С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 май 2019, 11:00, 5999 прочитания

Дигиталният агент в помощ при покупката на имот

Българският стартъп gaida.ai разработва технологични решения в услуга на брокерите и купувачите на жилища

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Покупката на имот е скъпо, трудно и сложно решение – достойно за свръхестествените възможности на изкуствен интелект. И понеже излиза рядко на имотния пазар, купувачът често е слабо информиран и тежко стресиран. Започва с една идея, минава през второ, трето и четвърто и накрая избира съвсем различно пето. Често сам не знае какво иска, какво остава да го разбере помощникът му в начинанието – агентът за недвижими имоти.

Точно на Аrtificial Intelligence (AI) и Machine Learning залага технологичният стартъп в сферата на недвижимите имоти gaida.ai. Той работи в България от началото на октомври 2018 г. И вече е обслужил, напълно невидимо за тях, около 10 000 индивидуални клиенти. Започва в партньорство с две от големите агенции за недвижими имоти на българския пазар, от миналия месец - и с трета. По информация на създателите за продукта вече има опашка от 26 агенции в България, Великобритания и Франция.


По замисъл gaida.ai е дигитален агент, който работи успоредно с реалния, като поема тежестта по цялото обслужване до сделката, обяснява Галя Йорданова, изпълнителен директор на стартъпа и негов съосновател. Тя идва от бизнеса с недвижими имоти и има MBA от INSEAD. Продуктът цели да идентифицира клиента още при първата му поява в агенцията, да го профилира, да разбере мотивите му и да го обслужва, докато си купи жилище. Потребителското пътуване е разделено на етапи, като за някои от тях продуктът е готов в по-голяма степен, отколкото за други.

Препоръчай ми имот

Вече е разработен и в услуга на реални клиенти например, т.нар. recommender engine. Софтуерът подрежда имотите на пазара персонализирано като за конкретния клиент. За начало е достатъчна и минимална информация. Ако например, клиентът е звънил по обява, вече има на какво да се стъпи - цена, локация и размер. "Има два въпроса, на които целим да отговорим, когато подреждаме пазара по определен начин – какво би ти харесало и какво би те изненадало и би те еволюирало", казва Боян Бонев, IT човекът в стартъпа и негов съосновател. "Ти може да си казал много твърдо, че искаш апартамент в жк"Изток" за 120 хил. евро. Но ние имаме историческа информация, анализирали сме я и алгоритъмът ни знае малко повече как се случват нещата. Затова ще тестваме твоята твърдост и в някакъв момент ще ти покажем апартамент в жк "Иван Вазов" на сходна цена", добавя Бонев. Той е в света на технологиите от години, има опит в чужбина в изграждане на сложни системи с милиони посещения, разработване и водене на екипи.



Сега за gaida.ai работят 12 души. Всички те са с дипломи от добри университети, имат добри световни компании зад гърба си, опит и контакти, казва Галя Йорданова. Ръководителят на Data Scientist-ите им например е работила за лабораторията в ЦЕРН и има индустриален опит в хедж фонд в Лондон. Има дивелопъри и двама бизнес хора, единият от които е базиран в Лондон.

"Не питаме клиентите нищо директно и не търсим конкретни отговори. Даваме им възможност за избор между няколко неща на принципа на геймификацията. Не искаме да знаем какъв ти е бюджетът, а колко ти е важен и гъвкав ли си по отношение на него", допълва Галя Йорданова.

Софтуерът работи не само с имотите в базата данни на конкретната агенция. Чрез алгоритми той може да прочисти порталите от няколко вида обяви – фалшиви, сложени само за котва, които се появяват на много места с различни параметри, и да представи останалите в желания разрез.
Освен това системата събира и информация от десетина публични източника - има ли парк наблизо, спортна инфаструктура, училище, болница, транспорт и пр. На тази база за районите се определят индекси, които правят имотите съпоставими.

Eкипът на gaida.ai е разработил и приложение, в което клиентите сортират имотите в различни папки – фаворити, отложени, които после биха погледнали пак и пр. В хода на взаимодействието дигиталният агент непрекъснато се учи от поведението на клиента и пренарежда имотите според актуалните му интереси. Така намалява вероятността клиентът да изпусне имот, които би бил интересен за него, и се увеличават шансовете му да избере най-подходящия на пазара за себе си.

Паралелно с агента

В началото търсихме голям, сложен и нерешен досега проблем, с който да се заемем, и го открихме – "малко информация, голямо решение", казва Галя Йорданова. Сега продуктът им работи в сферата на недвижимите имоти. В бъдеше може да се развие във всяка сфера, свързана с големи житейски решения, които се вземат рядко, човек се чувства неподготвен и оставя малко следи след себе си – автомобили, образование, кариера.

За да развият идеята си, от gaida.ai провеждат близо 150 интервюта с различни агенти в България и в чужбина. Така установяват, че от всички клиенти, които търсят дом, около 40% никога не получават обратно обаждане от агента си. Други 30% са изоставени по пътя, защото "не знаят какво искат" или им "отнема твърде дълго да решат". И като цяло около 80% от всички потенциални купувачи, привлечени от агенцията с маркетинг пари, са изпуснати в някакъв момент на пътуването. И изобщо не стигат до етапа, в който са харесали имот, капарирали са го и оформят документацията, казва Галя Йорданова.

Брокерите предпочитат активните клиенти, които обещават бърза сделка и комисиона същия месец. Но агенциите имат и много клиенти, които се нуждаят от три до шест месеца, за да направят своя избор, обяснява Йорданова. В началото агенциите подават на стартъпа точно студени клиенти, с които не работят. Което не е проблем за изкуствения интелект, който не гони срок и може да се движи с темпото на всеки от тях.

Системата работи паралелно с агента и върши всичко, което е трудоемко и времеемко за него. Накрая той получава стоплени клиенти, готови за оглед на конкретен имот, допълва Йорданова. За него остава да осъществи човешкия контакт - да покаже жилището и да отговори на въпросите.

Следващата стъпка

Следващата стъпка за екипа е да довърши продукта. В момента работят предимно върху купувача, но мислят и за продавача. Как той да определи оптималната цена за имота си. И как да има информация колко души са го гледали, с какво са го сравнили, какво са мислили между момента на обявяването и първото обаждане. Следват наемателите и наемодателите.

До момента финансирането е със собствени средства на акционерите и от оборота. Gaida.ai се разработва с партньорските агенции. "Целта за следващите шест месеца е продуктът да се развие и да се скалираме на пазар, на който са всички. Най-бързият пазар в Европа е британският. Той е и най-интересен от гледна точка на размери, на трудност на сделките и конкретна ситуация в страната в момента. И това, че е на английски, го прави удобен и за доста по-големи пазари от него", казва Галя Йорданова.

Излизането на британския пазар ще направим с помощта на различни видове външни инвеститори и вече имаме разговори, допълва тя. В момента търсят най-вече контакт с повече агенции в чужбина. "Защото виждаме, че доста от тези, с които сме говорили, ако не кажат веднага, че го взимат, искат доста срещи." Обмислят и плюсовете и минусите на различни формати на плащане. Спрели са се на вариант абонамент на клиент и премия на база на постигнатите резултати.

Проблемите са сходни

Наблюденията на екипа са, че макар имотните пазари, върху които имат наблюдения – България, Великобритания, Франция, САЩ, да са на различни стадии, проблемите на агентите за недвижими имоти са сходни. А на българския пазар, макар да е малък, има агенция със 700 брокери при средно 40-60 души в чужбина.

Най-общо казано и на имотния сектор се налага да се адаптира към промените и да се дигитализира. В миналото например информацията е била съсредоточена в агенциите и контактът се е случвал с много повече усилия от страна на клиента. Сега офертите за имоти са навсякъде – в порталите, в традиционните, дигиталните и социалните медии. Агентът няма контрол върху ситуацията. Клиентът може да търси и сам, в свой ритъм и по време, удобно за него - често извън класическото работно време на агенциите. И ако в годините често клиентите са били сред познатите на агента и той е знаел нуждите им, днес 95% от тях идват през дигиталния канал. За тези хора агентите трудно събират данни. Купувачите пък нямат време, което да отделят за разговори с агента, а искат директно конкретни предложения. "Няколко стартъпа в САЩ също работят за решаването на тези проблеми, но все още няма готов продукт, приложим за всички", казва Йорданова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Екса" е най-вероятният изпълнител на реконструкцията на Горнобанската баня "Екса" е най-вероятният изпълнител на реконструкцията на Горнобанската баня

Той предвижда осъвременяване на двата басейна, парна баня. сауна, джакузи и зала за събития

16 окт 2019, 1716 прочитания

Ново време за "Славянска беседа" 3 Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

11 окт 2019, 8922 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Какво означава да живеем умно

Fohar е чисто нов жилищен комплекс в полите на Витоша, който предлага първите по рода си умни домове в България

Още от Капитал
Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10