С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 15 ное 2019, 11:06, 4534 прочитания

Ще се вдигат ли данъците

Откъде общината ще повиши приходите си, след като намалее притокът от еврофондовете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как ще се управлява София

Бизнесът на общината

Как ще се реформират и управляват столичните общинските дружества и ще спре ли източването на "Топлофикация"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Ще си върне ли общината "Софийска вода"

Бъдещето на концесията на ВиК мрежата ще се решава в рамките на този мандат

Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Паркинги чрез публично-частно партньорство в София

Може ли общината да привлече частни капитали при решаването на проблема с паркирането

Да говориш за вдигане на данъците по време на предизборната кампания се възприема като чисто политическо самоубийство. Поне така гласи неписаното правило. Когато бюлетините са преброени обаче, ситуацията се променя.

"Предизборно почти всички участници в кампанията говореха за въвеждането на принципа "замърсителят плаща". Затова не би трябвало сега никой да е против по отношение на автомобилния транспорт да се увеличат данъците за замърсяващите коли", заяви Борис Бонев.


"Не съм привърженик на идеята за вдигане на данъците. Трябва да се разширят синята и зелената зона. Може да се помисли и за листване на част от капитала на "Софийски имоти". Прозрачността и по-доброто управление на общинските компании пък ще значи, че те ще могат да плащат дивиденти и да наливат повече приходи в бюджета. Но като цяло идеите за рязко повишаване на данъци не ни допадат", заяви в отговор Владислав Панев от "Демократична България".

От ГЕРБ и БСП също казват, че не предвиждат да вдигат данъци. Според Малина Едрева това е цялостна концепция и стратегия. "Трябва да си даваме сметка как се променят стандартът и потребностите в нашия град през годините. Със сигурност автомобилният трафик в центъра трябва да бъде ограничен, но това е свързано с решението дали предпочитам да използвам градския транспорт или автомобила си", посочи тя.

Откъде ще дойдат приходите



Проблемът е, че финансовата рамка на Столичната община за следващия програмен период значително ще се промени, защото съфинансирането на европейските проекти ще се понижи от сегашните 90% на 55%. Причината е, че БВП на София вече е над средното за ЕС и помощта за града се понижава. В същото време собствените приходи на общината са изключително ниски и трябва да се повишат, за да компенсират намалените еврофондове.

От ГЕРБ са решили да се фокусират върху проблема с паркирането в кварталите и най-близко във времето изглежда вдигането на данъка за втори автомобил. "Има готовност за изготвяне на цялостна система за данъците и таксите. Ще бъде несериозно обаче да кажем какво ще е увеличението, без да сме направили преди това анализ", коментира Едрева.

Бонев е съгласен, че всяко такова решение трябва да бъде внимателно обмислено и изчислено, но припомня, че данъците не са вдигани от 10 години, а един от най-належащите проблеми за разрешаване е този с мръсния въздух.

От БСП не са включили в сметките си за този мандат вдигането на данъците, но имат други идеи за повишаването на приходите на общината. "Имаме огромна сума несъбрани данъци, пък говорим за увеличение", отбеляза с ирония Калоян Паргов, на което Елен Герджиков отговори, че "няма такова нещо като несъбиране на данъци" и че през последните осем години събираемостта е над 90%, защото "всичко става по електронен път".

Проблемът според социалистите е, че много обекти нямат разрешение за ползване и не плащат съответната такса смет. "Имаме проблем със събирането: 70% от такса смет се плаща от фирмите, 30% - от гражданите. Това ще бъде една изключително тежка стъпка, но трябва да намерим вариант, в който да не натоварим гражданите. Винаги сме настоявали за увеличение на собствените приходи по отношение на управлението на общинската собственост", каза Милка Христова. Тя намира възможност за събиране на средства и чрез отдаването под наем на места за реклама, тъй като "все още са налице изтекли договори за наем с ниски суми и въпреки приватизацията има общинска собственост, отдадена на занижени цени".

Забравените разрешителни за строеж

Таксите, които инвеститорите плащат на общината, за да получат право да строят сгради, не са променяни от години. В момента размерът им е около 10-11 лв. на кв.м, което е нереално малко на фона на пазарните цени на имотите, които са над 2000 лв. на кв.м.

Според Борис Бонев аналогичната такса в Белград е 396 лв., в Скопие е 100 лв., а в някои гръцки градове - по 480 лв. на кв.м. "Няма как при толкова ниски такси да очакваме в квартали като "Манастирски ливади" или "Кръстова вада" да има инфраструктура", каза той и допълни, че общината трябва много ясно да каже, че ще увеличава приходите си не само чрез по-ефективно управление, но и чрез увеличаване на част от местните данъци и такси.

Капитал #46

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (15 - 21 ноември). В броя ще прочетете още:

- Малките в голямата игра за София
- Прав ли е Макрон в апокалиптичните си оценки за НАТО и ЕС?
- Раждането на 5G в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите "Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

13 дек 2019, 300 прочитания

Походът на електробусите Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове.

13 дек 2019, 442 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10