Концерт за топка и ракета

Концерт за топка и ракета

Специалните събития в спорта намериха формулата да бъдат атрактивни, а оттам и успешни финансово

Георги Филипов
9765 прочитания

Бихте ли платили и колко да гледате мач с участието на Христо Стоичков и Диего Марадона? Вероятно мнозина биха казали "да, винаги на каквато и да цена". Но други биха се замислили какво биха получили срещу парите си - дали възможността да видят Марадона на живо (тъй като Стоичков вече са го гледали), футболен спектакъл или цялостно шоу.  Е, този въпрос може да стане актуален, ако се потвърдят информации, че се готви подобен "бенефис" на Стоичков за следващата година. Той би се вписал в поредицата "специални събития" в спорта, които все повече набират скорост напоследък.

Много често тези събития са по-интригуващи за публиката и събират много повече зрители при по-високи ценови нива на билетите, отколкото всеки обикновен мач или турнир. Те са по-атрактивни за спонсорите и телевизиите и се продават по-успешно пред тях. Но всичко това си има своята причина – "опаковани" са много по-добре. Имат по-качествен маркетинг, по-добра комуникация, много по-систематизирана организация и създават по-специално усещане.

Вземете един прост пример. По време на паузите за мачовете на националните отбори всички играят контроли. Такава ще има следващата седмица между "Лудогорец" и европейския шампион за 1991 г. и един от най-популярните отбори в Сърбия "Цървена звезда". Безспорно потенциално голям мач, но представен и продаван като контрола. В същото време "Левски" изигра подобна контрола с шведския "Юргорден" - безкрайно по-безинтересен съперник. Този двубой обаче беше опакован от организаторите като "юбилей" по повод 50-ата годишнина от първото участие на "Левски" в европейските турнири.

Друг пример – наскоро много се шумя около неучастието на тенис звездата Григор Димитров в мача за купа "Дейвис" срещу Унгария. Освен спорната решителност на този мач, това щеше да бъде първата поява на корта на  Димитров в България за последните две години и вероятно щеше да има интерес при ограничения капацитет на откритите български кортове. Димитров все пак ще играе в София през 2015 и това ще бъде демонстративният му мач с Гаел Монфис на 28 ноември, който обещава да се превърне в много посетено събитие. Миналата година баскетболният "Левски" с един "спасителен" мач успя да довърши сезона. Той събра толкова публика - 10 хиляди души, и средства (билетите бяха по 10 лева), колкото вероятно не събира за цяла година участие в първенството. Кое прави "специални" тези събития?

Контролата - юбилей

Мачът на футболния "Левски" с "Юргордерн" спокойно можеше да се изиграе на едно от тренировъчните игрища на "Герена" и да събере 200 верни фенове на сините. Вместо това се игра на националния стадион "Васил Левски" и събра 9000 зрители. "Сигурен съм, че можеше и още зрители да има, но дъждът ни изигра лоша услуга. При хубаво време щяхме да съберем със сигурност 12-14 хиляди зрители", коментира за "Капитал" Васил Колев, председател на тръста на феновете "Синя България" и основен радетел за по-добро управление на футболния "Левски", особено в маркетинговата сфера.

Вдъхновението за подобен мач дошло от успеха на честванията по случай 100-годишнината на "Левски" през пролетта на 2014 г., когато сините фенове напълниха стадион "Васил Левски" и всички бяха впечатлени от изживяването. Колев признава, че тогава много хора извън клуба, включително и от тръста, просто са се заели да спасят юбилея, който по много причини можеше да не се състои. Тази година мачът с "Юргорден" беше като логично продължение на тази идея да се организират събития на "Левски", които да създават специално усещане. "Имахме колебания как да го представим, но беше ясно какъв е поводът – първият мач в Европа, след като през 1965 г., след дълги години без титла "Левски" става шампион. Това е знаков успех. Можеше да е честване на Георги Аспарухов или нещо друго, но така или иначе решихме да е честване с участието на първия съперник на отбора в евротурнирите", коментира Колев. По много причини "Юргорден" се оказва близък, защото е един от клубовете в Швеция, а и в Европа, където феновете имат огромно участие в собствеността и идеите на тръста "Синя България" са въплътени в голяма степен.

Колев казва, че в сравнение със 100-годишнината сега организацията е била много по-стегната, много по-разчетена и с много по-голяма яснота за подводните камъни. "Взехме си поуки от предния път. Учим се", казва той. Основно усилията са били насочени към орязване на излишните разходи, които покрай всеки мач на националния стадион "Васил Левски" са прекомерно надути. На първо място разходите по престоя на шведите са били свити от 100 хиляди лева за "Лацио" преди година до 44 хиляди лева. "Юргорден" пътуваха с редовни полети, а не с чартър, което дори създало проблем. "Защото се оказа, че един от техните играчи е имал проблем с работната виза при прекачването в Германия – нещо, което с чартъра никога нямаше да се случи", казва Колев. Вместо да платят на стопанина на стадиона "Национална спортна база" исканите 12 хиляди лева за почистване на стадиона, събрали оферти от няколко фирми и избрали за 5200 лева. Вместо да платят 2500 лева за зареждане на тоалетните с хартия и сапун (да, и това се плаща допълнително при наем на стадиона), го направили срещу... 183 лева. Разходите за охрана намалили от около 40 хиляди на 16 хиляди лева. "Решихме да играем мача на светло, за да спестим от електричество. Все пак се наложи през второто полувреме да бъде пуснато заради дъжда и сумрака, но платихме само 700 лева, вместо 3000, колкото щеше да ни излезе за цял мач. Дадохме 5000 лева капаро за евентуални неща и като видяха, че при нас нещата не се случват ангро, ни върнаха остатъка до 100 лева, колкото бяха щетите", казва Колев.

В същото време по-добрата опаковка помага да се съберат повече спонсори. "Левски" печели средно по 12 хиляди лева от рекламата край терена на LED системата, докато организаторите на юбилея продадоха реклама за 30 хиляди лева. Но най-важното, отчита Колев, е изживяването за зрителите. "В крайна сметка всичко това се прави, за да могат феновете да получат специално изживяване. Те плащат по-скъпи билети, но трябва да получат стойностно преживяване. Той трябва да усеща, че е уважен", добавя Колев. Като пример дава участието в т.нар. Клуб 50, в който билетът струва 50 лева, но в замяна зрителят получава пакет с подаръци и сувенири. Това обяснява и защо мачът се провежда на националния стадион, а не на "Георги Аспарухов". Целта не е била само да се създаде усещането за нещо специално, а и заради комфорта. "Нашият стадион все още е строителна площадка. Когато правиш такова събитие, искаш да гарантираш определено ниво на удобство", казва Колев. По негови изчисления чистата печалба от мача ще е около 30 хиляди лева, но "ако имахме посещаемостта от юбилея щеше да е 250 хиляди лева". "Четвърт милион е огромна сума, която щеше да помогне много на клуба", добавя той, но казва, че не е сигурен, че би се заел трети път с подобна организация. 

Гришо идва

Поради натоварената програма и липсата на български турнири в календара на АТП (което ще се промени от февруари 2016 с домакинството на първия АТП 250 турнир) Григор Димитров има нулеви поводи да се появява на български корт. Даже присъствието му в България се изчерпва с около седмица-седмица и половина "прелитане". Най-близкото място, където феновете му можеха да го видят, беше турнирът в Истанбул. Тази година обаче Димитров ще бъде в София и ще изиграе мач с един от най-атрактивните си съперници в тура, а мачът идва само два месеца след шума около неучастието му за купа "Дейвис". Коментарите се развихриха дни преди официалното обявяване на мача и пускането на билетите в продажба. "Медийният шум около купа "Дейвис" не се отрази негативно на нашата организация. Всъщност установяваме колко обичан е Григор, защото билетите се продават с огромна скорост", коментира за "Капитал" единият от организаторите – телевизионният журналист Асен Григоров.

Според него от пуснатите в продажба 11 500 билета са продадени 10 200, като още на десетия ден 93% от билетите са били продадени. Първия ден са били продадени 3000. "Когато ги пуснахме месец и половина преди мача, не знаехме какъв ще е ефектът. Дали няма да е рано, дали не е късно, тъй като нямаме опит в това отношение." За популярността на Димитров цитира и двойно по-високия рейтинг на сутрешния блок на "Нова телевизия" при промоционалното гостуване на тенисиста. Телевизията е и медиен партньор на двубоя в зала "Арена Армеец".

Идеята за този мач и организацията му се движи от една година и един от ключовите елементи е била датата. Както "Левски" е бил изненадан неприятно от дъжда през октомври, така за мача на Григоров е трябвало да се съобразяват да не е нито лято, нито зима, когато хората са във ваканция, например. "Датата ни се струва много добра. Първо е точно седмица след края на активния сезон и играчите още не са излезли в почивка. Искаме зрителите да получат един добър спортен пакет. Освен това е период, в който хората не са в отпуск. Един месец преди Коледа е и настроението като цяло е приповдигнато", коментира Григоров. Като модел на организация е използван демонстративният мач на Димитров с Роджър Федерер в "Медисън скуеър гардън", но без съпътстващи други двубои, като например подгряващия между Моника Селеш – Габриела Сабатини в Ню Йорк.

Той отказа да коментира колко ще струва организацията на мача, нито колко са платили за присъствието на 20-ия сега и бивш номер 7 в света Монфис. Но според него разходите се увеличават от това, че се прави организация като за турнир, а всъщност събитието е един ден.  Освен наема на залата, който е стандартен, в организацията се включват дизайнът и визията на съоръжението, поставянето на специалните трибуни, охраната и всички съпътстващи административни изисквания. "Спряхме се на Монфис, защото е сред най-атрактивните тенисисти и може да гарантира шоу от най-висок клас", коментира Григоров, но уточни, че условията с него са уточнявани от мениджъра на Димитров Георги Стоименов, който е другата основна фигура в организацията. Намирането на телевизионен партньор в лицето на "Нова телевизия" и на спонсори като Telenor и ДСК също не е било трудно. Telenor участва като спонсор, но не като част от партньорството й с Димитров. "Това, което е специалното, освен участието на Григор, е, че тенис на такова ниво никога не се е играл в България. Хората ще видят освен качествена игра и необходимата доза шоу елемент", казва Григоров.

Кои сме ние?

И в случая с "Левски", и с Григор Димитров помагат и други фактори – тяхната разпознаваемост и популярност. В България няма толкова много подобни спортни фигури. Към тях може да се причисли и Кубрат Пулев, който имаше предложения за галавечер през тази година в София, за да капитализира популярността си. Той обаче отклони идеята и в крайна сметка записа един мач в Германия за цялата година.

Тази разпознаваемост, изглежда, се оказва проблем за друго събитие - "Суперкрос София: Битката" този уикенд. След няколко години, през които в "Арена Армеец" се провеждаше "Нощта на скоковете", това събитие се оказа недобре различимо. "Двете нямат нищо общо. Състезанието по суперкрос е много по-атрактивно и скъпо събитие от "Нощта на скоковете", което е най-ниското ниво в тази област", коментира за "Капитал" Александра Попова, пиар на събитието. Причина за домакинството е присъствието на българския състезател Стоян Рашков в шампионата AMA Суперкрос, а промотър на събитието е неговият брат Николай Рашков. Състезанието ще се състои също в "Арена Армеец", където е и "Нощта на скоковете", но ще бъде използван два пъти повече пясък за изработването на трасето. Бюджетът според Попова е сравним с този на детската "Евровизия".

"Всичко е на много по-високо ниво по простата причина, че това е чисто американски шампионат и изцяло частна инициатива, в който атракцията е абсолютно задължителна. За изработването на трасето се използват американски консултанти. Подобно събитие се организира за пръв път в Източна Европа", коментира Попова и уточнява, че този шампионат е извън структурите на Международната федерация по мотоциклетизъм. От това дали събитието ще е успешно вероятно ще зависи и дали България да попадне като домакин в шампионата на АМА Суперкрос.

Вероятно, ако идеята на Стоичков за мач в София се осъществи, няма да има проблем с разпознаваемостта и единственият възможен проблем може да се окаже спорният спортен елемент в подобен двубой на ветерани. Но ако срещата се опакова по-добре, организира се професионално, без да се разчита само на големите имена, а и на цялостното изживяване за публиката, може и да се превърне в едно от много специалните събития догодина.

Бихте ли платили и колко да гледате мач с участието на Христо Стоичков и Диего Марадона? Вероятно мнозина биха казали "да, винаги на каквато и да цена". Но други биха се замислили какво биха получили срещу парите си - дали възможността да видят Марадона на живо (тъй като Стоичков вече са го гледали), футболен спектакъл или цялостно шоу.  Е, този въпрос може да стане актуален, ако се потвърдят информации, че се готви подобен "бенефис" на Стоичков за следващата година. Той би се вписал в поредицата "специални събития" в спорта, които все повече набират скорост напоследък.

Много често тези събития са по-интригуващи за публиката и събират много повече зрители при по-високи ценови нива на билетите, отколкото всеки обикновен мач или турнир. Те са по-атрактивни за спонсорите и телевизиите и се продават по-успешно пред тях. Но всичко това си има своята причина – "опаковани" са много по-добре. Имат по-качествен маркетинг, по-добра комуникация, много по-систематизирана организация и създават по-специално усещане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал