Хайтек хайку*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хайтек хайку*

Хайтек хайку*

Или кои са най-характерните потребители в българската Twitter общност

Красимира Карамфилова
12554 прочитания

© Инна Павлова


Наричам се @sifera2705. Или поне това е моето "аз" в микроблогинг платформата Twitter през последната близо година. По подобие на близо 6000 български потребители в тази странна социална мрежа (по данни на topbloglog) отказвам да се категоризирам. Трудно ми е да дам кратко обяснение за това какво представлява тя и защо е винаги отворена в интернет браузъра ми. Още по-малко мога да обясня на не-Twitter потребителите защо, докато всички вкъщи гледат поредния музикален формат, държа в ръка телефона си, давайки иронични онлайн-оценки за някоя от бъдещите надежди на българската музикална сцена. Защо я използвам? Защото, както някой бе казал в Twitter, изпитвам нужда да изпратя кратко съобщение, но няма на кого. И защото, както всички хора в тази платформа, вярвам, че имам какво да кажа.

Българският Twitter потребител е специален индивид. Той държи този факт да бъде поставен на масата, преди да започнете какъвто и да е тип комуникация с него. Съвсем не иска да бъде приеман като "среден потребител". Не, той не търпи да бъде поставян в рамки. Вярва, че е по-различен от останалите. Отговаря на електронната си поща със скоростта на светлината, което, трябва признаем, действително е нетипично за "средния" български потребител. Сбирщина от "хора с интернет връзка, свободно време и работа, която не можеш да обясниш с две думи на баба ти вече трета година" (@zhelez). Това са българските Twitter потребители заедно с целия си снобизъм. Те гледат отвисоко на всички и с лека ирония. В това число и на себе си.

Освен че са изключително динамични, те нямат време за снимки на бебета, конкурси за печелене на чаши и въобще не искат да имат нищо общо с типичните постове във социалната мрежа Facebook. Това води към "емигрирането" им в алтернативна платформа на комуникация. Чрез кратки постове от 140 символа всеки един от тях се опитва да изгради своята самоличност, без да има предварително подреден профил от интереси, посетени места и фотоси от пиянски запои. Twitter потребителите действително се държат като елита на интернет обществото и до голяма степен комуникират точно по този начин с аудиторията си и във всички останали социални мрежи. А аудитория е точно това, към което те се стремят. Именно чрез Twitter те намират начин за задоволяване на нуждата си да бъдат забелязани и оценени.

Някои потребители биха казали, че това e място за хора с извънредно много свободно време. И биха били прави. Според @peio удовлетворението, което хората в микроблогинг платформата изпитват, е като онова, което езикът изпитва при чопленето на семки. И въпреки недостатъците си Twitter общността включва идейни, шарени, новаторски, независими, мислещи хора. "Каймакът на интернет", както ги нарича @kiksy (Кирил Христов, блогър и водещ на "Ние и градът" - бел. авт.). Или поне искат да бъдат възприемани като такива, защото по презумпция се чувстват неразбрани и имат нужда да се себеизразяват. Постоянно и с всеки един от 140-те символа на всяко Twitter съобщение. Хубавото е, че осъзнават подбудите си и често могат да се посмеят над себе си. Или над другите потребители, което в много случаи е почти едно и също.

С много уговорки все пак се опитахме да обособим няколко категории от Twitter потребители. Трябва да отбележим обаче, че всеки един от тях може да бъде поставен в различна графа в различен момент от деня. А сигурно и в много други, които не са споменати тук.

Журналистите

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Във Великобритания студентите, които изучават комуникационни и медийни специалности, създават Twitter акаунт като част от учебната си програма. Навремето някой беше казал, че трудно може да се вземе насериозно един журналист, който няма при- съствие в Twitter. В България нещата стоят малко поразлично и преди по-малко от месец @ChristoGrozev трябваше да обяснява на колегите си от Съюза на издателите в България (СИБ) какво е Twitter.

Основ ните му функции за обратна връзка и информация, са особено приложими за тази група. Алексей Лазаров, управляващ редактор на "Капитал", разказва, че Twitter е лесен и удобен канал за следене на новини. Живите хора, които следи, дават интересна перспектива към това, което става около нас. "Често човешките новини и коментари са по-ценни от медийните новини", допълва той. Журналисти като Асен и Сибина Григорови използват общото си потребителско име с цел популяризиране на телевизионно си предаване по БНТ.

Предприемачите

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Това са онези хора, които са тук, за да вършат работа. Покрай всичко останало. Те са популярни обществени личности, които развиват бизнес стратегиите си и чрез Twitter, потопени в морето от споделена информация като интересни линкове, статии, видеоматериали.

Добри примери са Филип Харманджиев, собственик на винарска изба "Дамяница", и Жюстин Томс, собственик на ABC Design and Communications. И двамата обаче посочват, че основната им цел не е само бизнесът. За Харманджиев Twitter е мястото, където в сбит вариант можеш да получиш "сок от мозък". За Жюстин Томс пък е средство, с което да достигнеш до дадена информация преди всички останал

Експертите

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Тази особена група включва почти всички в Twitter. Както споделя @ralchev, който във и извън мрежата е специалист по "Маркетинг и нови медии" във FiBank, самият факт, че си българин, автоматично те превръща в експерт по всички въпроси. Тук поставяме и популярния блогър @elenko, който с опита си в рекламния бизнес се превръща в нещо като звезда за изпълнената с хора от бранша Twitter среда. Микроблогинг платформата му спестява "обвързването" с конкретни потребители, което е типично за Facebook например.

"Приятелството там е уж двустранно, но се превръща в криеница. Това че Twitter е публичен, спестява суетата и особеното неудобство да гледаш снимки на бебета." И най-вече информира, като предоставя голям избор от архитекти, ядрени инженери, антиконсумеристи и други, с които иначе трудно бихте могли да се срещнете на улицата.

Или както обобщава архитектът Павел Янчев: "Можеш да намериш веднага човек, който говори за темите, които те интересуват в момента."

Активистите

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Накратко тази група от потребители може да ви запали (за дадена кауза), да ви изнерви, като с много страст ви представи алтернативна гледна точка, и да ви приобщи, като също ви превърне в активисти. Особено ако каузата е свързана с бирата като средство за сближаване и удоволствие, каквато е мотивацията на @beer2beer да туити. ;)

В нея се подвизават познати от блоговете имена като @Saaabina Панайотова, която е осиновила идеите на Animal Rescue Sofia. Добавихме и Веселина Ташева (@vtasheva) която активно защитава правата на общността на гейовете и лесбийките, като през 2009 г. основава Gay-Straight Alliance в Американския университет в Благоевград. Яна Бюрер Тавание пък е мениджър "Кампании и комуникации" на Българския хелзинкски комитет. През последните три години обаче изследва положението на хората с умствени увреждания и психични разстройства в институциите на Балканите. В Twitter @yanska популяризира и намира подкрепа за каузи.

Рекламисти, маркетолози и PR-и

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Това е една от най-силно изразените групи в Twitter, което е и съвсем закономерно. Фактът, че голяма част от "туитяните" са се занимавали, занимават се или ще се занимават някога с реклама и маркетинг,  превръща тази общност в една от най-трудно влияещите се от "облъчвания" потребителски групи.

Това автоматично намалява ефективността на Twitter като комуникационен канал, освен ако не сте напълно убедени, че вашите краставици са по-добри от техните. Или както казва @cuteater "хората в българския туитър, за разлика от тези в българския фейсбук, не са тъпаци". Истината е, че ако този факт не се вземе предвид, следствието ще е пагубно за всяка кампания, която има "наглостта" да подценява Twitter общността. Правилото важи и за отделни личности.

Емигрантите

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Всъщност голяма част от българската Twitter общност са космополити. Те пътуват често. Ако са пуснали корени някъде, то е по-скоро в професионален аспект. Имат нужда от бърз достъп до качествена информация.

"Преди няколко седмици бях в Санкт Петербург и туитех на живо. Човек споделя мигновено спонтанните си впечатления със стотиците си последователи", разказва Емил Стефанов. Той е познат още като @em4o и от години живее в Мюнхен. "Благодарение на Twitter разбрах почти в реално време за престрелката в един супермаркет и последвалото отцепване на квартала, който се намираше на няколкостотин метра от нашия хотел в Осло. В Истанбул моите последователи ми препоръчваха в реално време интересни места за разглеждане", разказва той.

Циниците

Автор: Инна Павлова
Преглед на оригинала

Тази анонимна категория щеше да остане празна, ако бяхме послушали самите циници. "Аз, в качеството си на главен експерт по въпроси, свързани с нещата по работите, категорично се поставям в групата на експертите", коментира пред "Капитал" @TEPACATA, който обаче ние не послушахме. На подобно мнение се натъкнахме и при интервюто с @dogan_marketing, когато го попитахме към коя група спада: "Експерт. Аз съм рекламен консултант, работещ на хонорар от поне 1-2 милиона. А дори нямам образование по реклама!"

Както вече споменахме, в тази група може да добавим кажи речи всички. Част от тях очевидно използват Twitter, за да осмиват заобикалящия ги свят и останалите потребители, като прилагат голяма доза "вербален ексхибиционизъм", както го нарича Циничният Елф(@cynicalspeech). Всеки един от тях играе ролята на шута в Шекспировите трагедии, който никога няма да бъде разбран напълно. "Мъдрият" герой, който чрез хумора си наказва онези със самочувствие за познание.

"Ролята, която играя, не може да бъде вкарана в рамки. Това би я убило. Въобще цялото офлайн обясняване, систематизиране, анализиране и описване на онлайн явление трябва да се забрани", коментира пред "Капитал" потребителят @8biterotic.

И какво все пак търсят в Twitter?

Един от най-приложимите отговори на този въпрос даде Атанас Боев, по-познат в Twitter като @suncho: "Както каза катаджията на гише информация, когато питах какво се прави за загубена книжка: "Толкова е сложно, че как да го обясня."

*Заглавието е по предложение на @suncho

Най-популярните българските миймове за 2011 г.

Интернет миймът е идея, която се разпространява онлайн. Той може да придобие различни интернет формати като сайт, #хаштаг в микроблогинг платформата Twitter, снимка, видео, конкретна фраза, преднамерено грешно изписване на дума и др. Миймът може да се запази или да се развие с времето, като към него се добави всякакъв вид допълнителен материал чрез имитации и пародии. Типичното за това явление е, че се разпространява изключително бързо и също толкова бързо изчезва, изгубвайки се в мрежата. Голяма част от интернет миймовете се използват с комерсиална цел като база на вирусен маркетинг.

1. Първо място естествено заема рожденият ден на Доби, както и нетърпимостта й към салата "Снежанка". Тоновете салфетки също имат отредено място тук. Този мийм завладя не само онлайн, но и офлайн пространството. Отразен беше от почти всички големи традиционни медии в страната.

2. Харабейшио. Детективът от Бургас, на който дори самият Хорейшио от "От местопрестъплението: Маями" може да завиди за успеха, така и не съблече официалната си униформа - анцуг "Адидас". Въъъъъъъй!

3. Хаштагът #siromahovfacts от края на 2010 г. заема третото място, въпреки че датира от по-ранен период. Популярният сценарист Иво Сиромахов беше обвинен от Twitter общността в кражба на техни шеги и фрази и така стана обект на подигравки в социалните мрежи.

4. #МодернаБългария е друга тема, родена в Twitter, която по забавен начин осъжда културните и политически стереотипи и прийоми на гражданите в страната.

5. Комиксите на dnevnik.bg. Този мийм беше създаден като част от отразяването на изборите на вестник "Дневник". Потребители генерираха над 7778 комикса, които продължават да бъдат разпространявани в онлайн пространството.

6. Футболист на годината. Интернет потребителите счетоха за забавно да се подиграят с ежегодната класация, като номинират аматьора Васко Лукаев, който измести дори Бербатов. Организирано беше масово гласуване за футболиста, което го постави в първите десет. Миймът придоби съвсем ново измерение в контекста на това, че самия премиер Бойко Борисов за малко да спечели класацията.

7. #Freakазки също беше популярен тренд, като почти винаги присъстваше като номинация в конкурса за туит на седмицата на capital.bg. Фразите изобразяват ежедневието на съвременния човек, "увито" в мотиви от популярни детски приказки.

Наричам се @sifera2705. Или поне това е моето "аз" в микроблогинг платформата Twitter през последната близо година. По подобие на близо 6000 български потребители в тази странна социална мрежа (по данни на topbloglog) отказвам да се категоризирам. Трудно ми е да дам кратко обяснение за това какво представлява тя и защо е винаги отворена в интернет браузъра ми. Още по-малко мога да обясня на не-Twitter потребителите защо, докато всички вкъщи гледат поредния музикален формат, държа в ръка телефона си, давайки иронични онлайн-оценки за някоя от бъдещите надежди на българската музикална сцена. Защо я използвам? Защото, както някой бе казал в Twitter, изпитвам нужда да изпратя кратко съобщение, но няма на кого. И защото, както всички хора в тази платформа, вярвам, че имам какво да кажа.

Българският Twitter потребител е специален индивид. Той държи този факт да бъде поставен на масата, преди да започнете какъвто и да е тип комуникация с него. Съвсем не иска да бъде приеман като "среден потребител". Не, той не търпи да бъде поставян в рамки. Вярва, че е по-различен от останалите. Отговаря на електронната си поща със скоростта на светлината, което, трябва признаем, действително е нетипично за "средния" български потребител. Сбирщина от "хора с интернет връзка, свободно време и работа, която не можеш да обясниш с две думи на баба ти вече трета година" (@zhelez). Това са българските Twitter потребители заедно с целия си снобизъм. Те гледат отвисоко на всички и с лека ирония. В това число и на себе си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    What a splendid way to say goodbye, @sifera2705

  • 2
    iralchev avatar :-P
    Иван Ралчев

    До коментар [#1] от "soregashi":

    Купонът, падрон, животът продължава, при това още по-интересно! Успех, Краси! И поздрави и благодаря!

  • 3
    vegano avatar :-|
    Vegano

    къде е @king__long?

  • 4
    alex4o avatar :-?
    Александър Кръстев

    Само да кажа, за думата "мийм" има и термин на български - "мем", въведена от Ричард Докинс.
    Доскоро и аз ползвах "мийм", което е правилното произношение от английски на това, което туитърите у нас всъщност грешно наричат "меме".

  • 5
    cashe avatar :-|
    Aleko

    си му казваме както си искаме. Меме е!

  • 6
    krasimiraka avatar :-P
    Красимира Карамфилова

    До коментар [#3] от "cut:eater":

    Великото летящо спагети чудовище не може да бъде категоризирано.

    К.

  • 7
    plamenshopov avatar :-P
    plamen shopov

    Ако не откриеш себе си , значи не ти е там мястото!

  • 8
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    До коментар [#7] от "plamen shopov":

    Аз да се изнасям ли тогава?

  • 9
    peternikolow avatar :-P
    Петър Николов

    Като всяко нещо в БГ нещата се случват с няколко години след световните тенденции. Може би тази година Twitter ще пробие тук.

  • 10
    vikkky avatar :-|
    vikkky

    Я, вече ще има тестове за самоопределение като в Космо ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK