Откуп на хоризонта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Откуп на хоризонта

Те не са с превръзка на окото, но са гладни, въоръжени и опасни

Откуп на хоризонта

Пиратството става глобален проблем през 2012 г.

Марина Станева
7506 прочитания

Те не са с превръзка на окото, но са гладни, въоръжени и опасни

© Reuters


Пирати от всички морета, обединявайте се! Това ще бъде девизът на морските разбойници през 2012 г. Според прогнозите тя ще бъде една от най-плодотворните за тях от столетия насам.

"През следващата година сомалийските пирати ще разширят полето си на действие и по-голямата част от Индийския океан ще бъде застрашена", обяснява пред "Капитал" Роджър Мидълтън, анализатор на Африканския рог от британския мозъчен тръст Chatham House. Изданието "Светът през 2012 г." на сп. Economist също прогнозира, че сомалийските пирати ще започнат да извършват набези отвъд Малдивите и Мавриций, навътре в Червено море. Сп. Foreign policy пък очаква, че през следващата година тези нападения ще заемат все по-голяма част от новинарските емисии.

И няма да става въпрос само за Сомалия. Пиратството ще се разпространи глобално и ще е все по-интензивно в страни като Хаити, Бразилия, Венецуела, Колумбия и Перу. През 2011 г. Индонезия вече алармира за рекордна пиратска активност в региона. Но най-чувствително морските атаки ще се увеличат в Западна Африка, като вече има покачване на нападенията в Нигерия, Бенин и Гана, и особено в богатия на петрол Гвинейски залив. За разлика от своите сомалийски събратя западноафриканските разбойници са традиционалисти и плячкосват превозваните от корабите товари, вместо да отвличат екипажа за откуп. Обикновено моряците биват връзвани, бити, а в някои случаи дори разстрелвани.

Най-опасните води в света

Общият брой на пиратските набези за първите девет месеца от отиващата си година са 352, което е рекорд. Най-активни, разбира се, са сомалийците, записали поне половината от тези случаи на своя сметка. Международните опити да се защити минаващият оттам морски път, който е един от най-важните в света, засега претърпяват неуспех. Според февруарските данни на мониторинговата група Ecoterra International, сомалийците държат общо 50 плавателни съда с 800 души екипаж.

Сомалийските пирати са изключително добри в това, което вършат. Те провеждат изпипани операции, използвайки най-модерна технология като сателитни телефони и GPS. Освен това са тежко въоръжени с RPG и "Калашников" и се придвижват със свръхскоростни моторници. Получават сведения от свои информатори и подкупени служители на пристанищата в Аденския залив. За да превземат кораба, те използват куки и въжени стълби. След което най-често насочват плавателния съд към пиратския град Ейл, който е тяхна крепост. Там обикновено свалят заложниците на брега.

"Сомалийците се различават от повечето пирати, като например онези от пролива Малака при Индонезия, защото те не крадат товара на кораба. Тъй като Сомалия няма действащи пристанища, където да се разтовари плячката, местните пирати взимат заложници за откуп", разказва пред "Капитал" Питър Фам, директор на африканската програма в института Atlantic Council. Той обяснява, че жертвите са предимно от Запада, защото техните компании са склонни да плащат. Преди откупът е бил сравнително малък, но през 1998 г. е получен първият от 1 млн. долара. Оттогава цената непрекъснато се покачва и за 2011 г. средната сума, давана за кораб и екипажа му, е 5 млн. долара. През 2010 г. пък за корейски плавателен съд са броени 10 млн. долара.

"Продължителността на пленничеството зависи от това колко бързо ще плати чуждестранната компания или правителството. Някои заложници са държани повече от година. От значение е и кой притежава кораба. Западните компании плащат до месец-два. Но има собственици, които изоставят хората си", казва Фам.

Обикновено със заложниците се отнасят относително добре, защото за пиратите корабът, товарът му и екипажът са средство за получаване на пари. "Но всеки, който е държан в плен в Сомалия, не може да е добре, особено по-възрастните или слабите. Като например французойката, отвлечена от Кения, която почина заради съществуващи от преди здравословни проблеми", обяснява Фам.

Но има и случаи, когато похитените са преднамерено убивани. А международните организации предупреждават, че в последно време жестокостта на пиратите се е увеличила, тъй като се е появило ново поколение, по-отчаяно в действията си.

Непобедимите

Пиратството в Индийския океан все повече се превръща в добре организиран бизнес с един лидер, който е на брега, планиращ екип и група изпълнители. Сомалийците вече използват поне осем кораби майки навътре в морето. Тези големи плавателни съдове, на които обикновено има заложници, им позволяват да останат в играта дори по време на бурния мусон.

Големият въпрос е защо не могат да бъдат спрени. Около 30 военни кораба на поне девет страни оперират в района на Аденския залив и около Сомалия. Но пиратите са изключително бързи и непредвидими, често нападат през нощта и докато екипажът разбере какво става, вече е твърде късно. А веднъж завзели кораба, вече е прекалено сложно да се провежда спасителна интервенция заради реалната опасност за живота на заложниците.

"Отначало пиратите извършваха набезите си близо до сомалийския бряг и Аденския залив. Но сега покриват област, която е няколко пъти по-голяма от Европа. А в такава огромна зона е невъзможно да патрулират достатъчно военни кораби. Ще са необходими стотици, и то от целия свят",твърди Фам. Освен това от разстояние е трудно да се каже коя лодка е рибарска и коя е пиратска.

Няма и международна правна система за хора, обвинени в пиратство, въпреки че според резолюция на Съвета за сигурност на ООН отделните държави имат право да преследват сомалийски пирати по суша и море, както и да съдят заловените нарушители, тъй като пиратството е дефинирано като "универсално престъпление". Генералният секретар на ООН Бан Ки Мун е под натиск да създаде международен трибунал за пирати. Подобно начинание обаче би било доста скъпо и тромаво в правен аспект. Остава нерешен и въпросът къде ще бъдат държани осъдените.

Основният проблем обаче е, че в Сомалия на практика няма правителство и докато това е факт, беззаконието само ще продължава да нараства. Държавата там напълно липсва и на сомалийска територия действат многобройни ислямистки групировки.

"Сомалийското преходно федерално правителство е четиринадесетото от 1991 г. досега. И всяко ново е по-слабо от предишното", казва Фам. Според него сегашното не прави нищо за гражданите, не контролира никаква територия и оцелява само заради мироопазващите сили на Африканския съюз, които го предпазват от бунтовниците. По думите на анализатора реално няма кой да спре пиратите. Единственото решение е дългосрочно – да се възстанови някакво подобие на държава, което да може да контролира собствените си хора. Но пък проблемът е, че това е много скъпо начинание, в което Западът не е склонен да инвестира.

Хоп, и нова кола

Изключително трудно е да се противодейства на икономическите подбуди зад пиратството. Откупът е основна движеща сила на фона на огромната безработица и недохранването в резултат на 17 години нестихващи въоръжени конфликти в Сомалия.

"Пиратите там са няколко хиляди души и те могат да направят по 10 000, 20 000, дори 30 000 долара на година. По-висшестоящите пък могат да изкарат милиони. Така че, сравнено със средния годишен доход от 500-600 долара, това е един изключително атрактивен начин за изкарване на пари", разказва Роджър Мидълтън.

Затова и през 2012 г. стотици млади мъже ще прекрачат закона, защото нямат работа и са пристрастени към местния наркотичен стимулант кат. Някои от пиратите са бивши рибари, които казват, че са грабнали оръжието, тъй като чуждестранни риболовни кораби безнаказано обират цялата риба от сомалийските териториални води.

Получените от откупа пари означават бърза покупка на кола и дори на къща. Част от печалбата ще бъде вложена в бъдещи операции под формата на по-мощни оръжия, по-бързи лодки и по-високотехнологично оборудване. Кенийското правителство е изчислило, че сомалийските пирати са получили от откупи около 150 млн. долара през 2009 г.

"Ако си успешен пират, можеш да живееш като цар. А ако се провалиш, няма кой знае какво наказание", обобщава простата истина Фам. Той обяснява, че присъдите на Запад са прекалено леки и голям риск няма. Освен ако за лош късмет не попаднеш в ръцете на руснаците, които не се двоумят да стрелят, или ако не те хванат американците, които могат да те затворят за 30 г. "Но във всички други случаи няма да ти се случи нищо толкова сериозно. Дори и да те хванат, в Холандия например миналата година осъдиха едни пирати на 1-2 г. затвор. А след това те поискаха статут на бежанци, тъй като според международното право държавата не може да ги прати обратно на място, което е в състояние на война."

Океан от заплахи

По данни на британската ВВС в момента 750 сомалийци очакват да бъдат съдени по обвинения в пиратство в 14 различни държави. По принцип съседна Кения е основното място, където те са изправяни на процес и са изпращани в затвора. Когато заловят пират, западните страни предпочитат да си спестят сложните законови процедури, скъпото транспортиране на заподозрените, събирането на доказателства и търсенето на свидетели.

Затова им е по-лесно да плащат на Кения да приема заловените пирати на своя територия, където да бъдат съдени. Сред подписалите такова споразумение са САЩ, Канада, Китай, Великобритания и Дания. Но през април миналата година кенийското правителство заяви, че смята да прекрати тази практика, тъй като някои страни "не са успели да дадат адекватна финансова подкрепа" на нейната и без това претоварена съдебна система.

Реакцията бе незабавна. Лично върховният представител на ЕС за външната политика и сигурността Катрин Аштън се зае със събирането на международна помощ за създаването на специализиран съд в Момбаса, който заработи през лятото на миналата година. През ноември 2010 г. обаче върху начинанието бе хвърлена сянка, когато кенийски съдия отсъди на дело срещу 9 заподозрени, че пиратските действия в международни води не са под юрисдикцията на Кения. Междувременно Сейшелите също решиха да подслонят на своя територия втори такъв съд под егидата на ООН, в който да бъдат водени дела срещу пирати, залавяни от военноморския флот на други държави.

Едва ли обаче скоро ще има по-мащабна чуждестранна операция срещу сомалийските пирати. В резултат през 2012 г. в техни ръце ще попаднат още стотици кораби и петролни танкери, а исканият откуп ще става все по-голям. Сп. Economist прогнозира, че в търсене на откуп през идващата година пиратите ще навлязат на сушата и може да се очакват отвличания на местни и на чужденци по протежението на кенийския бряг и отвъд. А това ще навреди фатално както на инвестициите, така и на туризма в целия регион. "Свидетели сме на отвличания на сушата – хуманиратни служители, журналисти, местни бизнесмени и политици. Това вероятно ще продължи и през 2012 г.", смята Мидълтън.

Но какво ни засягат нас пиратите по тези чуждоземни африкански дестинации? Оказва се, че резултатът от техните действия може да се усети чак на другия край на света. Основният ефект са повишените цени, пише британската ВВС. Аденският залив е главният плавателен маршрут между Европа, Близкия изток и Азия, като оттам всяка година преминават приблизително 16 000 кораба. През него минава 12% от световната морска търговия и 30% от доставките на суров петрол. Пиратството оскъпява превоза на стоките и продуктите, тъй като са необходими допълнителни средства за охрана, за по-високи застраховки, за евентуален откуп и за допълнително гориво, в случай че се наложи преминаването през по-безопасни, но и по-дълги морски маршрути. Това превръща съвременното пиратство от нещо екзотично и далечно в проблем със съвсем реални измерения.

Пирати от всички морета, обединявайте се! Това ще бъде девизът на морските разбойници през 2012 г. Според прогнозите тя ще бъде една от най-плодотворните за тях от столетия насам.

"През следващата година сомалийските пирати ще разширят полето си на действие и по-голямата част от Индийския океан ще бъде застрашена", обяснява пред "Капитал" Роджър Мидълтън, анализатор на Африканския рог от британския мозъчен тръст Chatham House. Изданието "Светът през 2012 г." на сп. Economist също прогнозира, че сомалийските пирати ще започнат да извършват набези отвъд Малдивите и Мавриций, навътре в Червено море. Сп. Foreign policy пък очаква, че през следващата година тези нападения ще заемат все по-голяма част от новинарските емисии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-?
    Тsonkooo

    На снимката - не са гладни вече, просто това е начинът им на живот!

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    За гладни въобще не става въпрос, Сомалийските пирати са като нашите мутри, влизането е с конкурс защото стандарта на живот на "избраните" е в пъти по-висок отколкото на останалите. За тях това е бизнес, при това добре координиран от връзки в застрахователно агенции, пристанища и т.н. Затова са и сателитните телефони. Въобще, статията е "дълбоко консервиран материал", подходящ за отваряне по време на празниците.

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Пиратство в ХХІ век?! При глобален сателитен контрол над всичко, което може да мърда?
    Явно истината е, че пиратството не е проблем, който си струва великите да се замислят за отстраняването му.

  • 4
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Ще мародерстват, докато някой адмирал, получи заповед да завърже метла на мачтата...

  • 5
    atlantic avatar :-|
    Атлантик

    Разбира се, че това, което става в Аденския залив и Западен Индийски океан, е бизнес...Черничките борчета от снимките са изпълнителите, но зад тях стоят неизменните и неизвестни бели якички и то - с бяла кожа...Всичко е въпрос на съпоставки и претегляне на ползите и загубите..Загубите са известни - да, несигурност и нестабилност, които вдигат цените на петрола, създават допълнителни транспортни разходи и такива за военни операции и защита...Но..това са загуби за обществото аморфно, безлично, дори имагинерно в немалко случаи и винаги готово да плаща заради създадените си навици да потребява, а срещу всяка такава загуба стоят конкретните интереси за бизнеса..Така например високите цени на петрола облагодетелстват....е, ясно кого...всеки случай не и мен, щото не съм в производствено-снабдителсата верига на горива...Допълнителните транспортни разходи дават основание на превозвачите да вдигат навлата, разходите за защита осмислят съществуването на военните в бедни откъм конфликти моменти, а общата несигурност и нестабилност е рай за застрахователите - премиите им хвърчат в небесата...
    Освен икономика (в която винаги ползите за едни, са недостатъци за други), въпросът е и геополитически...Проблемнит район е ключов, всъщност единствен засега, за бързата и с минимални разходи търговия по море между два от трите световни икономически центрове - европейският и източноазиатският...В същото време третият световен икономически център - северноамериканският - запазва лесния си морски достъп до другите два, превръщайки се по този начин в географски икономически център...

  • 6
    lorem_ipsum avatar :-|
    lorem_ipsum

    Как може да ни занимавате с тез глупости, когато поне двама пирати са качили лъв.нет в нета!?

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    България още преди 3-4 години трябваше да разработи ефективен, икономичен и смислен план за модернизация на ВМС и ВВС, така че да могат да се включат във всяка международна мисия.

    Сомалийските пирати, до голяма степен, са и наш проблем.

  • 8
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    Ще чакаме пиратите да убият някой Американец по погрешка. Тогава ще ги бомбандират, а може и да им спретнат един дисант на морски пехотинци... И проблема ще бъде решен - поне за извесно време...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK