Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 23 дек 2011, 15:56, 5241 прочитания

Откуп на хоризонта

Пиратството става глобален проблем през 2012 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Бойко Борисов и Елена Йончева в задочен спор и закани за съд

Журналистката призова "адвокати, които не се страхуват от бившия премиер", да се свържат с нея

10 мар 2017

Coca-Cola e критикувана за подкрепа на африкански диктатор

Кралят на Свазиленд Мсвати III е обвиняван от активисти за нарушения на човешките права и плячкосване на националното богатство

3 яну 2012

Атентатите в Нигерия станаха пет, жертвите са 31

Няма достатъчно линейки за извозване на убитите и ранените

25 дек 2011

Празният рог на Африка

Гладът в Сомалия не е изненада за никого. Едва ли обаче и този път нещо ще се промени.

12 авг 2011

Морските пирати - жестоки и богати

2010 г. ще отчете рекорд в най-новата история

от Дневник,10 ное 2010

Пирати на борд

Защо се провалят международните усилия за спиране на атаките в Аденския залив

8 яну 2010

На абордаж!

Модерните пирати ca изградили сложна и голяма индустрия, но начините за справяне с тях вероятно са по-конвенционални

17 апр 2009


Пирати от всички морета, обединявайте се! Това ще бъде девизът на морските разбойници през 2012 г. Според прогнозите тя ще бъде една от най-плодотворните за тях от столетия насам.

"През следващата година сомалийските пирати ще разширят полето си на действие и по-голямата част от Индийския океан ще бъде застрашена", обяснява пред "Капитал" Роджър Мидълтън, анализатор на Африканския рог от британския мозъчен тръст Chatham House. Изданието "Светът през 2012 г." на сп. Economist също прогнозира, че сомалийските пирати ще започнат да извършват набези отвъд Малдивите и Мавриций, навътре в Червено море. Сп. Foreign policy пък очаква, че през следващата година тези нападения ще заемат все по-голяма част от новинарските емисии.

И няма да става въпрос само за Сомалия. Пиратството ще се разпространи глобално и ще е все по-интензивно в страни като Хаити, Бразилия, Венецуела, Колумбия и Перу. През 2011 г. Индонезия вече алармира за рекордна пиратска активност в региона. Но най-чувствително морските атаки ще се увеличат в Западна Африка, като вече има покачване на нападенията в Нигерия, Бенин и Гана, и особено в богатия на петрол Гвинейски залив. За разлика от своите сомалийски събратя западноафриканските разбойници са традиционалисти и плячкосват превозваните от корабите товари, вместо да отвличат екипажа за откуп. Обикновено моряците биват връзвани, бити, а в някои случаи дори разстрелвани.

Най-опасните води в света

Общият брой на пиратските набези за първите девет месеца от отиващата си година са 352, което е рекорд. Най-активни, разбира се, са сомалийците, записали поне половината от тези случаи на своя сметка. Международните опити да се защити минаващият оттам морски път, който е един от най-важните в света, засега претърпяват неуспех. Според февруарските данни на мониторинговата група Ecoterra International, сомалийците държат общо 50 плавателни съда с 800 души екипаж.



Сомалийските пирати са изключително добри в това, което вършат. Те провеждат изпипани операции, използвайки най-модерна технология като сателитни телефони и GPS. Освен това са тежко въоръжени с RPG и "Калашников" и се придвижват със свръхскоростни моторници. Получават сведения от свои информатори и подкупени служители на пристанищата в Аденския залив. За да превземат кораба, те използват куки и въжени стълби. След което най-често насочват плавателния съд към пиратския град Ейл, който е тяхна крепост. Там обикновено свалят заложниците на брега.

"Сомалийците се различават от повечето пирати, като например онези от пролива Малака при Индонезия, защото те не крадат товара на кораба. Тъй като Сомалия няма действащи пристанища, където да се разтовари плячката, местните пирати взимат заложници за откуп", разказва пред "Капитал" Питър Фам, директор на африканската програма в института Atlantic Council. Той обяснява, че жертвите са предимно от Запада, защото техните компании са склонни да плащат. Преди откупът е бил сравнително малък, но през 1998 г. е получен първият от 1 млн. долара. Оттогава цената непрекъснато се покачва и за 2011 г. средната сума, давана за кораб и екипажа му, е 5 млн. долара. През 2010 г. пък за корейски плавателен съд са броени 10 млн. долара.

"Продължителността на пленничеството зависи от това колко бързо ще плати чуждестранната компания или правителството. Някои заложници са държани повече от година. От значение е и кой притежава кораба. Западните компании плащат до месец-два. Но има собственици, които изоставят хората си", казва Фам.

Обикновено със заложниците се отнасят относително добре, защото за пиратите корабът, товарът му и екипажът са средство за получаване на пари. "Но всеки, който е държан в плен в Сомалия, не може да е добре, особено по-възрастните или слабите. Като например французойката, отвлечена от Кения, която почина заради съществуващи от преди здравословни проблеми", обяснява Фам.

Но има и случаи, когато похитените са преднамерено убивани. А международните организации предупреждават, че в последно време жестокостта на пиратите се е увеличила, тъй като се е появило ново поколение, по-отчаяно в действията си.

Непобедимите

Пиратството в Индийския океан все повече се превръща в добре организиран бизнес с един лидер, който е на брега, планиращ екип и група изпълнители. Сомалийците вече използват поне осем кораби майки навътре в морето. Тези големи плавателни съдове, на които обикновено има заложници, им позволяват да останат в играта дори по време на бурния мусон.

Големият въпрос е защо не могат да бъдат спрени. Около 30 военни кораба на поне девет страни оперират в района на Аденския залив и около Сомалия. Но пиратите са изключително бързи и непредвидими, често нападат през нощта и докато екипажът разбере какво става, вече е твърде късно. А веднъж завзели кораба, вече е прекалено сложно да се провежда спасителна интервенция заради реалната опасност за живота на заложниците.

"Отначало пиратите извършваха набезите си близо до сомалийския бряг и Аденския залив. Но сега покриват област, която е няколко пъти по-голяма от Европа. А в такава огромна зона е невъзможно да патрулират достатъчно военни кораби. Ще са необходими стотици, и то от целия свят",твърди Фам. Освен това от разстояние е трудно да се каже коя лодка е рибарска и коя е пиратска.

Няма и международна правна система за хора, обвинени в пиратство, въпреки че според резолюция на Съвета за сигурност на ООН отделните държави имат право да преследват сомалийски пирати по суша и море, както и да съдят заловените нарушители, тъй като пиратството е дефинирано като "универсално престъпление". Генералният секретар на ООН Бан Ки Мун е под натиск да създаде международен трибунал за пирати. Подобно начинание обаче би било доста скъпо и тромаво в правен аспект. Остава нерешен и въпросът къде ще бъдат държани осъдените.

Основният проблем обаче е, че в Сомалия на практика няма правителство и докато това е факт, беззаконието само ще продължава да нараства. Държавата там напълно липсва и на сомалийска територия действат многобройни ислямистки групировки.

"Сомалийското преходно федерално правителство е четиринадесетото от 1991 г. досега. И всяко ново е по-слабо от предишното", казва Фам. Според него сегашното не прави нищо за гражданите, не контролира никаква територия и оцелява само заради мироопазващите сили на Африканския съюз, които го предпазват от бунтовниците. По думите на анализатора реално няма кой да спре пиратите. Единственото решение е дългосрочно – да се възстанови някакво подобие на държава, което да може да контролира собствените си хора. Но пък проблемът е, че това е много скъпо начинание, в което Западът не е склонен да инвестира.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Drafts" Затваряне
"Да сринем старий, гнилий строй"

Тази година е модерно да се говори за края на капитализма. Той едва ли ще дойде скоро, защото алтернативите му доста приличат на неокомунизъм, но все пак вижте три от тях.

Хюстън, Столична община

Как работят "умните" светофари, бутоните за пешеходци и Центърът за управление на трафика в София

Боби Михайлов завинаги

Защо бившият капитан на четвъртите в световния футбол е непоклатим от БФС

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

Парма култура

Градът на Бертолучи и пармезана крие много изненади

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете