Климатичната конференция в Париж не засяга само дипломатите и екоактивистите. Каквито и да са резултатите от преговорите във френската столица, те ще имат отражение и върху частния сектор.
Подкрепата на бизнеса в борбата с климатичните промени е нужна и добрата новина е, че компаниите започват да се ориентират в тази посока. Стимулите за тяхното участие могат да са свързани не само с влиянието на глобалното затопляне върху бизнес средата, но и със съвсем прагматични интереси. "Много от инвестициите, които бизнесите правят, за да допринесат в борбата срещу климатичните промени и снижаването на емисиите им, може да доведе и до намаляване на разходите", твърди пред "Капитал" Джон Дейвис, вицепрезидент и старши анализатор от GreenBiz Group - компания, която промотира и изследва възможностите за устойчив бизнес. Според Дейвис участието на фирмите не се изчерпва с програмите за намаляване на емисиите, а може да включва и въвеждането на пазара на технологии, продукти и услуги, които да помагат на други компании, градове и държави да се присъединят към "зелените" усилия.
Докато в Париж се оформят регулации за емисиите, някои компании поемат нещата в свои ръце. Един пример за самоинициатива е това, което направиха Microsoft - въвеждането на вътрешна цена на емисиите. Въглеродните емисии на всеки отдел се таксуват, а парите отиват в централен фонд, който се използва за инвестиции в намаляване на емисиите. Според официален доклад на технологичния гигант за три години чрез тази такса той е спестил над 10 млн. долара от разходите си за енергия и е намалил емисиите си със 7.5 милиона тона в СО2 еквивалент.
За компания с приход от милиарди долари тази инвестиция обаче изглежда по-възможна, отколкото за малък бизнес. Според проучване на GreenBiz по-големите фирми (с приход над 1 млрд. долара) са по-склонни да въведат "зелена" стратегия. Това е така, защото по-малките вероятно търсят бърз растеж или приоритетите им са други, не опазването на околната среда. В същото време обаче Джон Дейвис смята, че цените на възобновяемата енергия и технологиите за енергийна ефективност могат да паднат, ако потреблението им стане по-широко. Така те ще станат привлекателни и за по-малките бизнеси.
На климатичната конференция в Париж представителите на бизнеса целят взаимодействие между политиките на държавите и състоянието на частния сектор. "Компаниите искат да са сигурни, че усилията им няма да ги поставят в неизгодно положение спрямо конкурентите, докато държавите търсят глобално споразумение на СОР21. Регулациите от типа на прогресивните политики, въведени в Калифорния, показват, че може да има икономически растеж и в същото време намаляване на емисиите", твърди Дейвис.
Климатичната конференция в Париж не засяга само дипломатите и екоактивистите. Каквито и да са резултатите от преговорите във френската столица, те ще имат отражение и върху частния сектор.
Подкрепата на бизнеса в борбата с климатичните промени е нужна и добрата новина е, че компаниите започват да се ориентират в тази посока. Стимулите за тяхното участие могат да са свързани не само с влиянието на глобалното затопляне върху бизнес средата, но и със съвсем прагматични интереси. "Много от инвестициите, които бизнесите правят, за да допринесат в борбата срещу климатичните промени и снижаването на емисиите им, може да доведе и до намаляване на разходите", твърди пред "Капитал" Джон Дейвис, вицепрезидент и старши анализатор от GreenBiz Group - компания, която промотира и изследва възможностите за устойчив бизнес. Според Дейвис участието на фирмите не се изчерпва с програмите за намаляване на емисиите, а може да включва и въвеждането на пазара на технологии, продукти и услуги, които да помагат на други компании, градове и държави да се присъединят към "зелените" усилия.
0 коментара