Вие не сте БДЖ

Упражнението със спирането и пускането на влаковете само показа, че малките реформи в БДЖ са невъзможни, а големите - нежелани

Под погледа на синдикатите транспортният министър Ивайлов Московски и председателят на ресорната комисия в парламента Гроздан Караджов явно не вземат най-правилните решения.
Под погледа на синдикатите транспортният министър Ивайлов Московски и председателят на ресорната комисия в парламента Гроздан Караджов явно не вземат най-правилните решения.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Под погледа на синдикатите транспортният министър Ивайлов Московски и председателят на ресорната комисия в парламента Гроздан Караджов явно не вземат най-правилните решения.
Под погледа на синдикатите транспортният министър Ивайлов Московски и председателят на ресорната комисия в парламента Гроздан Караджов явно не вземат най-правилните решения.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

"БДЖ съкращава половината железничари и 200 влака, ако не си получи субсидията." Изявлението е август 2012 г. и принадлежи на тогавашния изпълнителен директор на компанията Йордан Недев. Съвсем скоро след него държавата, чрез финансовото министерство, даде исканите пари на БДЖ, а влаковете продължиха де се движат. "Спираме 38 влака от 12 януари, още 81 от началото на февруари, и съкращаваме 1500 служители." Изявлението е от януари 2014 г. и принадлежи на сегашния директор на железницата Владимир Владимиров. Дни по-късно стана ясно, че разписанието ще бъде възстановено, а превозвачът ще получи още 40 млн. лв. субсидия.

Хрониката на гръмките заявки за оптимизация в БДЖ е дълга. Схемата е една и съща: заявка за спиране на губещи влакове, заплаха за митинги от синдикатите, сърцераздирателни репортажи в медиите, и накрая заден ход на държавата. Представителите й пък, които и да са те в съответния момент, влизат в ролята на загрижени за "стратегически важната" компания, за съдбите на хилядите железничари и за транспорта на живеещите в малките селца. Този път към картината беше добавен актуалният лозунг "Je suis", подет от младежката структура на БСП. Заедно с нея и управляващите се изкушиха да го издигнат. При толкова силен обществен интерес към БДЖ лесно и изгодно е да кажеш "Je suis", да бръкнеш в хазната и да спреш реформата.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал