Бизнесът със стадиони влиза в нов етап
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът със стадиони влиза в нов етап

Строителство Градът

Бизнесът със стадиони влиза в нов етап

Експертът в изграждането на футболни съоръжения Густав Бинярд пред "Капитал"

3482 прочитания

Строителство Градът

© Мария Съботинова


Густав Бинярд е работил по 35 проекта за изграждането на футболни стадиони. Унгарецът има богат мениджърски опит, като е бил в правната комисия на ФИФА, работил е в международния отдел на Унгарската футболна федерация, бил е и от страната на компаниите - в Coca-Cola и авиолиниите Malev. Сега е председател на управителния съвет на Roland Berger Strategic Consultants. Той участва в конференцията "Инвестиции и строителство на спортни съоръжения", където изтъкна, че вече е дошло времето, в което трябва да се мисли дългосрочно как да бъдат изграждани спортните съоръжения, за да не се превръщат в бреме. Според него ключов момент е добиването на ноу-хау и впоследствие то да се прилага към съответната действителност. 

Г-н Бинярд, какви са настоящите насоки в строителството на стадиони?

- След световното първенство в Германия през 2006 г. има нова тенденция. Тук не говорим за нещата, които вълнуват правителствата - като имиджа и социалния фактор, които те преследват при подобни проекти. Става дума за бизнес страната - стадионите могат да правят пари. Проблемът при тях е, че годишно имаш 20-25 или в най-добрия случай 30 събития, свързани с футбола. А какво се случва в останалите дни? Модерните стадиони, произлезли от германския модел, промениха бизнеса във футбола. Те дават максимално добри условия и емоции за състезателите и за зрителите. Това е различен вид забавление. Футболът вече не е просто мачът, а също и онова, което се случва 60 минути преди и 60 минути след него. Изживяването единствено от футболната среща остана в миналото. Вече на стадиона има много повече събития - сватби, конференции и т.н.

Работили сте по 35 проекта в различни страни, кой е най-интересният?

- Последният. Винаги всеки следващ е по-интересен. Сега това е "Групама арена" в Будапеща. Това е най-модерният стадион в Европа - от строителна, архитектурна, бизнес и управленска гледна точка. Там строежът не започна с архитектите, а с това какви са целите. Много е важно да познаваш нуждите на града, защото те са различни за София, за Дебрецен и за Лос Анджелис. В случая с "Групама арена" нямахме намерение да построим пирамида за фараона, а целта ни беше да направим ефективен стадион с най-модерните решения за енергия, поддръжка, за конструкцията и управлението. Той е за 24 хиляди души и се използва от "Ференцварош". Инвестицията е 45 млн. евро.

Само толкова?

- Да, нали говорим за ефективна конструкция (смее се).

Каква е бизнес стратегията за стадиона?

- Това е първият стадион в историята на унгарския футбол, за който се подписва спонсорски договор за правата за името му. След голяма конкуренция застрахователната компания Groupama подписа контракт за 6+4 години. Има бизнес план за следващите десет години. Изчисленията показват, че стадионът ще излезе на печалба от втората си година - от 2015 г. Фирмата, която го управлява, е осигурила над 150 събития на година извън футбола. Ето така се прави бизнес. Стадионът е от жизненоважно значение за футболния клуб, защото ще му донесе големи приходи. Фундаменталната разлика е, че старият стадион носеше разходи на клуба, а новият ще носи приходи. Освен това ще се увеличи посещаемостта. Изследванията показват, че при построяването на нов стадион посещаемостта скача поне двойно. Това е така, защото е по-сигурен, хигиеничен, ще има много събития, можеш да отидеш със семейството и приятелката си.

Какво прави правителството на Унгария за подобряване на спортната инфраструктура?

- Промените започнаха през 2010 г. Тогава правителството реши да инвестира в спортна инфраструктура. Предприеха се законови промени, бяха въведени облекчения за компаниите. Направиха се големи инвестиции в спорта, планирано е изграждането на още четири стадиона. Спечелихме домакинство на мачове от Евро 2020, а през 2021 г. Будапеща ще е домакин на световното по водни спортове. Инвестициите създадоха работа в строителството, дават големи възможности за допълнителен бизнес. Отделно държавата избра пет спорта за приоритетни - футбол, баскетбол, хандбал, водна топка и хокей на лед. Това е правилното решение. Да, има голямо недоволство от другите спортове. Какво се случва с борбата? Какво се случва с този, с онзи? С фехтовката, с гребането? А гребането е най-успешният ни спорт. Правителството каза, че това са спортовете, които привличат най-голям интерес и върху които ще се съсредоточи. Мисля, че това е най-важното, за да можеш да взимаш ясни решения.

