45 заменки стигат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

45 заменки стигат

45 заменки стигат

След очакваното решение на ЕК, че сделките са нерегламентирана помощ, остават въпросите кой и дали ще плати щетите за бюджета

Десислава Лещарска
6759 прочитания

© Цветелина Белутова


Едва ли някой е имал съмнение, че замените на държавни гори в планински и черноморски курорти с гори на частници във вътрешността на страната, при това на цени далеч под пазарните, е гвоздеят в програмата от порочни практики в министерство на земеделието. Схемата беше прекратена през 2009 г. след натиск от Брюксел и след като в частни ръце преминаха близо 33 хиляди декара държавни гори. Част от тях отдавна са превърнати в строителни площадки, други са преминали през ръцете на няколко собственици, трети са под запор от кредитори, четвърти са ипотекирани за десетки милиони левове – много над цената, на която са придобити. Пет години след края на схемата дойде и очакваното решение на Европейската комисия, че заменките са нерегламентирана държавна помощ, а фирмите, получили конкурентно предимство в резултат на сделките, трябва да доплатят или да приемат разваляне на договора с държавата.

На този ужасно късен етап от историята със заменките има няколко много важни въпроса. Единият е дали българското правителство (което ще се смени след изборите на 5 октомври) ще обжалва постановлението на ЕК. От списъка със заменките и цените, на които са договаряни, става ясно, че от него пряко засегнати са ограничен кръг от бизнесмени като Гриша Ганчев, Христо Ковачки, Тодор Батков, Димитър Борисов и други, тясно свързани с властта през годините, без значение коя партия е на власт. Въпреки че евентуалното решение на България да не обжалва документа ще е прецедент в историята на ЕС, обратното ще е твърде трудно обяснимо публично - представете си как новото правителство още в първите си дни започва да защитава тъмни сделки от миналото. Парите от заменките така или иначе ще трябва да се върнат в бюджета, така че общественият интерес е ясен. Засега по всичко изглежда, че служебното правителство с облекчение ще прехвърли топката на следващия кабинет, а и двумесечният срок за първоначален анализ на щетите от заменките изтича на 5 ноември.

Така или иначе решението на ЕК вече е в сила (действието му може да се прекрати само след изрична молба от България пред Съда на общността в Люксембург) и календарът отброява дните, които имаме за реакция, ако не искаме нови санкции от ЕК. Тук идва вторият много важен въпрос, а той е ще направи ли държавата реална оценка на щетите за бюджета и ще прояви ли достатъчно воля, за да възстанови баланса на пазара, т.е. ще си прибере ли парите (или имотите съответно). Решението на Софийската градска прокуратура да прекрати тихомълком започнатото през 2010 г. разследване за заменките едва ли може да се тълкува като добър сигнал. По делото за длъжностно престъпление бяха привлечени като обвиняеми бившият министър на земеделието Нихат Кабил, бившият министър на Държавната агенция по горите Стефан Юруков и изпълнителният директор на Държавното горско управление Илиян Симеонов от времето на тройната коалиция. След три години разследване СГП е преценила, че няма данни за извършено престъпление. Според обвинението вследствие на три заменки, извършени през 2007 и 2008 г. с фирми, свързани с Христо Ковачки, са настъпили вредни последици за бюджета в размер на 176 млн. лв.

Преди да получим отговорите на тези въпроси обаче, нека анализираме какво точно реши комисията на 5 септември и какви са вариантите за действие на страните по случая.

Какво точно реши ЕК

На 5 септември комисията обяви своето т.нар. негативно решение за нерегламентирана помощ по случая със заменките, с чието съдържание "Капитал" се запозна. То е второто от подобен тип за страната ни. Първото е за неправомерно предоставени държавни субсидии на "Русе индъстри" в размер на 3.7 млн. евро. В случая с металообработващото предприятие ЕК посочи точно бенефициента на помощта и нейния размер, докато решението за заменките е рамково и е за схема за държавна помощ. Тоест страната ни сама трябва да идентифицира бенефициентите, да изчисли размера на нерегламентираната помощ и да я изиска от получателите. Еврокомисията е разследвала 132 заменки, сключени в периода 2007 – 2009 г., и е преценила, че в някои от случаите е налице нерегламентирана помощ, защото административните цени на държавните гори са се различавали драстично от пазарните. Комисията е разследвала и последвалата смяна на предназначението на горите (превръщането им в строителни терени), но смята, че това не нарушава правилата на ЕС, защото смяната на предназначението е финансирана от новите собственици на терените, не от държавата.

Какво следва

От анализа на ЕК кои заменки евентуално отговарят на критериите за нерегламентирана помощ (виж инфографиката) става ясно, че това са 45 сделки. В следващите два месеца властите трябва да конкретизират кои фирми трябва да доплащат. Според източници от земеделското министерство това ще е тежка задача, тъй като подробен анализ не е правен досега (въпреки очевидната нужда от него) и всяко досие трябва да се разгледа в детайли – на колко е оценена частната, респективно държавната гора, какви такси и комисиони са платени по сделката. Ще се взима предвид и фактът, противоречащ на всякаква пазарна логика, че получателите на заменките отказваха доплащане от държавата, когато частната гора беше оценявана по-скъпо от държавната. След решението на ЕК се оказва, че този ход сега играе в полза на бенефициентите.

След като се идентифицират фирмите, които трябва да доплащат на държавата, идва по-тежката задача да се изработи методологията, по която ще се изчислява колко точно е щетата за бюджета. Според решението на ЕК оценката трябва да се извърши от вещо лице, независим експерт, избран от земеделското министерство след процедура и одобрен от еврокомисията. Той ще анализира пазарните цени на частните и държавните гори към момента на сделката и ще сметне разликата до цената, на която реално са сключвани сделките. Според Свилен Овчаров, адвокат на жалбоподателя, инициирал разследването за заменките в ЕК, най-лесно би било методологията да е сходна с тази, на която се оценяват терените за отчуждаване на терени за големи инфраструктурни обекти. "Ще обжалваме всяка методология, която не отразява реалните цени на имотите, имайки предвид, че сделките са сключвани в годините преди кризата, когато имаше балон на пазара", коментира Свилен Овчаров. След като се изчисли размерът на помощта, министърът на земеделието например може да издаде акт за публично взимане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според адв. Овчаров в заповедта за събиране на задължението трябва изрично да се посочи, че има вариант за разваляне на сделката, т.е. държавата да си вземе обратно заменената гора и съответно да върне на частника неговата земя.

Ще връща ли някой някакви пари

Това е най-същественият въпрос, който за съжаление няма еднозначен отговор. Бенефициентите като страна по случая имат право да обжалват както самото решение на ЕК пред съда в Люксембург, последващата оценка на имотите, така и самия акт за публично вземане. Делата ще се точат с години. "Капитал" потърси за коментар бизнесмените с най-крупните заменки, които при всички положения ще попаднат в хипотезата за държавна помощ. Христо Ковачки не отговори на поставените въпроси, а собственикът на "Литекс комерс" Гриша Ганчев обяви, че не му е удобно да говори. Важно е уточнението и че схемата за замяна на държавни земи с частни е съвсем законна по българското законодателство до 2009 г., а оценките са правени по действащата тогава наредба, която умишлено не беше актуализирана в продължение на 8 години. Тоест може в един момент щетата за бюджета от загубени дела да се окаже сериозна.

Какви са щетите за България

Елементарна проверка на цените по сделките със заменките, на пазарните цени по онова време, а и на последвалите разпоредителни сделки с част от имотите показва, че щетите за бюджета са внушителни. От прекратеното разследване за заменките с фирмите "Ел Ем Импекс", "Агросим" и "Грейд 2004" - всичките свързани с Ковачки, излиза, че загубата за държавата е близо 180 млн. лева. Терените, заменени в полза на "Литекс комерс" на Гриша Ганчев и оценени от държавата на малко повече от 13 млн. лева, са прехвърлени година по-късно на "Литекс пропърти" с едноличен собственик офшорно дружество. През 2010 г. "Литекс пропърти" е заложено в Първа инвестиционна банка за 35 млн. евро, като обезпечение по залога са част от заменените гори - тези в района на Обзор и Емона. Други 100 дка в района на Пампорово, оценени на 200 хил. лв., са ипотекирани отново в Пощенска банка 60 пъти по-скъпо - за 16.5 млн. лв. Това са много малка част от примерите: не трябва да забравяме и заменките на "Ол сийз пропъртис" на бизнесмена Чавдар Ангелов, прехвърлени към свързани дружества и ипотекирани на няколко пъти за общо около 170 млн. евро (основно в Първа инвестиционна банка) и още много други. По-груба сметка на "Капитал" от 12-те най-големи заменки, сключвани в периода 2007 – 2009 (а схемата е действала от 2003 г.), загубите за бюджета са над 560 млн. лева. Остава да разберем кой и дали ще плати тази сметка.

Кои заменки са държавна помощ
Преглед на оригинала
Най-големите заменки
Преглед на оригинала

Едва ли някой е имал съмнение, че замените на държавни гори в планински и черноморски курорти с гори на частници във вътрешността на страната, при това на цени далеч под пазарните, е гвоздеят в програмата от порочни практики в министерство на земеделието. Схемата беше прекратена през 2009 г. след натиск от Брюксел и след като в частни ръце преминаха близо 33 хиляди декара държавни гори. Част от тях отдавна са превърнати в строителни площадки, други са преминали през ръцете на няколко собственици, трети са под запор от кредитори, четвърти са ипотекирани за десетки милиони левове – много над цената, на която са придобити. Пет години след края на схемата дойде и очакваното решение на Европейската комисия, че заменките са нерегламентирана държавна помощ, а фирмите, получили конкурентно предимство в резултат на сделките, трябва да доплатят или да приемат разваляне на договора с държавата.

На този ужасно късен етап от историята със заменките има няколко много важни въпроса. Единият е дали българското правителство (което ще се смени след изборите на 5 октомври) ще обжалва постановлението на ЕК. От списъка със заменките и цените, на които са договаряни, става ясно, че от него пряко засегнати са ограничен кръг от бизнесмени като Гриша Ганчев, Христо Ковачки, Тодор Батков, Димитър Борисов и други, тясно свързани с властта през годините, без значение коя партия е на власт. Въпреки че евентуалното решение на България да не обжалва документа ще е прецедент в историята на ЕС, обратното ще е твърде трудно обяснимо публично - представете си как новото правителство още в първите си дни започва да защитава тъмни сделки от миналото. Парите от заменките така или иначе ще трябва да се върнат в бюджета, така че общественият интерес е ясен. Засега по всичко изглежда, че служебното правителство с облекчение ще прехвърли топката на следващия кабинет, а и двумесечният срок за първоначален анализ на щетите от заменките изтича на 5 ноември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Сега да ги платят партиите, които тогава бяха на власт. Вместо да получават субсидии парите ще се събират за глобите.

  • 2
    plf avatar :-|
    plf

    Едва ли със субсидиите ще успеят да ги платят. Не го подскокоросвай, че току виж си гласивали и по-големи - нали ще плащат...
    Лошото е, че на м*тряла паметта му до колкото я има е доста къса. И няма нужда да се обзалагаме, че пак тия дето ги разрешиха ще ядат и то мощно от баницата...

  • 3
    vdy27354123 avatar :-@
    vdy27354123

    Няма никакъв начин парите да се вземат от дружествата или лицата, които са получили държавните имоти в замяна на своите. Освен ако не се поиска унищожаване на сделка поради пълен кретенизъм на тези, които са ги сключили от страна на държавата. Но и това ще отнеме години съдебно оспорване, въпреки че е ноторен факт.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Всичките от списъка - разсекретени ченгета! Чехите и унгарците като гласуваха 1990 г. с 90%: 10% срещу комунягите, сред демократите и там си имаше 1/3 внедрени агенти, но пак не стигнаха, за да провалят декомунизацията на държавата. Разобличиха ги и ги изкараха от обществения живот. Тук си плащаме за простотията вече 25 години и се очертават поне още 25

  • 5
    bogry avatar :-|
    BoGry

    И отляво, и отдясно се говори за някакво задкулисие, а това вече от смешно става идиотско! Защото е ясно коя дърпа конците и кой прибира парсата!

    "... ограничен кръг от бизнесмени като Гриша Ганчев, Христо Ковачки, Тодор Батков, Димитър Борисов и други, тясно свързани с властта през годините, без значение коя партия е на власт..." - ето ги така наречените олигарси, които дърпат конците - някой да не знае и неспоменатите тук?!
    "...бяха привлечени като обвиняеми бившият министър на земеделието Нихат Кабил, бившият министър на Държавната агенция по горите Стефан Юруков и изпълнителният директор на Държавното горско управление Илиян Симеонов от времето на тройната коалиция..." - ето ги корумпираните, изкълвали трошичките от тъмните сделки - някой да каже, че са невинни?!
    Но за да е ясно, че само в България 2+2 не прави четири, бермудският триъгълник затваря и третия си ъгъл: "След три години разследване СГП е преценила, че няма данни за извършено престъпление..." - някой да смята, че наистина не е извършено престъпление? Ето ни я и независимата съдебна власт!
    Какво задкулисие, каква неформална власт, какви пет лева?!

  • 6
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Облагодетелстваните са налице, съдът защо да чака.
    Предприемат си действията, който може да си плати разликата да си я плати, който не връща земята и си получава боклука, с който е заменял.
    Лошото е, че горските площи не се оценяват на високи пазарни цени и превръщането им в индустриални зони, за тези които са примамливи са многократно по-скъпи.
    Срещу тези земи в Обзор, Пампорово и т.н. какви земеделски или горски площи са предоставени. Естествено някакви боклуци.
    Че много ясно, че сделките не са наред.
    Да си плащат и да връщат. Да си отнесат и съответните глоби.
    Ето, че пак стигаме до съдебната ни система. Куца, куца и то много куца. Вместо да се самосезират, отново трябва да се пише за да ги накараш да работят лапачите.

  • 7
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    А превръщането на горските площи в индустриални площи и обезкостяването им допълнително води до други щети в държавата. Нека после да не питат откъде тези наводнения в цялата страна.
    Горите си имат функция. Спрете изсичането им.

  • 8
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Нека се извадят имената и партийната принадлежност на извършилите и облажилите се от тези заменки за да се види заради кого сега ще плаща българския данъкоплатец.
    http://iconomicabg.blogspot.com

  • 9
    wfk09306138 avatar :-|
    wfk09306138

    а някои от тях са водачи на партийни листи в момента, като например Явор Хайтов водач на листата на ББЦ за Враца...

  • 10
    wfk09306138 avatar :-|
    wfk09306138

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK