С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 8 мар 2019, 8:31, 10014 прочитания

Къртицата на София

Интересната и скъпа машина, с която се изгражда централната част от третия лъч на столичното метро, е с неясно бъдеще

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Преди седмица завърши изграждането на централната част от третия лъч на метрото.
  • Строежът е изпълнен с тунелната машина "Витоша", чието бъдеще е неясно засега.
  • Интересната и скъпа машина е с неясно бъдеще
Тази история започва преди няколко милиона години. При разместване на земните пластове течението на река Искър било препречено и цялата Софийска котловина се превърнала в голямо езеро. Реката си пробила път през Стара планина и създала днешното си корито, но езерото оставило в наследство глинесто-песъчливите почви, които покриват цялата котловина.

В днешни дни те създават доста главоболия на столичното дружество "Метрополитен", ангажирано със строежа на подземната железница. "Нашите почви са най-слабите възможни. Горните 30-40 метра, даже повече, са чакъл, пясък и глина и всичко това е запълнено с вода. Подземните води са на около 2-3 до 6 метра под повърхността. Това означава, че 95% от софийското метро се строи под тяхното естествено ниво и съоръженията ни са постоянно обградени от вода", разказва инж. Стоян Братоев, ръководител на "Метрополитен".


А най-тежки според Братоев са били условията при строежа на новия трети метродиаметър, който ще свърже Горна баня с кв. "Левски". Преди една седмица беше завършена централната му част - от "Красно село" до парка "Заимов". Прокопана беше от специално произведена за целта машина. Нейното име е "Витоша".

Цената на това чудо на техниката е около 15 млн. лева. Докарана е по вода до пристанището в град Лом в началото на 2017 г., след което е транспортирана до София с 80 тежкотоварни камиона. ТБМ "Витоша" е сглобена за три месеца в стартовата шахта на метростанция "Красно село". В следващите две години е прокопала тунел с дължина около 7 км, за да стигне до крайната си дестинация - метростанцията на парка "Заимов", където беше посрещната от кмета Йорданка Фандъкова, инж. Братоев и медиите.

Илюстрация


Машината-завод

Медиите и кметът я наричаха "къртицата", но инж. Братоев не харесва прякора. "Това е тунелопробивна машина (ТБМ) от най-ново поколение и пригодена за най-лошите, изключително оводнени почви, каквито са нашите", казва той и обяснява, че това е технология на не повече от 15-20 години. Преди това тунелното строителство при подобни условия задължително е предхождано от понижаване на нивото на водите, често свързано със слягане и деформации на повърхността.



Машината е произведена в Германия от Herrenknech, водещ производител в световен мащаб на подобни съоръжения. Тя с форма на цилиндър, дълга е 86 метра, 10 от които са самото работно тяло, а останалите около 75-76 метра са двуетажни платформи, които се движат заедно с машината. Най-отпред има стоманен диск с резци и отвори, който се върти и раздробява почвата. Тя обаче е слаба и напоена с вода. Затова към пръстта първо се подава специална сузпензия с налягане, по-голямо от това на водата - за да я "избута" и да не позволи слягане. Обработената почва влиза през отворите и се изнася по транспортна лента към стартовата или междинната шахта, където се отцежда и отива за депониране. Зад работния диск, който се задвижва чрез система от зъбни колела и 12 двигателя, има херметизирана забойна камера, която не допуска вода в тунела. Самата машина се "избутва" напред чрез система от хидравлични крикове. Те подават натиск, докато се осигури пространство за нов пръстен, съставен от 7 бетонни сегмента - 6 обикновенни и един ключов. Поставянето на един пръстен - от обработката на почвата през придвижването на машината и монтажа на сегментите, отнема между 50 и 90 мин. За да не се срине цялата конструкция под натиска на заобикалящата я почва (натоварването е около 4000-5000 тона), в пространството между сегмента и пръстта под налягане се ижектира циментов разтвор, който служи за уплътнение.

Илюстрация



Зад работната част на машината има едно цяло стопанство: кабина с компютър и оператор, който следи всички показатели и управлява съоръжението; транспортна лента за отвеждане на пръстта; вагонетки за пренасяне на сегментите, които се спускат с кранове в шахтата; специални секции, където се разбъркват разтворите за обработка на почвата и за циментовото уплътнение; система за управление на хидравликата; електроподстанция за задвижване на работния диск и др. "Това е един завод под земята. Завод, който работи в най-неблагоприятните условия", казва директорът на"Метрополитен".

Извънредни ситуации

Инж. Братоев разказва, че средната скорост на ден на машината е била 15 метра, а максималната достигната скорост е над 30 м на ден. Но работата прекъсва периодично - заради технологията и тежките условия. Спиране се налага например за смяна на резците на работния диск. При нормални условия те се сменят при влизане и излизане в предварително изградените метростанции, като процесът отнема 5-6 дни.

Централната част на третия лъч има 5 станции, отдалечени на 800-1000 метра една от друга - т.е. очакванията били за 10 смени на резците. Още на първия участък обаче - от "Красно село" до бул. "България", се наложили 4 непланирани смени - на всеки 200-300 метра. "Трябваше да минем през старото русло на Боянската река, където имаше изключително абразивен пясък, от който резците изтъняваха като хартия", обяснява Братоев. В участъка под Медицинска академия резците отново се износили на два пъти, а в центъра машината се разминала само с една непланирана смяна. "Смяната е лесна преди самата станция или извън нея - има достъп. Но в тунела е трудно, да не говорим, че се наложи екипите по подмяна да влизат с тежководолазна техника в забоя. Вторият лъч на метрото е строен с подобна по-малка машина и там не сме имали такива извънредни ситуации", казва Братоев.

Оттук нататък

Братоев не знае каква ще е съдбата на ТБМ "Витоша" - тя е собственост на обединението, избрано с търг да прокопае тунела. Договорът със сдружение "Дву", съставено от турската "Доуш иншаат ве тиджарет" и местните "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой" е от 2015 г. и е за над 195 млн. лв. Цената им надвишаваше с 42 млн. лв. най-ниската постигната в търга, но те бяха предпочетени именно заради ангажимента да доставят чисто нова и произведена за целта машина. "Рециклирането на една такава машина е много скъпо: почти всички части трябва да се подменят, обикновено в завода производител, а в цената трябва да се включи и транспортирането", казва Братоев.

Именно затова японската фирма, работила по отсечките от "Сердика" до Софийския университет, е предпочела да остави машината си в земята - сега корпусът й е на практика част от метрото. "Машината ни е чисто нова, изкопала е 6-7 км, може да работи още", коментира пред "Капитал" Валери Шаренков, представител на обединение "Дву". Той остави въпроса за бъдещето ѝ отворен. "Решението предстои да бъде взето от борда на директорите", посочи той. Това обаче може да не е последната среща на София с "Витоша" - третият лъч ще расте с 6-километрово разклонение към кв. "Слатина", за което тепърва ще се провеждат търгове.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември

И още: Политолог и анализатор от "института" на Валерия Велева е новият шеф на кабинета на президента; Граждани на ЕС може да нямат право на свободно пребиваване във Великобритания при Brexit без сделка

19 авг 2019, 1330 прочитания

Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс 1 Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс

Фермата се намира в община Ценово, влизат ограничения за областите Русе и Велико Търново

19 авг 2019, 1559 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кристалина Георгиева: Митата не са оръжие за малките икономики

Изпълняващият длъжността президент на Групата на Световната банка и главен изпълнителен директор на Световната банка пред "Капитал"

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда