Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 23 дек 2011, 14:10, 12436 прочитания

Хайтек хайку*

Или кои са най-характерните потребители в българската Twitter общност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Наричам се @sifera2705. Или поне това е моето "аз" в микроблогинг платформата Twitter през последната близо година. По подобие на близо 6000 български потребители в тази странна социална мрежа (по данни на topbloglog) отказвам да се категоризирам. Трудно ми е да дам кратко обяснение за това какво представлява тя и защо е винаги отворена в интернет браузъра ми. Още по-малко мога да обясня на не-Twitter потребителите защо, докато всички вкъщи гледат поредния музикален формат, държа в ръка телефона си, давайки иронични онлайн-оценки за някоя от бъдещите надежди на българската музикална сцена. Защо я използвам? Защото, както някой бе казал в Twitter, изпитвам нужда да изпратя кратко съобщение, но няма на кого. И защото, както всички хора в тази платформа, вярвам, че имам какво да кажа.

Българският Twitter потребител е специален индивид. Той държи този факт да бъде поставен на масата, преди да започнете какъвто и да е тип комуникация с него. Съвсем не иска да бъде приеман като "среден потребител". Не, той не търпи да бъде поставян в рамки. Вярва, че е по-различен от останалите. Отговаря на електронната си поща със скоростта на светлината, което, трябва признаем, действително е нетипично за "средния" български потребител. Сбирщина от "хора с интернет връзка, свободно време и работа, която не можеш да обясниш с две думи на баба ти вече трета година" (@zhelez). Това са българските Twitter потребители заедно с целия си снобизъм. Те гледат отвисоко на всички и с лека ирония. В това число и на себе си.


Освен че са изключително динамични, те нямат време за снимки на бебета, конкурси за печелене на чаши и въобще не искат да имат нищо общо с типичните постове във социалната мрежа Facebook. Това води към "емигрирането" им в алтернативна платформа на комуникация. Чрез кратки постове от 140 символа всеки един от тях се опитва да изгради своята самоличност, без да има предварително подреден профил от интереси, посетени места и фотоси от пиянски запои. Twitter потребителите действително се държат като елита на интернет обществото и до голяма степен комуникират точно по този начин с аудиторията си и във всички останали социални мрежи. А аудитория е точно това, към което те се стремят. Именно чрез Twitter те намират начин за задоволяване на нуждата си да бъдат забелязани и оценени.

Някои потребители биха казали, че това e място за хора с извънредно много свободно време. И биха били прави. Според @peio удовлетворението, което хората в микроблогинг платформата изпитват, е като онова, което езикът изпитва при чопленето на семки. И въпреки недостатъците си Twitter общността включва идейни, шарени, новаторски, независими, мислещи хора. "Каймакът на интернет", както ги нарича @kiksy (Кирил Христов, блогър и водещ на "Ние и градът" - бел. авт.). Или поне искат да бъдат възприемани като такива, защото по презумпция се чувстват неразбрани и имат нужда да се себеизразяват. Постоянно и с всеки един от 140-те символа на всяко Twitter съобщение. Хубавото е, че осъзнават подбудите си и често могат да се посмеят над себе си. Или над другите потребители, което в много случаи е почти едно и също.

С много уговорки все пак се опитахме да обособим няколко категории от Twitter потребители. Трябва да отбележим обаче, че всеки един от тях може да бъде поставен в различна графа в различен момент от деня. А сигурно и в много други, които не са споменати тук.



Журналистите

Илюстрация


Във Великобритания студентите, които изучават комуникационни и медийни специалности, създават Twitter акаунт като част от учебната си програма. Навремето някой беше казал, че трудно може да се вземе насериозно един журналист, който няма при- съствие в Twitter. В България нещата стоят малко поразлично и преди по-малко от месец @ChristoGrozev трябваше да обяснява на колегите си от Съюза на издателите в България (СИБ) какво е Twitter.
Основ ните му функции за обратна връзка и информация, са особено приложими за тази група. Алексей Лазаров, управляващ редактор на "Капитал", разказва, че Twitter е лесен и удобен канал за следене на новини. Живите хора, които следи, дават интересна перспектива към това, което става около нас. "Често човешките новини и коментари са по-ценни от медийните новини", допълва той. Журналисти като Асен и Сибина Григорови използват общото си потребителско име с цел популяризиране на телевизионно си предаване по БНТ.

Предприемачите


Илюстрация


Това са онези хора, които са тук, за да вършат работа. Покрай всичко останало. Те са популярни обществени личности, които развиват бизнес стратегиите си и чрез Twitter, потопени в морето от споделена информация като интересни линкове, статии, видеоматериали.
Добри примери са Филип Харманджиев, собственик на винарска изба "Дамяница", и Жюстин Томс, собственик на ABC Design and Communications. И двамата обаче посочват, че основната им цел не е само бизнесът. За Харманджиев Twitter е мястото, където в сбит вариант можеш да получиш "сок от мозък". За Жюстин Томс пък е средство, с което да достигнеш до дадена информация преди всички останал

Експертите


Илюстрация


Тази особена група включва почти всички в Twitter. Както споделя @ralchev, който във и извън мрежата е специалист по "Маркетинг и нови медии" във FiBank, самият факт, че си българин, автоматично те превръща в експерт по всички въпроси. Тук поставяме и популярния блогър @elenko, който с опита си в рекламния бизнес се превръща в нещо като звезда за изпълнената с хора от бранша Twitter среда. Микроблогинг платформата му спестява "обвързването" с конкретни потребители, което е типично за Facebook например.
"Приятелството там е уж двустранно, но се превръща в криеница. Това че Twitter е публичен, спестява суетата и особеното неудобство да гледаш снимки на бебета." И най-вече информира, като предоставя голям избор от архитекти, ядрени инженери, антиконсумеристи и други, с които иначе трудно бихте могли да се срещнете на улицата.
Или както обобщава архитектът Павел Янчев: "Можеш да намериш веднага човек, който говори за темите, които те интересуват в момента."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Богатството не е безплатно удоволствие 322 Богатството не е безплатно удоволствие

Икономистът Георги Ганев пред "Капитал"

21 дек 2012, 39783 прочитания

Тайфун с нежно име 1 Тайфун с нежно име

Как се става лице на йеменската революция в един мъжки свят? Попитайте Тауакул Карман - носителка на Нобеловата награда за мир

23 дек 2011, 4675 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Contacts" Затваряне
Теорема на успеха

Златните медалисти по математика Павлена Ненова и Нгуен Чи Зунг за състезанията, образованието и бъдещето им

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10