Колко болна е Спешна помощ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко болна е Спешна помощ

Колко болна е Спешна помощ

Одитен доклад на Сметната палата показа плачевното състояние на системата

Десислава Николова
18244 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Пациенти бият екипите на "Спешна помощ" и лекарите в спешните отделения на болниците. Това е една от всекидневните новини преди година, които в момента са доста редки. "Нямам задължението да осигурявам правото на някой да бие моите лекари", обяви тогава здравният министър д-р Петър Москов и заплаши, че екипите ще ходят само с полиция в местата, в които това се случва.

Побоите престанаха да се случват. Малко след това министерството увеличи с 20% заплатите в Спешна помощ, бяха купени 56 нови линейки, започнаха ремонти на спешните отделения, беше приета концепция за спешните услуги, а в момента е в процес на обществено обсъждане новият стандарт за спешна медицина.

Това повдигна нивото на една услуга, която беше стигнала дъното. Колко голям всъщност е проблемът в Спешната помощ и откъде се е наложило да тръгне реформата там, показа тази седмица одит на Сметната палата. Според одита, който е за периода 2010-2014 г., парите за услугата се увеличават, но остават малко, заплатите са ниски, техниката се амортизира, а ефективността логично е много под желаната. Да започнем от стряскащия факт, че едва през миналата година бюджетът на Спешна помощ е надминал 100 млн. лв. годишно - толкова, колкото струваха ремонтите на пътищата през лятото. Голяма част от тези средства – над 82%, отиват за заплати на екипите, заплати, които са смешно малки за спасяващите живот. Същите тези хора за период от пет години са отговорили на 3 510 092 повиквания, като средно за София те са по около 410 на ден.

Кой вика линейките

В момента Спешна помощ е длъжна да отговори на повикването на всеки почувствал се неразположен гражданин независимо дали има здравна осигуровка. Така на практика екипите се бавят при пациенти, които имат нужда само от преглед. Именно това според одита е основната причина за повечето повиквания – хирургическите и реанимационните действия са под една четвърт от повикванията, а в останалите случаи е направена електрокардиограма и вероятно инжекция. Одитът сочи, че цената на едно повикване скача. Всяко идване на линейка е струвало на държавата 55 лева през 2010 г., а сега струва почти 74 лв.

Според досегашните стандарти времето за пристигане е 20 минути и в повечето случаи то е било изпълнено. "Сметната палата набляга на времето за достигане до пациента. Тези 20 минути са изключително много за истински спешен пациент. Проблемът на системата е, че досега не беше дефинирано кой е спешен – не може всеки да е спешен. В останалите държави екипите трябва да се отзоват средно до осмата минута на животозастрашаващи състояния", коментира д-р Десислава Кателиева, председател на Сдружението на работещите в Спешна медицинска помощ. Тя допълва, че не е необходимо първият екип да е реанимационен, трябва да е най-близкият. В подготвения нов стандарт става въпрос за парамедици, които работят по алгоритми и имат възможност за отдалечени консултации (телемедицина).

В одита като забавени са отчетени общо 159 680, или 4.55 на сто от изпълнените повиквания. Анализът на причините за забавяне на предаването на адресите сочи, че обичайно закъснението е свързано с липсата на свободен екип. Освен това като причини се сочат нарастване на повикванията в определен час, технологично забавяне при въвеждане на информацията, пропуск на оператор и старата болка - недовършен процес на свързаност между информационните системи. В някои случаи закъснението се дължи на обстоятелството, че във филиалите има само по един дежурен екип, който е на адрес.

Кой идва на адреса

Медицинският персонал в системата за спешна помощ е 7111 души, като са сформирани 357 мобилни екипа, от тях 75 са реанимационни, 127 лекарски, а 125 са долекарски – фелдшери и медицински сестри. Освен тях работят и 167 стационарни екипа, констатира одитът към края на юни 2014 г. Явно е намалението на лекарите - през 2010 г. общият им брой е 531, докато в края на периода той намалява с 82 и достига 449 лекари. Най-голям е бил броят на вакантните места за лекари в София, където незаетите щатни бройки са 92 през 2014 г. - половината от щата е бил вакантен.

Причините са много – тежък, непривлекателен труд, съчетан с най-ниската заплата в здравния сектор – средно 700 лева за лекар със специалност и 520 лева за медицинска сестра.

С увеличаването на заплатите и даването на възможност за специализации интересът към работа в Спешна помощ става по-голям, но тя по никакъв начин не може да се конкурира като заплащане и условия на работа с повечето болници, особено с тези в големите градове.

Старите линейки

Одитният доклад констатира, че санитарните автомобили, с които разполага системата, са 663, като последните 159 са били купени през 2009 г. Най-голям е бил броят на автомобилите, произведени преди 2007 г. – от 245 през 2010 г. той намалява на 137 към 30 юни 2014 г. след бракуването на негодните за експлоатация автомобили. През миналата година в цялата система е имало само шест линейки, произведени в периода след 2010 г. След одита са били купени 56 нови линейки.

Но състоянието на автомобилите отговаря на състоянието на апаратурата. Според одита през 2014 г. в линейките са се използвали само 106 нови апарата и 822 амортизирани, както и 144 напълно амортизирани.

Как може да проработи

В одита Сметната палата е препоръчала мерки, които вече са факт – да се подобри координацията между линейките и 112, да се подготвят стандарти, да се увеличат заплатите, да се преоборудват автомобилите.

Стандартите, които в момента се предлагат, предвиждат уеднаквяване на алгоритмите за спешна помощ на територията на цялата страна, разделяне на болните по т.нар. кодове за спешност и оборудване по един и същ начин на линейките и спешните отделения на болниците. В системата ще трябва да се включат най-накрая и все повече парамедици.

"Одитът не казва нищо, което не знаем и за което не говорехме с всички правителства през последните години. За да се промени спешната помощ като тази в Румъния, която е еталон в Европа и какъвто е стремежът и на министерството, и на всички работещи в системата, са нужни достатъчно средства и въвеждането на еднакви стандарти, които да гарантират, че във всяка част на страната ще се работи по един и същ начин, линейките ще бъдат еднакви, спешните отделения ще разполагат с една и съща апаратура", смята д-р Кателиева.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Пациенти бият екипите на "Спешна помощ" и лекарите в спешните отделения на болниците. Това е една от всекидневните новини преди година, които в момента са доста редки. "Нямам задължението да осигурявам правото на някой да бие моите лекари", обяви тогава здравният министър д-р Петър Москов и заплаши, че екипите ще ходят само с полиция в местата, в които това се случва.

Побоите престанаха да се случват. Малко след това министерството увеличи с 20% заплатите в Спешна помощ, бяха купени 56 нови линейки, започнаха ремонти на спешните отделения, беше приета концепция за спешните услуги, а в момента е в процес на обществено обсъждане новият стандарт за спешна медицина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Цялата държава е болна... от 25 години. Изобщо не се отделят достатъчно пари за поддръжка. За капиталови разходи. Реално си изядохме държавата, като спряхме да я поддържаме.

    Спешна помощ е само прашинка от цялото изяждане.

    http://mickideas.blogspot.com

  • 2
    robr avatar :-|
    lynyrdS

    Добре е всеки завършил лекар да работи в СП поне 6
    мес. После да прави каквото иска..Иначе се получават
    големи чудеса...
    Заплата под 1200 - 300 за лекар и 700 за сестра е недопустима
    ..Изобщо е голямо чудо че в България е останала на работа и една мед.сестра..
    Другият кардинале проблем е компетентността. СП е място за трудни чисто физически манипулации..

  • 3
    shule avatar :-|
    shule

    "Одитът не казва нищо, което не знаем и за което не говорехме с всички правителства през последните години. За да се промени спешната помощ като тази в Румъния, която е еталон в Европа и какъвто е стремежът и на министерството, и на всички работещи в системата, са нужни достатъчно средства и въвеждането на еднакви стандарти, които да гарантират, че във всяка част на страната ще се работи по един и същ начин, линейките ще бъдат еднакви, спешните отделения ще разполагат с една и съща апаратура", смята д-р Кателиева.

    Дано! Искам само да добавя, че в кратък период от време ми се наложи да опра два пъти до столичната"Бърза помощ". Веднъж за жена ми и втори път за възрастния ми баща. И в двата случая хората действаха, бързо, изключително професионално и най главното за мен в унисон с "Хипократовата клетва". Бяха изключително любезни и добронамерени. Което ме накара да мисля, че това не е било случайно. За което искрено им благодаря и се прекланям пред труда им.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Шапка свалям на колегите от спешната.
    Те са гладиаторите на министъра, чиито битки с циганите веднага се лепват на първите страници, а д-р Москов хвърля на "моите лекари" по 20-30 лв като великодушен Нерон...

    Да, заплатите трябва да се по-високи, за да задържат лекарите, фелдшерите, сестрите, шофьорите. Колите, апаратите трябва да са по-добри. Но това ще реше само видимата от публиката страна на проблема.
    Това, за което малко се говори, е че спешната помощ поема всички неудачи на т.н. здравна реформа.

    Защо циганите бият лекарите от спешната?
    Защото циганите масово не се осигуряват здравно и нямат право да се възползват от безплатна здравна услуга, но спешната помощ е безплатна за всички - плащащи или не осигуровки.
    Затова когато циганчето вдигне температура не се ходи на преглед при общопроктикуващ лекар, който ще трябва да се плаща, а се звъни на 112 и се описват небивалици. Спешният екип отива, констатира, че случаят не е спешен, дават рецепта и...си тръгват. Ако ги оставят...

    Сега е каша. Някой вдигнал кръвно посред нощ и звъни на 112, вместо да отскочи до медицинския център, с който джипи-то му има договор или детето е с 39 температура...И хайде сирената, защото операторката по телефона не може да прецени какво е действителното състояние на пациента.
    Колегите от спешната трябва да се занимават само със спешните случаи. Тогава и времето за реакция, и нуждата от толкова екипи на готовност ще падне, а спасените животи ще са повече.

    Отдавна в нашите среди се говори, че ако в МА отпреди 20 години се приемаха по няколко талантливи ромчета, на които държавата да плаща образованието, все по трима-четирима на випуск щяха да изкласят. С тези колеги можеха да се направят кабинети в ромските гета и там да се извършва първичната здравна помощ.

    Тогава колегите от спешната щяха да спасяват инфарктни състояния, а не да водят битки по гетата.

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    нещо сбъркано има в тая система... мястото на лекарите е в болниците, не в линейките... с линейките трябва да ходят само парамедици, чиято работа е бързо и безопасно да транспортират пациента до лекаря...
    тогаз и проблема с циганите ще се реши от самосебеси... щот тез момчета и момичета, парамедиците са зрави и яки полу медицински сестри, полу полицаи и полу пожарникари... циганите три пъти ще помислят преди да ги извикат, камо ли да ги закачат...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK