С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 19 юли 2019, 12:00, 5766 прочитания

Кухните на Вирджиния

Основаната от трима българи компания Virginia Kitchens вече три години предлага сглобяване и монтаж на IKEA кухни в САЩ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Основаната от трима българи компания Virginia Kitchens вече три години предлага сглобяване и монтаж на IKEA кухни в САЩ.
  • С над 100 завършени проекта компанията е успяла да натрупа репутация и клиенти в региона и засега е монополист
  • При марж на печалбата от около 20%, оборотът на фирмата е 115 хил. долара през 2017 г., всяка следваща година оборотът се удвоява
Да сглобиш кухня от IKEA звучи лесно. Но мнозина се оказват в дома си заобиколени от 200 пакета с части и с телефон в ръка в търсене на помощ - я от приятел, я професионална. За жителите на региона около американския град Норфолк, щата Вирджиния, единствената фирма, към която могат да се обърнат в такъв момент, е Virginia Kitchens. Базираната във Вирджиния Бийч компания е собственост на тримата българи Нено Ненов, Ивайла Ненова и Георги Стоянов, които са се специализирали в инсталирането именно на кухни на IKEA в европейски стил.

Оборотът и поръчките вървят само нагоре в рамките на трите години от учредяването на фирмата, която на практика все още няма конкуренция в своята малка бизнес ниша във Вирджиния. Скорошното откриване на магазин на IKEA в близост до Норфолк може да промени това, но Virginia Kitchens вече се е доказала с над 100 завършени проекта и доволни клиенти, а новите фирми ще трябва да стартират от нулата.


Имигрантският път

Подобно на много други българи, които са спечелили зелена карта в годините около кризата, Ива, Нено и Георги са били далеч от американската мечта при пристигането си в САЩ. "Тук е много трудно веднага да започнеш да работиш това, което си практикувал в България. Никой от нас не можеше да си намери работа по специалността. Езиковата бариера и междукултурните различия бяха фактор", казва Нено Ненов, който пристига в Америка през 2008 г. - две години след тогавашната си приятелка и бъдеща съпруга Ивайла Ненова. Георги Стоянов стъпва на американска земя през 2010 г., също следвайки половинката си.

Бързо става ясно, че българските дипломи, както и опитът в строителство, маркетинг и връзки с обществеността в България, не са от особено голяма стойност за американските работодатели, особено в периода непосредствено след кризата. Ива, Нено и Георги тръгват по трудния път на имигрантите в Америка - работейки като сервитьори и доставчици, докато преминат през местното висше образование и получат дипломи.



Сблъскват се и с друга реалност на САЩ - несигурността на пазара на труда. "Тук дори няма трудов договор. Ако днес решат, че ще ме съкратят, го правят. Няма стабилност. Това не ни харесваше и решихме, че самостоятелна заетост е по-добрият вариант", коментира Ивайла Ненова.

Изграждането на доверие

Концепцията на Virginia Kitchens тръгва от собствените им домове през 2015 г. "Жоро беше първият, който си направи кухнята с IKEA, а ние с Ива - малко след него", коментира Нено Ненов. "След това Ива предложи да превърнем сглобяването на кухни в бизнес. Тук открихме ниша - никой не правеше това в нашия район", допълва той. Тримата установяват, че американците харесват IKEA, но или не могат да си сглобят сами продуктите, или нямат времето. И са готови да платят на някого за това. След още няколко сглобени кухни за приятели тримата учредяват Virginia Kitchens като партньори през април 2016 г.

Самото създаване на личен бизнес в САЩ отнема по-малко от ден. Получаването на лиценз за т.нар. General contractor (главен изпълнител), който е задължителен за всички практикуващи монтажни или строителни дейности в Америка, отнема около месец. Освен различната метрична система изпитът покрива и куп странични дейности, като бетонно изливане и изграждане на покриви, които Virginia Kitchens не планира да предлага, но е нужно да знае, за да вземе лиценз.

Друго предизвикателство в началото е липсата на доверие от страна на клиенти. "Отначало беше трудно, защото нямахме какво да покажем", казва Георги Стоянов. Тримата стигат до няколко начина да изглеждат професионално, като брандирано работно облекло и автомобили. "Това показва, че екипът се занимава с това професионално, а не като проба или хоби", коментира Ненов.

Постепенно Virginia Kitchens започва да обогатява портфолиото си и да трупа положителни ревюта в интернет. Превръща се от страничен бизнес в основна дейност за тримата българи. Фирмата вече има над 100 завършени проекта, които може да показва на клиенти. Освен сглобяване на мебелите и монтажа им Virginia Kitchens предлага и допълнителни услуги, като взимане на размери и дизайн на кухня, полагане на настилки, кухненски плотове, премахване на старата кухня и други, като работи и с други подизпълнители, за да предлага "обслужване на едно гише".

Ниски разходи, добра цена

Това, което не е било особено голямо предизвикателство, са разходите в началото на бизнеса - около 5 хил. долара. "В началото използвахме личните си автомобили. Инвестицията не беше голяма, защото всичко се случваше стъпка по стъпка. След всеки завършен проект купувахме нови машини, подобрявахме старите", казва Стоянов.

Тримата българи успяват да спестят и от други места, които обикновено изяждат голяма част от оборота на подобни компании. Ненов и Стоянов преди са правили интернет страници и прилагат опита си и във Virginia Kitchens, като сами поддържат уебсайта на фирмата и оптимизацията на търсачките. Което намалява и разходите за реклама, като 90% от новите поръчки идват от страницата. "Ние нямаме нужда от офис пространство и нямаме такъв разход. Работим от домовете си", допълва и Ненова. Сами движат и счетоводството, а мострената зала за клиентите е магазинът на IKEA.

Цената на услугата е едно от предимствата на фирмата - например по 79 долара за шкаф за стена. Прототип за цената е фирма, която предлага подобна услуга в щата Флорида. Но по-важна за клиентите е прозрачността. "Други изпълнители първоначално задават приемлива цена, за да хванат клиентите. А след това разходите започват да се увеличават. Затова ние много държахме, когато кажем крайната цена, да е финална. Да няма увъртания и изненади", казва Ненова. Клиенти също така имат опцията да добавят или махат услуги от формулата за цената, за да им излезе по-евтино.

И големи маржове

Така при марж на печалбата от около 20%, оборотът на фирмата достига 115 хил. долара през 2017 г., а оттогава траекторията на приходите е само нагоре. "Всяка година от основаването на бизнеса оборотът ни се удвоява. Като за тази година (при изминали почти 6 месеца) вече сме направили оборота, който имахме през 2018", казва Стоянов, като допълва, че прогнозите за тази година са за удвояване или дори утрояване на оборота спрямо предходната.

"Нещо, което даде силен тласък на бизнеса ни тази година, беше откриването на магазин на IKEA в Норфолк. От това поръчките ни скочиха", коментира и Ивайла Ненова. В плюс на Virginia Kitchens е и че са получили одобрението на главния посредник на IKEA - американската Traemand, която свързва клиентите на шведската компания с подизпълнители за планирането и монтажа на мебелите в САЩ и Канада.

Поръчките растат, а заедно с тях и служителите на компанията - Virginia Kitchens вече има втори екип за монтаж и сглобяване на кухни, като така хората във фирмата приближават десет души.

Гигантът се нанася

Към момента Virginia Kitchens на практика няма конкуренция. От думите на собствениците става ясно, че други главни изпълнители в региона нямат нужния опит да се справят успешно с мебелите на IKEA. "Останалите фирми инсталират други продукти и брандове. При другите кухни няма нужда от толкова планиране, размерите са предварително зададени. А тези на IKEA имат особености, с които трябва да си се сблъскал, за да знаеш как да ги инсталираш", коментира Стоянов. Откриването на магазина на IKEA в Норфолк може да промени това, но от Virginia Kitchens приемат конкуренцията за естествен процес. "Конкуренцията е хубаво нещо - това може само да ни стимулира да се подобряваме", казва Стоянов. "Също така съотношението цена-качество, което сме заложили, е много добро за сектора и друга фирма трудно ще го бие", допълва той. Собствениците залагат на органичен растеж през следващите пет години, като се надяват да удвоят капацитета на Virginia Kitchens.
Q&A

Защо сте избрали точно кухни на IKEA?
Георги Стоянов: Основната причина е, че харесваме бранда и продукта. Продуктите на IKEA са премислени - всичко е функционално и направено така, че да бъде най-лесно за клиента. Малки пространства се оптимизират максимално. Повечето от кухните са произведени в Европа и качеството е много добро.
Нено Ненов: Не само че харесваме бранда, но харесваме европейски стил кухни. Повечето местни стилове са доста традиционни, тежки откъм орнаменти и детайли. Ако искаш обаче европейски стил кухня, или трябва да отидеш в IKEA, или да търсиш италиански или германски, които са много скъпи.

Кои са основните ви клиенти?
Георги Стоянов: Голяма част от клиентите ни са хора, които имат корени в други държави - Корея, Австралия, Австрия, Германия. А другата част са американци, които са ходили в Европа. Общността в региона ни е доста международна - има много военни, които често пътуват. Били са разпределени в бази в Европа и са живели по три-четири години в Италия, Германия, Испания. Те вече са били запленени от европейския стил. Виждали са IKEA, която е много популярна в Европа. Оттам са обикнали продукта и когато се върнат, търсят същото усещане и се ориентират към IKEA, може би несъзнателно.

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Земеделецът, който не оре 1 Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

18 окт 2019, 4210 прочитания

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 3677 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
"Вятър и вода"... и бизнес

Създателите на "Вятър и вода" превръщат плаването с яхти в успешен бизнес

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10