С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 яну 2019, 12:31, 5812 прочитания

Първите 100 хил. бездимни пушачи

Само за година 5% от българския цигарен пазар е завладян от IQOS и glo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преминаването от класически към бездимни цигари изглежда трайна тенденция, защото от средата на миналата година, когато делът им беше около 1.6% от общия пазар на тютюневи изделия, в края на ноември той вече е над 5% според два различни източника на "Капитал" от цигарения пазар. Според изчисленията на компаниите в сектора продажбите на конвенционални цигари са над 14 млрд. къса годишно. Към този дял се добавят бездимните стикове и ако се приеме, че един пушач използва средно 16-17 цигари дневно и същият е броят на стиковете, то става ясно, че над 100 хил. души вече ползват бездимни продукти. Точна официална бройка колко от тях са преминали напълно на новите продукти или ги комбинират с цигари все още няма.

При около 3.6 млн. пушачи в България по данни на Евростат сегашните резултати са сериозен успех за Philip Morris, които преди година пуснаха на пазара своето бездимно изделие IQOS, както и за новия играч на пазара – glo на British American Tobacco (ВАТ), които се продават в България от два месеца.


Фокусът на компаниите сега са устройствата за нагряване да стават по-малки и да издържат без зареждане по-дълго време. IQOS вече е с нова, по-компактна форма, а има и нов продукт, който издържа 10 цигари без презареждане. От ВАТ пък съобщават, че работят върху минивариант на glo, който ще може да издържа по-голям брой дръпвания.

Какво искат мигриращите пушачи

Проучванията на компаниите показват, че потребителите на бездимни продукти са доволни от липсата на дим и пепел, както и от това, че не затормозяват околните с навика си. Те обаче биха искали да не презареждат дълго, за да изпушат два стика един след друг.



"В Япония и Корея, където тези изделия са много популярни, изглежда сякаш потребителите искат да имат доста дискретни продукти, но същевременно да могат да имат множеството ползи от по-малко вредния бездимен продукт. Освен това те не искат постоянно да презареждат устройството. Затова ние търсим баланс между възможността изделието да е по-малко и в същото време с него да може да се пуши достатъчно дълго", отбелязва Джеймс Мърфи, мениджър в ВАТ.

България е 15-тата страна, в която се продава glo от общо 23 в момента. Конкурентът му IQOS вече присъства в 43 държави и най-новите му модели са резултат от обратната връзка с потребителите.

"Новите устройства са с подобрен дизайн и функционалности – те са по-здрави, по-компактни и по-лесни за употреба", казва Вержиния Джевелекова, мениджър във "Филип Морис България".

По-разнообразно

За разлика от класическите пушачи, които трудно сменят марката цигари, при нагреваемите продукти няма такава силна лоялност към точно определен вкус. Philip Morris предлагат пет вида стикове, British American Tobacco – четири. Потребителите смесват вкусовете и сравнително рядко ползват само един, като обикновено сред често употребяваните са стиковете с мента и лимон.

Според изчисленията на маркетинг специалисти най-много стикове за бездимни продукти в момента се продават във веригите хипермаркети, по бензиностанциите и местата за продажба на цигари. Тъй като представителните магазини за самите устройства бяха разположени първо в моловете, логично там се продават най-много устройства. Те обаче вече могат масово да се купуват и в местата за продажба на цигари.

Все още малка категория

В Япония, която е най-големият пазар на бездимните тютюневи изделия, сега около 20% от пушачите ползват тези продукти от ново поколение.

"Ние планираме до 2030 г. 30% от продажбите ни да се формират точно от продукти с намален риск", коментира Мърфи.

От Philip Morris съобщават, че имат почти 6 млн. клиенти, които са преминали на IQOS за 4-те години след старта в Япония, а десетки хиляди от тях са в България. "Това са вече бивши пушачи, които разбират, че употребата на IQOS не е без риск, но е по-добър вариант за тях и за хората около тях, отколкото да продължат да пушат", отбелязва Вержиния Джевелекова.
Акцизната бариера

Въпреки внезапното решение на парламента през миналото лято да увеличи цената на бездимните стикове от 1 октомври, цигарените компании направиха всичко възможно новите продукти почти да не поскъпват и да бъдат в ценовия сегмент на най-масовите класически цигари. Цената на стиковете за IQOS се увеличи от 5.50 за кутия на 5.80 лв. За количествата със стар бандерол, които още не са продадени, важи промоцията, която компанията предлагаше през цялата минала година - при покупка на един стек стикове, една от кутиите е безплатна. При продуктите с новите бандероли промоцията е да се получава една кутия безплатно при покупката на шест кутии.

Стиковете за glo започнаха да се продават след влизането в сила на новия акциз. Тяхната цена е 6 лв. за кутия, но при покупка на един стек две от кутиите са подарък.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 202 прочитания

Уолстрийт очаква растеж през 2020 г. Уолстрийт очаква растеж през 2020 г.

Осем от най-големите банки в света очакват индексът S&P500 да нарасне догодина

15 дек 2019, 264 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове

Мениджърите на петте най-големи вериги в сектора представят своите планове за 2019 г.

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10