Каква е ролята на бизнеса в борбата с климатичните промени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каква е ролята на бизнеса в борбата с климатичните промени

Климатичната конференция в Париж под егидата на ООН започна на 30 ноември и ще продължи до 11 декември.

Каква е ролята на бизнеса в борбата с климатичните промени

Компаниите са важен играч в процеса на намаляването на въглеродните емисии

Мила Чернева
2253 прочитания

Климатичната конференция в Париж под егидата на ООН започна на 30 ноември и ще продължи до 11 декември.

© reuters


Климатичната конференция в Париж не засяга само дипломатите и екоактивистите. Каквито и да са резултатите от преговорите във френската столица, те ще имат отражение и върху частния сектор.

Подкрепата на бизнеса в борбата с климатичните промени е нужна и добрата новина е, че компаниите започват да се ориентират в тази посока. Стимулите за тяхното участие могат да са свързани не само с влиянието на глобалното затопляне върху бизнес средата, но и със съвсем прагматични интереси. "Много от инвестициите, които бизнесите правят, за да допринесат в борбата срещу климатичните промени и снижаването на емисиите им, може да доведе и до намаляване на разходите", твърди пред "Капитал" Джон Дейвис, вицепрезидент и старши анализатор от GreenBiz Group - компания, която промотира и изследва възможностите за устойчив бизнес. Според Дейвис участието на фирмите не се изчерпва с програмите за намаляване на емисиите, а може да включва и въвеждането на пазара на технологии, продукти и услуги, които да помагат на други компании, градове и държави да се присъединят към "зелените" усилия.

Докато в Париж се оформят регулации за емисиите, някои компании поемат нещата в свои ръце. Един пример за самоинициатива е това, което направиха Microsoft - въвеждането на вътрешна цена на емисиите. Въглеродните емисии на всеки отдел се таксуват, а парите отиват в централен фонд, който се използва за инвестиции в намаляване на емисиите. Според официален доклад на технологичния гигант за три години чрез тази такса той е спестил над 10 млн. долара от разходите си за енергия и е намалил емисиите си със 7.5 милиона тона в СО2 еквивалент.

За компания с приход от милиарди долари тази инвестиция обаче изглежда по-възможна, отколкото за малък бизнес. Според проучване на GreenBiz по-големите фирми (с приход над 1 млрд. долара) са по-склонни да въведат "зелена" стратегия. Това е така, защото по-малките вероятно търсят бърз растеж или приоритетите им са други, не опазването на околната среда. В същото време обаче Джон Дейвис смята, че цените на възобновяемата енергия и технологиите за енергийна ефективност могат да паднат, ако потреблението им стане по-широко. Така те ще станат привлекателни и за по-малките бизнеси.

На климатичната конференция в Париж представителите на бизнеса целят взаимодействие между политиките на държавите и състоянието на частния сектор. "Компаниите искат да са сигурни, че усилията им няма да ги поставят в неизгодно положение спрямо конкурентите, докато държавите търсят глобално споразумение на СОР21. Регулациите от типа на прогресивните политики, въведени в Калифорния, показват, че може да има икономически растеж и в същото време намаляване на емисиите", твърди Дейвис. 

Климатичната конференция в Париж не засяга само дипломатите и екоактивистите. Каквито и да са резултатите от преговорите във френската столица, те ще имат отражение и върху частния сектор.

Подкрепата на бизнеса в борбата с климатичните промени е нужна и добрата новина е, че компаниите започват да се ориентират в тази посока. Стимулите за тяхното участие могат да са свързани не само с влиянието на глобалното затопляне върху бизнес средата, но и със съвсем прагматични интереси. "Много от инвестициите, които бизнесите правят, за да допринесат в борбата срещу климатичните промени и снижаването на емисиите им, може да доведе и до намаляване на разходите", твърди пред "Капитал" Джон Дейвис, вицепрезидент и старши анализатор от GreenBiz Group - компания, която промотира и изследва възможностите за устойчив бизнес. Според Дейвис участието на фирмите не се изчерпва с програмите за намаляване на емисиите, а може да включва и въвеждането на пазара на технологии, продукти и услуги, които да помагат на други компании, градове и държави да се присъединят към "зелените" усилия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK