С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 8 мар 2019, 8:31, 8294 прочитания

Къртицата на София

Интересната и скъпа машина, с която се изгражда централната част от третия лъч на столичното метро, е с неясно бъдеще

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Преди седмица завърши изграждането на централната част от третия лъч на метрото.
  • Строежът е изпълнен с тунелната машина "Витоша", чието бъдеще е неясно засега.
  • Интересната и скъпа машина е с неясно бъдеще
Тази история започва преди няколко милиона години. При разместване на земните пластове течението на река Искър било препречено и цялата Софийска котловина се превърнала в голямо езеро. Реката си пробила път през Стара планина и създала днешното си корито, но езерото оставило в наследство глинесто-песъчливите почви, които покриват цялата котловина.

В днешни дни те създават доста главоболия на столичното дружество "Метрополитен", ангажирано със строежа на подземната железница. "Нашите почви са най-слабите възможни. Горните 30-40 метра, даже повече, са чакъл, пясък и глина и всичко това е запълнено с вода. Подземните води са на около 2-3 до 6 метра под повърхността. Това означава, че 95% от софийското метро се строи под тяхното естествено ниво и съоръженията ни са постоянно обградени от вода", разказва инж. Стоян Братоев, ръководител на "Метрополитен".


А най-тежки според Братоев са били условията при строежа на новия трети метродиаметър, който ще свърже Горна баня с кв. "Левски". Преди една седмица беше завършена централната му част - от "Красно село" до парка "Заимов". Прокопана беше от специално произведена за целта машина. Нейното име е "Витоша".

Цената на това чудо на техниката е около 15 млн. лева. Докарана е по вода до пристанището в град Лом в началото на 2017 г., след което е транспортирана до София с 80 тежкотоварни камиона. ТБМ "Витоша" е сглобена за три месеца в стартовата шахта на метростанция "Красно село". В следващите две години е прокопала тунел с дължина около 7 км, за да стигне до крайната си дестинация - метростанцията на парка "Заимов", където беше посрещната от кмета Йорданка Фандъкова, инж. Братоев и медиите.

Илюстрация


Машината-завод

Медиите и кметът я наричаха "къртицата", но инж. Братоев не харесва прякора. "Това е тунелопробивна машина (ТБМ) от най-ново поколение и пригодена за най-лошите, изключително оводнени почви, каквито са нашите", казва той и обяснява, че това е технология на не повече от 15-20 години. Преди това тунелното строителство при подобни условия задължително е предхождано от понижаване на нивото на водите, често свързано със слягане и деформации на повърхността.



Машината е произведена в Германия от Herrenknech, водещ производител в световен мащаб на подобни съоръжения. Тя с форма на цилиндър, дълга е 86 метра, 10 от които са самото работно тяло, а останалите около 75-76 метра са двуетажни платформи, които се движат заедно с машината. Най-отпред има стоманен диск с резци и отвори, който се върти и раздробява почвата. Тя обаче е слаба и напоена с вода. Затова към пръстта първо се подава специална сузпензия с налягане, по-голямо от това на водата - за да я "избута" и да не позволи слягане. Обработената почва влиза през отворите и се изнася по транспортна лента към стартовата или междинната шахта, където се отцежда и отива за депониране. Зад работния диск, който се задвижва чрез система от зъбни колела и 12 двигателя, има херметизирана забойна камера, която не допуска вода в тунела. Самата машина се "избутва" напред чрез система от хидравлични крикове. Те подават натиск, докато се осигури пространство за нов пръстен, съставен от 7 бетонни сегмента - 6 обикновенни и един ключов. Поставянето на един пръстен - от обработката на почвата през придвижването на машината и монтажа на сегментите, отнема между 50 и 90 мин. За да не се срине цялата конструкция под натиска на заобикалящата я почва (натоварването е около 4000-5000 тона), в пространството между сегмента и пръстта под налягане се ижектира циментов разтвор, който служи за уплътнение.

Илюстрация



Зад работната част на машината има едно цяло стопанство: кабина с компютър и оператор, който следи всички показатели и управлява съоръжението; транспортна лента за отвеждане на пръстта; вагонетки за пренасяне на сегментите, които се спускат с кранове в шахтата; специални секции, където се разбъркват разтворите за обработка на почвата и за циментовото уплътнение; система за управление на хидравликата; електроподстанция за задвижване на работния диск и др. "Това е един завод под земята. Завод, който работи в най-неблагоприятните условия", казва директорът на"Метрополитен".

Извънредни ситуации

Инж. Братоев разказва, че средната скорост на ден на машината е била 15 метра, а максималната достигната скорост е над 30 м на ден. Но работата прекъсва периодично - заради технологията и тежките условия. Спиране се налага например за смяна на резците на работния диск. При нормални условия те се сменят при влизане и излизане в предварително изградените метростанции, като процесът отнема 5-6 дни.

Централната част на третия лъч има 5 станции, отдалечени на 800-1000 метра една от друга - т.е. очакванията били за 10 смени на резците. Още на първия участък обаче - от "Красно село" до бул. "България", се наложили 4 непланирани смени - на всеки 200-300 метра. "Трябваше да минем през старото русло на Боянската река, където имаше изключително абразивен пясък, от който резците изтъняваха като хартия", обяснява Братоев. В участъка под Медицинска академия резците отново се износили на два пъти, а в центъра машината се разминала само с една непланирана смяна. "Смяната е лесна преди самата станция или извън нея - има достъп. Но в тунела е трудно, да не говорим, че се наложи екипите по подмяна да влизат с тежководолазна техника в забоя. Вторият лъч на метрото е строен с подобна по-малка машина и там не сме имали такива извънредни ситуации", казва Братоев.

Оттук нататък

Братоев не знае каква ще е съдбата на ТБМ "Витоша" - тя е собственост на обединението, избрано с търг да прокопае тунела. Договорът със сдружение "Дву", съставено от турската "Доуш иншаат ве тиджарет" и местните "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой" е от 2015 г. и е за над 195 млн. лв. Цената им надвишаваше с 42 млн. лв. най-ниската постигната в търга, но те бяха предпочетени именно заради ангажимента да доставят чисто нова и произведена за целта машина. "Рециклирането на една такава машина е много скъпо: почти всички части трябва да се подменят, обикновено в завода производител, а в цената трябва да се включи и транспортирането", казва Братоев.

Именно затова японската фирма, работила по отсечките от "Сердика" до Софийския университет, е предпочела да остави машината си в земята - сега корпусът й е на практика част от метрото. "Машината ни е чисто нова, изкопала е 6-7 км, може да работи още", коментира пред "Капитал" Валери Шаренков, представител на обединение "Дву". Той остави въпроса за бъдещето ѝ отворен. "Решението предстои да бъде взето от борда на директорите", посочи той. Това обаче може да не е последната среща на София с "Витоша" - третият лъч ще расте с 6-километрово разклонение към кв. "Слатина", за което тепърва ще се провеждат търгове.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота 1 Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота

И още: "Апартаментгейт" се разрастна; Мей поиска отлагане на Brexit за 30 юни, лидерите на ЕС решават утре; Доживотен затвор за Радован Караджич

20 мар 2019, 923 прочитания

Къщата на Баневи в Бояна е обявена за продан с начална цена 5.8 млн. лева 3 Къщата на Баневи в Бояна е обявена за продан с начална цена 5.8 млн. лева

В края на януари имотът е описан от частен съдебен изпълнител заради 102 хил. лв. задължения

20 мар 2019, 4022 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кристалина Георгиева: Митата не са оръжие за малките икономики

Изпълняващият длъжността президент на Групата на Световната банка и главен изпълнителен директор на Световната банка пред "Капитал"

Приземяването на Bоeing

След две ужасяващи катастрофи моделът "737 Мах 8" се оказа нежелан навсякъде по света, а проблемите в него могат да навредят дългосрочно на компанията

Новият живот на старите къщи

Четири щастливи истории за запазени и възстановени сгради в София, Стара Загора и Русе

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Не е истина

Как да разпознаваме невярната информация: няколко лесни за ползване програми и онлайн инструменти за проверка на фактите

Кино: "Къщата, която Джак построи"

Ларс фон Триер задава неудобни въпроси с безупречно кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕК пак глоби Google, ГЕРБ и СДС в коалиция за евровота

Емисия

DAILY @7PM // 20.03.2019 Прочетете