С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 яну 2019, 12:31, 4771 прочитания

Първите 100 хил. бездимни пушачи

Само за година 5% от българския цигарен пазар е завладян от IQOS и glo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преминаването от класически към бездимни цигари изглежда трайна тенденция, защото от средата на миналата година, когато делът им беше около 1.6% от общия пазар на тютюневи изделия, в края на ноември той вече е над 5% според два различни източника на "Капитал" от цигарения пазар. Според изчисленията на компаниите в сектора продажбите на конвенционални цигари са над 14 млрд. къса годишно. Към този дял се добавят бездимните стикове и ако се приеме, че един пушач използва средно 16-17 цигари дневно и същият е броят на стиковете, то става ясно, че над 100 хил. души вече ползват бездимни продукти. Точна официална бройка колко от тях са преминали напълно на новите продукти или ги комбинират с цигари все още няма.

При около 3.6 млн. пушачи в България по данни на Евростат сегашните резултати са сериозен успех за Philip Morris, които преди година пуснаха на пазара своето бездимно изделие IQOS, както и за новия играч на пазара – glo на British American Tobacco (ВАТ), които се продават в България от два месеца.


Фокусът на компаниите сега са устройствата за нагряване да стават по-малки и да издържат без зареждане по-дълго време. IQOS вече е с нова, по-компактна форма, а има и нов продукт, който издържа 10 цигари без презареждане. От ВАТ пък съобщават, че работят върху минивариант на glo, който ще може да издържа по-голям брой дръпвания.

Какво искат мигриращите пушачи

Проучванията на компаниите показват, че потребителите на бездимни продукти са доволни от липсата на дим и пепел, както и от това, че не затормозяват околните с навика си. Те обаче биха искали да не презареждат дълго, за да изпушат два стика един след друг.



"В Япония и Корея, където тези изделия са много популярни, изглежда сякаш потребителите искат да имат доста дискретни продукти, но същевременно да могат да имат множеството ползи от по-малко вредния бездимен продукт. Освен това те не искат постоянно да презареждат устройството. Затова ние търсим баланс между възможността изделието да е по-малко и в същото време с него да може да се пуши достатъчно дълго", отбелязва Джеймс Мърфи, мениджър в ВАТ.

България е 15-тата страна, в която се продава glo от общо 23 в момента. Конкурентът му IQOS вече присъства в 43 държави и най-новите му модели са резултат от обратната връзка с потребителите.

"Новите устройства са с подобрен дизайн и функционалности – те са по-здрави, по-компактни и по-лесни за употреба", казва Вержиния Джевелекова, мениджър във "Филип Морис България".

По-разнообразно

За разлика от класическите пушачи, които трудно сменят марката цигари, при нагреваемите продукти няма такава силна лоялност към точно определен вкус. Philip Morris предлагат пет вида стикове, British American Tobacco – четири. Потребителите смесват вкусовете и сравнително рядко ползват само един, като обикновено сред често употребяваните са стиковете с мента и лимон.

Според изчисленията на маркетинг специалисти най-много стикове за бездимни продукти в момента се продават във веригите хипермаркети, по бензиностанциите и местата за продажба на цигари. Тъй като представителните магазини за самите устройства бяха разположени първо в моловете, логично там се продават най-много устройства. Те обаче вече могат масово да се купуват и в местата за продажба на цигари.

Все още малка категория

В Япония, която е най-големият пазар на бездимните тютюневи изделия, сега около 20% от пушачите ползват тези продукти от ново поколение.

"Ние планираме до 2030 г. 30% от продажбите ни да се формират точно от продукти с намален риск", коментира Мърфи.

От Philip Morris съобщават, че имат почти 6 млн. клиенти, които са преминали на IQOS за 4-те години след старта в Япония, а десетки хиляди от тях са в България. "Това са вече бивши пушачи, които разбират, че употребата на IQOS не е без риск, но е по-добър вариант за тях и за хората около тях, отколкото да продължат да пушат", отбелязва Вержиния Джевелекова.
Акцизната бариера

Въпреки внезапното решение на парламента през миналото лято да увеличи цената на бездимните стикове от 1 октомври, цигарените компании направиха всичко възможно новите продукти почти да не поскъпват и да бъдат в ценовия сегмент на най-масовите класически цигари. Цената на стиковете за IQOS се увеличи от 5.50 за кутия на 5.80 лв. За количествата със стар бандерол, които още не са продадени, важи промоцията, която компанията предлагаше през цялата минала година - при покупка на един стек стикове, една от кутиите е безплатна. При продуктите с новите бандероли промоцията е да се получава една кутия безплатно при покупката на шест кутии.

Стиковете за glo започнаха да се продават след влизането в сила на новия акциз. Тяхната цена е 6 лв. за кутия, но при покупка на един стек две от кутиите са подарък.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq

Предлаганите коли в приложението вече надхвърлят 200

20 юни 2019, 1302 прочитания

Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване

Сблъсъкът между САЩ и Китай ще има по-дълготрайни последици от директното оскъпяване на определени продукти

20 юни 2019, 1108 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове

Мениджърите на петте най-големи вериги в сектора представят своите планове за 2019 г.

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет