов железен коз в ръцете на социопата. Достатъчно е да каже за когото и да било играч от политическата сцена, че "вчера са се видели за по 1 сода" и същият мигом се превръща в политически труп.

  • 8
    heyco avatar :-|
    heyco

    Както КТБ, ДПС също трябва да бъде поставено под особен надзор от обществото

  • 9
    elar1 avatar :-|
    elar1

    Моля за малко обективност !

    Когато се коментира тази тема трябва преди всичко да се анализира ролята на Плевнелиев в играта, а чак след това - тази на ДПС.

    Може ли анализ по въпроса за актуализацията на бюджета и да няма нито една дума за основния заинтересуван ?

  • 10
    bb avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кеч с корупцията

Кеч с корупцията

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.