С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юли 2018, 9:41, 36858 прочитания

Транспорт за милиони

Как Сеул успя да върне доверието в градския транспорт чрез по-добро управление и високи технологии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- В Южнокорейската столица живеят десет милиона души, или 1/5 от населението на страната. Две трети от тях пътуват с градския транспорт.

- Със смела общинска политика и диалог с автобусните компании и гражданите те успяват да популяризират обществените превози за сметка на автомобилите.

- Модерните технологии като интернет на нещата и Big data ги подкрепят в тази тежка мисия.

На няколко етажа под сградата на общината в Сеул се намира система от тунели и зали, които напомнят на военовременен бункер. В средата на подземната галерия се намира контролен център, а на едната му стена стои огромна система от екрани, показващи картини от камерите по улиците на града, карта на основните пътни артерии, мигаща в различни цветове, схема на автобусния транспорт...

Не, това не е някакво тайно укритие за управляващите на южнокорейската столица в случай на нападение от страна на опасния им северен съсед. Всъщност пространството, в което работят няколкостотин общински служители, е централата на Центъра за транспортна информация на град Сеул (TOPIS), който отговаря за управлението на целия трафик на града – от автобусите, през метрото до автомобилния.


Из него ни развежда Янг Юн-ге, директор на транспортния информационен център. Той разказва как само допреди няколко години градът се е огъвал под натиска на милиони лични автомобили, неефективни автобусни линии и претъпкани метровлакове. Но благодарение на транспортната реформа, дело на градската община, Сеул днес се радва на една от най-подредените и предвидими системи за градска мобилност.

Транспортни неволи

През 2017 г. 39% от гражданите на Сеул пътуват с метро, 27% - с автобус, и само около 29% - с лични автомобили или таксита. Имайки предвид, че става дума за 10 млн. души, и то без да броим 15-те млн., които живеят в метрополията на града, това е впечатляващо число. Освен това е огромна промяна спрямо периода до 2004 г., когато бързо индустриализиращата се и забогатяваща нация започва масово да си купува автомобили, които задръстват пътните артерии. Сто и три неефективни малки автобусни компании предлагат лоши услуги – неподдържани и неклиматизирани стари автобуси, което допълнително отблъсква хората от градската транспортна мрежа. Достъпът до евтин личен транспорт също не дава стимули на властите да търсят начини да реформират неефективната автобусна мрежа, а цялата тежест на градския транспорт се поема от все по-пренаселващото се метро. Звучи познато?
През 2017 г. 39% от гражданите на Сеул пътуват с метро, 27% - с автобус, и само около 29% - с лични автомобили или таксита.

Всъщност, преди да стане система за управление на целия трафик в града, TOPIS започва като инструмент за интегриран автобусен транспорт, разказва Янг. Стъпка по стъпка се въвеждат елементите, които ще направят сеулския автобусен транспорт отново привлекателен – единна електронна карта (T-card) за разплащане, която може да се ползва не само в автобусите, а и в метрото. Нещо повече – днес с нея човек може дори да плаща в почти всички таксита и в голяма част от магазините, превръщайки я в удобен универсален метод за плащания. Следва оборудването на всички машини с GPS устройства, които пък правят връзка през централата с електронните табла в града. Показва се не само информация колко минути остава до следващия автобус, ами и колко свободни седящи места има в него. Създава се приложение, което да информира своевременно пътниците.



Смяна на модела

Всичко това се случва, след като общинските власти създават квазипубличен модел на управление, в който изземат мениджмънта на автобусните маршрути от частните компании и въвеждат редица регулации и стандарти. Самите компании не протестират, разказва директорът на TOPIS, защото реформите се правят в консултации с тях и с гражданите и всъщност водят до увеличаване на пътникопотока, а с него – и на печалбите. Разбира се, общината не спира да инвестира в автобусния транспорт и да реформира пътните правила, така че да върне пътниците към него – за около десетилетие преди 2016 г. са построени общо 134 км автобусни ленти. А ако някой си помисли да кара по тях, го очаква неприятна изненада – всеки автобус има инсталирана камера, която автоматично засича номера на автомобила нарушител и изпраща глобата на собственика му директно, без нужда от човешка намеса.