Изтъквате необходимостта от задълбочен анализ и ползване на опитни консултанти. Защо това е толкова важно?

- Важно е хората както в България, в Унгария, така и в другите страни да свикнат да използват международния опит на консултантски компании, защото е ключово да се научиш как се прави. Правителството трябва да осъзнае нуждата от ноу-хау, което няма. Не е необходимо всяка седмица да откриваш топлата вода. Наемаш експертен екип първия път, а след това се учиш и го прилагаш в практиката, като го съобразяваш с местната действителност. Не е нужно да се повтарят грешките, които другите са правили преди теб. А разходите за тази експертиза са трохички спрямо цялата инвестиция. Това е много ценно за бъдещите решения. Ще ви дам един пример - на един от стадионите, на които работехме, имаше идея да се изгради цяла пътека, която да свързва таваните, за да се решават проблеми с електричеството. Предложихме им просто да купят подвижен кран и така да сменят крушките. "Добра идея", казаха те. Така спестихме около 2 млн. долара. И това е само един малък пример. Няма как и просто да копираш решенията на другите. Успешен проект на дадено място няма да го направи успешен на друго. Във Варшава например с моята компания решихме да не участваме в изграждането на новия стадион за Евро 2012. Миналата година там е имало само пет събития. Какво е икономическата логика да направиш 55-хиляден стадион, щом ще има пет събития. Сега е бял слон (от английски - white elephant), който смуче пари. Пълна бизнес катастрофа, която не мисля, че Полша може да си позволи. Понякога е по-евтино да си купиш експертната оценка пред това по-късно да плащаш с години. Мога да дам и друг най-общ пример - изграждате стадион и стигате до момента с избора на терен. Трябва да знаете как ще се полива - отгоре или отдолу. Вторият вариант е с 30% по-скъп. Ако изберете по-качествена настилка, тя ще струва повече, но в следващите 30 години от поддръжката ѝ ще спестите невероятно много. Това са неща, за които се мисли предварително и е добре да има кой да ти ги посочи.

Какво мислите за спорното световно първенство в Катар през 2022 г.?

- Ясно е, че то не трябва да е през лятото. Чакаме доклада на г-н Гарсия (за разследването за корупция във ФИФА при избора на домакини за световните първенства през 2018 и 2022 г.). Ако има доказателства за корупция, трябва да бъде отнето. Ако все пак бъде там, домакините трябва да построят 11 стадиона. Това, което бих препоръчал, е да се направят два, а другите девет да са временни. След световното могат да бъдат разглобени и дарени на някоя от развиващите се страни. Катар може да си го позволи. Това ще е изключителен подход и мисля, че ще увеличи престижа на Катар - не само като много богата държава, а и като такава, която намира правилните решения за устойчивост. Нищо в света не може да се сравни с това, което Катар прави, за да вземе световното. Но и те трябва да си купят експертната оценка, защото нямат. А и откъде да я имат?

Густав Бинярд е работил по 35 проекта за изграждането на футболни стадиони. Унгарецът има богат мениджърски опит, като е бил в правната комисия на ФИФА, работил е в международния отдел на Унгарската футболна федерация, бил е и от страната на компаниите - в Coca-Cola и авиолиниите Malev. Сега е председател на управителния съвет на Roland Berger Strategic Consultants. Той участва в конференцията "Инвестиции и строителство на спортни съоръжения", където изтъкна, че вече е дошло времето, в което трябва да се мисли дългосрочно как да бъдат изграждани спортните съоръжения, за да не се превръщат в бреме. Според него ключов момент е добиването на ноу-хау и впоследствие то да се прилага към съответната действителност. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    да вземаш бизнес съвети от унгарци през 2014 е като да заложиш на трабант във формула 1.

  • 2
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    уточнявам за по горе казанато - бизнес съвети от хора свързани с програмата на настоящето им правителство

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Вярното название е "Roland Berger Strategy Consultants", а не Strategic.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.