Конникът с очила

Какво казва успехът на Gangnam style за Корея, за музиката и за света

По времето, когато четете това, две неща ще са ясни - светът няма да е свършил и Gangnam Style на корейския рапър Psy ще минава 1 милиард гледания в YouTube. Първото няма нужда от контекст, но за второто е добре да си представим сравнение. Всеки ден заразната песен с конски танц генерира между 7 и 10 млн. гледания - една България и отгоре. Дори да не искате да си признаете, няма как да не сте я чували. Самите YouTube твърдят, че не са виждали друго видео да става вайръл по този експлозивен начин - предишното най-популярно (дебютът на Джъстин Бийбър Baby) е достигнало своя пик в продължение на година и половина, докато Gangnam Style счупи рекорда три пъти по-бързо - за половин година.

Това е завидно постижение, но само по себе си не е толкова фантастично - да помните да е имало Baby мания по Бийбър и хора, танцуващи по улиците в негова чест? Дребният, закръглен кореец с черни очила и един тон енергия очевидно е феномен, който има нужда от повече обяснение.

За сарказма и добрия бийт

Пътят на Gangnam Style започва на 15 юли, когато видеото е качено в YouTube. Според запознати първото място, където забавният клип набира скорост, са коментарните студиа на лигата по... StarCraft II. За сведение - Южна Корея е страна, където геймингът е национален спорт, а състезанията по компютърни игри се наблюдават в огромни зали от хиляди хора. За всеки, който е виждал дори клипове от тези събития, е лесно да си представи колко добре пасва саркастичното, хаотично видео на Psy на атмосферата на лигата по StarCraft. Тъй като южнокорейците са доминиращата нация в тези игри, техните студиа са на английски и се наблюдават от милиони геймъри по целия свят. Ритъмът на Gangnam Style постепенно започва да набира скорост. За това вероятно помага и фактът, че южнокорейците са най-развитата нация по отношение на интернет - 82% от хората в страната имат достъп до мрежата, а още през 2005 г. почти 100% от телефоните там са свързани с интернет.

Глобалният бум може да се проследи обратно до един пост на 28 юли в Reddit и туитове на няколко известни американски личности, сред които продуцентът на Джъстин Бийбър Скуутър Браун (който по-късно подписа договор с Psy). Тъй като няма точна наука, която да обяснява защо едно видео става вайръл, а друго не, успехът на Gangnam Style може да бъде само рамкиран, но не и обяснен. Видеото е неочаквано - поднася корейската поп култура и обсесиите й с богатството по странен и забавен начин; универсално - защото въпреки неразбираемия език използва бийта и триковете на други популярни музиканти напоследък като LFMAO (а музиката, както е известно, надскача езика като начин на комуникация); и най-вече - забавно. Танцът на ездача, изпълняван с комично сериозни подскоци от облечения в костюм Psy говори едно и също на всички независимо откъде са. Както отбелязва един потребител в музикален форум: "Песента има нещо, което абсолютно липсва в северноамериканския поп - усещането за забавление. Psy (който и да е той) няма против да се подиграва на себе си. Танцьорите не са модели, които живеят в залата за фитнес, а дебеличък мъж и някакви хора, които явно познава."

Единствените хора, които разбират онова, което той пее - корейците, също мислят така за него. "Той не е к-поп идол", казва Сеа Ким, която е студент в Амстердам и е на 26. "За корейците той е различен от онези с красиви лица, изгладени фигури и т.н. Прилича на приятеля на брат ми. Но той има собствен глас и мнение и го казва директно. Мисля, че е талантлив в сатирата на обществото и културата." Младите като Ким разглеждат Psy като бунт срещу строго йерархичното, конкурентно и силно стресово южнокорейско общество. Той е най-поръчваният и търсен артист за всички фестивали на корейските университети. Според студентката от Сеул Боми Парк Psy зарежда хората с позитивизъм. "Мисля, че всеки кореец е много горд от факта, че песента е на мода в цял свят", казва тя.

Заради освобождаващото и осмиващо послание в безбройните преработки на песента се включиха всякакви хора, включително китайският дисидент Ай Вейвей. Той използва своята пародия, за да се подиграе със строгата цензура, която не би позволила саркастичен клип за китайската култура да тръгне по света.   

За Корея

Още от Капитал