Дотук – нищо нечувано. Постепенно обаче системата се разширява и интегрира с всички други транспортни системи в града, включително с тези на метролиниите и на такситата. Изгражда се система за наблюдение на трафика от камери и датчици, поставени в пътищата. Янг ни демонстрира как работи тя, като включва на големия монитор карта на ключовите пътни артерии в града, като части от тях са оцветени в червено, жълто и зелено. "Това е индикация за средната скорост, с която се движат пътните транспортни средства в тези секции – с червено се отбелязва, когато тази скорост е под 10 км/ч, с жълто – когато е между 10 и 25 км/ч, а със зелено – над 25 км/ч."

На базата на тази информация Янг и екипът на TOPIS могат да взимат решения какви препоръки да подадат на шофьорите през специалните електронни табла по пътищата. Дават се приблизителни оценки за закъсненията, алтернативни маршрути и информация за катастрофи или проблеми по пътя. Това дава възможност на шофьорите да правят избори относно най-добрите възможни маршрути.

Янг Юн-ге, директор на TOPIS, демонстрира функции на транспортната система

Янг Юн-ге, директор на TOPIS, демонстрира функции на транспортната система

Фотограф: Korea Culture and Information Office

Технологии на прогреса

Данните, които се събират от тези датчици и камери, пък се събират в масиви, а екип от математици изграждат прогнози за това как ще се движи трафикът в определен час или ден от годината. И това е само една от задачите на тези специалисти – те също изчисляват графиците на автобусите и метровлаковете, за да оптимизират времената за трансфер между две близки линии.

Системата има и своя граждански елемент, като включва електронно управление. То позволява на гражданите да изпращат петиции на властите, както и да докладват проблеми (дупки, нерегламентирано паркиране, замърсяване с боклуци). След като подадат сигнала, гражданите получават снимка на оправения проблем чрез SMS от общината.

В комбинация с масовите отворени данни това дава на гражданите възможност наистина да разберат и да се ангажират с проблемите на града – над 100 приложения са създадени на базата на отворените данни, включително такова, занимаващо се със замърсяването на въздуха, и друго, което да дава актуална транспортна информация. Пример за работата с големи обеми данни е организирането на нощните линии на градския транспорт. Местната власт анализира над 3 млрд. телефонни обаждания към такси компаниите от малките часове на нощта и на базата на тази информация изгражда девет нощни линии, които да опасват целия 10-милионен град по най-оптималния начин.

Системата идва със своята цена. Янг не се ангажира с точно число относно публичната инвестиция на сеулската община, но тя със сигурност надхвърля $100 млн. Освен това ежегодно общината покрива около $200 млн. загуби на автобусните компании, което прави по около $20 разходи на един данъкоплатец от града.

Освен това стои и въпросът със сигурността на личните данни на гражданите, както и постоянното наблюдение, особено по време на масови протести – преди две години стотици хиляди граждани на града например излязоха на протест срещу обвинения в корупция президент на страната Пак Гън-хи. Това поставя въпросa как TOPIS запазва баланса между опазването на обществения ред и гарантирането на свободите на протестиращите.

"Тази организация е създадена, за да служи на гражданите на Сеул. Тя оперира на базата на данъците, които те плащат. Да, по време на воeнните режими, управлявали страната, наблюдението на гражданите се е използвало, за да ги ограничава. Днес обаче ние сме 100% публична организация и всеки има достъп до информацията, която събираме, и знае за какво я използваме", разказва Янг.

Доверието в транспортната система на града, изглежда, идва от общото ниво на обществено доверие в страната. Фактът, че въпреки протестите, продължили месеци наред, директорът на TOPIS не е отчел нито един сериозен инцидент, а дори напротив – разбиране от страна на протестиращите, говори много за това. Комбинацията от доверие и технологии (почти) от бъдещето очевидно работи в Сеул и вероятно може да бъде пренесена и другаде.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Австрийският скандал може да се отрази на крайнодесните в Европа 9 Австрийският скандал може да се отрази на крайнодесните в Европа

Партията на Щрахе е ключов член на градения от Салвини съюз на европейската крайна десница

20 май 2019, 1035 прочитания

Защо Тръмп ухажва Вишеград 1 Защо Тръмп ухажва Вишеград

САЩ търсят начини да се завърнат в Централна Европа, включително с оръжейни сделки

20 май 2019, 788 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Триадата бизнес, политика и медии в Румъния

Най-влиятелните медии в Румъния се контролират от някои от най-богатите хора в страната и често се използват като политически оръжия и за обслужване на интереси

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше